Announcement

Collapse
No announcement yet.

G20/G21 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Antti O
    replied
    Voin olla väärässäkin, mutta sportautomaatti sisältää myös ratin vaihtoläpät.
    Itse laatikosta en osaa sanoa mitä eroa on.

    Leave a comment:


  • peeämwee
    replied
    Mikä ero on 330e xdrive sportautomaatilla ja tavallisella automaattilaatikolla?

    Leave a comment:


  • AC*
    replied
    G20 on loppuunmyyty ja seuraavaksi saa tilattua LCI:tä. Oli ilmeisesti yllättänyt liikkeetkin tämä tieto.

    Leave a comment:


  • tonkka alpina b3 3.3
    replied
    Itellä 330e m-sportti mikä madallettu jousilla,. Auto kävi huollossa ja nyt tuntuu että comfortilla alusta jotenki kivireki, siis adaptiivinen alusta pystyyko tuota säätämään
    Testerillä huollossa? Mietin vaan että onko huollossa resetoinut jotakin asetuksia. Vai onko korvienvälissä vika?

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Kuinka pahaksi tuossa G20 sedanissa nousee rengasmelu 19" kesärenkailla? Jos joka nurkkaan laittaa 225/40R19-kokoisena esim. jotkut misukan primacy 4:set tai vastaavat laatukumit? Onko ero 17" / 18" /19" suuri?

    Rekisteriote ei näköjään tunne ollenkaan sellaista kombinaatiota että 19" olisi tasalevyiset joka nurkassa? 18" kokoisena taas tuntee.

    Leveämmästä rakarenkaasta kun ei ole mitään hyötyä.
    Last edited by JKK; 17-03-2022, 16:23.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Mitenkäs tuo moottorin lämmittäminen talvella? Lämpeneekö se samalla kun pistää sisätilojen lämmityksen päälle? Vai kannattaako moottoriin laittaa letkulämppäri pakkaskäynnistyksiä varten? Vai pitääkö sitä alkaa liittyä siihen kasvavaan seurakuntaan joka uskoo moottorin esilämmittämisen olevan pelkkää ajan-ja rahanhukkaa....

    btw... Kuinka paljon aikaisemmin sisätilojen lämmitys kannattaa kytkeä päälle jos ulkona on esim. -5 astetta pakkasta ja haluaa sisätilat edes kohtuullisen lämpimäksi?

    Moottori ei lämpeä mitenkään vaikka 30min puhallutat auton sisustaa esilämmityksellä lämpimäksi. G20 330E saa defalta säteilylämmittimen, asennus on melko helppo. Se vaatii vaan sitten kahden töpselin irroittelua jos se on latauksessa samaan aikaan.

    -5C kelissä 10minuuttia on varsin riittävä, tuo esilämmitys on tosi tehokas.
    Se lämmittää myös penkit ja ratin (mikäli ratinlämmitin on ruksittu).

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Mitenkäs tuo moottorin lämmittäminen talvella? Lämpeneekö se samalla kun pistää sisätilojen lämmityksen päälle? Vai kannattaako moottoriin laittaa letkulämppäri pakkaskäynnistyksiä varten? Vai pitääkö sitä alkaa liittyä siihen kasvavaan seurakuntaan joka uskoo moottorin esilämmittämisen olevan pelkkää ajan-ja rahanhukkaa....

    btw... Kuinka paljon aikaisemmin sisätilojen lämmitys kannattaa kytkeä päälle jos ulkona on esim. -5 astetta pakkasta ja haluaa sisätilat edes kohtuullisen lämpimäksi?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Ottaa Type 2 pistokkeesta kaiken mitä tarvii ja jos ei meinaa riittää sitten syö ajoakun varausta. Kovilla pakkasilla, sanotaan -25C 8A virtarajoituksella tapahtuva lataus niin kyllä syö reilusti akkua jos vaikka 30min lämmittelee.
    Battery controlin käyttöesimerkki:
    Kovalla pakkasella ajaessa akku menee melko nopeasti tyhjäksi, ja jos haluaa joka kerta lämpimän lähdön päivällä eikä ole laturia.. niin ajelee ne välit battery control modella esm 70% targetilla, niin se pitää juissia senverta akussa että aina on lämmin auto lähteä. Tuo bensamoottorilla akun lataus vie sitten aika paljon bensaa.
    Toinen ja ehkä oleellisempi vinkki talviajoihin: Mikäli tiedät joka tapauksessa ajavasi pidemmälle kuin sähkö riittää, niin on oleellista ajaa sitten alkumatka bensalla (vaihdekeppi vasemmalle, eli sportille, jotta start stoppikin lähtee veks kiusaamasta). Näin sekä bensakone lämpeää kunnolla eikä sitä tarvitse nokat ruosteessa vaihtaa hetken päästä, sekä tärkeimpänä saa sen bensakoneen hukkalämmöllä sen kabiinin lämpimäksi. Sitten kun matkaa on jäljellä sen verran, että sähköllä jo pääsee niin vaihtaa 100% sähköajoon ja kas sillä pääseekin pidemmälle kun bensakoneella on jo lämmitetty fiksusti auton nesteet niin lämmitykseen ei mene enää ollenkaan niin paljoa energiaa

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Ok, kiitos. Nyt tuo aukesi. Eli jos haluaa ajaa sähköllä niin liikkeelle lähtiessä painaa electric-nappia ja auto ajelee jotakuinkin akun tyhjäksi ennenkuin polttomoottori käynnistyy.

    Mitenkäs tuo sisätilojen esilämmitystoiminto. Mulla on tolpassa 16A latausasema oikealla latausjohdolla. Tosin rajoitin siinä on asetettu 13A. Jos akku on yöllä ladattu täyteen ja pistoke paikallaan, niin ilmeisesti tuo 13A syöttö ei ihan riitä sen lämmittimen käyttöön? Vai ymmärtääkö se lämmittää ainoastaan sillä teholla, jota töpselistä on tarjolla? Vai tapahtuuko lämmitys auton ajoakun kapasiteetilla ja tilalle työnnetään töpselistä sen verran kuin piuhasta pääsee läpi?
    Ottaa Type 2 pistokkeesta kaiken mitä tarvii ja jos ei meinaa riittää sitten syö ajoakun varausta. Kovilla pakkasilla, sanotaan -25C 8A virtarajoituksella tapahtuva lataus niin kyllä syö reilusti akkua jos vaikka 30min lämmittelee.
    Battery controlin käyttöesimerkki:
    Kovalla pakkasella ajaessa akku menee melko nopeasti tyhjäksi, ja jos haluaa joka kerta lämpimän lähdön päivällä eikä ole laturia.. niin ajelee ne välit battery control modella esm 70% targetilla, niin se pitää juissia senverta akussa että aina on lämmin auto lähteä. Tuo bensamoottorilla akun lataus vie sitten aika paljon bensaa.

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Ok, kiitos. Nyt tuo aukesi. Eli jos haluaa ajaa sähköllä niin liikkeelle lähtiessä painaa electric-nappia ja auto ajelee jotakuinkin akun tyhjäksi ennenkuin polttomoottori käynnistyy.

    Mitenkäs tuo sisätilojen esilämmitystoiminto. Mulla on tolpassa 16A latausasema oikealla latausjohdolla. Tosin rajoitin siinä on asetettu 13A. Jos akku on yöllä ladattu täyteen ja pistoke paikallaan, niin ilmeisesti tuo 13A syöttö ei ihan riitä sen lämmittimen käyttöön? Vai ymmärtääkö se lämmittää ainoastaan sillä teholla, jota töpselistä on tarjolla? Vai tapahtuuko lämmitys auton ajoakun kapasiteetilla ja tilalle työnnetään töpselistä sen verran kuin piuhasta pääsee läpi?
    Joo electric (ja myös hybrid-napilla menee vain akulla, jos ei paina kaasua pohjaan tai aja yli 100km/h). Kylmällä akulla ei taida antaa heti valita tuota electric-moodia, jos oikein muistan.

    Joo lämppäri on tehokkaampi kuin tuossa laturi, eli vähän se syö akkua siinä vaiheessa.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    Tuo tosiaan vaikuttaa vain, jos olet painanut sitä akkunappia, muuten ei vaikuta mihinkään. Ei tuolla juuri käyttöä ole, mutta suunnilleen noin se pitäisi mennä kuten kuvasit, jos moodi aktivoitu.
    Ok, kiitos. Nyt tuo aukesi. Eli jos haluaa ajaa sähköllä niin liikkeelle lähtiessä painaa electric-nappia ja auto ajelee jotakuinkin akun tyhjäksi ennenkuin polttomoottori käynnistyy.

    Mitenkäs tuo sisätilojen esilämmitystoiminto. Mulla on tolpassa 16A latausasema oikealla latausjohdolla. Tosin rajoitin siinä on asetettu 13A. Jos akku on yöllä ladattu täyteen ja pistoke paikallaan, niin ilmeisesti tuo 13A syöttö ei ihan riitä sen lämmittimen käyttöön? Vai ymmärtääkö se lämmittää ainoastaan sillä teholla, jota töpselistä on tarjolla? Vai tapahtuuko lämmitys auton ajoakun kapasiteetilla ja tilalle työnnetään töpselistä sen verran kuin piuhasta pääsee läpi?

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Vääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?

    Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?

    Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?
    Tuo tosiaan vaikuttaa vain, jos olet painanut sitä akkunappia, muuten ei vaikuta mihinkään. Ei tuolla juuri käyttöä ole, mutta suunnilleen noin se pitäisi mennä kuten kuvasit, jos moodi aktivoitu.

    Leave a comment:


  • N54
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Vääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?

    Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?

    Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?
    Itsellä G30, jossa asteikko on 30%-80%, mutta perusperiaate on sama varmastikin. Eli se asetus löytyy sieltä valikoista ja sitä voi säätää aina vaikka kyseinen ajotila ei olisikaan käytössä, mutta se ei silloin vaikuta mihinkään. Mutta jos akussa on 50% jäljellä ja asetus on 80% ja auto on laitettu erikseen battery control tilaan, alkaa auto lataamaan akkua bensalla tuohon 80% tavoitteseen asti. Jos akussa 50% jäljellä ja laitetaan asetus 30%, mennään tuohon rajaan asti pääosin sähköllä ikäänkuin hybrid modessa, mutta sen jälkeen tarvittaessa bensalla niin paljon että 30% ei alitu.

    Nyt etsit sieltä napilla sen täyssähkötilan, oliko se nyt Electric sitten näissä nimeltään jos meinaat sitä pelkkää sähköajoa kokeilla. Hybrid moodissa on vaara, että bensakone lähtee käymään jos ajat liian kovaa tai painat kaasua tarpeeksi. G20 on eri nimet kuin pre-lci G30 näillä ”sähkömodeilla” niin en osaa neuvoa ihan 100%. Edit. Vissiin akun kuva aktivoikin juuri sen battery control moodin?
    Last edited by N54; 14-03-2022, 16:55.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Vääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?

    Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?

    Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?
    Jos asetus on 100% ja varaustila vähempi niin ensin bensalla ladataan se sinne 100%:iin ja sitten pidetään siellä ajamalla vain bensakoneella. Eli se on sekä "Pidä lataustaso", että "Lataa haluttuun tasoon bensakoneen voimin" -nappi samalla kertaa

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    Battery control -napilla voi pakottaa auton säästämään halutun määrän akkua myöhempää käyttöä varten. Eli ei vaikuta töpselilataukseen mitenkään.
    Vääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?

    Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?

    Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎