Announcement
Collapse
No announcement yet.
G20/G21 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
X
-
Saako näihin millä/millään koodattua että pysyis enemmän päiväajovalot päällä, mieleståni liian herkästi sytyttää ajovalot päälle.
-
-
Originally posted by jmp2002 View Post
Lähinnä laskin kuluja vrt. Tuohon 280tkm ajettuun f11 530xd niin melkoisesti on ylläpito halvempaa.. verot / vakuutukset... työmatka 11km suunta ni nätisti pitäis sähköllä pärjätä. Jännä nähä...
Itellä oli samalla N57-tekniikalla varustettu X4. Työmatka kun on juuri optimaalinen 330e rangelle niin vuosisäästö ylläpitokuluissa yli 2500€.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jmp2002 View PostTulipa etämyyntinä laitettua 330e m-sport, alkuviikosta saapuu.
Lähinnä laskin kuluja vrt. Tuohon 280tkm ajettuun f11 530xd niin melkoisesti on ylläpito halvempaa.. verot / vakuutukset... työmatka 11km suunta ni nätisti pitäis sähköllä pärjätä. Jännä nähä...
Onko porukka lyöny minkälaisia madalluksia... joku mieto n.-40mm kun vähän näyttää m-sporttina keulivan...
Leave a comment:
-
-
Tulipa etämyyntinä laitettua 330e m-sport, alkuviikosta saapuu.
Lähinnä laskin kuluja vrt. Tuohon 280tkm ajettuun f11 530xd niin melkoisesti on ylläpito halvempaa.. verot / vakuutukset... työmatka 11km suunta ni nätisti pitäis sähköllä pärjätä. Jännä nähä...
Onko porukka lyöny minkälaisia madalluksia... joku mieto n.-40mm kun vähän näyttää m-sporttina keulivan...
Leave a comment:
-
-
Aivan tyhjästä täyteen imaisee sen 10kwh + lataushäviöt päälle. Juuri aamulla ajoin töihin n.36km. Virran sovellus näyttää tuollaisen työmatkan jälkeiselle lataukselle 9,2kWh/36km. Josta tulisi siis laskennallisesti 25,5kWh/100km. Auton kulutusmittari taas näytti työmatkan keskikulutukseksi 19kWh. Erotus on siis (rahalla maksettavaa) lataushävikkiä.
Sehän näissä laskelmissa kannattaa aina muistaa että sitä helposti ja tahtomattaankin huijaa itseänsä auton mittariston näyttämän kulutuslukeman perusteella. Autohan saattaa näyttää 100km ajomatkalle esim. 19kWh kulutuslukemaa. Sitten kun lataat auton täyteen niin huomaatkin että latauksessa sisään virtaa 27kWh. Jälkimmäinen on siis se lukema, josta maksetaan. Tämähän on luonnollisesti tätä ketjua lukeville faktana ihan peruskauraa. Mutta edelleenkin hämmästyttävän monille sähköautoiluun siirtyvälle uusi ja yllättävä tieto.
Tavallisten hybridien ja sähköautojen kulutus reaalimaailmassa liikkuu jossain 20-24kWh välimaastossa koko vuoden tasolla. Lataushäviöiden kera voi huoletta käyttää laskelmissaan n.28-30kWh keskimääräistä kustannusta/100km.
Käytännössähän nykypäivänä maksetaan sähköstä siirtoineen ja veroineen minimissään 10c/kwh. Useampi varmaan jo lähemmäksi 15c/kwH. Joten kyllä se 100km ajomatka maksaa lataushäviöineen sen 3€. Pörssisähkön perässä roikkuvat voivat hyödyntää yö-ajan puoli-ilmaisia spottitunteja, jolloin voi päästä nauttimaan about 6-7c/kWh hinnasta. Laskelmissa kannattaa aina muistaa huomioida (yleensä) n.5c/kWh siirtohinta, vero ja itse sähkön hinta, joista muodostuu sähkön kokonaishinta/kWh. Erilaisissa maallikkolaskelmissa tuppaa nykyään näkemään hämmästyttävän paljon tahatonta ja tahallista itsensä huijaamista.
Mutta sen verran voin tiivistettynä sanoa, että 36km työmatka (Järvenpää-Pasila) tuntuisi hoituvan pelkällä sähköllä likimain kelissä kuin kelissä. Ja ainakin +5c yläpuolella pystyy ajamaan lahden motaria pitkin 120km/h nopeudella. Silti jää vielä 2-5km rangea jäljelle. Ajetun kolmen kuukauden aikana ei vielä kertaakaan ole bensakone käynnistynyt työmatkalla.Last edited by JKK; 03-06-2022, 19:36.
Leave a comment:
-
-
Täällä oli mukavasti kulutustietoja, mutta paljon kustantaa kotilatauksen akun täyttö, näin niinkö auton vaihto pohdinta mielessä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Antti O View PostOttaa Type 2 pistokkeesta kaiken mitä tarvii ja jos ei meinaa riittää sitten syö ajoakun varausta. Kovilla pakkasilla, sanotaan -25C 8A virtarajoituksella tapahtuva lataus niin kyllä syö reilusti akkua jos vaikka 30min lämmittelee.
Battery controlin käyttöesimerkki:
Kovalla pakkasella ajaessa akku menee melko nopeasti tyhjäksi, ja jos haluaa joka kerta lämpimän lähdön päivällä eikä ole laturia.. niin ajelee ne välit battery control modella esm 70% targetilla, niin se pitää juissia senverta akussa että aina on lämmin auto lähteä. Tuo bensamoottorilla akun lataus vie sitten aika paljon bensaa.Originally posted by JKK View PostMikäs se nyt on taloudellisin ajoprofiili jos ajattelee vaikka sellaista 300km yhdensuuntaista matkaa. Ja lähtiessä on akku täynnä?
Onko se perus-hybrid-tila vai eco-pro, joka näyttää olevan mielestäni ainoa tapa saada "vapaa rullaus" toiminnon käyttöön. Joka ainakin omasta mielestäni on maantieajossa miellyttävä toiminto kun auto ei "jarruttele" generaattorilla pitkissä alamäissä.
Ilmeisesti se navigaattoriin asetettu määränpää auttaa asiassa?
Leave a comment:
-
-
Mikäs se nyt on taloudellisin ajoprofiili jos ajattelee vaikka sellaista 300km yhdensuuntaista matkaa. Ja lähtiessä on akku täynnä?
Onko se perus-hybrid-tila vai eco-pro, joka näyttää olevan mielestäni ainoa tapa saada "vapaa rullaus" toiminnon käyttöön. Joka ainakin omasta mielestäni on maantieajossa miellyttävä toiminto kun auto ei "jarruttele" generaattorilla pitkissä alamäissä.
Ilmeisesti se navigaattoriin asetettu määränpää auttaa asiassa?
Leave a comment:
-
-
Kyllähän nuo pluggarit vähällä kulkee, jos on vain mahdollisuus ladata ennen lähtöä. Sopivalla ajoprofiililla järkevä valinta kun sähköllä on niin halpa ajaa vrt. bensa.
Leave a comment:
-
-
Huhtikuun alulla ajelin talvirenkailla rajoitusten mukaan Jyväskylä - Helsinki-Vantaan lentokenttä välin, edestakainen matka oli 5,4l/100km. Takaisintulo aavistuksen reippaammin päiväsakkorajalla.
Tämä siis G20 330i:llä
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Antti O View PostJos jotain kiinnostaa G20 330E X-driven tosielämän kulutus, niin ajelin hiljattain 250km matka-ajoa adaptive modella navigointi päällä.
Auto vaihteli sähköä ja bensaa menomatkalla tilanteesta riippuen.
Kulutus oli 2.9/100km ekat 125km ja takaisin sama matka niin kokonaiskulutus nousi 4.4l/100km.
Lähdin täydellä akulla, mutta en ladannut reissussa akkua ollenkaan eli takaisin ajelin akku tyhjänä. Vauhtia keskimäärin 90-108kmh ja vähän ohitteluita.
Leave a comment:
-
-
Jos jotain kiinnostaa G20 330E X-driven tosielämän kulutus, niin ajelin hiljattain 250km matka-ajoa adaptive modella navigointi päällä.
Auto vaihteli sähköä ja bensaa menomatkalla tilanteesta riippuen.
Kulutus oli 2.9/100km ekat 125km ja takaisin sama matka niin kokonaiskulutus nousi 4.4l/100km.
Lähdin täydellä akulla, mutta en ladannut reissussa akkua ollenkaan eli takaisin ajelin akku tyhjänä. Vauhtia keskimäärin 90-108kmh ja vähän ohitteluita.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JKK View PostLaitanpa tänne yhden kokemuksen vaikka kukaan ei edes ole mitään kysynyt
Uskoisin että jotakuta saattaa kiinnostaa 330e:n polttoaineenkulutus peräkärryn kanssa. Heitin ensimmäisen 600km lenkin 3,5m pituisella, korkealla kuomulla varustetun kärryn kanssa. Tämä oli se juttu joka itseäni epäilytti tämän hybridin kanssa että nouseeko kulutus järjettömyyksiin.
Tämä auto on siis sedan-mallinen takaveto. Tehdaskoukku, jonka ansiosta vetomassa 750kg.
Yllätyksekseni koko matkan kulutus oli jotakuinkin samaa luokkaa kuin aikaisempien diesel-autojen tapauksessa.
330e:n tapauksessa kokolailla tasan 600km lenkin kokonaiskulutus kärryn kera oli tasan 8,0 litraa/100km. Joista paluumatkalla 300km kärryssä oli mukana n.300kg kuorma. Keskinopeus 82km/h. Ajoakku oli ainoastaan matkaan lähtiessä ladattu täyteen. Eli kerran. Ajotyyli oli rauhallinen ja jonkin verran rekkojen perässä roikkumista. Paluumatkalla motarilla tosin 100km matkan verran oli 100-110km/h mittarissa.
Tuohon "suoritukseen" en päässyt esim. edellisellä X4:lla. Ja parhaimmillaankin suht. taloudellinen G30 520d meni vain n. puoli litraa pienemmällä kulutuksella vastaavalla suoritteella.
Se tuli jokseenkin uutena tietona, että vaikka kytkisi jo heti lähtiessä sport-moodin päälle, käyttää auto siitä huolimatta koko ajan tasaisessakin matka-ajossa sähkömoottoria avustimena taloudellisuuden maksimoimiseksi. Ainakin battery-level hiipuu ajon aikana hitaasti mutta varmasti koko ajan alaspäin vaikka mentäisiin sport-asennossa bensalla. Siten että 200-300km aikana akku hiipuisi tyhjäksi, vaikka sport-asento olisi koko ajan käytössä. Sitten kun akku on hiipunut täysin tyhjäksi, alkaa kulutuskin nousemaan, koska auto "pakkolatailee" akkua jatkuvasti pieninä minuutin-parin mittaisina pulsseina, jolloin kulutus-lukema tuplaantuu hetkittäin.
Eli aivan puhdasta "bensa-moodia" ei autossa taida olla laisinkaan? Joka nyt tietysti käy ihan järkeekin, koska ilmoitettu max-teholukema vaatii tehtaan ajatusmalliin mukaan bensan ja sähkön yhteistyötä. Ja auto pitää vain huolen siitä että aina on akussa sen verran sähköä että max teholukema on saatavissa. Paitsi poikkeuksena se, kun bensalla ajomatkaa on jäljellä alle 50km, jolloin auto näköjään pudottaa kaikki akkutoiminnot pois käytöstä jotta bensaa ei tuhlata akun lataamiseen. Tällöin auto muuttuu 184hp bensa-autoksi seuraavaan tankkaukseen saakka ja antaakin siitä "alennettu teho" ilmoituksen 50km bensa-rangen kohdalla. Ihan fiksusti ajateltu. Mutta rikkoisiko se pahasti auton filosofiaa, jos siinä olisi vielä lisänä puhdas "only gasoline mode", jolla voisi ajaa 1000km päivämatkan pelkällä bensamoottorilla ilman että tarvitsee koko ajan kauhistella 12-15l/100km satunanisia kulutuslukemia taulussa ensimmäisen 200km jälkeen. Mutta sellaiseen käyttöön näitä kikottimia ei ole selvästi tarkoitettu....
Uskoakseni ja nähdäkseni kärryn kanssa paras ja taloudellisin tapa on ladata lähtiessä akku täyteen ja posottaa sport-asennossa koko matka, jolloin pääsee 200-300km bensan ja sähkön yhteispelillä siten että auto ei "pakkolataa" akkua ajon aikana. Tällöin kulutus kärryn kanssa pysyy n. 7,0 l/100km lukemassa siihen saakka kun akkua riittää, eli sen 200-300km. En tosin kokeillut että hyödynnetäänkö akun kesto paremmin jos navigaattoriin laittaa määränpään....
Leave a comment:
-
-
Tämä ei ole varsinainen kysymys mutta vastaus siihen jos jollain on se valopaketti ja ihmettelee miksei auton vieressä näy sitä valomattoa kun avaa ovet kaukkarista esm. Ne projektorit sijaitsee siinä etulokarin alapuolella auton alla tavallaan helmassa. Ja ne tukkeutuu kurasta tosi helposti. Pesin eilen ne ja nyt taas valokuviot näkyy maassa. Puutarhaletku ja pieni detailing suti toimi hyvin.
Leave a comment:
-
Leave a comment: