G20/G21 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JKK
    replied
    Mitenkäs tuo moottorin lämmittäminen talvella? Lämpeneekö se samalla kun pistää sisätilojen lämmityksen päälle? Vai kannattaako moottoriin laittaa letkulämppäri pakkaskäynnistyksiä varten? Vai pitääkö sitä alkaa liittyä siihen kasvavaan seurakuntaan joka uskoo moottorin esilämmittämisen olevan pelkkää ajan-ja rahanhukkaa....

    btw... Kuinka paljon aikaisemmin sisätilojen lämmitys kannattaa kytkeä päälle jos ulkona on esim. -5 astetta pakkasta ja haluaa sisätilat edes kohtuullisen lämpimäksi?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Ottaa Type 2 pistokkeesta kaiken mitä tarvii ja jos ei meinaa riittää sitten syö ajoakun varausta. Kovilla pakkasilla, sanotaan -25C 8A virtarajoituksella tapahtuva lataus niin kyllä syö reilusti akkua jos vaikka 30min lämmittelee.
    Battery controlin käyttöesimerkki:
    Kovalla pakkasella ajaessa akku menee melko nopeasti tyhjäksi, ja jos haluaa joka kerta lämpimän lähdön päivällä eikä ole laturia.. niin ajelee ne välit battery control modella esm 70% targetilla, niin se pitää juissia senverta akussa että aina on lämmin auto lähteä. Tuo bensamoottorilla akun lataus vie sitten aika paljon bensaa.
    Toinen ja ehkä oleellisempi vinkki talviajoihin: Mikäli tiedät joka tapauksessa ajavasi pidemmälle kuin sähkö riittää, niin on oleellista ajaa sitten alkumatka bensalla (vaihdekeppi vasemmalle, eli sportille, jotta start stoppikin lähtee veks kiusaamasta). Näin sekä bensakone lämpeää kunnolla eikä sitä tarvitse nokat ruosteessa vaihtaa hetken päästä, sekä tärkeimpänä saa sen bensakoneen hukkalämmöllä sen kabiinin lämpimäksi. Sitten kun matkaa on jäljellä sen verran, että sähköllä jo pääsee niin vaihtaa 100% sähköajoon ja kas sillä pääseekin pidemmälle kun bensakoneella on jo lämmitetty fiksusti auton nesteet niin lämmitykseen ei mene enää ollenkaan niin paljoa energiaa

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Ok, kiitos. Nyt tuo aukesi. Eli jos haluaa ajaa sähköllä niin liikkeelle lähtiessä painaa electric-nappia ja auto ajelee jotakuinkin akun tyhjäksi ennenkuin polttomoottori käynnistyy.

    Mitenkäs tuo sisätilojen esilämmitystoiminto. Mulla on tolpassa 16A latausasema oikealla latausjohdolla. Tosin rajoitin siinä on asetettu 13A. Jos akku on yöllä ladattu täyteen ja pistoke paikallaan, niin ilmeisesti tuo 13A syöttö ei ihan riitä sen lämmittimen käyttöön? Vai ymmärtääkö se lämmittää ainoastaan sillä teholla, jota töpselistä on tarjolla? Vai tapahtuuko lämmitys auton ajoakun kapasiteetilla ja tilalle työnnetään töpselistä sen verran kuin piuhasta pääsee läpi?
    Ottaa Type 2 pistokkeesta kaiken mitä tarvii ja jos ei meinaa riittää sitten syö ajoakun varausta. Kovilla pakkasilla, sanotaan -25C 8A virtarajoituksella tapahtuva lataus niin kyllä syö reilusti akkua jos vaikka 30min lämmittelee.
    Battery controlin käyttöesimerkki:
    Kovalla pakkasella ajaessa akku menee melko nopeasti tyhjäksi, ja jos haluaa joka kerta lämpimän lähdön päivällä eikä ole laturia.. niin ajelee ne välit battery control modella esm 70% targetilla, niin se pitää juissia senverta akussa että aina on lämmin auto lähteä. Tuo bensamoottorilla akun lataus vie sitten aika paljon bensaa.

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Ok, kiitos. Nyt tuo aukesi. Eli jos haluaa ajaa sähköllä niin liikkeelle lähtiessä painaa electric-nappia ja auto ajelee jotakuinkin akun tyhjäksi ennenkuin polttomoottori käynnistyy.

    Mitenkäs tuo sisätilojen esilämmitystoiminto. Mulla on tolpassa 16A latausasema oikealla latausjohdolla. Tosin rajoitin siinä on asetettu 13A. Jos akku on yöllä ladattu täyteen ja pistoke paikallaan, niin ilmeisesti tuo 13A syöttö ei ihan riitä sen lämmittimen käyttöön? Vai ymmärtääkö se lämmittää ainoastaan sillä teholla, jota töpselistä on tarjolla? Vai tapahtuuko lämmitys auton ajoakun kapasiteetilla ja tilalle työnnetään töpselistä sen verran kuin piuhasta pääsee läpi?
    Joo electric (ja myös hybrid-napilla menee vain akulla, jos ei paina kaasua pohjaan tai aja yli 100km/h). Kylmällä akulla ei taida antaa heti valita tuota electric-moodia, jos oikein muistan.

    Joo lämppäri on tehokkaampi kuin tuossa laturi, eli vähän se syö akkua siinä vaiheessa.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    Tuo tosiaan vaikuttaa vain, jos olet painanut sitä akkunappia, muuten ei vaikuta mihinkään. Ei tuolla juuri käyttöä ole, mutta suunnilleen noin se pitäisi mennä kuten kuvasit, jos moodi aktivoitu.
    Ok, kiitos. Nyt tuo aukesi. Eli jos haluaa ajaa sähköllä niin liikkeelle lähtiessä painaa electric-nappia ja auto ajelee jotakuinkin akun tyhjäksi ennenkuin polttomoottori käynnistyy.

    Mitenkäs tuo sisätilojen esilämmitystoiminto. Mulla on tolpassa 16A latausasema oikealla latausjohdolla. Tosin rajoitin siinä on asetettu 13A. Jos akku on yöllä ladattu täyteen ja pistoke paikallaan, niin ilmeisesti tuo 13A syöttö ei ihan riitä sen lämmittimen käyttöön? Vai ymmärtääkö se lämmittää ainoastaan sillä teholla, jota töpselistä on tarjolla? Vai tapahtuuko lämmitys auton ajoakun kapasiteetilla ja tilalle työnnetään töpselistä sen verran kuin piuhasta pääsee läpi?

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Vääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?

    Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?

    Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?
    Tuo tosiaan vaikuttaa vain, jos olet painanut sitä akkunappia, muuten ei vaikuta mihinkään. Ei tuolla juuri käyttöä ole, mutta suunnilleen noin se pitäisi mennä kuten kuvasit, jos moodi aktivoitu.

    Leave a comment:


  • N54
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Vääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?

    Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?

    Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?
    Itsellä G30, jossa asteikko on 30%-80%, mutta perusperiaate on sama varmastikin. Eli se asetus löytyy sieltä valikoista ja sitä voi säätää aina vaikka kyseinen ajotila ei olisikaan käytössä, mutta se ei silloin vaikuta mihinkään. Mutta jos akussa on 50% jäljellä ja asetus on 80% ja auto on laitettu erikseen battery control tilaan, alkaa auto lataamaan akkua bensalla tuohon 80% tavoitteseen asti. Jos akussa 50% jäljellä ja laitetaan asetus 30%, mennään tuohon rajaan asti pääosin sähköllä ikäänkuin hybrid modessa, mutta sen jälkeen tarvittaessa bensalla niin paljon että 30% ei alitu.

    Nyt etsit sieltä napilla sen täyssähkötilan, oliko se nyt Electric sitten näissä nimeltään jos meinaat sitä pelkkää sähköajoa kokeilla. Hybrid moodissa on vaara, että bensakone lähtee käymään jos ajat liian kovaa tai painat kaasua tarpeeksi. G20 on eri nimet kuin pre-lci G30 näillä ”sähkömodeilla” niin en osaa neuvoa ihan 100%. Edit. Vissiin akun kuva aktivoikin juuri sen battery control moodin?
    Last edited by N54; 14-03-2022, 15:55.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Vääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?

    Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?

    Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?
    Jos asetus on 100% ja varaustila vähempi niin ensin bensalla ladataan se sinne 100%:iin ja sitten pidetään siellä ajamalla vain bensakoneella. Eli se on sekä "Pidä lataustaso", että "Lataa haluttuun tasoon bensakoneen voimin" -nappi samalla kertaa

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    Battery control -napilla voi pakottaa auton säästämään halutun määrän akkua myöhempää käyttöä varten. Eli ei vaikuta töpselilataukseen mitenkään.
    Vääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?

    Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?

    Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Nyt on tuo G20 330e koeajossa. Kiva auto ajella. Rengasmelua on selvästi enemmän kuin G31:ssä tai F26 X4:ssä. Muuta pahaa en keksinyt. Tuntuu myös selvästi nykyaikaisemmalta kuin esim. G31.

    Mutta kysymys tuosta battery control asetuksesta, jonka voi valita 30-100%. Mihin tuo nyt käytännössä vaikuttaa? Pitääkö se olla 100% jos haluaa että akku lataantuu pistokkeesta täyteen? Vai tarkoittaako se sitä että auto pyrkii polttomoottorilla lataamaan akkua siten että se on koko ajan 100%. Kertokaa tyhmälle?

    Eli mihin asentoon tuo pitää laittaa jos haluan töpselistä akun aina täyteen ja ajaa 34km työmatkan sähköllä?
    Battery control -napilla voi pakottaa auton säästämään halutun määrän akkua myöhempää käyttöä varten. Eli ei vaikuta töpselilataukseen mitenkään.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Nyt on tuo G20 330e koeajossa. Kiva auto ajella. Rengasmelua on selvästi enemmän kuin G31:ssä tai F26 X4:ssä. Muuta pahaa en keksinyt. Tuntuu myös selvästi nykyaikaisemmalta kuin esim. G31.

    Mutta kysymys tuosta battery control asetuksesta, jonka voi valita 30-100%. Mihin tuo nyt käytännössä vaikuttaa? Pitääkö se olla 100% jos haluaa että akku lataantuu pistokkeesta täyteen? Vai tarkoittaako se sitä että auto pyrkii polttomoottorilla lataamaan akkua siten että se on koko ajan 100%. Kertokaa tyhmälle?

    Eli mihin asentoon tuo pitää laittaa jos haluan töpselistä akun aina täyteen ja ajaa 34km työmatkan sähköllä?

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by N54 View Post
    Sitä en sitten tiedä onko autoissa joissa ei ole tehdaskoukkua myös vetomassat vai ei? En jaksanut erikseen tutkia, mutta joillain merkeillä tietyissä malleissa saattaa olla eri tyypitykset sen mukaan onko tehtaalta otettu koukku vai ei.
    Siltä se vähän näyttäisi että jos tehdaskoukkua ei ole, niin vetomassat on 0kg. Ja ainoastaan tehdaskoukullisissa takavetoisissa vetomassaksi on tyypitetty 750kg. Muutaman yksilön olen tarkistanut trafin kautta ja ne tutkimukset tukee tätä teoriaa. Eli jälkiasennus takavetoiseen ei ole ilmeisesti mahdollista? Tai on, mutta koukku on tavallaan käyttökelvoton kärryn vedon suhteen?

    Jos näin on niin voisi kuvitella että tehdaskoukullinen voisi olla järkevä hankinta jo jälleenmyynnin kannaltakin? Koska näitä koukullisia 330e-malleja tuntuu olevan erittäin erittäin niukasti tarjolla.

    Leave a comment:


  • N54
    replied
    Akku on bruttokapasiteetiltaan kaikissa sama 12,0 kWh, mutta saksankielinen wikipedia väittää, että käytettävissä oleva nettokapasiteetti on noussut 07/2020 eteenpäin 10,43 kWh:sta 11,15 kwh lukemiin? Edit. Esitteet vahvistavat saman tiedon. Sähköinen toimintamatka ilmoitetaan silti hassusti vanhemmalle 64-66km ja uudemmalle 60-67 km, molemmat vanhan NEFZ/NEDC standardin mukaan.

    Vetokoukun osalta tutkin vanhoja G20 sedan esitteitä, niin 07/2019 esitteessä ei ole saatavilla tehdaskoukkua ja vetomassa 0 kg. 03/2020 esitteessä on tehdaskoukku saatavilla ja vetomassat 750kg jarruton ja 750 kg jarrullinen (ei vielä xdriveä hinnastossa). 07/2020 on myös xdrive mukana ja esite väittää molemmille vetotavoille samat vetomassat, jarruton 750 kg ja jarrullinen 1500 kg. Eli melkein kannattaa tarkistaa rekisteritiedoista kyseisen yksilön vetomassat jos asialla on suurempi merkitys.

    Sitä en sitten tiedä onko autoissa joissa ei ole tehdaskoukkua myös vetomassat vai ei? En jaksanut erikseen tutkia, mutta joillain merkeillä tietyissä malleissa saattaa olla eri tyypitykset sen mukaan onko tehtaalta otettu koukku vai ei.
    Last edited by N54; 12-03-2022, 21:46.

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Tässä nyt kovasti mietin että siirtyisinkö G20-kantaan. Eräästä yksilöstä jo neuvottelenkin. Kyseessä vm.2020 330e takaveto.

    Onko näissä kaikissa G20-malleissa lanseerauksesta alkaen sama 12kwh ajoakku? Työmatka on 34km. Pääseekö tuolla käytännössä tuota matkaa sähköllä edes plussakeleillä? Puoli vuotta ajelin A3 e-tronilla, jolla aina viimeiset pari kilsaa piti ajella bensalla. Jos luvataan 60km niin on outoa jos ei 35km pääsisi? Mikä on todellisuus? Ajomatka on Järvenpäästä Pasilaan. Puolet matkasta 60km/h köröttelyä ja loppumatka 100km/h.

    Kyseisessä autossa on tehtaan vetokoukku, vaikka on takaveto. Luulin että kärryä saa vetää ainoastaan x-drivella? Eli onko näitä lähtenyt tehtaalla kahdella eri vetomassalla? Vai onko niin että tehdaskoukun mukana saa tyyppihyväksynnän kärryn vedolle? Mistä tässä on kysymys?
    Mielestäni sama akku ollut kaikissa. Kesällä nelivedolla pääsee n50km sähköllä 85km/h, eli kyl se nollakelillä pitäis ton 34km mennä. (Satasen paikkeilla vaihtaa sitten jo bensalle ainakin hybridimoodilla.) Ihan hyvä auto mielestäni, ja edullista ajoa jos vaan pääsee latailemaan.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Tässä nyt kovasti mietin että siirtyisinkö G20-kantaan. Eräästä yksilöstä jo neuvottelenkin. Kyseessä vm.2020 330e takaveto.

    Onko näissä kaikissa G20-malleissa lanseerauksesta alkaen sama 12kwh ajoakku? Työmatka on 34km. Pääseekö tuolla käytännössä tuota matkaa sähköllä edes plussakeleillä? Puoli vuotta ajelin A3 e-tronilla, jolla aina viimeiset pari kilsaa piti ajella bensalla. Jos luvataan 60km niin on outoa jos ei 35km pääsisi? Mikä on todellisuus? Ajomatka on Järvenpäästä Pasilaan. Puolet matkasta 60km/h köröttelyä ja loppumatka 100km/h.

    Kyseisessä autossa on tehtaan vetokoukku, vaikka on takaveto. Luulin että kärryä saa vetää ainoastaan x-drivella? Eli onko näitä lähtenyt tehtaalla kahdella eri vetomassalla? Vai onko niin että tehdaskoukun mukana saa tyyppihyväksynnän kärryn vedolle? Mistä tässä on kysymys?

    Leave a comment:

Working...
X