Announcement

Collapse
No announcement yet.

G20/G21 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • IKa
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Nopsalla googlettelulla selville, että ainakin Quaife tarjoaa lukkoperää G20. Lisäksi tehtaalta saa 330i ja 340m ja 330d -malleihin jonkinlaista M-sport tasauspyörästöä (huom! ...ei "lukko" sanaa).

    Onko tietoa millainen tuo BMW:n oma lukko on? Verkkosivulla ilmoitetaan "- - Vetopidon optimointi tapahtuu tasauspyörästön elektronisesti ohjatulla lamellijarrulla, joka pienentää takapyörien välistä pyörintänopeuseroa". Osanumeroita tutkimalla selviäis onko 330i ja 320i sama perä, tällöin retrofittinä menis tuo bemun "lukko-kikkare" myös 320i:hin, jos siitä on ees mihinkään.

    Omaan korvaan kuulostaa joltain kikkareelta, joka on jonkinlainen edistyneempi vedos jarruilla tehtävästä "lukosta", muttei kuitenkaan aito lukkoperä. Sähkölukko on onneton, kun sen teho hiipuu muutaman sladin jälkeen ainakin F20.

    Tavallaan olisi hyvin kiinnostava peli F20 jälkeen tuollainen G20 320i/e tai 330e/i. Sivistyneempi ja laadukkaampi, tehoa mukavasti ja voisi palata sedaniin takavedolla, sekä lukolla...Hieman fiilistä vanhasta 325i:stä. Siinä oli kitkalukko 25 % ja toimi ihan ok.
    Oletuksesi (...kuulostaa joltain kikkareelta...) menee juuri väärinpäin. Tuo M Sport Differential on aito kitkalevy-lukko. Perustaltaan juuri sellainen joka lähes joka jannulla on E30/ E36 autoissaan, mutta kehittyneempi versio siitä.

    Jos Lontoo taipuu, niin lue lisää vaikka täältä (kts. erityisesti toinen postaus): https://g20.bimmerpost.com/forums/sh....php?t=1656096

    Uusissa aidoissa M-autoissa on "Active M Differential" joka on taas pykälää kehittyneempi: https://www.bmw-m.com/en/topics/maga...ferential.html

    ps. Ei Quaifen Torsen-tyyppinen rataslukkokaan ole huono. Mulla oli sellainen F33 430i autossa. Mutta silti elektronisesti ohjattu kitkalevy-lukko vie voiton niin rata-ajossa kuin driftauksessa. F-sarjan autoissa ainakin oli eri perä 420i ja 430i ja vielä 440i versioiden välissä.
    Last edited by IKa; 27-05-2021, 14:43.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Nopsalla googlettelulla selville, että ainakin Quaife tarjoaa lukkoperää G20. Lisäksi tehtaalta saa 330i ja 340m ja 330d -malleihin jonkinlaista M-sport tasauspyörästöä (huom! ...ei "lukko" sanaa).

    Onko tietoa millainen tuo BMW:n oma lukko on? Verkkosivulla ilmoitetaan "- - Vetopidon optimointi tapahtuu tasauspyörästön elektronisesti ohjatulla lamellijarrulla, joka pienentää takapyörien välistä pyörintänopeuseroa". Osanumeroita tutkimalla selviäis onko 330i ja 320i sama perä, tällöin retrofittinä menis tuo bemun "lukko-kikkare" myös 320i:hin, jos siitä on ees mihinkään.

    Omaan korvaan kuulostaa joltain kikkareelta, joka on jonkinlainen edistyneempi vedos jarruilla tehtävästä "lukosta", muttei kuitenkaan aito lukkoperä. Sähkölukko on onneton, kun sen teho hiipuu muutaman sladin jälkeen ainakin F20.

    Tavallaan olisi hyvin kiinnostava peli F20 jälkeen tuollainen G20 320i/e tai 330e/i. Sivistyneempi ja laadukkaampi, tehoa mukavasti ja voisi palata sedaniin takavedolla, sekä lukolla...Hieman fiilistä vanhasta 325i:stä. Siinä oli kitkalukko 25 % ja toimi ihan ok.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Akku ei ole tyhjä vaikka mittariston mukaan olisi. Siellä on latausta karkeasti sanottuna 15 -20% edelleen. Boostia sieltä saadaan ns tyhjänäkin.

    Sama yläpäässä eli sitä ei vedetä aivan täyteen vaikka mittaristo täyttä näyttääkin ja latausasema on sen ladannut "täyteen"

    Leave a comment:


  • Atom
    replied
    Originally posted by Galaxy1223 View Post
    Joe väittää videollaan että kun 330e akusta loppuu virta on auto käytännössä vain polttomoottorin varassa. Onko tosiaan näin? Videolla jää vaikutelma että hän on oikeasti tilanteen kokenut ja ymmärrän toki että akkujen painon kera auto tuntuu tehottomalta pelkän polttomoottorin voimin...

    https://youtu.be/_Y-xC__LqDk

    Olen 330e koeajanut mutta akku ei ehtinyt loppua joten en tiedä miten homma oikeasti toimii. Luulin että auto säästelee satunnaisia kiihdytyksiä varten akkua.
    Tekniikan Maailma testasi tätä hiljattain plugari testissä. Bemarissa ei olennaista eroa kiihtyvyydessä vielä useamman kiihdytyksen jälkeen akku "tyhjänä". Esim mersussa iso ero.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Galaxy1223 View Post
    Joe väittää videollaan että kun 330e akusta loppuu virta on auto käytännössä vain polttomoottorin varassa. Onko tosiaan näin? Videolla jää vaikutelma että hän on oikeasti tilanteen kokenut ja ymmärrän toki että akkujen painon kera auto tuntuu tehottomalta pelkän polttomoottorin voimin...

    https://youtu.be/_Y-xC__LqDk

    Olen 330e koeajanut mutta akku ei ehtinyt loppua joten en tiedä miten homma oikeasti toimii. Luulin että auto säästelee satunnaisia kiihdytyksiä varten akkua.
    Kyllä. Akussa on aina jonkin verran latausta. Sitä ei pysty itse ajamaan kokonaan tyhjäksi. Eli on apuna myös täyskiihdytyksissä. Mutta toki jos kaasun painaa pohjaan ja ajaa pitkään täysiä niin loppuuhan se sähköapu jossain kohtaa.

    Leave a comment:


  • Galaxy1223
    replied
    Joe väittää videollaan että kun 330e akusta loppuu virta on auto käytännössä vain polttomoottorin varassa. Onko tosiaan näin? Videolla jää vaikutelma että hän on oikeasti tilanteen kokenut ja ymmärrän toki että akkujen painon kera auto tuntuu tehottomalta pelkän polttomoottorin voimin...

    https://youtu.be/_Y-xC__LqDk

    Olen 330e koeajanut mutta akku ei ehtinyt loppua joten en tiedä miten homma oikeasti toimii. Luulin että auto säästelee satunnaisia kiihdytyksiä varten akkua.
    Last edited by Galaxy1223; 16-05-2021, 19:58.

    Leave a comment:


  • Pave407
    replied
    Yritin tehdä omaa ketjua mutta sivusto ei toimi. Tässä asiani

    Keskustelua android autosta ja apple car playstä.

    Itsellä AA ja olen hommannut karttasovellukseksi Wazen *varottaa ääneen kameroista) ja tilannut Audiblen äänikirjojen kuuntelua varten.

    En oikein ole löytänyt googlen äänikomennoille käyttöä. Onko joku muu? Myöskään whatsappil viesti lukekinen (eli auto lukisi ne ääneen) toimio harvoin.


    Miinusta myös siitä että kojetaulun navissa ei näy AAn navin reitti vaan aina pitää navigoida erikseen Idriven kautta.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    G20 kun ostaa Adaptive M-Suspensionilla saa sitä jäykemmäksi sport asennolla, en osaa sanoa saako sen myös 320E malliin, 330E ainakin saa.
    Adaptiivialustan mukana tulee myös Aktiiviohjaus.
    330E tulee aina normaalikorkeudella, ruksit minkä alustan tahansa. Iskarit vaan vaihtuu. Eli se on "traktori" aina ellet vaihda jotai madallusjousia itse.
    Last edited by Antti O; 22-04-2021, 12:01.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by AC* View Post
    320e xDrive tulee vain Touringiin.
    Pitää myös käydä kokeilemassa, miten massa tuntuu tuossa.

    Android auto tulee kaikkiin G20/G21, myös 2019 malliin tuli jo loppusyksystä 2020 päivityksenä. Toimiva ja kätevä kyllä, ja hyvin näkyy opasteet mittaristossa ja HUD:ssa navigoidessa Google Maps:lla. Muutenkin aika saumaton kokemus, yhdistää automaattisesti haluttaessa ja langattomana helppo. Luonnollisesti syö akkua ja kun tuo langaton laturi on aika susi, niin akku ei käytännössä lataannu vaan pitää varausta yllä.
    Muistaakseni, jossain vertailussa sanottiin G20 koon olevan E39 luokkaa.

    Hybrideissä kuulemma vakioalusta, vaikka ottaisi M-sportin. Minusta koeajolla eniten ketteryyden tunteeseen vaikutti tuo vakioalusta, jossa jouston pinnan rikkoutuessa auto alkaa kallistelemaan ja kiihdytyksessä nyökkäilemään. Toisaalta se on kyllä oikein mukava alusta.

    En kyllä kauheasti cruisailussa huomannut koon haittaavan verrattuna F20. Tosin aikanaan kun F10 xdrivellä talvella sladitteli, niin tällöin massa alkoi tuntumaan, tuntuma heikkenee alustaan ja auto ei vaihda suuntaa yhtä ketterästi kuin F20. G20 massan tunto ilmaantuneen vasta reippaammassa ajossa, kun ollaan pidon rajan ylittävissä olosuhteissa.

    Jokseen mietin itse, että oisko tollaisesta 320e:stä seuraavaksi autoksi. Jos ois kotilatausmahdollisuus, niin ehkä. Kuitenkin pelkään et 320e:n bensamoottoria on kuristettu siten, että etenkin ylärekisteri tuntuu todella huonolta, koska tehoja leikattu. 330e:ssä oli ihan mukiinmenevästi menohaluja, toki harmittaa kun sähkö loppuun, niin loppuu myös se välitön kaasuun vastaavuus. Bemarille propsit siitä, että sportilla moottori ei ole mikään laivanmoottori, jossa kierroksien laskeutuminen ylärekisteristä kestää minuutin. S60 T8 tuntui, että vauhtipyörä painaa 100 kiloa.
    Last edited by ///Jone; 21-04-2021, 10:18.

    Leave a comment:


  • alpine3
    replied
    Originally posted by Galaxy1223 View Post
    Uudet BMW ECUt on foorumien mukaan lukittuja kesästä 2020 lähtien eikä lastuttaminen enää onnistu:

    Tuo poistaa tehokkaasti mielenkiinnon esim. 320e mallin suhteen.
    Eiköhän siihen välineet tule kun vähän aikaa odottaa.

    Leave a comment:


  • IKa
    replied
    Originally posted by Nettipepe View Post
    Kyseinen konehan on mm.F3X 330I malleissa ja onhan siinä jonkinverran potentiaalia.
    Kokemusta ei ole kyllä ko. koneesta.
    Ei pidä paikkaansa. F30 330i:n kone on tyypiltään B48B20O0, eli 252 hp versio. Mallimerkinnän O-kirjain erottaa sen 330e:ssä käytetystä 184 hp versiosta. G-sarjan 330i sai pari hevosta lisää, mutta on edelleen vahvasti eri moottori kuin G-sarjan 330e:ssä käytettävä.

    Leave a comment:


  • Galaxy1223
    replied
    Uudet BMW ECUt on foorumien mukaan lukittuja kesästä 2020 lähtien eikä lastuttaminen enää onnistu:





    jne...

    Tuo poistaa tehokkaasti mielenkiinnon esim. 320e mallin suhteen.

    Leave a comment:


  • Nettipepe
    replied
    Originally posted by ///Late View Post
    Onko kenelläkään vielä kokemuksia G20 330e ohjelmoinnista B48B20B moottorilla? Omaa ilmeisesti aika suuren potentiaalin

    Yritin jo vähän kalastella foorumia läpi heikoin menestyksin mikä sinänsä ei ole yllättävää, onhan tämä vielä suhteellisen tuore tapaus ja varmaan takuut päällä miltein jokaisessa yksilössä.
    Kyseinen konehan on mm.F3X 330I malleissa ja onhan siinä jonkinverran potentiaalia.
    Kokemusta ei ole kyllä ko. koneesta.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Onko G20:stä saanut ilmajousituksella? En ainakaan Saksan hinnastoista löytänyt moista varustetta, mutta muutama lehtijuttu auton esittelystä löytyi missä väitettiin 330e:n olleen ilmajousituksella :think

    Ja toisessa taas sanottiin että ei saa nelipyöräohjausta eikä ilmajousitusta :think

    Oma näkemys on että ei saa, mitäs muut on mieltä?

    Leave a comment:


  • ///Late
    replied
    Onko kenelläkään vielä kokemuksia G20 330e ohjelmoinnista B48B20B moottorilla? Omaa ilmeisesti aika suuren potentiaalin

    Yritin jo vähän kalastella foorumia läpi heikoin menestyksin mikä sinänsä ei ole yllättävää, onhan tämä vielä suhteellisen tuore tapaus ja varmaan takuut päällä miltein jokaisessa yksilössä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎