Minulle sanottiin SAHilta, että noita akkuja on paljon vaihdeltu turhaan koodin vuoksi ja suositteli että tarkistuttaa akun jos ok niin merkkaa istalla uusituksi. Akun tarkistus olisi tässä tapauksessa mennyt sen verran lähelle uuden akun hintaa, että hain suoraan akun ja vaihdoin
F30 330e
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by zakspeed View PostApuakun elinikää voidaan "jatkaa" istalla jossa riittävän tuore softa sisässä ja mikäli akku muutoin on vielä iskussa.Viestiketjua lukemalla selviää moni seikka.Originally posted by ptikkala View PostMinulle sanottiin SAHilta, että noita akkuja on paljon vaihdeltu turhaan koodin vuoksi ja suositteli että tarkistuttaa akun jos ok niin merkkaa istalla uusituksi. Akun tarkistus olisi tässä tapauksessa mennyt sen verran lähelle uuden akun hintaa, että hain suoraan akun ja vaihdoin
Comment
-
Milläs akun voi muuten tarkastaa kun tarkastus ikkunalla?
Vai jollain akkutesterillä?
Ista löytyy kyllä jolla voi kertoa akun vaihdetuksi.
Mikäs ton takakontin akun funktio on?
Onko akun vaihdossa mitä ihmeitä?
Voiko vain ottaa akun piuhat irti ja vanha pois ja uus tilalle?
Tietysti kertoa istalla että uusi akku vaihdettu.
Comment
-
Joo eli se liitin sieltä takakontista irti.Originally posted by ptikkala View Postkorkeajännite puoli pitää disabloida ennen kuin menee akkuun kajoamaan. Sitä varten on kytkin siinä akun lähistöllä. Youtubessa oli useita videoita 330e lisäakun vaihtoon.
Autostahan ei pitäisi minkään tietojen hävitä kun se toinen akku sielä vielä syöttää sähköä?
Comment
-
Eli se liitin vedetään vain auki, kaksi osaa sisäkkäin. Pistää sitten virrat päälle ja odottaa että high voltage system disconnected ilmestyy näyttöön.
Ei häviä, paitsi kellon aika ja latauksen ajatus. Ne pitää asettaa uudelleen. Odottelin kontin aukaisun jälkeen 20 min, varmuuden vuoksi
Viesti#912 jälkeen löytyy asiasta infoa ..
Edit: otin myös kontin pääakun miinus kaapelin irti
Comment
-
Newtis.infosta löytyy kuvalliset ohjeet ja muutakin. Muistaakseni vaatii käyttäjän tekemisen, mutta pieni vaiva isosta hyödystäOriginally posted by Juhoa View PostJoo eli se liitin sieltä takakontista irti.
Autostahan ei pitäisi minkään tietojen hävitä kun se toinen akku sielä vielä syöttää sähköä?
Comment
-
Hauska byrokraattinen juttu sinällään korkeajännitteen katkaisuun liittyen.
Sitä ei saa korjaamolla tehdä (edes merkki liikkeessä) kuin koulutuksen saanut henkilö. Sama henkilö vastaa kaikesta tapahtuvasta tässä välissä siihen saakka, kun korkeajännite kytketty takaisin. Asiat dokumentoidaan tietyin ehdoin tässä välissä mitä ja kuka on tehnyt.
Eli siinä välissä voi sitten jokin perus mekaaniko tehdä tiettyjä huoltojuttuja jos hänet on perehdytetty auton korkeajännite järjestelmän toimintaan ja vaaroihin.
Auton omistajaa ei taida laki tai asetus kieltää koskemasta korkeajännite järjestelmään tai huolto erottimeen ?
Comment
-
Noniin, eli eilen aamuna ei lähtenyt latauspistoke kotona irti.
Puoli tuntia lämmittelin, ei mitään auttanut, sitten löysin konehuoneen puolelta vitovivun, eli manuaalisen irroittimen joka irroittikin latauspistokeen. Töissä kokeilin muutaman kerran päivällä -> toimi.
Mutta eipä enää lähtenytkään illalla irti. Lukko siis surahtaa mutta joku hammas siellä sisällä ei liiku.
Ja tällä kertaa ei enää manuaalinen laukaisu toiminut, kuuli että jotain siellä sisällä irtosi, eli tämän vetovivun toinen pää ei ole enää oikeassa paikassa kiinni.
Tilannehan on siis se, että auto latausasemassa kiinni, ja auto ei liiku koska töpseli kiinni, sekä latausaseman pää on kiinteä. Tämä ei toki ole ongelma, riviliittimissä se on latausasemassa kiinni ja siitä tarvittaessa irti lähtee.
Isoin ongelma tässä on, että Laakkosella seuraava vapaa aika 13. joulukuuta. Kuulemma tämä on yleistä, sisälle kondensoituu vettä, ja rasvailevat niitä vaseliinilla tämän estääkseen.
Mutta ikävä olla noin pitkään ilman autoa, joten kysymys onkin, onko kukaan irroittanut latauspistorasiaa kyljestä? Mennäänkö sinne käsiksi sisälokarin kautta vai ulkokautta?
Edit: tilanne muuttui, kunnolla lämmittämällä lukitus aukesi mutta ei enää lukitse (eli tulppa voi lähteä ladatessa irti), no
eipähän enää tarvitse jäädä jumiin. Ei siis tarvitse purkaa, mutta jos tuolloin aikanaan joulukuussa saisi takaisin kuntoon.Last edited by PekkaV; 23-11-2021, 14:17.
Comment
-
Onko tietoa mistä käytännössä johtuu tuo range pidentyminen? Voiko tämän akun vaihdattaa perushuollossa jossa on Bmw diagnostiikka laitteet käytössä?Originally posted by teeaa View PostJep.
Ei toi uusi akku niin paljon maksa että kannattaisi jättää vaihtamatta jos itse viitsii sen tehdä. Range parantuu yleensä myös.
Akussa itsessään on myös se tarkistus ikkuna. Eli jos se on musta niin vaihtoon.F30 330e Sportline -18
Kauan sitten E36 325i coupé, 318is coupé
Comment
-
Kyllähän se akunvaihto pitää autolle kertoa. Eli riippuu minkälaiset laitteet siellä korjaamolla on. Joku foorumilainenkin voi hoitaa tuon akunvaihdon kuittauksen.Originally posted by Saunamies View PostOnko tietoa mistä käytännössä johtuu tuo range pidentyminen? Voiko tämän akun vaihdattaa perushuollossa jossa on Bmw diagnostiikka laitteet käytössä?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Zakspeedillä tai jollain muulla voi olla tarkempaa faktaa esittää, mutta tietääkseni näistä hybrideistä voidaan yleistää se, että usein niissä on vähän alimitoitetut 12V akut ja siihen sitten samaan yhtälöön vielä liian kireäksi viritetty ohjelmisto. Eli auto tulkitsee akun huonokuntoiseksi liian herkästi ja sitä myöten ei osaa enää ajattaa ison akun voimin yhtä pitkälle, vaikka oikeasti kaikki edellytykset sille edelleen olisi.
Muistankohan oikein, että F30 330e olisi saanut jossain vaiheessa elinkaartaan iLevel päivityksen jossa noita 12V monitorointeja / rajoja olisi hieman höllennetty ettei auto valittaisi niin herkästi niistä?S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Tässä tullaan siihen työn teettämisen vastuuseen - yli turvallisen kosketusjännitteen omaavan laitteiston korjaus tulee olla jonkun vastuulla juridisessa mielessä kun sitä tehdään ansiomielessä. Ja sehän on sit korjaamopäällikkö, tai joku muu kenellä on esim sfs6002 käytynä läpi.Originally posted by zakspeed View PostHauska byrokraattinen juttu sinällään korkeajännitteen katkaisuun liittyen.
Sitä ei saa korjaamolla tehdä (edes merkki liikkeessä) kuin koulutuksen saanut henkilö. Sama henkilö vastaa kaikesta tapahtuvasta tässä välissä siihen saakka, kun korkeajännite kytketty takaisin. Asiat dokumentoidaan tietyin ehdoin tässä välissä mitä ja kuka on tehnyt.
Eli siinä välissä voi sitten jokin perus mekaaniko tehdä tiettyjä huoltojuttuja jos hänet on perehdytetty auton korkeajännite järjestelmän toimintaan ja vaaroihin.
Auton omistajaa ei taida laki tai asetus kieltää koskemasta korkeajännite järjestelmään tai huolto erottimeen ?
Valmistajat tietysti ei myöskään halua omalle kontolleen kenenkään sähkökötöstyksissä sormilleen saamisia - ja kieltää kaiken osamaattomien tekemisen.
Hyvä niin. Kotona luulisin että jos joku näistä sähköiskun saa, niin siitä jää henkiin kertomaan - vaikka ei asiaa julkisesti huutelisi, mutta on paljon varovaisempi seuraavalla kerralla.
Tuppaa oleen että riskit rupee realisoitumaan näissä asioissa kun sellaisella pienellä osaaamisen mukanaan tuomalla täydellä varmuudella sit hosutaan miten sattuu.
Mutta asiasta kukkaruukkuun, range tippuu kyl rajusti kun pakkaset alkaa. Kesällä oli sitä 26-32km se ennustettu ajoon perustuva näyttö - nyt on näillä -5...0C keleillä 22-24km luokkaa. Ja näkeehän siitä sähkön kulutuksestakin, että siinä kylmässä päässä sitä menee. Lämmitykseenhän se häviääpi.
Mahtaisiko uudella kontin (12V) akulla saada lisää rangea ? Ajatusta siis leikittelen päässäni, kun sitä en vaihtanut - Istan arvojen perusteella ei moiseen ollut tarvetta, pelkkä nollaus riitti.
Aikaisemmin muuten niitä lämpökameravideoita olen ottanut, pitää koittaa nyt ottaa taas.
Mutta tein havaintoja lisää
1) kerran kun oikein kylmänä lähdin kotoa töihin, ilman esiajastusta, oli koko matkan salavalikosta katsottuna moottorin vedenlämpö sama kuin ulkolämpö. Vaikka auton sisällä oli se asetettu 21C. Tämä siis pakotettuna täyssähkö-moodissa ajellessa. Sisällä tietysti kyllä tarkeni hienosti.
2) Ajaessa vantaa-lempäälä, nousi salavalikossa moottorin vedenlämpö+öljynlämpö ihan uskottaviin lukemiin sen n. reilun tunnin ajon jälkeen - öljynlämpöanturin RAW value ei ollut noussut mihinkään. En siis sitä RAW arvoa nyt ihan pitäs absoluuttisena totuutena.
Pelkään myös että tähän tulee ihan erilaista vikaa kuin monessa muussa edeltävässä autossa on - tästä voi pahimmillaan ruostua konepellin saranat jumiin kun ei tuolla tartte olla äimäilemässä.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

Comment
-
Oletko kokeillut vielä uudestaan lämmittää sitä, jos se vaikka olis jäätynyt kiinni? Tämä siksi, että ite oon siinä käsityksessä että kun oot kerran vetänyt sen sieltä konehuoneesta auki, niin sen lukon ei pitäisi edes toimia, ennen kuin se hätäaukaisu mekanismi on pistetty takaisin paikalleen. Näin se ainakin itsellä toimi. Sen jälkeen kun se oli vedetty auki sieltä hätäaukaisusta, niin lukko kyllä piti ääntä, mutta latausjohto ei kuitenkaan lukittunut autoon missään vaiheessa.Originally posted by PekkaV View PostNoniin, eli eilen aamuna ei lähtenyt latauspistoke kotona irti.
Puoli tuntia lämmittelin, ei mitään auttanut, sitten löysin konehuoneen puolelta vitovivun, eli manuaalisen irroittimen joka irroittikin latauspistokeen. Töissä kokeilin muutaman kerran päivällä -> toimi.
Mutta eipä enää lähtenytkään illalla irti. Lukko siis surahtaa mutta joku hammas siellä sisällä ei liiku.
Ja tällä kertaa ei enää manuaalinen laukaisu toiminut, kuuli että jotain siellä sisällä irtosi, eli tämän vetovivun toinen pää ei ole enää oikeassa paikassa kiinni.
Tilannehan on siis se, että auto latausasemassa kiinni, ja auto ei liiku koska töpseli kiinni, sekä latausaseman pää on kiinteä. Tämä ei toki ole ongelma, riviliittimissä se on latausasemassa kiinni ja siitä tarvittaessa irti lähtee.
Isoin ongelma tässä on, että Laakkosella seuraava vapaa aika 13. joulukuuta. Kuulemma tämä on yleistä, sisälle kondensoituu vettä, ja rasvailevat niitä vaseliinilla tämän estääkseen.
Mutta ikävä olla noin pitkään ilman autoa, joten kysymys onkin, onko kukaan irroittanut latauspistorasiaa kyljestä? Mennäänkö sinne käsiksi sisälokarin kautta vai ulkokautta?
Edit: tilanne muuttui, kunnolla lämmittämällä lukitus aukesi mutta ei enää lukitse (eli tulppa voi lähteä ladatessa irti), no
eipähän enää tarvitse jäädä jumiin. Ei siis tarvitse purkaa, mutta jos tuolloin aikanaan joulukuussa saisi takaisin kuntoon.BMW G20 330e M-Sport -20
Comment
Comment