Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhoa
    Newbiemmer
    • Dec 2019
    • 25
    • Etelä-Karjala

    Mitä tämä auxiliary battery: aged auxiliary battery vikakoodi meinaa?

    Vaatiiko välttämättä akun vaihdon vai pystyykö istalla nollaamaan iän?

    Ja nuo muut on vissiin polttoaine tankin painemittarista vikakoodia.
    Herjailee ainakun luukkua availee.
    Vaatii vissiin sen vaihdon että korjaantuu



    Kävin tossa rangea kokeilemassa. Todella varovaisella ajolla, eco pro päällä ja ilmastointi pois päältä pääsin 26kilometriä. Keskikulutus 18kw. Onko jotenkin pieni range vai ihan normaalia. Voiko aged auxiliary vaikuttaa rangeen negatiivisesti?
    Attached Files
    Last edited by Juhoa; 28-07-2021, 20:39.

    Comment

    • repsa
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1367
      • Lempäälä

      Originally posted by Juhoa View Post
      Mitä tämä auxiliary battery: aged auxiliary battery vikakoodi meinaa?

      Vaatiiko välttämättä akun vaihdon vai pystyykö istalla nollaamaan iän?

      Ja nuo muut on vissiin polttoaine tankin painemittarista vikakoodia.
      Herjailee ainakun luukkua availee.
      Vaatii vissiin sen vaihdon että korjaantuu



      Kävin tossa rangea kokeilemassa. Todella varovaisella ajolla, eco pro päällä ja ilmastointi pois päältä pääsin 26kilometriä. Keskikulutus 18kw. Onko jotenkin pieni range vai ihan normaalia. Voiko aged auxiliary vaikuttaa rangeen negatiivisesti?
      Hah, täsmälleen samat mitä omassakin oli ostaessa (pl tuo kaukosäätimen akku)

      selviää kun vaihtaa konttiin akun ja keulaan pienemmän akun. Molemmat perus 12V akkuja - tähän on kyllä mahollista tsekata niiden kunto istalla, ja sen perusteella tehdä päätös että vaihtaako vai eikö. Akut on yhteensä jonkun satasen...

      Keskikulutus kuulostaa sähköllä aika pieneltä, tai järkevältä.

      Rangekin kuulostaa ihan oikeansuuntaiselta sellaisessa normikäytössä. Se että tuohon lukemaan saa 10km lisää, vaatii kyllä todellista hissuttelua ja muitten lähipersauksessa roikkumista.


      Tankin paineanturi todennäköisesti on oikeasti viallinen, selviää kun vaihtaa anturin tankkilaitteen kanteen ja suorittaa istalla perussäädön. Parinsadan luokkaa vaihdettuna ?
      5c jetta 1.2TSI 140/220
      530e m-sport alpinweiss3 vakio
      a4 cabi 220/300
      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6751
        • PK-seutu

        Originally posted by repsa View Post
        Hah, täsmälleen samat mitä omassakin oli ostaessa (pl tuo kaukosäätimen akku)

        selviää kun vaihtaa konttiin akun ja keulaan pienemmän akun. Molemmat perus 12V akkuja - tähän on kyllä mahollista tsekata niiden kunto istalla, ja sen perusteella tehdä päätös että vaihtaako vai eikö. Akut on yhteensä jonkun satasen...

        Keskikulutus kuulostaa sähköllä aika pieneltä, tai järkevältä.

        Rangekin kuulostaa ihan oikeansuuntaiselta sellaisessa normikäytössä. Se että tuohon lukemaan saa 10km lisää, vaatii kyllä todellista hissuttelua ja muitten lähipersauksessa roikkumista.


        Tankin paineanturi todennäköisesti on oikeasti viallinen, selviää kun vaihtaa anturin tankkilaitteen kanteen ja suorittaa istalla perussäädön. Parinsadan luokkaa vaihdettuna ?
        Lisätään vielä, että kyllä. Elämänsä ehtoopuolella olevat 12V akut voivat heikentää sähköajon rangea.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Juhoa
          Newbiemmer
          • Dec 2019
          • 25
          • Etelä-Karjala

          Minkälaiset akut tuo tuonne vaatii?
          Pystyykö itse vaihtamaan ja rekisteröimään vaihdon istalla?

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by Juhoa View Post
            Minkälaiset akut tuo tuonne vaatii?
            Pystyykö itse vaihtamaan ja rekisteröimään vaihdon istalla?
            AGM, muistaakseni vaihtoehtoina on ollut 70-90Ah AGM. Katso varustelistasta minkäkokoinen siellä on ja hanki samankokoinen. Sitten istalla rekisteröit vaihdon.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Poppamies
              Bimmer Rookie
              • Nov 2013
              • 105
              • Suomi

              Mulla meni helteillä rauhassa ajellen ilmastointi päällä aina halutessa 36-37km. Kohde 19km päässä, koskaan ei päässyt ees taas sähköllä.

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1367
                • Lempäälä

                Otin lämpökameralla videota, kun moni ei muuten tunnu uskovan.



                Liittyy siis aiheeseen ajastettu esilämmitys ilman sisätilojen lämmitystä - lämpeneekö se moottori vai ei. Kyllä se lämpenee.
                Last edited by repsa; 10-08-2021, 11:32.
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6751
                  • PK-seutu

                  Originally posted by repsa View Post
                  Otin lämpökameralla videota, kun moni ei muuten tunnu uskovan.



                  Liittyy siis aiheeseen ajastettu esilämmitys ilman sisätilojen lämmitystä - lämpeneekö se moottori vai ei. Kyllä se lämpenee.
                  Viesti ja video jättää nyt vielä kyllä kysymysmerkkejä. Videolla lukee, että esilämmitystä ei edes käytetty? Mitkä oli olosuhteet, ympäristön lämpötila? Oliko se esilämmitys nyt kytketty vai ei? Oliko latauskaapeli kiinni vai ei? Kuvasitko referenssiksi tilanteen ennen lämmitystä? Ja jos lämitystä käytettiin niin kuinka pitkään?

                  Autosta voi myös lukea livedatalla nesteiden lämpötiloja, joka saattaisi kertoa enemmän.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1367
                    • Lempäälä

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Viesti ja video jättää nyt vielä kyllä kysymysmerkkejä. Videolla lukee, että esilämmitystä ei edes käytetty? Mitkä oli olosuhteet, ympäristön lämpötila? Oliko se esilämmitys nyt kytketty vai ei? Oliko latauskaapeli kiinni vai ei? Kuvasitko referenssiksi tilanteen ennen lämmitystä? Ja jos lämitystä käytettiin niin kuinka pitkään?

                    Autosta voi myös lukea livedatalla nesteiden lämpötiloja, joka saattaisi kertoa enemmän.
                    esilämmitystä sisätiloille ei käytetty, ettei se sotke mm. sen poweriadapterin lämpötilaa (kuumenisi vielä enemmän) - kuvasin senkin tarkoituksella, että näkyy energian virranneen autollepäin.

                    Lähtöajastus oli autoon säädetty päälle siis.
                    Ulkolämpötilan voi lukea käytännössä videolta, ottohetkellä n.16c luokkaa.

                    reffiä ennen lämmitystä en kuvannut, mutta ei sille liene syytäkään kun en oo bensalla liikkunu tuolla nyt reiluun puoleentoista viikkoon.

                    Lämmityksen/esiajastuksen tuohon lähtöhetkeen en osaa sanoa yhtään mitään, ei se auto taida sitä kuluttajalle juuri kertoakaan, jossain luki että se tarve riippuu kokonaan ulkolämpötilasta = adaptiivinen, kylmemmällä kelillä oletettavasti pidempi aika.

                    mittaristosta olen salavalikoista jo viime talvena tätä lukenu, sekä sitä ennen myös obd:sta istalla, ja oon todennu että ne on samaa tasoa kuin lämpökamerallakin.
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6751
                      • PK-seutu

                      Originally posted by repsa View Post
                      esilämmitystä sisätiloille ei käytetty, ettei se sotke mm. sen poweriadapterin lämpötilaa (kuumenisi vielä enemmän) - kuvasin senkin tarkoituksella, että näkyy energian virranneen autollepäin.

                      Lähtöajastus oli autoon säädetty päälle siis.
                      Ulkolämpötilan voi lukea käytännössä videolta, ottohetkellä n.16c luokkaa.

                      reffiä ennen lämmitystä en kuvannut, mutta ei sille liene syytäkään kun en oo bensalla liikkunu tuolla nyt reiluun puoleentoista viikkoon.

                      Lämmityksen/esiajastuksen tuohon lähtöhetkeen en osaa sanoa yhtään mitään, ei se auto taida sitä kuluttajalle juuri kertoakaan, jossain luki että se tarve riippuu kokonaan ulkolämpötilasta = adaptiivinen, kylmemmällä kelillä oletettavasti pidempi aika.

                      mittaristosta olen salavalikoista jo viime talvena tätä lukenu, sekä sitä ennen myös obd:sta istalla, ja oon todennu että ne on samaa tasoa kuin lämpökamerallakin.
                      Hetkinen. Et käyttänyt esilämmitystä, eli mitä tässä siis testattiin silloin? Lähtöajan asettaminen säätää latauksen ajoitusta, jos jätät esilämmityksen pois. Ulkolämpötila 16c ja moottori 20c eli ei juuri eroa. Kuvassa toki hienosti punaisena. Ymmärsinkö videosta oikein, että lähtöaikaan oli tuossa vielä 28minuuttia aikaa? Testasitko uudelleen lähempänä lähöaikaa jos saisi isomman lämpötilaeron?

                      Vaikka sitä mottia tuossa tilanteessa joku lämmittäisi, niin perin outoa olisi jos BMW sitä tekisi kun ulkoilma on 16 asteista. Yksi asia tulee mieleen. KLE yksikkö, eli auton oma laturi on nestejäähdytetty. Voisiko se selittää tuollaisen hyvin miedon lämpötilaeron koneen päällä jos KLE:n läpi kulkeva neste pyörii siellä haaleana? Eli akun latauksesta syntyvää lämpöä kierrätettäisiin konehuoneen kautta.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1367
                        • Lempäälä

                        En käyttänyt sisätilojen esilämmitystä.


                        Autoon oli ajastettu lähtöaika. Tämän olen havainnut korreloivan mittariston salavalikon moottorin vedenlämmön nousuna talvipakkasilla.

                        En osaa tarkemmin selittää kuin noin.


                        Joo, ajastusta oli vielä jäljellä siihen asetettuun lähtöaikaan.

                        Jos tuo lämpö mikä näkyy moottorin päällä, olisi KLE:n hukkalämpöä, olisi sen hyötysuhde kerrassaan onneton, näin ihan perus-elektroniikkainssin näkökulmasta.
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6751
                          • PK-seutu

                          Kuulostaa vaan jotenkin omituiselta, että BMW lämmittäisi moottoria, vaikkei edes pyydä lämmitystä ja vielä kesäkeleissä

                          Moottorin jähdytysnesteen ja öljyn lämpötilojen tarkkailu olisi ehkä kuitenkin se tarkempi tapa katsoa asiaa. Tai ainakin eri olosuhteissa, jossa lämpötilaeroa saa enemmän aikaan.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • repsa
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1367
                            • Lempäälä

                            Niinno, siis tuo lähtöajastus nimensä mukaisesti (käsittääkseni) valmistelee (oletan että esilämmittää kokemusteni ja omien havaintojen perusteella) moottorin ajoon.

                            Kelillä ei taida olla väliä, lähipäästöt pienenee aina mitä kuumemmasta moottorin saa käyntiin (ollaan lähempänä parempaa suunniteltua toimintapistettä).

                            Lämpötiloja olen tarkkaillutkin jo viimetalvena. Siitä tämä koko ajatus oikeastaan on jäänytkin takaraivoon kutkuttamaan.

                            jotenkin tarkoituksenmukaista tuo lämmitys kuitenkin lienee, kun tuo seinäadapteri lämpenee (=virtaa liikkuu jonnekin, autossa kuitenkin akusto ollut täynnä jo +10h eli latausta ei ainakaan ole tapahtunut) ja moottori on lämmennyt vrt ulkoilma.
                            5c jetta 1.2TSI 140/220
                            530e m-sport alpinweiss3 vakio
                            a4 cabi 220/300
                            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6751
                              • PK-seutu

                              Originally posted by repsa View Post
                              Niinno, siis tuo lähtöajastus nimensä mukaisesti (käsittääkseni) valmistelee (oletan että esilämmittää kokemusteni ja omien havaintojen perusteella) moottorin ajoon.

                              Kelillä ei taida olla väliä, lähipäästöt pienenee aina mitä kuumemmasta moottorin saa käyntiin (ollaan lähempänä parempaa suunniteltua toimintapistettä).

                              Lämpötiloja olen tarkkaillutkin jo viimetalvena. Siitä tämä koko ajatus oikeastaan on jäänytkin takaraivoon kutkuttamaan.

                              jotenkin tarkoituksenmukaista tuo lämmitys kuitenkin lienee, kun tuo seinäadapteri lämpenee (=virtaa liikkuu jonnekin, autossa kuitenkin akusto ollut täynnä jo +10h eli latausta ei ainakaan ole tapahtunut) ja moottori on lämmennyt vrt ulkoilma.
                              Nyt olet ainakin jotain ymmärtänyt väärin. Lähtöajastus ajastaa nimenomaan latauksen. Eli akku on täynnä siihen asetettuun lähtöaikaan mennessä. Ja myös lämmitys mikäli sen on ruksannut mukaan.

                              Jos siis illalla klo. 19:00 laitat auton akku tyhjänä laturiin ja ajastat lähtöajan aamulle klo. 07:00. Niin auto ei lataa illalla, vaan vasta ennen lähtöä.

                              Yksi oleellinen käyttötarkoitus tuolle on sähkötariffit. Pystyy ajastamaan latauksen halvemman sähkön tunneille.

                              Ja edelleen en jaksa uskoa, että 16 asteen lämpötilassa BMW lämmittelisi moottoriaan kun eivät tähän asti ole sitä tehneet viileämmässäkään.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • repsa
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 1367
                                • Lempäälä



                                tuollain on lämmityksen, latauksen ja lähtöajastuksen asetukset olleet autossa nyt pidempään.

                                Turhaa tästä on kinata sen kummemmin, mulla on videofaktaa mistä selvinnee näiden muiden kirjoitteluiden osalta että mitkä on olleet ympäristötekijät, miten autoa on käytetty ja miten lämpötilakäyttäytyminen moottoritilassa menee.

                                Näin ainakin tässä yhdessä yksilössä mikä minulla seisoo pihassa parhaillaan.

                                Jos tuossa on joku vika tältä osin, en näe sitä oikeana vikana vaan todella hyvänä ominaisuutena mikä saisi olla kaikissa. Lämpötilakäyttäytyminen, kuten aikaisemminkin olen tänne forumille kirjoitellut, puoltaa tätä lämpökameraankin tarttunutta lämpötilan nousua moottoritilassa.


                                Edit / lisäys.

                                Olin viime talvena 18.1.2021 klo 15.07 ottanut kuvan, mutta en pirulauta ollut laittanut lämpötilatietoa (ulko) ylös mihinkään.

                                tuossa kuvatus salavalikosta kun auto on seisonut ja tuo lähtöajastus on päällä.
                                Accuweatherista kun lunttasi, niin Tampereella on tuona päivänä ollut -2 .. -11 välissä, mutta jos nyt toteaa että on silloin varmaan ollut lunta maassa niin ei karmeasti valehtele.
                                Last edited by repsa; 10-08-2021, 15:57.
                                5c jetta 1.2TSI 140/220
                                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                                a4 cabi 220/300
                                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎