Announcement

Collapse
No announcement yet.

F3x Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2545
    • Kirkkonummi

    Onko kenelläkään ollut F30:en kanssa (tämä ilmeisesti B48M-koneella) ongelmia jäähdyttimen tuulettimien kanssa? Huomasin ehkä kk sitten, että vaikka ulkona on alle 10°C, niin flekti on päällä, se oikean puoleinen. Tätä tapahtui satunnaisesti. Nyt sitten n. 1200km matkan jälkeen myös kuljettajan puoleinen tuuletin tulee päälle. Ja nyt ulkona oli ehkä +2°C. Moottorin/öljyn lämpötila ei nouse minnekään, neula on siinä missä aina ennenkin ja mitään virheilmoitusta tai edes moottorin vikavaloa ei ole tullut. Jäähdyttimen tuulettimet vain olivat melkein koko ajan päällä, ajaessakin. Ääni oli ikävä kun molemmat jurnuttivat.

    Jossain pika-googletuksissa on tullut vastaan lämpötila-anturin vikaantumisia, myös ilmastoinnin puolella, mutta ei kai se nyt voi noin uudessa paukkua? Vajaa 5v ja 130tkm..
    Last edited by Petteri75; 05-05-2021, 21:00.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • isolohko
      BTCF Member
      • May 2004
      • 902
      • Kymenlaakso

      Originally posted by lassiv View Post
      Löytyyköhän yhtäkään N57 koneella olevaa F-korista autoa ilman adblue -systeemejä vai pitääkö palata E-sarjaan jos N57 vielä haluaa takaisin
      mahtaako tuossa ketjussa olla oikeaa tietoa:


      f3x 335d n57:ssa ei olisi ad blueta, eikä eu6 330d:ssä, joskus maaliskuun 10. päivä 2015 jälkeen?

      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        Originally posted by lassiv View Post
        Löytyyköhän yhtäkään N57 koneella olevaa F-korista autoa ilman adblue -systeemejä vai pitääkö palata E-sarjaan jos N57 vielä haluaa takaisin
        Aika paljonkin, niin 3 kuin 5-sarjaa
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • lassiv
          BTCF Member
          • Nov 2015
          • 312
          • Lahti

          330d F31 olisi hieno löytää ilman adblue:ta mutta olen saanut sen käsityksen että kaikki nuo ovat jo adblue:lla että läpäisevät euronormit. Hienoa toki jos näin ei ole. Nettiauton ilmotuksissa ei harmi kyllä ole polttoaine luukun takaa kuvaa siitä tuo helpoiten varmaan selviäis Vai onko vielä tuotakin sotkemassa, että osassa ei välttämättä ole tankkaus luukku adblue:lle tuolla polttoainekorkin vieressä?

          Jos tarkempaa tietoa miten noita 330d/530d vehkeitä saisi helpoiten tunnistettua, että löytäisi ei adblue varustettuja autoja. Luonnollisesti saisi olla tarjolla suomen markkinoilla varmasti jollain markkinoilla ei koko adblue systeemejä edes ole.

          ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

          Comment

          • Heikkiher
            Bimmer Rookie
            • Mar 2009
            • 93
            • Vihti

            Originally posted by lassiv View Post
            330d F31 olisi hieno löytää ilman adblue:ta mutta olen saanut sen käsityksen että kaikki nuo ovat jo adblue:lla että läpäisevät euronormit. Hienoa toki jos näin ei ole. Nettiauton ilmotuksissa ei harmi kyllä ole polttoaine luukun takaa kuvaa siitä tuo helpoiten varmaan selviäis Vai onko vielä tuotakin sotkemassa, että osassa ei välttämättä ole tankkaus luukku adblue:lle tuolla polttoainekorkin vieressä?

            Jos tarkempaa tietoa miten noita 330d/530d vehkeitä saisi helpoiten tunnistettua, että löytäisi ei adblue varustettuja autoja. Luonnollisesti saisi olla tarjolla suomen markkinoilla varmasti jollain markkinoilla ei koko adblue systeemejä edes ole.
            Oma 2014 335d xDrive on ainakin ilman pissoja, Prod. Date 2014-02-26

            Comment

            • isolohko
              BTCF Member
              • May 2004
              • 902
              • Kymenlaakso

              Originally posted by Heikkiher View Post
              Oma 2014 335d xDrive on ainakin ilman pissoja, Prod. Date 2014-02-26
              jos tosiaan tuota ulkomaista lankaa on uskominen, EU:ta koskien, missään f3x 335d:ssä ei olisi ad blueta, kun on niin tehokas dpf. 330d kun on alkanut eu6 normin mukainen tuotanto 10.3.2015 jälkeen ei olisi enää ad blueta. toki joku aiheen oikeasti tietävä voisi vahvistaa.

              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

              Comment

              • juvee_
                BTCF Member
                • Feb 2012
                • 66
                • Kuopio & Kouvola

                Originally posted by isolohko View Post
                330d kun on alkanut eu6 normin mukainen tuotanto 10.3.2015 jälkeen ei olisi enää ad blueta. toki joku aiheen oikeasti tietävä voisi vahvistaa.
                Mielenkiintoista, oma 330d (2014-06-13) ja euro 5 eikä ole adblueta :think

                Comment

                • isolohko
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 902
                  • Kymenlaakso

                  Originally posted by juvee_ View Post
                  Mielenkiintoista, oma 330d (2014-06-13) ja euro 5 eikä ole adblueta :think
                  hyvä tieto. uk lanka lienee höpöhöpöä.

                  e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                  Comment

                  • lassiv
                    BTCF Member
                    • Nov 2015
                    • 312
                    • Lahti

                    Erittäin hyvää tietoa pitää alkaa katselemaan 330d:täkin F korisena, jos noin hyvä tilanne että niitä löytyy ilman näitä Adblue hössötyksiä Olikos juvee_ takaveto sulla kyseessä? Vai onko taka/neliveto (CO2 g päästöillä) mitään merkitystä tuohon adblue puuttumiseen.

                    Ilmeisesti kuitenkin jokaisessa bemarissa missä adblue on löytyy tuo sininen lisäkorkki polttoaine luukun takaa eli sen pitäisi olla varma tapa varmistaa tuo asia?

                    ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

                    Comment

                    • juvee_
                      BTCF Member
                      • Feb 2012
                      • 66
                      • Kuopio & Kouvola

                      Originally posted by lassiv View Post
                      Olikos juvee_ takaveto sulla kyseessä? Vai onko taka/neliveto (CO2 g päästöillä) mitään merkitystä tuohon adblue puuttumiseen.
                      Juu takaveto

                      Comment

                      • Petteri75
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2545
                        • Kirkkonummi

                        Originally posted by Petteri75 View Post
                        Onko kenelläkään ollut F30:en kanssa (tämä ilmeisesti B48M-koneella) ongelmia jäähdyttimen tuulettimien kanssa? Huomasin ehkä kk sitten, että vaikka ulkona on alle 10°C, niin flekti on päällä, se oikean puoleinen. Tätä tapahtui satunnaisesti. Nyt sitten n. 1200km matkan jälkeen myös kuljettajan puoleinen tuuletin tulee päälle. Ja nyt ulkona oli ehkä +2°C. Moottorin/öljyn lämpötila ei nouse minnekään, neula on siinä missä aina ennenkin ja mitään virheilmoitusta tai edes moottorin vikavaloa ei ole tullut. Jäähdyttimen tuulettimet vain olivat melkein koko ajan päällä, ajaessakin. Ääni oli ikävä kun molemmat jurnuttivat.

                        Jossain pika-googletuksissa on tullut vastaan lämpötila-anturin vikaantumisia, myös ilmastoinnin puolella, mutta ei kai se nyt voi noin uudessa paukkua? Vajaa 5v ja 130tkm..
                        Itse itselleen vastaten:

                        B48M-moottorissa on nestejäähdytteinen ahto- ja öljynjäähdytin. Tällä on oma erillinen jäähdytyskiertonsa ja myös säiliönsä. Tästä säiliöstä oli vajaa puolet lähtenyt pois, nyt täytettiin ja kirjoitushetkellä on painetestissä, vuotaako jostain.

                        Kyllä, tämä tuli havannoitua, mutta kun tätä piti vain jonain ylivuotosäiliönä, niin ei sitten osannut reagoida oikein. Eikä omistajan käsikirjassakaan ollut kuin yleinen kuvaus jäähdytysnesteen tason mittarista, ei mainintaa että niitä olisi kaksi joita pitäisi tarkkailla. Ottaa päähän, kovaa.

                        Eli, jos ilman mitään syytä apukuljettajan puoleinen flekti alkaa pyörimään itsekseen, eikä tee sitä jokainen kerta, ei tule virheilmoituksia yhtään ruutuun, niin tarkistaa sen toisenkin jäähdytysnestesäiliön.

                        B48M:ssä on ilmeisesti edelleen mekaanen vesipumppu mutta sähköinen termostaatti. Onkohan USAssa ollut taas takuujuttuja ennenaikaisten hajoamisten vuoksi miksi on siirrytty takaisin mekaniikkaan tms..
                        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          Originally posted by Petteri75 View Post
                          Itse itselleen vastaten:

                          B48M-moottorissa on nestejäähdytteinen ahto- ja öljynjäähdytin. Tällä on oma erillinen jäähdytyskiertonsa ja myös säiliönsä. Tästä säiliöstä oli vajaa puolet lähtenyt pois, nyt täytettiin ja kirjoitushetkellä on painetestissä, vuotaako jostain.

                          Kyllä, tämä tuli havannoitua, mutta kun tätä piti vain jonain ylivuotosäiliönä, niin ei sitten osannut reagoida oikein. Eikä omistajan käsikirjassakaan ollut kuin yleinen kuvaus jäähdytysnesteen tason mittarista, ei mainintaa että niitä olisi kaksi joita pitäisi tarkkailla. Ottaa päähän, kovaa.

                          Eli, jos ilman mitään syytä apukuljettajan puoleinen flekti alkaa pyörimään itsekseen, eikä tee sitä jokainen kerta, ei tule virheilmoituksia yhtään ruutuun, niin tarkistaa sen toisenkin jäähdytysnestesäiliön.

                          B48M:ssä on ilmeisesti edelleen mekaanen vesipumppu mutta sähköinen termostaatti. Onkohan USAssa ollut taas takuujuttuja ennenaikaisten hajoamisten vuoksi miksi on siirrytty takaisin mekaniikkaan tms..
                          Niin, tuon B48:n nestekierrothan menee kutakuinkin noin.

                          On matala ja korkea lämpötilapiirit. Mekaaninen päävesipumppu moottorilla, ei termostaattia vaan heat management module. Sähköisiä kiertovesipumppuja lisänä.

                          Korkealämpötilapiiri jäähdyttää moottoria ja matala jäähdyttää imusarjaa sekä ilmatoinnin lauhdutinta.

                          Kylmä-ainehan ei kierrä keulassa ollenkaan ilman kanssa tekemisissä olevan lauhduttimen läpi kuten ennevanhaan.

                          Jos matalalämpöpiirin paisari tyhjä niin silloin loppuu aikanaan myös ilmastoinnin kylmän tuotto.

                          Matalapainejäähdyttäjiä näistä menee ulkoisten osumien takia.
                          Last edited by zakspeed; 10-05-2021, 11:15. Reason: Kirjotusvirheitä vähemmäksi
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • Petteri75
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2545
                            • Kirkkonummi

                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Niin, tuon B48:n nestekierrothan menee kutakuinkin noin.

                            On matala ja korkea lämpötilapiirit. Mekaaninen päävesipumppu moottorilla, ei termostaattia vaan heat management module. Sähköisiä kiertovesipumppuja lisänä.

                            Korkealämpötilapiiri jäähdyttää moottoria ja matala jäähdyttää imusarjaa sekä ilmatoinnin lauhdutinta.

                            Kylmä-ainehan ei kierrä keulassa ollenkaan ilman kanssa tekemisissä olevan lauhduttimen läpi kuten ennevanhaan.

                            Jos matalalämpöpiirin paisari tyhjä niin silloin loppuu aikanaan myös ilmastoinnin kylmän tuotto.

                            Matalapainejäähdyttäjiä näistä menee ulkoisten osumien takia.
                            Tuo oli itselleni uutta tänä aamuna, että imusarjaa itseään jäähdytetään eikä erillistä ahtojäähdytyskennoa enää ole. Kai joku pieni lämmönvaihdinyksikkö/-mötikkä järjestelmään kuuluu. Painetestaus eikä vuotoja, nestettä oli vain kulunut. Kehitys kehittyy ja sen sellaista, mutta ei enää flekti lähde käyntiin eikä se sähköinen siirtovesipumppu käy turhaan.

                            Vikamuistissa oli kuulemma Possible Coolant loss jne -ilmoituksia, mutta ei mitään sellaista että olisi tullut edes oranssia vikavaloa kojelautaan. Ilmeisesti sitten jos lämpötilat eivät kohoa tarpeeksi (tällä ajettu oikeastaan yksinomaan pitkiä etappeja maantiellä), niin sitten ei tule mitään ilmoituksia, vain oireita.

                            Tarkastus kuuluisi laajaan huoltoon missä tämäkin peltilaatikko oli ollut 9tkm sitten (nyt 129tkm mittarissa), mutta eihän sitä tiedä missä kohtaa jäähdytinnestetasot silloin olivat, jos tämäkin oli tarkstettu.

                            No, ainakin voi laittaa myyntiin hyvällä omallatunnolla kun on maksettu vikakoodien luvusta, diagnoosista, painetestistä ja jäähdytinnesteestä ns. varmuusmaksu.
                            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                            Comment

                            • bmw.bmw
                              Newbiemmer
                              • May 2021
                              • 1
                              • FIN

                              B38 nakutus

                              Mikähän voisi olla syynä kun 318i antaa kylmäkäynnistyksessä nakuttavaa ääntä moottorin suunnalta? Metallinen nakutus tulee esiin jos vähän nostaa kierroksia tai joskus liikkeelle lähtiessäkin. Ääntä kestää n 5-15 sekuntia jonka jälkeen se katoaa ja kaikki pelaa hienosti seuraavaan kylmäkäynnistykseen asti. Erikoisuutena tässä on se että ääntä ei joka kerralla kuulu ja vielä erikoisempaa että talven aikana ei tätä esiintynyt ollenkaan. Nyt kun ulkolämpötila on taas yli +10C niin ongelma on palannut. Löysin pari videoa joissa juuri samaa ääntä saatu nauhalle. Vikavaloja ei pala ja muuten kone toimii moitteettomasti. Mitä ajatuksia?


                              Comment

                              • amisqo
                                BTCF Member
                                • Apr 2011
                                • 1613
                                • Vantaa

                                Sähkönen vetokoukku löytyy äffästä ja sitä pyrkinyt kerran kuukaudessa availemaan ja kiinnitteleen. Nyt kuitenkin useammin alkanut kanittamaan vastaan. Homma toimii hyvin aina alusta lähes loppuun. Eli viimoiset pari senttiä tarvii ailloin tällöin vähän sormivoimaa avuksi, että saa vihreää valoa napuskaan.

                                Pitäisikö rasvailla jotain vai kenties vaihtaa? Olis varmaan hyvä tehdä jotain ennenkun lakkaa kokonaan pelittämästä..
                                G30 530e iPerfomance M-sport -18
                                Ex: F30 330D M-sport -15
                                Ex: E90 330D M-sport -06
                                Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                                Ex: e30 320i -89
                                Ex: e30 318iS -90

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎