Siinä on vaihdevälinlyhentäjä, tai no, oikeastaan kun sovitettiin tuo "M3" laatikko tohon paikalleen niin tolla sai haettua kepin oikeaan paikkaan. Ehkei yksinkertainen ja kaunis, mut toimiva ja tukeva
Tuossa eka sivulla Lekan postaamassa kuvassa on 955-loppuiselle kepille annettu auton malliksi 328. Mutta kun ETK:sta katsoo oman auton kepin numeroa niin se on tuo 955-loppuinen ja auto in 318iS Coupe. Jos siis haluan lyhentää valejä niin mun pitää ostaa tuo 884-loppuinen keppi? Kö?
Nonni. Eilen kävin värkkäämässä kaverin kanssa nosturilla ja saatiin keppi ja Lekan tekemät puslat vaihdettua. Vaihoin samalla kaikki klipsut ja prikat ja muut holkit. Kepistä hävisi ärsyttävät väljyydet ja vaihdeväleistä tuli TOSI lyhyet. Vaihtamiseen tarvii vähän enemmän voimaa mutta silti se on mahtavan tuntuinen. Mulla on se keppi, joka on tämän topikin eka sivulla Lekan liittämässä kuvassa alinna (#25 11 2 228 384).
Mutta mutta, Saksasta ostin merkkiliikkeen tiskiltä ja liikkeen varaosaguru vakuutti, että tuo keppi käy mun autoon ilman ongelmia. Kuitenkin "alavaihteilla" eli 2. ja 4. joku vivustossa ottaa johonkin pikkusen kiinni ja kuuluu hankaavaa ääntä ja kepissä tuntuu. Väärinkään sitä systeemiä ei voi kasata, joten en usko, että vika olisi siinä. Minusta kardaaniin ja keppien&vipujen väliin jäi ainakin käden mentävä rako. Aion käydä nostamassa auton uudestaan ylös ja katsella asiaa mutta oiskohan tuo keppi sittenkin liian pitkä alapäästä? Voisikohan asia korjaantua pikku taivutuksella, taaksepäin ilmeisesti? Ainakin tuon kuvan perusteella. Tuon kuvan osissa 12, 13 ja 14 tuntui väljää ja ne hölskyivät kun niitä heilutteli. En silti usko, että vika on niissä.
TrafficWB: Laitan sulle sähköpostilla tulemaan ohjeet vaihtoon. Niiden avulla sain itekkin vaihdettua. Ja jos minä saan niin kaikki saa. Mulla on PDF:inä 3 ohjetta tuohon hommaan.
Onkos kenelläkään tietoa että millasen saa laitettua E36 328 -96 malliin...?
Kun ostin joku aika sitten ihan E36:seen tarkoitetun vaihdekepinpidennyshärvelisysteemin eikä se mahtunut mulle mitenkään kun otti heti kardaaniin kiinni! Ajattelin vaan että onkohan tässä autossa kardaani lähempänä kun esim. E36 325:ssa...
Mutta mutta, Saksasta ostin merkkiliikkeen tiskiltä ja liikkeen varaosaguru vakuutti, että tuo keppi käy mun autoon ilman ongelmia. Kuitenkin "alavaihteilla" eli 2. ja 4. joku vivustossa ottaa johonkin pikkusen kiinni ja kuuluu hankaavaa ääntä ja kepissä tuntuu. Väärinkään sitä systeemiä ei voi kasata, joten en usko, että vika olisi siinä. Minusta kardaaniin ja keppien&vipujen väliin jäi ainakin käden mentävä rako. Aion käydä nostamassa auton uudestaan ylös ja katsella asiaa mutta oiskohan tuo keppi sittenkin liian pitkä alapäästä? Voisikohan asia korjaantua pikku taivutuksella, taaksepäin ilmeisesti? Ainakin tuon kuvan perusteella. Tuon kuvan osissa 12, 13 ja 14 tuntui väljää ja ne hölskyivät kun niitä heilutteli. En silti usko, että vika on niissä.
Sulla ottaa vaihteensiirtotanko laatikon ja kardaanin väliseen kumilimppuun kiinni...
Auton alta väännät holkkia 90 astetta vastapäivään samalla ylöspäin painaen. Tein tuohon oman työkalun 32mm putkesta, johon viilattu 2 piikkiä vastakkaisilla puolilla... sopivat sen kuulan holkin koloihin...
Kaikilla ei vissiin oo TIS:iä..???
minkä kielinen sun tis on? mul on saksa enkä ymmärrä oikeen mitään
Täysin oikea tuomio! Mutta ehdin jo hoksata sen iteki ku kävin nostaan auton uudestaan ylös ja panin kakkosen silmään. Mutta tämä tieto on hyvä niille, joilla mahdollisesti tulee ongelmaa tuon kanssa.
Otin vaan siirtäjätangon irti uudestaan ja pistin ruuvipenkkiiin kiinni ja taivutin sitä tarvittavan verran oikeasta kohdasta (limpun kohdalta, jäljet oli jo jääny tankoon niin tiesi mistä taivuttaa) ja nyt se ei enää ota mihinkään kiinni. Mahtavan lyhyet välit ja keppi ei minusta ainakaan oo yhtään liian raskas vaikka se on varmaan aika lailla lyhin mahdollinen.
Ja se pitää vielä sanoa, että Lekan tekemillä puslilla lähti kaikki väljyydet pois siitä "tukitangosta" (osa #1, Lekan puslat tulee #2 paikalle), johon keppi kiinnittyy. Uusin myös kaikki prikat ja klipsut ja sokat sinne vivustoon. Ai että tuli hyvä.
...tuollaiset jämäkämmät puslat olisi tarpeen täälläkin. Mistäpäin noita puslia voi kysellä? Laakkosella oli pelkästään tuota alkuperästä ja kumista puslaa siihen paikalle (ainakin myyjän mukaan).
Voi vittu. Keppi 25 111 222 884 mikä tuli on suora, mahtaakohan se nyt sit mahtua E28:siin? Jos ei niin mulla olis sit myydä...
Pistin diisseliin tommsen ja sopii just ja just.
Tossa on huomattavasti paksumpi kardaaniin etuosa verrattuna 325i malliin.
tilaa jää ääriasennossa n.3mm
Eli toi pisin keppi ei mahtuis tohon.
Kannattaa sitten taivuttaa se keppi samanlailla kuin orggis. Itse en taivuttanu ja nyt kuin vaihde on kakkosellä näyttää että se olis vapaalla.
Liike vapaalta vaihteelle on n. 2cm
Pistin diisseliin tommsen ja sopii just ja just.
Tossa on huomattavasti paksumpi kardaaniin etuosa verrattuna 325i malliin.
tilaa jää ääriasennossa n.3mm
Eli toi pisin keppi ei mahtuis tohon.
Kannattaa sitten taivuttaa se keppi samanlailla kuin orggis. Itse en taivuttanu ja nyt kuin vaihde on kakkosellä näyttää että se olis vapaalla.
Liike vapaalta vaihteelle on n. 2cm
Comment