Announcement

Collapse
No announcement yet.

G20/G21 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jmp2002
    replied
    Saako näihin millä/millään koodattua että pysyis enemmän päiväajovalot päällä, mieleståni liian herkästi sytyttää ajovalot päälle.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by jmp2002 View Post

    Lähinnä laskin kuluja vrt. Tuohon 280tkm ajettuun f11 530xd niin melkoisesti on ylläpito halvempaa.. verot / vakuutukset... työmatka 11km suunta ni nätisti pitäis sähköllä pärjätä. Jännä nähä...
    Kesällä ajelet kahden päivän työmatkat yhdellä latauksella

    Itellä oli samalla N57-tekniikalla varustettu X4. Työmatka kun on juuri optimaalinen 330e rangelle niin vuosisäästö ylläpitokuluissa yli 2500€.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by jmp2002 View Post
    Tulipa etämyyntinä laitettua 330e m-sport, alkuviikosta saapuu.

    Lähinnä laskin kuluja vrt. Tuohon 280tkm ajettuun f11 530xd niin melkoisesti on ylläpito halvempaa.. verot / vakuutukset... työmatka 11km suunta ni nätisti pitäis sähköllä pärjätä. Jännä nähä...

    Onko porukka lyöny minkälaisia madalluksia... joku mieto n.-40mm kun vähän näyttää m-sporttina keulivan...
    Kaikki BMW:n hybridit ovat korkealla alustalla vaikka olisivat muuten M-sport varusteltuja. Myös adaptive iskareilla varustetut. Lääkkeeksi esim. H&R:ää sitten alle ja homma valmis

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    Tulipa etämyyntinä laitettua 330e m-sport, alkuviikosta saapuu.

    Lähinnä laskin kuluja vrt. Tuohon 280tkm ajettuun f11 530xd niin melkoisesti on ylläpito halvempaa.. verot / vakuutukset... työmatka 11km suunta ni nätisti pitäis sähköllä pärjätä. Jännä nähä...

    Onko porukka lyöny minkälaisia madalluksia... joku mieto n.-40mm kun vähän näyttää m-sporttina keulivan...

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Aivan tyhjästä täyteen imaisee sen 10kwh + lataushäviöt päälle. Juuri aamulla ajoin töihin n.36km. Virran sovellus näyttää tuollaisen työmatkan jälkeiselle lataukselle 9,2kWh/36km. Josta tulisi siis laskennallisesti 25,5kWh/100km. Auton kulutusmittari taas näytti työmatkan keskikulutukseksi 19kWh. Erotus on siis (rahalla maksettavaa) lataushävikkiä.

    Sehän näissä laskelmissa kannattaa aina muistaa että sitä helposti ja tahtomattaankin huijaa itseänsä auton mittariston näyttämän kulutuslukeman perusteella. Autohan saattaa näyttää 100km ajomatkalle esim. 19kWh kulutuslukemaa. Sitten kun lataat auton täyteen niin huomaatkin että latauksessa sisään virtaa 27kWh. Jälkimmäinen on siis se lukema, josta maksetaan. Tämähän on luonnollisesti tätä ketjua lukeville faktana ihan peruskauraa. Mutta edelleenkin hämmästyttävän monille sähköautoiluun siirtyvälle uusi ja yllättävä tieto.

    Tavallisten hybridien ja sähköautojen kulutus reaalimaailmassa liikkuu jossain 20-24kWh välimaastossa koko vuoden tasolla. Lataushäviöiden kera voi huoletta käyttää laskelmissaan n.28-30kWh keskimääräistä kustannusta/100km.

    Käytännössähän nykypäivänä maksetaan sähköstä siirtoineen ja veroineen minimissään 10c/kwh. Useampi varmaan jo lähemmäksi 15c/kwH. Joten kyllä se 100km ajomatka maksaa lataushäviöineen sen 3€. Pörssisähkön perässä roikkuvat voivat hyödyntää yö-ajan puoli-ilmaisia spottitunteja, jolloin voi päästä nauttimaan about 6-7c/kWh hinnasta. Laskelmissa kannattaa aina muistaa huomioida (yleensä) n.5c/kWh siirtohinta, vero ja itse sähkön hinta, joista muodostuu sähkön kokonaishinta/kWh. Erilaisissa maallikkolaskelmissa tuppaa nykyään näkemään hämmästyttävän paljon tahatonta ja tahallista itsensä huijaamista.

    Mutta sen verran voin tiivistettynä sanoa, että 36km työmatka (Järvenpää-Pasila) tuntuisi hoituvan pelkällä sähköllä likimain kelissä kuin kelissä. Ja ainakin +5c yläpuolella pystyy ajamaan lahden motaria pitkin 120km/h nopeudella. Silti jää vielä 2-5km rangea jäljelle. Ajetun kolmen kuukauden aikana ei vielä kertaakaan ole bensakone käynnistynyt työmatkalla.
    Last edited by JKK; 03-06-2022, 19:36.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by jmp2002 View Post
    Täällä oli mukavasti kulutustietoja, mutta paljon kustantaa kotilatauksen akun täyttö, näin niinkö auton vaihto pohdinta mielessä.
    1-2€ riippuen omasta sähkösopimuksestasi.

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    Täällä oli mukavasti kulutustietoja, mutta paljon kustantaa kotilatauksen akun täyttö, näin niinkö auton vaihto pohdinta mielessä.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Ottaa Type 2 pistokkeesta kaiken mitä tarvii ja jos ei meinaa riittää sitten syö ajoakun varausta. Kovilla pakkasilla, sanotaan -25C 8A virtarajoituksella tapahtuva lataus niin kyllä syö reilusti akkua jos vaikka 30min lämmittelee.
    Battery controlin käyttöesimerkki:
    Kovalla pakkasella ajaessa akku menee melko nopeasti tyhjäksi, ja jos haluaa joka kerta lämpimän lähdön päivällä eikä ole laturia.. niin ajelee ne välit battery control modella esm 70% targetilla, niin se pitää juissia senverta akussa että aina on lämmin auto lähteä. Tuo bensamoottorilla akun lataus vie sitten aika paljon bensaa.
    Originally posted by JKK View Post
    Mikäs se nyt on taloudellisin ajoprofiili jos ajattelee vaikka sellaista 300km yhdensuuntaista matkaa. Ja lähtiessä on akku täynnä?

    Onko se perus-hybrid-tila vai eco-pro, joka näyttää olevan mielestäni ainoa tapa saada "vapaa rullaus" toiminnon käyttöön. Joka ainakin omasta mielestäni on maantieajossa miellyttävä toiminto kun auto ei "jarruttele" generaattorilla pitkissä alamäissä.

    Ilmeisesti se navigaattoriin asetettu määränpää auttaa asiassa?
    Aja ensimmäiset pari kilometriä sähköllä, jotta akkuun vapautuu vähän tilaa ottaa vastaan regenerointia. Sitten aja bensakone lämpimäksi jonka jälkeen eco prolla. Sitten kun näet navista, että matkaa on saman verran jäljellä kuin sähkörangea niin valitse täyssähköajo ja aja perille. Tärkeintä on ajaa akku tyhjäksi perille päästyä.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Mikäs se nyt on taloudellisin ajoprofiili jos ajattelee vaikka sellaista 300km yhdensuuntaista matkaa. Ja lähtiessä on akku täynnä?

    Onko se perus-hybrid-tila vai eco-pro, joka näyttää olevan mielestäni ainoa tapa saada "vapaa rullaus" toiminnon käyttöön. Joka ainakin omasta mielestäni on maantieajossa miellyttävä toiminto kun auto ei "jarruttele" generaattorilla pitkissä alamäissä.

    Ilmeisesti se navigaattoriin asetettu määränpää auttaa asiassa?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Kyllähän nuo pluggarit vähällä kulkee, jos on vain mahdollisuus ladata ennen lähtöä. Sopivalla ajoprofiililla järkevä valinta kun sähköllä on niin halpa ajaa vrt. bensa.

    Leave a comment:


  • Trippy
    replied
    Huhtikuun alulla ajelin talvirenkailla rajoitusten mukaan Jyväskylä - Helsinki-Vantaan lentokenttä välin, edestakainen matka oli 5,4l/100km. Takaisintulo aavistuksen reippaammin päiväsakkorajalla.

    Tämä siis G20 330i:llä

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Jos jotain kiinnostaa G20 330E X-driven tosielämän kulutus, niin ajelin hiljattain 250km matka-ajoa adaptive modella navigointi päällä.
    Auto vaihteli sähköä ja bensaa menomatkalla tilanteesta riippuen.
    Kulutus oli 2.9/100km ekat 125km ja takaisin sama matka niin kokonaiskulutus nousi 4.4l/100km.
    Lähdin täydellä akulla, mutta en ladannut reissussa akkua ollenkaan eli takaisin ajelin akku tyhjänä. Vauhtia keskimäärin 90-108kmh ja vähän ohitteluita.
    Kiinnostaa kyllä Vähällä se vaan menee. Olen vieläkin ihmeissäni tuon taloudellisuudesta, koska odotukset oli aika vähäiset. Ennakkoluulot perustuivat pitkälti Volvo T8-omistajien kokemuksiin matka-ajon kulutuksesta. Ajattelin että tuo on samanlainen bensarosvo. Mutta ei ole.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Jos jotain kiinnostaa G20 330E X-driven tosielämän kulutus, niin ajelin hiljattain 250km matka-ajoa adaptive modella navigointi päällä.
    Auto vaihteli sähköä ja bensaa menomatkalla tilanteesta riippuen.
    Kulutus oli 2.9/100km ekat 125km ja takaisin sama matka niin kokonaiskulutus nousi 4.4l/100km.
    Lähdin täydellä akulla, mutta en ladannut reissussa akkua ollenkaan eli takaisin ajelin akku tyhjänä. Vauhtia keskimäärin 90-108kmh ja vähän ohitteluita.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Laitanpa tänne yhden kokemuksen vaikka kukaan ei edes ole mitään kysynyt

    Uskoisin että jotakuta saattaa kiinnostaa 330e:n polttoaineenkulutus peräkärryn kanssa. Heitin ensimmäisen 600km lenkin 3,5m pituisella, korkealla kuomulla varustetun kärryn kanssa. Tämä oli se juttu joka itseäni epäilytti tämän hybridin kanssa että nouseeko kulutus järjettömyyksiin.

    Tämä auto on siis sedan-mallinen takaveto. Tehdaskoukku, jonka ansiosta vetomassa 750kg.

    Yllätyksekseni koko matkan kulutus oli jotakuinkin samaa luokkaa kuin aikaisempien diesel-autojen tapauksessa.

    330e:n tapauksessa kokolailla tasan 600km lenkin kokonaiskulutus kärryn kera oli tasan 8,0 litraa/100km. Joista paluumatkalla 300km kärryssä oli mukana n.300kg kuorma. Keskinopeus 82km/h. Ajoakku oli ainoastaan matkaan lähtiessä ladattu täyteen. Eli kerran. Ajotyyli oli rauhallinen ja jonkin verran rekkojen perässä roikkumista. Paluumatkalla motarilla tosin 100km matkan verran oli 100-110km/h mittarissa.

    Tuohon "suoritukseen" en päässyt esim. edellisellä X4:lla. Ja parhaimmillaankin suht. taloudellinen G30 520d meni vain n. puoli litraa pienemmällä kulutuksella vastaavalla suoritteella.

    Se tuli jokseenkin uutena tietona, että vaikka kytkisi jo heti lähtiessä sport-moodin päälle, käyttää auto siitä huolimatta koko ajan tasaisessakin matka-ajossa sähkömoottoria avustimena taloudellisuuden maksimoimiseksi. Ainakin battery-level hiipuu ajon aikana hitaasti mutta varmasti koko ajan alaspäin vaikka mentäisiin sport-asennossa bensalla. Siten että 200-300km aikana akku hiipuisi tyhjäksi, vaikka sport-asento olisi koko ajan käytössä. Sitten kun akku on hiipunut täysin tyhjäksi, alkaa kulutuskin nousemaan, koska auto "pakkolatailee" akkua jatkuvasti pieninä minuutin-parin mittaisina pulsseina, jolloin kulutus-lukema tuplaantuu hetkittäin.

    Eli aivan puhdasta "bensa-moodia" ei autossa taida olla laisinkaan? Joka nyt tietysti käy ihan järkeekin, koska ilmoitettu max-teholukema vaatii tehtaan ajatusmalliin mukaan bensan ja sähkön yhteistyötä. Ja auto pitää vain huolen siitä että aina on akussa sen verran sähköä että max teholukema on saatavissa. Paitsi poikkeuksena se, kun bensalla ajomatkaa on jäljellä alle 50km, jolloin auto näköjään pudottaa kaikki akkutoiminnot pois käytöstä jotta bensaa ei tuhlata akun lataamiseen. Tällöin auto muuttuu 184hp bensa-autoksi seuraavaan tankkaukseen saakka ja antaakin siitä "alennettu teho" ilmoituksen 50km bensa-rangen kohdalla. Ihan fiksusti ajateltu. Mutta rikkoisiko se pahasti auton filosofiaa, jos siinä olisi vielä lisänä puhdas "only gasoline mode", jolla voisi ajaa 1000km päivämatkan pelkällä bensamoottorilla ilman että tarvitsee koko ajan kauhistella 12-15l/100km satunanisia kulutuslukemia taulussa ensimmäisen 200km jälkeen. Mutta sellaiseen käyttöön näitä kikottimia ei ole selvästi tarkoitettu....

    Uskoakseni ja nähdäkseni kärryn kanssa paras ja taloudellisin tapa on ladata lähtiessä akku täyteen ja posottaa sport-asennossa koko matka, jolloin pääsee 200-300km bensan ja sähkön yhteispelillä siten että auto ei "pakkolataa" akkua ajon aikana. Tällöin kulutus kärryn kanssa pysyy n. 7,0 l/100km lukemassa siihen saakka kun akkua riittää, eli sen 200-300km. En tosin kokeillut että hyödynnetäänkö akun kesto paremmin jos navigaattoriin laittaa määränpään....
    Autossa on myös "Battery control" ajomoodi eDrive napin takana. Sieltä voit esim. asettaa arvoksi 100% jolloin akku pysyy täytenä. Sport-moodi saattaa käyttää sähköä myös senkin takia, jotta on mahdollisimman paljon tehoa käytössä. Jos haluaat priorisoida bensalla ajon niin Comfort / Ecopro ja battery control päälle. (Itsekin kyllä käytän usein sport moodia, koska haluan estää start/stopin jatkuvan sammuttelun ja starttailun jos ajan kylmällä koneella taajamassa).

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Tämä ei ole varsinainen kysymys mutta vastaus siihen jos jollain on se valopaketti ja ihmettelee miksei auton vieressä näy sitä valomattoa kun avaa ovet kaukkarista esm. Ne projektorit sijaitsee siinä etulokarin alapuolella auton alla tavallaan helmassa. Ja ne tukkeutuu kurasta tosi helposti. Pesin eilen ne ja nyt taas valokuviot näkyy maassa. Puutarhaletku ja pieni detailing suti toimi hyvin.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎