F30 330e part 2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • torx
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    Mahdollistaako tuo appis siis kännykän etäkäytön idrive säätimestä ?

    Normaali screencast kyllä mulla toimii. Mitä nyt sen video in motion lukon joutui joka kerta auton käynnistyksen jälkeen tekemään uudestaan.

    vastaus / edittiä :



    tekee siis "irtoappiksen" soveltuvista appiksista luurissa, mitä voi sit näytöltä kyllä hakea idrive pylpyrällä. Ihan viksu.

    En keksinyt miten tohon ois saanut konffattua siten että sais esim yle areenan, disney+ tai youtube. Emt onko sille oikeasti tarvetta sit sillain kun se screencasti kuitenkin toimii muuten melko näppärästi.
    Jotain lisänäyttöjä moottoridatastakinn tolla/jollain ton lisäosilla kai saisi. Pitää katsoa jos jaksaa

    edit2 :
    hmm. Tuollahan oli paljon tähän idrive maailmaan - josko joku vielä keksi tavan miten idriven se kosketustason liiketiedon saisi siirrettyä kännykkään. Sit siitä kännykällä screencasti ja idriveä sormella ohjaamalla sais hiiren liikkuun ruudulla. Vois ajaa natiivi-antero-appiksia.
    Pitää kokeilla ajaa tuolta löytyvä https://github.com/BimmerGestalt/IDr.../screen_mirror , josko se ois lähellä sitä mitä ajattelin. Pitää varmaan vaan opetella kääntään .apk että saa ajettua luurissa, kun ei ollut valmiita relluja tarjolla tuossa hakemistossa,
    https://github.com/BimmerGestalt/IDr...g/latest_build en tiedä tuolla olevasta ..debug-nimetystä että mites se toimisi.

    En ole varma, että tarkoititko miten asentaa lisäosat android puhelimeen, mutta jos alla linkki.


    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Mahdollistaako tuo appis siis kännykän etäkäytön idrive säätimestä ?

    Normaali screencast kyllä mulla toimii. Mitä nyt sen video in motion lukon joutui joka kerta auton käynnistyksen jälkeen tekemään uudestaan.

    vastaus / edittiä :



    tekee siis "irtoappiksen" soveltuvista appiksista luurissa, mitä voi sit näytöltä kyllä hakea idrive pylpyrällä. Ihan viksu.

    En keksinyt miten tohon ois saanut konffattua siten että sais esim yle areenan, disney+ tai youtube. Emt onko sille oikeasti tarvetta sit sillain kun se screencasti kuitenkin toimii muuten melko näppärästi.
    Jotain lisänäyttöjä moottoridatastakinn tolla/jollain ton lisäosilla kai saisi. Pitää katsoa jos jaksaa

    edit2 :
    hmm. Tuollahan oli paljon tähän idrive maailmaan - josko joku vielä keksi tavan miten idriven se kosketustason liiketiedon saisi siirrettyä kännykkään. Sit siitä kännykällä screencasti ja idriveä sormella ohjaamalla sais hiiren liikkuun ruudulla. Vois ajaa natiivi-antero-appiksia.
    Pitää kokeilla ajaa tuolta löytyvä https://github.com/BimmerGestalt/IDr.../screen_mirror , josko se ois lähellä sitä mitä ajattelin. Pitää varmaan vaan opetella kääntään .apk että saa ajettua luurissa, kun ei ollut valmiita relluja tarjolla tuossa hakemistossa,
    https://github.com/BimmerGestalt/IDr...g/latest_build en tiedä tuolla olevasta ..debug-nimetystä että mites se toimisi.
    Last edited by repsa; 07-06-2022, 21:46.

    Leave a comment:


  • torx
    replied
    Originally posted by Viljami View Post
    Kokeile sellaista appia kuin AAIdrive

    https://github.com/BimmerGestalt

    Olipas hyvä vinkki. Ainakin 530e sain spotifyt yms toimimaan suoraan. Muita ominaisuuksia en vielä testannut.

    Leave a comment:


  • Viljami
    replied
    Originally posted by Keklu View Post
    Onkos tässä F30 mallissa lainkaan olemassa Screen Mirroring -toimintoa, tai saako sitä jotenkin toimimaan? Android puhelin. Proffa navi löytyy. Koitin googletella asiaa, mutta heikolla tuloksella.
    Kokeile sellaista appia kuin AAIdrive

    Exploring the symbiosis of phone and vehicle. Bimmer Gestalt has 14 repositories available. Follow their code on GitHub.

    Leave a comment:


  • Keklu
    replied
    Onkos tässä F30 mallissa lainkaan olemassa Screen Mirroring -toimintoa, tai saako sitä jotenkin toimimaan? Android puhelin. Proffa navi löytyy. Koitin googletella asiaa, mutta heikolla tuloksella.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Esilämmitysaika on se max. 30min. En tiedä onko Suomessa sellaista kolkkaa, jossa olisi niin kylmä että sieltä imettäisiin kovia tehoja koko sen 30min. Ei suinkaan. Riippuen tietysti olosuhteista, mutta itse en ole vielä koskaan havainnut, että sitä 5kW:n lämppäriä käytettäisiin täydellä teholla. Ei F30 330e:ssä, ei eri i3:n versioissa, eikä G30 530e:ssä.

    Sieltä otetaan ehkä 2-3kW joitakin minuutteja, jonka jälkeen lämppärin teho laskee alle 2kW tasolle. (Nämä havainnot omia Etelä-Suomen leudoilla keleillä).
    juu, dunno lol, nääsvillen perämetsissä kun joskus on oikeasti kylmä yöllä (-30 tai alle paikallisesti) niin se abt +20min menee että auto on sisältä ookoo lämmin ja lasit sulana. Ja vaikka olisi laturi 12A moodissa, se akun kapa on kyllä kyykännyt tossa ajassa 100%--> ~ 90% tasoon.

    Riippuu paljon missä se auto on. Mulla tossa pihalla sellaisessa paikassa missä käy melkoinen huju aina välillä, avoimessa maastossa missä ei ole mitään lämpöä pidättävää elementtiä.
    Webastollista autoa samoissa olosuhteissa joutuu saman sisätilakomfortin saamiseksi päästään tupla-ajan.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    5kw vastusteho vaatii 230v käyttöjännitteellä noin 20A, vähän rapiat. Eli auton akusta kyllä häviää etukäteislämmityksellä aina kapaa. 8A latausmoodissa tietysti enemmän.
    Esilämmitysaika on se max. 30min. En tiedä onko Suomessa sellaista kolkkaa, jossa olisi niin kylmä että sieltä imettäisiin kovia tehoja koko sen 30min. Ei suinkaan. Riippuen tietysti olosuhteista, mutta itse en ole vielä koskaan havainnut, että sitä 5kW:n lämppäriä käytettäisiin täydellä teholla. Ei F30 330e:ssä, ei eri i3:n versioissa, eikä G30 530e:ssä.

    Sieltä otetaan ehkä 2-3kW joitakin minuutteja, jonka jälkeen lämppärin teho laskee alle 2kW tasolle. (Nämä havainnot omia Etelä-Suomen leudoilla keleillä).

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    5kw vastusteho vaatii 230v käyttöjännitteellä noin 20A, vähän rapiat. Eli auton akusta kyllä häviää etukäteislämmityksellä aina kapaa. 8A latausmoodissa tietysti enemmän.

    Leave a comment:


  • TJK
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    Itse ratkaisin tän samantyyppisen ongelman tän näköisellä laturilla Aliexpressistä :

    Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com


    Ei tainnut olla just tuo myyjä mutta samannäköinen rimpula laite
    Otin 10m piuhalla, mikä oli aika passeli ratkaisu. Auton saa ajaa etuperin tai takaperin, ja riittää että on "sielläpäin" kun auton jättää hiekkaruutuun kotona. Ei tartte aiheuttaa siis renkailla painaumiakaan aina samaan kohtaan...

    Purin kaapelin irti laitteen sisältä, sijoitin ton laturin sisätiloihin seinälle. Sit autotallin kylkeen porareikä, aluputken läpi kaapeli ja sen takaisinlaitto laturiin kiinni. Kun sen purin, niin samalla kyllä mietin itsekseni että tää on selkeästi parempi pitää sisätiloissa. En uskoisi että suomen talvella lätäkössä tai märässä lumihangessa seisomisesta tuo laite oikein diggaisi.

    Uusin seinään pistorasian (vuosien käsityökalujen käyttö takana jo..) ja säädin tuon laturin 8A moodiin, mikä tällähetkellä koetaan sähköalan ammattilaisten keskuudessa turvalliseksi latausvirraksi siirrettävälle laitteistolle.

    13A ja 15A rupeaa olemaan jo No-No tälläisessä puolikiinteässä, se pistoke lämpenee töpselissä melko voimakkaasti, ja pahimmillaan sulattaa rasian pohjan ja latauslaitteen liittimen, näitä on nähty.

    Autoon maksimivirta-asetus (kotona lataa hitaasti @ 8A kun tuo laturi rajoittaa sen, töissä sit full-max bemsen omalla laturilla) sen aikaa mitä lohkolämppärin kello antaa aikaa ladata. Riittää täyteen lataukseen.
    Ajoitus muuhun kellonaikaan kuin tyypilliset töissälähtijät ajoittaa sisätilanlämppärit, niin ei oo firmalla keskuskaan sitten siinä 15-16 maissa ihan mansikkana.

    Tässä ne konstit milllä itse olen havainnut että homma toimii kotona nätisti, sekä myös töissä.

    Täällä on samanlaisella laturilla menty jo pari vuotta ja hyvin on pelannut. Laturin asensin kotona ulos "kiinteästi" ja vaihdoin laturiin ns. karavaani pistokkeen schukon tilalle ja ulkopistorasian tilalle samanlaisen. 16A:lla lataan aina, eikä ole mitään ongelmia ollut.

    Töissä ja muualla latailen auton mukana tulleella 12A:n laturilla ja eipä ole silläkään ollut ikinä missään ongelmia. 8A on kyllä aivan liian vähän talvella, jos meinaa lähtä lämpösellä autolla. Tuolla 12A:n laturillakin tahtoo lämmin auto ja täysi akku olla melko mahdoton yhdistelmä pakkasilla.

    Leave a comment:


  • jx166
    replied
    Originally posted by Keklu View Post
    Noniin täältä sitten +1 330e kerhoon pitkän pähkäilyn jälkeen



    Varusteista tärkeimpänä m-sportti, adaptiivinen vakkari ja Harman Kardonit.

    Näin reilun viikon jälkeen olen kyllä tykännyt autosta. Hieman tuon piuhan edestakaisin veivaus kontista seinäpistokkeeseen harmittaa kylläkin. Saan työpaikallakin ladata autoa (työmatka 18km), niin pääsee kätevästi edestakaisin sähköllä. Ajattelin kylläkin, että pitäisikö ostaa toinen Schuko-Type2 laturi, niin voisi pitää sekä kotona, että työpaikalla piuhan aina kiinni rasiassa, jolloin piuhat toimivat ns. "wallboxina". Tämä helpottaisi piuharallia kummasti.

    Onko porukalla mitään Schuko-Type 2 piuhasuosituksia? Mielellään sieltä halvasta päästä.
    Vielä piti kehaista autoa, erittäin mässyn näköinen noilla vanteilla Vaihtaisin vielä nuo peilikuoret lepakkomiehiin (vaikka https://www.ebay.de/itm/362959343155...0AAOSw6nNeg1hS ), niin avot!

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Itse ratkaisin tän samantyyppisen ongelman tän näköisellä laturilla Aliexpressistä :

    Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com


    Ei tainnut olla just tuo myyjä mutta samannäköinen rimpula laite
    Otin 10m piuhalla, mikä oli aika passeli ratkaisu. Auton saa ajaa etuperin tai takaperin, ja riittää että on "sielläpäin" kun auton jättää hiekkaruutuun kotona. Ei tartte aiheuttaa siis renkailla painaumiakaan aina samaan kohtaan...

    Purin kaapelin irti laitteen sisältä, sijoitin ton laturin sisätiloihin seinälle. Sit autotallin kylkeen porareikä, aluputken läpi kaapeli ja sen takaisinlaitto laturiin kiinni. Kun sen purin, niin samalla kyllä mietin itsekseni että tää on selkeästi parempi pitää sisätiloissa. En uskoisi että suomen talvella lätäkössä tai märässä lumihangessa seisomisesta tuo laite oikein diggaisi.

    Uusin seinään pistorasian (vuosien käsityökalujen käyttö takana jo..) ja säädin tuon laturin 8A moodiin, mikä tällähetkellä koetaan sähköalan ammattilaisten keskuudessa turvalliseksi latausvirraksi siirrettävälle laitteistolle.

    13A ja 15A rupeaa olemaan jo No-No tälläisessä puolikiinteässä, se pistoke lämpenee töpselissä melko voimakkaasti, ja pahimmillaan sulattaa rasian pohjan ja latauslaitteen liittimen, näitä on nähty.

    Autoon maksimivirta-asetus (kotona lataa hitaasti @ 8A kun tuo laturi rajoittaa sen, töissä sit full-max bemsen omalla laturilla) sen aikaa mitä lohkolämppärin kello antaa aikaa ladata. Riittää täyteen lataukseen.
    Ajoitus muuhun kellonaikaan kuin tyypilliset töissälähtijät ajoittaa sisätilanlämppärit, niin ei oo firmalla keskuskaan sitten siinä 15-16 maissa ihan mansikkana.

    Tässä ne konstit milllä itse olen havainnut että homma toimii kotona nätisti, sekä myös töissä.

    Leave a comment:


  • jx166
    replied
    Originally posted by Keklu View Post
    Noniin täältä sitten +1 330e kerhoon pitkän pähkäilyn jälkeen



    Varusteista tärkeimpänä m-sportti, adaptiivinen vakkari ja Harman Kardonit.

    Näin reilun viikon jälkeen olen kyllä tykännyt autosta. Hieman tuon piuhan edestakaisin veivaus kontista seinäpistokkeeseen harmittaa kylläkin. Saan työpaikallakin ladata autoa (työmatka 18km), niin pääsee kätevästi edestakaisin sähköllä. Ajattelin kylläkin, että pitäisikö ostaa toinen Schuko-Type2 laturi, niin voisi pitää sekä kotona, että työpaikalla piuhan aina kiinni rasiassa, jolloin piuhat toimivat ns. "wallboxina". Tämä helpottaisi piuharallia kummasti.

    Onko porukalla mitään Schuko-Type 2 piuhasuosituksia? Mielellään sieltä halvasta päästä.
    Yleissuosituksena voi sanoa, että latauspiuhoja saa interweebistä, mm. samanlaisen piuhan AliExpressistä (lataat appin) selvästi halvemmalla kuin Motonetista tms., jos vaan jaksat hetken lähetystä venata. Voimavirta-Type 2 piuhassa usean sadan euron ero, noissa Schukoissa ei tietenkään niin suurta.

    Leave a comment:


  • Keklu
    replied
    Noniin täältä sitten +1 330e kerhoon pitkän pähkäilyn jälkeen



    Varusteista tärkeimpänä m-sportti, adaptiivinen vakkari ja Harman Kardonit.

    Näin reilun viikon jälkeen olen kyllä tykännyt autosta. Hieman tuon piuhan edestakaisin veivaus kontista seinäpistokkeeseen harmittaa kylläkin. Saan työpaikallakin ladata autoa (työmatka 18km), niin pääsee kätevästi edestakaisin sähköllä. Ajattelin kylläkin, että pitäisikö ostaa toinen Schuko-Type2 laturi, niin voisi pitää sekä kotona, että työpaikalla piuhan aina kiinni rasiassa, jolloin piuhat toimivat ns. "wallboxina". Tämä helpottaisi piuharallia kummasti.

    Onko porukalla mitään Schuko-Type 2 piuhasuosituksia? Mielellään sieltä halvasta päästä.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Originally posted by Topiasz View Post
    Onko kukaan laitellut/perehtynyt, voiko näihin 330e 7.6kwh akuston tilalle laittaa uudemman mallisen 12.0kwh akuston?
    Onko olemassa mitään valmista sarjaa, minkä voisi asentaa että rangea saisi lisää.?

    Lueskelin että repsa oli lisä-akustoa miettinyt onko tämä projekti edennyt?
    Kuka tahansa saa korjata, jos kokee että olen väärässä :

    Uudemmissa on eri akkuteknologiaa käytössä - akuston nimellisjännite hieman eri per kenno käsittääkseni.

    Helpoin ja toteutuskelpoisin olisi löytää samalla form-factorilla olevia saman akkukemian omaavia isompia LG:n tai Samsungin kennoja ja vaihtaa ne nykyisiin elementteihin. Tässä vielä hommana se, että ne navat on aluminiia ja laserilla hitsattu sitten seuraaviin. Tää oli siis mielestäni se helpoin/turvallisin.

    Sit yksi olisi se mitä mietin itse, pyöreitä akkupattereita omalla BMS:llä ja rajusti vaan rinnan HV DC piiriin.
    Hankaluuksia :
    -lämmönhallinta
    -kolariturvallisuus
    -sähkötyöturvallisuus myöhemmissä korjauksissa
    -ulkoisen BMS:n kytkentä, siis suhteessa hintaan kun pitäs päästä melkein 300V tasoon --> eri BMS:iä sarjaan ja siten että aina ketjun viimeinen ja eka olisi jaettu edelisen BMS kanssa toimisi, mutta common-mode jännite nousee rajuksi jos jossain tulee lämpötila-irtikytkeytyminen.
    -lämpötila-irtikytkeytymisen jälkeen tapahtuva lisäakuston rinnankytkentä voi aiheuttaa melko isoja syöksyvirtoja jos eri akkujen (OE ja lisä) potentiaaliero on edes 1V tasoa, kun sisäinen resistanssi on näissä ihan olematon.

    Helpoin omaan käyttöön olisi laittaa ulkoinen lisäakusto riittävällä lämpötilahallinnalla, tavalla tai toisella, suoraan kiinni HV DC-linkkiin ja ei välittäs kettuakaan turva-aspektista. Mutta ei ratkaisuna ole ihan se suurin jälleenmyyntiarvoa nostava tapa.

    Mutta ymmärrän tuskan. Tykkäisin itsekin jos sähkörange olisi 80km.

    edit:
    aktivoiduin taas katselemaan osanumeroita, ja näyttäisi että noi F30 alkuperäiset 26Ah :
    3x 61278612163 ja
    2x 61278612161

    on korvautuneet (ainakin hubauer-shopin mukaan - kapasiteetti sama 26Ah)
    61278686085 ja
    61278686084

    Mutta! Olisi uudempaa akkugeneraatiota olemassa kyllä maailmalla.
    61278658344 mikä olisi taas jo 34Ah. Mutta luulen että tässä on se erilainen akkukemia - ja ei näinollen käy 26Ah kennoston tilalle. Tai että kummanko noista kennoista se korvaisi - sitäkään en tiedä.

    Mutta JOS sattuisi hyvin käymääm romut ristiin & rastiin, niin 26Ah -> 34Ah --> voisi olettaa että n.30% saisi lisää rangea.
    Eli käytännössä jos etsisi vaikka kustannustehokkainta vaihtoehtoa, niin ehkä voisi yhdellä, tai kahdella tonnilla selvitä. Plus askartelut päälle.
    Eli vaikka 1500€ käytettyinä etsittyjen osien hinta, ja sillä saa rangea lisää 10km. Siinä saa melko paljon ostaa jo kuitenkin nykyhinnoillakin bensaa ja vaihdella moottoriöljyjä useammin että se kannattaa.

    Tilanne toki eri, jos on pakko vaihtaa akku vikaantumisen takia. Silloin katselisin kyllä suoraan isompikapasiteettisia tarkemmin, että mahtuisivatko. Ehjää kennostoa ei taloudellisessa mielessä ole järkeä lähteä vaihteleen, ainakaan noihin.



    https://carro.by/parts/share_737-5054 tuolla näkee tuollaisen yhden yksittäisen valmiin kennoassyn sisuskalut ja liitostavat.

    edit 2, olihan tätä jo aikaisemminkin mietitty



    edit3 :



    no JOS nyt kävisi niin että olisi jollain tutulla käytössä laser-hitsauslaitteet, itsellä paljon vapaa-ajan ongelmaa ja akateeminen mielenkiinto, niin vinkkaisin uudemmista kennoista missä 3x nykyistä vastaava kapasiteetti. Tuollaisilla pääsisi sen 80km-120km. Halpaa ei tulisi kyllä olemaan, vaikka kennot saisi 75€kpl, kun niitä menee kuitenkin 16x5 (kai?) = 90kpl eli pelkät kennot ilman että ois mitään työtä edes tehtynä jo tonnin pintaan. Tai eikai se paha olisi, jos ei muita teknisiä haasteita ajattele.
    Voi olla että joutuisi akkukotelon kanttakin vähän korottamaan että mahtuu kennot tupaan.

    Jos ei ois päivätöitä, perheen arjen pyöritystä ja ois vähän enemmän rahaa heitettävissä testimielessä hukkaan, niin kokeilisin kyllä tuollaista.
    Last edited by repsa; 15-05-2022, 21:01.

    Leave a comment:


  • Topiasz
    replied
    Onko kukaan laitellut/perehtynyt, voiko näihin 330e 7.6kwh akuston tilalle laittaa uudemman mallisen 12.0kwh akuston?
    Onko olemassa mitään valmista sarjaa, minkä voisi asentaa että rangea saisi lisää.?

    Lueskelin että repsa oli lisä-akustoa miettinyt onko tämä projekti edennyt?

    Leave a comment:

Working...
X