Originally posted by peeämwee
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
G20/G21 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
X
-
Onko kukaan löytänyt g20 m sport roiskeläppiä/tai tietääkö mistä saa?
Leave a comment:
-
-
-
Originally posted by 135valtteri View PostJäi G20 auton oma Spotify jumiin biisin kohdalle, välkkyy eikä anna tehdä Spotifystä muita valintoja. Mitenkäs tuo nollataan? Ensin hukkasi Spotifyn käyttäjän, yhdistin uudelleen ja tuohon jäi.
Android auton kautta voi käyttää puhelimella, mutta mielummin käyttäisin tuota auton omaa.
How to reboot BMW's Operating System 7 – BMW How-To
Leave a comment:
-
-
Jäi G20 auton oma Spotify jumiin biisin kohdalle, välkkyy eikä anna tehdä Spotifystä muita valintoja. Mitenkäs tuo nollataan? Ensin hukkasi Spotifyn käyttäjän, yhdistin uudelleen ja tuohon jäi.
Android auton kautta voi käyttää puhelimella, mutta mielummin käyttäisin tuota auton omaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by AC* View PostEihän BMW tosiaan ole valinta jos haluaa ajaa halvalla. Oma pohdinta liittyy lähinnä siihen että jos 330xe vs i4 M50 menee käytännössä näihin jo aiemmin mainittuihin olettamiin pohjautuen liki samoilla kustannuksilla omalla ajoprofiililla niin miksi edes harkita hybridiä. Tuohon hain näkemyksiä muilta.
Toki viime aikaiset maailman poliittiset asiat (bensan hinta jne.) on hiukan vääristänyt asiaa hybridin eduksi, mutta joka tapauksessa muutaman vuoden vanhan dieselin arvosta suli vuodessa saman verran, mitä hybridistä kolmessa.
Toki on muutamia muitakin automerkkejä mitkä tunnetusti pitää hintansa, mutta ei minulla esimerkiksi kestäisi perse ajella 2 vuotta vanhalla Renaultilla... Tai kestäisi varmaan ajella, mutta ei sitä että sen arvosta sulaa kahdessa vuodessa helposti yli 10k€..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostLaita vielä kWh/100km kaveriksi näkyville. Vaikuttaa tuo nimim. AC* kulutus aivan päättömän suurelle. Tai sitten on ajotapa vähän "dynaamisempi"
Sähkön osalta on yleisesti ottaen vaikea sanoa onko noissa lukemissa lataushäviöitä mukana (sekä plugari että täyssähkö).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Pave407 View PostJos tuijottaa plugarissa pelkkää sähkön taloudellisuutta, ei näe metsää.
Mun mielestä plugarissa parasta on:
- Ajotuntuma kaupungissa. Ai että sähkö on ihana ajaa. Vituttaa heti jos menee bensalle, auto tuntuu heti tyhmemmältä ja ajomukavuus heikkenee
- Plugarin etätoiminnot, viilennykset ja lämmitykset ym. ovat todella näppäriä ja edullisia, kun pyörivät sähköllä.
Mä ajoin just juhannuksena 1000 km. Helsinki-Vaasa-Nummirock-Helsinki ja vähä kaupunkiajoa ym. pikkumatkoja viikon reissussa. 200km tästä keikasta meni sähköllä. Keskikulutus tasan 5l/100km tämmöisellä matkalla.
Plugarissa tosiaan bensankulutus on 0l/100km kun ajaa pelkällä sähköllä. Ei pidä miettiä perinteistä "mitä jos lähtisit Lappiin" -meininkiä, kun elämä on tosiasiassa täynnä paljon pieniä ajoja. Helsinkiläisenä tankkaan autoa nykyään vain jos lähden kaupungista ulos pidempään reissuun.
Jos ajat 100km suuntaansa työmatkaa ja haluat optimoida rahatalouttasi niin joku Nissan leaf on varmaan hyvä valinta, Bemari on kallis ihan mistä tahansa suunnasta sitä katsoo.
Mutta plugin-hybrid-Bemari on älyauto pelkkiin bensavehkeisiin nähden.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by AC* View PostMitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html
Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.
320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.
Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.
Mun mielestä plugarissa parasta on:
- Ajotuntuma kaupungissa. Ai että sähkö on ihana ajaa. Vituttaa heti jos menee bensalle, auto tuntuu heti tyhmemmältä ja ajomukavuus heikkenee
- Plugarin etätoiminnot, viilennykset ja lämmitykset ym. ovat todella näppäriä ja edullisia, kun pyörivät sähköllä.
Mä ajoin just juhannuksena 1000 km. Helsinki-Vaasa-Nummirock-Helsinki ja vähä kaupunkiajoa ym. pikkumatkoja viikon reissussa. 200km tästä keikasta meni sähköllä. Keskikulutus tasan 5l/100km tämmöisellä matkalla.
Plugarissa tosiaan bensankulutus on 0l/100km kun ajaa pelkällä sähköllä. Ei pidä miettiä perinteistä "mitä jos lähtisit Lappiin" -meininkiä, kun elämä on tosiasiassa täynnä paljon pieniä ajoja. Helsinkiläisenä tankkaan autoa nykyään vain jos lähden kaupungista ulos pidempään reissuun.
Jos ajat 100km suuntaansa työmatkaa ja haluat optimoida rahatalouttasi niin joku Nissan leaf on varmaan hyvä valinta, Bemari on kallis ihan mistä tahansa suunnasta sitä katsoo.
Mutta plugin-hybrid-Bemari on älyauto pelkkiin bensavehkeisiin nähden.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostLaita vielä kWh/100km kaveriksi näkyville. Vaikuttaa tuo nimim. AC* kulutus aivan päättömän suurelle. Tai sitten on ajotapa vähän "dynaamisempi"
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Lördagskorv View PostMulla on nyt 2000km keskikulutus 2.4l / 100km
Latailtu aina himassa täyteen öisin
Työmatkat 70km suunta ja molemmissa päissä saa latailtua
Leave a comment:
-
-
Originally posted by AC* View PostMitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html
Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.
320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.
Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.
Latailtu aina himassa täyteen öisin
Työmatkat 70km suunta ja molemmissa päissä saa latailtua
Leave a comment:
-
-
Pyöränkulmien säätö... lyödäänkö asennus koneen arvoihin vai pitääkö takasia säätää pystymmäs? Niinkö f1x sarjoissa oli...
Tulossa -30mm eibach jouset.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by AC* View PostToki ymmärrän että ajoprofiili vaikuttaa paljon.
Itselläni tulee säännöllisesti 80 - 120 km matka suuntaansa ja usein takaisin sama matka. Omaa ajoprofiilia kun mietin niin sähköllä onnistuisi noin 40% arviolta ja loppu bensalla. Plugarilla vois hiukan säästää energiakuluissa mutta täyssähkö taitaa olla ainoa järkevä.
240km edestakaisin, täydellä patterilla lähtö.
Adaptive mode navigoinnin perusteella.. auto vaihteli bensaa ja sähköä menomatkalla, takaisin lähtiessä akku tyhjä.
2.9litraa sataselle bensaa + 12kwh sähköä (n. 2€ kotonta ladattuna).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by AC* View PostToki ymmärrän että ajoprofiili vaikuttaa paljon.
Itselläni tulee säännöllisesti 80 - 120 km matka suuntaansa ja usein takaisin sama matka. Omaa ajoprofiilia kun mietin niin sähköllä onnistuisi noin 40% arviolta ja loppu bensalla. Plugarilla vois hiukan säästää energiakuluissa mutta täyssähkö taitaa olla ainoa järkevä.
. Ja sähköä tietysti päälle.
Leave a comment:
-
Leave a comment: