Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JH.
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 794
    • PKS

    Mitä luokkaa 330e vie soppaa kun pitää sähkön määrän vakiona tai ajaa tyhjällä akulla?

    OT: Sigun Lexan kulutus on ollu kesällä tosi pientä, mutta kylmälähdöt pakkasella nostaa aika voimakkaasti, perstuntumalta enemmän kuin aiemmissa autoissa mitä mulla on ollu.
    MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
    Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
    BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

    Käyttis i4 eDrive40
    Kesällä E36 M3
    Radalla E36 325i track day tool

    Comment

    • toukopouko
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 162
      • Oulu

      Originally posted by JH. View Post
      Mitä luokkaa 330e vie soppaa kun pitää sähkön määrän vakiona tai ajaa tyhjällä akulla?

      OT: Sigun Lexan kulutus on ollu kesällä tosi pientä, mutta kylmälähdöt pakkasella nostaa aika voimakkaasti, perstuntumalta enemmän kuin aiemmissa autoissa mitä mulla on ollu.
      Tyhjällä akulla kulkee vähän vähemmällä kuin 320i
      - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

      Comment

      • jj5
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 1355
        • pks

        Originally posted by JH. View Post
        Mitä luokkaa 330e vie soppaa kun pitää sähkön määrän vakiona tai ajaa tyhjällä akulla?

        .
        ~7l/100km luokkaa. Toki riippuu aika monesta asiasta kuten yleensäkin.
        sigpic

        Comment

        • novoiperkele
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 109

          Originally posted by pyroz View Post
          Ei riitä.
          Kuinka hyvin tuo sisälämmitys yleisesti toimii talvella?

          Kannattaako harkita webastoa?

          --edit, sehän oli tuolla jo mainittu
          ---edit 2, taisi olla rapakelin arvio.. Eli talviolosuhteista kokemuksia?
          Last edited by novoiperkele; 05-12-2019, 08:10.

          Comment

          • toukopouko
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 162
            • Oulu

            Originally posted by novoiperkele View Post
            Kuinka hyvin tuo sisälämmitys yleisesti toimii talvella?

            Kannattaako harkita webastoa?

            --edit, sehän oli tuolla jo mainittu
            ---edit 2, taisi olla rapakelin arvio.. Eli talviolosuhteista kokemuksia?
            Sen lämmittimen teho on 5kW, se vetää auton tosi hyvin lämpimäksi. Jos sähköä on, ei todellakaan tarvi webastoa. Jos joudut jatkuvasti lähtemään kylmästä tyhjällä akulla, niin silloin voisi webastolle olla tilausta.
            - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

            Comment

            • novoiperkele
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 109

              Originally posted by toukopouko View Post
              Sen lämmittimen teho on 5kW, se vetää auton tosi hyvin lämpimäksi. Jos sähköä on, ei todellakaan tarvi webastoa. Jos joudut jatkuvasti lähtemään kylmästä tyhjällä akulla, niin silloin voisi webastolle olla tilausta.
              Mitenkä tuo käytännössä toimii?

              Apista laittaa "Ilmastoi nyt", mutta miten pitkään se on päällä, mistä se tietää miten lämmittää tms?

              Comment

              • TJK
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 260
                • Kotka

                Originally posted by novoiperkele View Post
                Mitenkä tuo käytännössä toimii?

                Apista laittaa "Ilmastoi nyt", mutta miten pitkään se on päällä, mistä se tietää miten lämmittää tms?
                Käytännössä toimii todella hyvin.. Apista, suoraan autosta tai avaimesta voi laittaa "ilmastoi nyt" ja en ole tarkkaa aikaa mitannut mutta olisko se n.40min kerrallaan päällä, mutta ainakin kauemmin kuin tarpeeksi. Paras vaihtoehto on kuitenkin kertoa autolle haluttu lähtöaika, niin auto aloittaa sitten lämmityksen/viilennyksen sopivasti siten että auto on lämmin/viileä lähdön hetkellä. Tälläsillä nolla keleillä se aloittaa lämmityksen n.20min ennen lähtöä ja auto on silloin niin lämmin että tarkenee vaikka t-paidassa.

                En osaa tarkkaan sanoa minkälainen algoritmi ton takana on, mutta kai se auto tietää ulko- ja sisälämpötilan ja arpoo siitä lämmityksen/viilennyksen tarpeen?
                Last edited by TJK; 05-12-2019, 14:40.
                BMW G20 330e M-Sport -20

                Comment

                • Kaspe
                  Newbiemmer
                  • Nov 2019
                  • 8
                  • Uusimaa

                  Olihan tuossa -9 alimmillaan yksi aamu. Sähkölämppäri oli päällä 10min ja tuulilasi ja etusivulasit olivat jo sulat, lämmitys söi virtaa 25%.. noh, sithän sen vielä näkee kun tulee kunnon lumikelit, mutta itse en kyllä ainakaan toistaiseksi näe tarvetta webastolle. Vaikka alkuun olin ehdottomasti sen kannalla.

                  Comment

                  • toukopouko
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 162
                    • Oulu

                    Originally posted by Kaspe View Post
                    Olihan tuossa -9 alimmillaan yksi aamu. Sähkölämppäri oli päällä 10min ja tuulilasi ja etusivulasit olivat jo sulat, lämmitys söi virtaa 25%.. noh, sithän sen vielä näkee kun tulee kunnon lumikelit, mutta itse en kyllä ainakaan toistaiseksi näe tarvetta webastolle. Vaikka alkuun olin ehdottomasti sen kannalla.
                    3.5v takana 330e:llä, ja koviakin pakkasia on ollut. Edelleen: ei tarvi webastoa, jos sähköä on saatavilla. Samantehoinenhan tuo on kuin webasto, ilman webaston tuomia murheita.
                    - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 2000
                      • Tampere/kainuu

                      Originally posted by toukopouko View Post
                      3.5v takana 330e:llä, ja koviakin pakkasia on ollut. Edelleen: ei tarvi webastoa, jos sähköä on saatavilla. Samantehoinenhan tuo on kuin webasto, ilman webaston tuomia murheita.
                      Oletkos pidemmältä aikaväliltä saanut keskikulutusta (bensa) laskettua? Ja millaisella ajolla se on syntynyt?
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • toukopouko
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 162
                        • Oulu

                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Oletkos pidemmältä aikaväliltä saanut keskikulutusta (bensa) laskettua? Ja millaisella ajolla se on syntynyt?
                        Olen saanut. 55tkm mittarissa ja keskikulutus tankkauksista laskettuna on 3.69l/100km.

                        Ajo oli ekat 1.5v 20km suuntaansa työmatkaa ja siihen satunnaisia päälle. nyt pari v ollut 2.5km työmatka, ja sitten satunnaista suhailua päälle. Muutama pidempi reissu vuodessa.
                        - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6768
                          • PK-seutu

                          Originally posted by toukopouko View Post
                          Olen saanut. 55tkm mittarissa ja keskikulutus tankkauksista laskettuna on 3.69l/100km.

                          Ajo oli ekat 1.5v 20km suuntaansa työmatkaa ja siihen satunnaisia päälle. nyt pari v ollut 2.5km työmatka, ja sitten satunnaista suhailua päälle. Muutama pidempi reissu vuodessa.
                          Paljonko kwh/100km tuona aikana?
                          S65, S85, H1, N63TU, IB1

                          Comment

                          • toukopouko
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 162
                            • Oulu

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Paljonko kwh/100km tuona aikana?
                            Harmillisesti tuosta ei ole tietoa. Ajotietokone resetoitui muutaman kerran huollossa ja kulutusmittari ei kestänyt alkuunkaan latauksen mittaamista.
                            - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6768
                              • PK-seutu

                              Ensimmäinen viikko takana Suomen kamaralla ja onhan se myönnettävä, että hienoa tekniikkaa pojat ja tytöt on Mynkkenissä tehneet. Diagnostiikkaa kun vähän katsoo niin myös pelottavan monimutkaista Latauksen lisäksi näen ehkä tärkeimpänä osana tekniikkaa tuon oikean ja tehokkaan regenin vs. polttomoottoristen "jarruenergian talteenotto" 12v akkuun, joka on lähinnä vitsi. Kehuttava on senkin takia, että oletan F30:n kohdalla BMW:n joutuneen iskemään jo suunniteltuun koppaan hybriditekniikan jälkikäteen. Siihen nähden oikein onnistunut paketti.

                              Parannettavaakin keksii vielä, joka voisi olla lähinnä softapuolella toteutettavissa. Näillä pystyy optimoimaan ajojaan monellakin tapaa, mutta on todella ärsyttävää, että kun lähestyy kotia ja yrittää ottaa hybrdin hyödyn irti, niin akku on todella vaikea ajaa tyhjäksi. Pakkosähköllä sen pystyy ajamaan jopa 3% tuntumaan, mutta ellet osunut juuri täsmällisesti kotipihaan siihen mennessä niin sitten alkaakin raivokas akun lataus bensalla ainakin 15% lataustasoon asti vaikka mitä tekisi. Ja tuo bensalla lataaminenhan on pahinta mitä voi näillä tehdä jos kokonaiskulutusta miettii. Samoin vaatii paljon totuttelua tällaiselle star-stopit aina pois koodaavalle se, että näissä yksi pääpointeista on juurikin tuo bensakoneen sammuttelu. Mutta se on turhankin innokas sammuttaja ja starttaaja kun akku alkaa olla vähissä. Saman risteyksen tai liikenneympyrän aikana tekee monta kertaa joskus kun joutuu vähän jalankulkijoille antamaan tilaa jne.. Tottakai isompi akku olisi myös kiva juttu, mutta tuo käyttäytyminen lienee täysin softasta kuitenkin kiinni. Autossa tuore 11/19 iLevel.



                              Tuossa mukana parin päivän työajot, eli pätkä motaria ja sitten Helsingin ruuhkaa (35km / suunta). Tuosta pystynee vielä puristamaan pois kun oppii lisää auton käyttäytymisestä, mutta ihan hyvältä vaikuttaa kulutuksen suhteen, vaikkei töissä pystykään lataamaan. Se muuttaisi asiaa reilusti toki.
                              Last edited by pyroz; 08-12-2019, 10:06.
                              S65, S85, H1, N63TU, IB1

                              Comment

                              • zakspeed
                                BTCF Member
                                • Nov 2003
                                • 2000
                                • Tampere/kainuu

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Ensimmäinen viikko takana Suomen kamaralla ja onhan se myönnettävä, että hienoa tekniikkaa pojat ja tytöt on Mynkkenissä tehneet. Diagnostiikkaa kun vähän katsoo niin myös pelottavan monimutkaista Latauksen lisäksi näen ehkä tärkeimpänä osana tekniikkaa tuon oikean ja tehokkaan regenin vs. polttomoottoristen "jarruenergian talteenotto" 12v akkuun, joka on lähinnä vitsi. Kehuttava on senkin takia, että oletan F30:n kohdalla BMW:n joutuneen iskemään jo suunniteltuun koppaan hybriditekniikan jälkikäteen. Siihen nähden oikein onnistunut paketti.

                                Parannettavaakin keksii vielä, joka voisi olla lähinnä softapuolella toteutettavissa. Näillä pystyy optimoimaan ajojaan monellakin tapaa, mutta on todella ärsyttävää, että kun lähestyy kotia ja yrittää ottaa hybrdin hyödyn irti, niin akku on todella vaikea ajaa tyhjäksi. Pakkosähköllä sen pystyy ajamaan jopa 3% tuntumaan, mutta ellet osunut juuri täsmällisesti kotipihaan siihen mennessä niin sitten alkaakin raivokas akun lataus bensalla ainakin 15% lataustasoon asti vaikka mitä tekisi. Ja tuo bensalla lataaminenhan on pahinta mitä voi näillä tehdä jos kokonaiskulutusta miettii. Samoin vaatii paljon totuttelua tällaiselle star-stopit aina pois koodaavalle se, että näissä yksi pääpointeista on juurikin tuo bensakoneen sammuttelu. Mutta se on turhankin innokas sammuttaja ja starttaaja kun akku alkaa olla vähissä. Saman risteyksen tai liikenneympyrän aikana tekee monta kertaa joskus kun joutuu vähän jalankulkijoille antamaan tilaa jne.. Tottakai isompi akku olisi myös kiva juttu, mutta tuo käyttäytyminen lienee täysin softasta kuitenkin kiinni. Autossa tuore 11/19 iLevel.

                                Tuossa mukana parin päivän työajot, eli pätkä motaria ja sitten Helsingin ruuhkaa (35km / suunta). Tuosta pystynee vielä puristamaan pois kun oppii lisää auton käyttäytymisestä, mutta ihan hyvältä vaikuttaa kulutuksen suhteen, vaikkei töissä pystykään lataamaan. Se muuttaisi asiaa reilusti toki.
                                Nuo on hyviä pointteja auton käytöksestä ja näissä lienee paljonkin pelivaraa kuljettajan suunnalla siihen kuinka taloudellisesti tuon voimalinjan saa toimimaan.

                                Monella menee hybridien perusajatus joskus sekaisin siinä, että yritetään liiaksi toivoa sitä "sähköautoksi" ja pelkän sähköajon toivossa uskotaan pääsevän. Näinhän niitä ei lopun viimein ole suunniteltukaan toimivan vaan kuten sana hybridi antaa olettaa on se kahden erivoimanlähteen yhteistyöpaketti.

                                Varmasti kehityksen kulkiessa tämäkin asia loivenee asiakaskunnan "moitteissa", kun hybridien akustot kehittyvät/kasvavat ja sillä sähköllä päästään pidempiä matkoja.

                                Mielelläni luen näitä porukan ajatuksia käytännön elämästä kyseisestä autosta. Paljon on kokemusta autosta teknisessä mielessä, muttei käytännön pitkäaikaista käyttökokemusta. Saattaisi jopa kiinnostaa seuraavaksi käyttöautoksi tälläinen (jahka F30 ohjauksen kykenen hyväksymään)
                                -M5- '00
                                -i3 94 rex '19
                                -Ascona B 4.0 '80
                                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎