Announcement

Collapse
No announcement yet.

G20/G21 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • AC*
    replied
    Originally posted by Pave407 View Post
    Jos tuijottaa plugarissa pelkkää sähkön taloudellisuutta, ei näe metsää.

    Mun mielestä plugarissa parasta on:
    - Ajotuntuma kaupungissa. Ai että sähkö on ihana ajaa. Vituttaa heti jos menee bensalle, auto tuntuu heti tyhmemmältä ja ajomukavuus heikkenee
    - Plugarin etätoiminnot, viilennykset ja lämmitykset ym. ovat todella näppäriä ja edullisia, kun pyörivät sähköllä.

    Mä ajoin just juhannuksena 1000 km. Helsinki-Vaasa-Nummirock-Helsinki ja vähä kaupunkiajoa ym. pikkumatkoja viikon reissussa. 200km tästä keikasta meni sähköllä. Keskikulutus tasan 5l/100km tämmöisellä matkalla.

    Plugarissa tosiaan bensankulutus on 0l/100km kun ajaa pelkällä sähköllä. Ei pidä miettiä perinteistä "mitä jos lähtisit Lappiin" -meininkiä, kun elämä on tosiasiassa täynnä paljon pieniä ajoja. Helsinkiläisenä tankkaan autoa nykyään vain jos lähden kaupungista ulos pidempään reissuun.

    Jos ajat 100km suuntaansa työmatkaa ja haluat optimoida rahatalouttasi niin joku Nissan leaf on varmaan hyvä valinta, Bemari on kallis ihan mistä tahansa suunnasta sitä katsoo.

    Mutta plugin-hybrid-Bemari on älyauto pelkkiin bensavehkeisiin nähden.
    Eihän BMW tosiaan ole valinta jos haluaa ajaa halvalla. Oma pohdinta liittyy lähinnä siihen että jos 330xe vs i4 M50 menee käytännössä näihin jo aiemmin mainittuihin olettamiin pohjautuen liki samoilla kustannuksilla omalla ajoprofiililla niin miksi edes harkita hybridiä. Tuohon hain näkemyksiä muilta.

    Leave a comment:


  • Pave407
    replied
    Originally posted by AC* View Post
    Mitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
    Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html

    Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.

    320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.

    Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.
    Jos tuijottaa plugarissa pelkkää sähkön taloudellisuutta, ei näe metsää.

    Mun mielestä plugarissa parasta on:
    - Ajotuntuma kaupungissa. Ai että sähkö on ihana ajaa. Vituttaa heti jos menee bensalle, auto tuntuu heti tyhmemmältä ja ajomukavuus heikkenee
    - Plugarin etätoiminnot, viilennykset ja lämmitykset ym. ovat todella näppäriä ja edullisia, kun pyörivät sähköllä.

    Mä ajoin just juhannuksena 1000 km. Helsinki-Vaasa-Nummirock-Helsinki ja vähä kaupunkiajoa ym. pikkumatkoja viikon reissussa. 200km tästä keikasta meni sähköllä. Keskikulutus tasan 5l/100km tämmöisellä matkalla.

    Plugarissa tosiaan bensankulutus on 0l/100km kun ajaa pelkällä sähköllä. Ei pidä miettiä perinteistä "mitä jos lähtisit Lappiin" -meininkiä, kun elämä on tosiasiassa täynnä paljon pieniä ajoja. Helsinkiläisenä tankkaan autoa nykyään vain jos lähden kaupungista ulos pidempään reissuun.

    Jos ajat 100km suuntaansa työmatkaa ja haluat optimoida rahatalouttasi niin joku Nissan leaf on varmaan hyvä valinta, Bemari on kallis ihan mistä tahansa suunnasta sitä katsoo.

    Mutta plugin-hybrid-Bemari on älyauto pelkkiin bensavehkeisiin nähden.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Laita vielä kWh/100km kaveriksi näkyville. Vaikuttaa tuo nimim. AC* kulutus aivan päättömän suurelle. Tai sitten on ajotapa vähän "dynaamisempi"
    Katsoin kanssa, että i4 M50 lukemissa sähkönkulutus (nojoo talvella kylmällä varmasti tuo ylittyy herkästi), ja lisäksi melkein 4l bensaa.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Lördagskorv View Post
    Mulla on nyt 2000km keskikulutus 2.4l / 100km
    Latailtu aina himassa täyteen öisin

    Työmatkat 70km suunta ja molemmissa päissä saa latailtua
    Laita vielä kWh/100km kaveriksi näkyville. Vaikuttaa tuo nimim. AC* kulutus aivan päättömän suurelle. Tai sitten on ajotapa vähän "dynaamisempi"

    Leave a comment:


  • Lördagskorv
    replied
    Originally posted by AC* View Post
    Mitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
    Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html

    Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.

    320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.

    Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.
    Mulla on nyt 2000km keskikulutus 2.4l / 100km
    Latailtu aina himassa täyteen öisin

    Työmatkat 70km suunta ja molemmissa päissä saa latailtua

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    Pyöränkulmien säätö... lyödäänkö asennus koneen arvoihin vai pitääkö takasia säätää pystymmäs? Niinkö f1x sarjoissa oli...
    Tulossa -30mm eibach jouset.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Originally posted by AC* View Post
    Toki ymmärrän että ajoprofiili vaikuttaa paljon.
    Itselläni tulee säännöllisesti 80 - 120 km matka suuntaansa ja usein takaisin sama matka. Omaa ajoprofiilia kun mietin niin sähköllä onnistuisi noin 40% arviolta ja loppu bensalla. Plugarilla vois hiukan säästää energiakuluissa mutta täyssähkö taitaa olla ainoa järkevä.
    G20 330E neliveto, vauhti mallia melko reipas. + 10C keli. Helteellä menisi siis huomattavasti vähemmällä kulutuksella.
    240km edestakaisin, täydellä patterilla lähtö.
    Adaptive mode navigoinnin perusteella.. auto vaihteli bensaa ja sähköä menomatkalla, takaisin lähtiessä akku tyhjä.
    2.9litraa sataselle bensaa + 12kwh sähköä (n. 2€ kotonta ladattuna).

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by AC* View Post
    Toki ymmärrän että ajoprofiili vaikuttaa paljon.
    Itselläni tulee säännöllisesti 80 - 120 km matka suuntaansa ja usein takaisin sama matka. Omaa ajoprofiilia kun mietin niin sähköllä onnistuisi noin 40% arviolta ja loppu bensalla. Plugarilla vois hiukan säästää energiakuluissa mutta täyssähkö taitaa olla ainoa järkevä.
    Itse ajan säännöllisesti PK-seutu - TKU - PK-seutu ajoa. Ja osa sitten PK-seudulla vähän lyhyempää. vajaa 6tkm ajoilla bensankulutus nyt muistaakseni 3,8L/100km
    . Ja sähköä tietysti päälle.

    Leave a comment:


  • AC*
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Autobaanalukemia. Aivan turha vertailla. Tuo kulutus on about 1,5x normaali. Eli baanaa ajetaan hurjaa vauhtia.
    Toki ymmärrän että ajoprofiili vaikuttaa paljon.
    Itselläni tulee säännöllisesti 80 - 120 km matka suuntaansa ja usein takaisin sama matka. Omaa ajoprofiilia kun mietin niin sähköllä onnistuisi noin 40% arviolta ja loppu bensalla. Plugarilla vois hiukan säästää energiakuluissa mutta täyssähkö taitaa olla ainoa järkevä.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by AC* View Post
    Mitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
    Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html

    Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.

    320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.

    Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.
    Autobaanalukemia. Aivan turha vertailla. Tuo kulutus on about 1,5x normaali. Eli baanaa ajetaan hurjaa vauhtia.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Sehän on aivan kiinni siitä minkä verran pystyy ajamaan sähköllä. Noilla laskelmilla voi viskata vesilintua kun ne on aina käyttäjäkohtaisia.

    Sähkön kulutus 330e:ssä pyörii siinä 20kwh/100km (päälle lataushäviöt +20%). Eli laskelmat kun tekee about 27kwh/100km lukemalla niin menee oikealle tontille.

    Itselläni 5500km keskikulutus tällä hetkellä about 1,7l/100km kun liki kaikki arkiajot hoituu sähköllä.



    Originally posted by AC* View Post
    Mitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
    Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html

    Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.

    320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.

    Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.

    Leave a comment:


  • AC*
    replied
    Mitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
    Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html

    Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.

    320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.

    Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by N54 View Post
    G-aikakaudella 0-asennossa palaa varsinaiset ajovalot, eikä pelkät päivävalot kuten ennen. Mielestäni hölmö uudistus, ärsyttää kun valot syttyy väkisin kun ajaa talliin/katokseen, mutta ehkä Ledit ei ota itseensä niin herkästi kuin Xenonit syttymisestä/sammumisesta.
    Oho, onpa paska muutos tehty.

    Leave a comment:


  • N54
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Käännä kytkin 0- asentoon? Itsellä on koko kesä 0- asennossa. Automatiikka ei tietenkään pelaa, mutta osaan laittaa pimeällä/hämärässä valot automaattiasentoon.
    G-aikakaudella 0-asennossa palaa varsinaiset ajovalot, eikä pelkät päivävalot kuten ennen. Mielestäni hölmö uudistus, ärsyttää kun valot syttyy väkisin kun ajaa talliin/katokseen, mutta ehkä Ledit ei ota itseensä niin herkästi kuin Xenonit syttymisestä/sammumisesta.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Käännä kytkin 0- asentoon? Itsellä on koko kesä 0- asennossa. Automatiikka ei tietenkään pelaa, mutta osaan laittaa pimeällä/hämärässä valot automaattiasentoon.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎