Announcement

Collapse
No announcement yet.

G20/G21 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JKK
    replied
    Laitanpa tänne yhden kokemuksen vaikka kukaan ei edes ole mitään kysynyt

    Uskoisin että jotakuta saattaa kiinnostaa 330e:n polttoaineenkulutus peräkärryn kanssa. Heitin ensimmäisen 600km lenkin 3,5m pituisella, korkealla kuomulla varustetun kärryn kanssa. Tämä oli se juttu joka itseäni epäilytti tämän hybridin kanssa että nouseeko kulutus järjettömyyksiin.

    Tämä auto on siis sedan-mallinen takaveto. Tehdaskoukku, jonka ansiosta vetomassa 750kg.

    Yllätyksekseni koko matkan kulutus oli jotakuinkin samaa luokkaa kuin aikaisempien diesel-autojen tapauksessa.

    330e:n tapauksessa kokolailla tasan 600km lenkin kokonaiskulutus kärryn kera oli tasan 8,0 litraa/100km. Joista paluumatkalla 300km kärryssä oli mukana n.300kg kuorma. Keskinopeus 82km/h. Ajoakku oli ainoastaan matkaan lähtiessä ladattu täyteen. Eli kerran. Ajotyyli oli rauhallinen ja jonkin verran rekkojen perässä roikkumista. Paluumatkalla motarilla tosin 100km matkan verran oli 100-110km/h mittarissa.

    Tuohon "suoritukseen" en päässyt esim. edellisellä X4:lla. Ja parhaimmillaankin suht. taloudellinen G30 520d meni vain n. puoli litraa pienemmällä kulutuksella vastaavalla suoritteella.

    Se tuli jokseenkin uutena tietona, että vaikka kytkisi jo heti lähtiessä sport-moodin päälle, käyttää auto siitä huolimatta koko ajan tasaisessakin matka-ajossa sähkömoottoria avustimena taloudellisuuden maksimoimiseksi. Ainakin battery-level hiipuu ajon aikana hitaasti mutta varmasti koko ajan alaspäin vaikka mentäisiin sport-asennossa bensalla. Siten että 200-300km aikana akku hiipuisi tyhjäksi, vaikka sport-asento olisi koko ajan käytössä. Sitten kun akku on hiipunut täysin tyhjäksi, alkaa kulutuskin nousemaan, koska auto "pakkolatailee" akkua jatkuvasti pieninä minuutin-parin mittaisina pulsseina, jolloin kulutus-lukema tuplaantuu hetkittäin.

    Eli aivan puhdasta "bensa-moodia" ei autossa taida olla laisinkaan? Joka nyt tietysti käy ihan järkeekin, koska ilmoitettu max-teholukema vaatii tehtaan ajatusmalliin mukaan bensan ja sähkön yhteistyötä. Ja auto pitää vain huolen siitä että aina on akussa sen verran sähköä että max teholukema on saatavissa. Paitsi poikkeuksena se, kun bensalla ajomatkaa on jäljellä alle 50km, jolloin auto näköjään pudottaa kaikki akkutoiminnot pois käytöstä jotta bensaa ei tuhlata akun lataamiseen. Tällöin auto muuttuu 184hp bensa-autoksi seuraavaan tankkaukseen saakka ja antaakin siitä "alennettu teho" ilmoituksen 50km bensa-rangen kohdalla. Ihan fiksusti ajateltu. Mutta rikkoisiko se pahasti auton filosofiaa, jos siinä olisi vielä lisänä puhdas "only gasoline mode", jolla voisi ajaa 1000km päivämatkan pelkällä bensamoottorilla ilman että tarvitsee koko ajan kauhistella 12-15l/100km satunanisia kulutuslukemia taulussa ensimmäisen 200km jälkeen. Mutta sellaiseen käyttöön näitä kikottimia ei ole selvästi tarkoitettu....

    Uskoakseni ja nähdäkseni kärryn kanssa paras ja taloudellisin tapa on ladata lähtiessä akku täyteen ja posottaa sport-asennossa koko matka, jolloin pääsee 200-300km bensan ja sähkön yhteispelillä siten että auto ei "pakkolataa" akkua ajon aikana. Tällöin kulutus kärryn kanssa pysyy n. 7,0 l/100km lukemassa siihen saakka kun akkua riittää, eli sen 200-300km. En tosin kokeillut että hyödynnetäänkö akun kesto paremmin jos navigaattoriin laittaa määränpään....
    Last edited by JKK; 06-05-2022, 12:49.

    Leave a comment:


  • AC*
    replied
    Originally posted by juki85 View Post
    Marmorilta kysyin asiasta ja arvelivat että vaatisi peruutuskameran, jotta toimisi peilin kääntö peruutettaessa. Ei ole myöskään peilipakettia.
    Ok, mulla on molemmat joten vaikea sanoa. E9x-autoissa riitti käsittääkseni peilipaketti (kameraa ei tainnut edes saada) ja F3x sama.

    Leave a comment:


  • juki85
    replied
    Originally posted by AC* View Post
    Manuaalisportit minulla ja tuo toiminta toimii. Vaatinee peilipaketin (kääntyvät peilit), onko ne?
    Marmorilta kysyin asiasta ja arvelivat että vaatisi peruutuskameran, jotta toimisi peilin kääntö peruutettaessa. Ei ole myöskään peilipakettia.

    Leave a comment:


  • AC*
    replied
    Originally posted by juki85 View Post
    Manuaalisporttijakkarat on omassa.
    Muisten että aikoinaan e91:ssä oli samoten manuaalisporttijakkarat ja siinä toimi peilinkääntö.
    No säästöä kai se on tuokin
    Manuaalisportit minulla ja tuo toiminta toimii. Vaatinee peilipaketin (kääntyvät peilit), onko ne?

    Leave a comment:


  • juki85
    replied
    Originally posted by ANSSI View Post
    Mulla ainakin toimii, toki on sähköpenkit muistilla. G30 toimi myös ja siinä oli sähköpenkit ilman muistia
    Manuaalisporttijakkarat on omassa.
    Muisten että aikoinaan e91:ssä oli samoten manuaalisporttijakkarat ja siinä toimi peilinkääntö.
    No säästöä kai se on tuokin

    Leave a comment:


  • ANSSI
    replied
    Originally posted by juki85 View Post
    Toimiiko muilla vänkärinpuolen peilin automaattinen alaslasku, kun peruutusvaihde päällä? Ohjekirjan mukaan pitäisi toimia, kun peilin säätönappi on kuskinpuolen asennossa ja vaihde R:llä, mutta omassa autossa ei kyllä tapahdu mitään. Autona 2021 320e.
    Mulla ainakin toimii, toki on sähköpenkit muistilla. G30 toimi myös ja siinä oli sähköpenkit ilman muistia

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by juki85 View Post
    Toimiiko muilla vänkärinpuolen peilin automaattinen alaslasku, kun peruutusvaihde päällä? Ohjekirjan mukaan pitäisi toimia, kun peilin säätönappi on kuskinpuolen asennossa ja vaihde R:llä, mutta omassa autossa ei kyllä tapahdu mitään. Autona 2021 320e.
    Saattaa vaatia sähköpenkin muistilla, löytyykö?

    Leave a comment:


  • juki85
    replied
    Ulkopeilin pysäköintiautomatiikka

    Toimiiko muilla vänkärinpuolen peilin automaattinen alaslasku, kun peruutusvaihde päällä? Ohjekirjan mukaan pitäisi toimia, kun peilin säätönappi on kuskinpuolen asennossa ja vaihde R:llä, mutta omassa autossa ei kyllä tapahdu mitään. Autona 2021 320e.

    Leave a comment:


  • TuomoA
    replied
    Jaa-a. Itsellä on g30 (my20) ja isällä vuoden uudempi g20 (my21). Ei niissä kyllä ole mitään laadullista eroa. Molemmat on yhtä muovisen oloisia eivätkä näin ole verrattavissa E/F sarjoihin. Muovi on kevyttä ja halpaa, niin mikäs siinä. Jos haluaa luksusta, niin ostaa luksus auton. Nämä ei ole sitä kategoriaa nähneetkään.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Okei.
    Näistä laskutoimituksista monesti jätetää se väliraha kertomatta, eine autot taida ihan päikseen mennä. Itteä ainaki kiinnostaa kuinkamonta kymmentä tuhatta saa maksaa ennenku saa 2000e/v säästöä.

    G20 on kyllä siisti auto varsinki m-sporttina, toivottavasti laatukin olisi hyvä, g30 ei jotenki ihan vakuuta ainakaa preface.
    Tässä tapauksessa "väliraha" asettui jotakuinkin nollaan euroon, kun ensin väänsin tuosta G20:stä "käteishinnan" ja ostin sen ilman vaihdokkia. Ehkä jopa tontun verran plussan puolelle nyt lopulta jään kun noita X4:stä jääneitä kilkkeitä saan myytyä. Alkuperäinen tavoite oli että euroakaan en laita enempää rahaa kiinni autoon. Tämä mun G20 on takaveto, joten tuo tavoite oli helpohko saavuttaa. Jotakuinkin samanmoisesta xDrivestä olisi pitänyt sitoa autoon +5000€.

    G20 laatu on ainakin sisätilojen osalta huomattavasti parempi kuin prefacelift G30:ssa. Itseasiassa G30:ssa aikoinaan jopa yllätti kuinka sisusta tuntui halpamaisemmalta ja muovisemmalta kuin LCI F10:ssä. Eikä se minusta ole LCI G30 juuri sen laadukkaampi. Uudempi iDrive mittaristo ei sitä mielestäni pelasta. Toivottavasti panostavat seuraavaan 5-sarjalaiseen laadun ja ohjaustuntuman osalta.
    Last edited by JKK; 17-04-2022, 01:32.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Joo se X4 oli kyllä talviautona täysi napakymppi. Mitä huonompi keli, sitä paremmaksi se muuttui. Kääntöpuolena taas se, että ei ole pidemmän päälle mikään kovin "koukuttava" ajettava. Kuten ei mikään katumaasturi. Mutta varmasti yksi parhaista SUV:eista jos asiaa tarkastellaan puhtaasti ajettavuuden ja suorituskyvyn näkökulmasta. Kyllä minä sellaista suosittelen katumaasturia tarvitsevalle mikäli ylläpitokustannuksilla ei ole mitään vaikutusta yöuniin.

    Vaakakupissa 330e:n puolesta lopulta painoi mun ajoilla liki 2500€ pienemmät vuositason käyttökustannukset ja valovuoden modernimpi yleisfiilis. Ekan 330e koeajon jälkeen tuo X4 kyllä tuntui aika ikääntyneeltä konseptilta. Pääsen tuolla 330e:llä ajamaan sähöllä kaikki työmatkat (35km/suunta). Joka tarkoittaa mun tapauksessa X4:seen verrattuna työmatkan edestakaisen pa-kustannuksen pudotusta 12€ > 2€ = vuositasolla 2000€ säästö polttoaineissa. Ja siihen päälle käyttöverot -600€ ja vakuutusmaksut -300€. Ja G20 tehdastakuu voimassa 2025 saakka joten korjauskulutkin aika hyvin tiedossa pitkälle. Lopulta oli aika helppo yhtälö....

    Tosin tuskin tuo minulla sinne vuoteen 2025 saakka on
    Okei.
    Näistä laskutoimituksista monesti jätetää se väliraha kertomatta, eine autot taida ihan päikseen mennä. Itteä ainaki kiinnostaa kuinkamonta kymmentä tuhatta saa maksaa ennenku saa 2000e/v säästöä.

    G20 on kyllä siisti auto varsinki m-sporttina, toivottavasti laatukin olisi hyvä, g30 ei jotenki ihan vakuuta ainakaa preface.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Loppuko mielenkiinto x4:sen kanssa ?
    Joo se X4 oli kyllä talviautona täysi napakymppi. Mitä huonompi keli, sitä paremmaksi se muuttui. Kääntöpuolena taas se, että ei ole pidemmän päälle mikään kovin "koukuttava" ajettava. Kuten ei mikään katumaasturi. Mutta varmasti yksi parhaista SUV:eista jos asiaa tarkastellaan puhtaasti ajettavuuden ja suorituskyvyn näkökulmasta. Kyllä minä sellaista suosittelen katumaasturia tarvitsevalle mikäli ylläpitokustannuksilla ei ole mitään vaikutusta yöuniin.

    Vaakakupissa 330e:n puolesta lopulta painoi mun ajoilla liki 2500€ pienemmät vuositason käyttökustannukset ja valovuoden modernimpi yleisfiilis. Ekan 330e koeajon jälkeen tuo X4 kyllä tuntui aika ikääntyneeltä konseptilta. Pääsen tuolla 330e:llä ajamaan sähöllä kaikki työmatkat (35km/suunta). Joka tarkoittaa mun tapauksessa X4:seen verrattuna työmatkan edestakaisen pa-kustannuksen pudotusta 12€ > 2€ = vuositasolla 2000€ säästö polttoaineissa. Ja siihen päälle käyttöverot -600€ ja vakuutusmaksut -300€. Ja G20 tehdastakuu voimassa 2025 saakka joten korjauskulutkin aika hyvin tiedossa pitkälle. Lopulta oli aika helppo yhtälö....

    Tosin tuskin tuo minulla sinne vuoteen 2025 saakka on
    Last edited by JKK; 13-04-2022, 23:25.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    [QUOTE=JKK;4331669]Tässä nyt kovasti mietin että siirtyisinkö G20-kantaan. Eräästä yksilöstä jo neuvottelenkin. Kyseessä vm.2020 330e takaveto.

    Loppuko mielenkiinto x4:sen kanssa ?

    Leave a comment:


  • peeämwee
    replied
    Harvassa ovat ne automerkit/mallit jotka voi tilata koeajamatta. Tuli tilattua 330e xdrive. Nyt aloin miettimään nelivetoa, joissain malleissahan oli rikkoutuvia osia. Tosin vähän enemmän ajettuna? Miten tämä, onko kokemuksia?

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by peeämwee View Post
    Mikä ero on 330e xdrive sportautomaatilla ja tavallisella automaattilaatikolla?
    Rattiläpyskät.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎