Announcement

Collapse
No announcement yet.

vaihdeväli lyhennys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamperi
    Bimmer Fanatic
    • May 2005
    • 589
    • Tampere

    Kohtapuolin pitäis päästä autoa hakemaa huollosta. Jännityksellä oottelen miten vaikutti tuon z3-1.9:n kepin vaihto.

    ALPINA B3 3.3 Coupe #211
    ex. BMW 318 TI Compact -96 H&H Msport

    If you can see Chuck Norris, he can see you. If you can't see Chuck Norris you may be only seconds away from death.

    Comment

    • Wiking
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2005
      • 1641
      • Laihia

      Siis millanen keppi(varaosanumero/malli) sopii e36 m50b20?:think
      Nyt
      BMW 330e g21 M-Sport
      Ennen
      BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

      Comment

      • Jamperi
        Bimmer Fanatic
        • May 2005
        • 589
        • Tampere

        Hemmetti oli kyllä napakka vaihtaa tuolla kepillä. Sanoivat kyllä, että ei menny ihan suorilta sisään, vaan joutuivat jotain pientä sienne muokkaamaan, mutta saivat laitettua. Ei voi kun suositella tätä.

        ALPINA B3 3.3 Coupe #211
        ex. BMW 318 TI Compact -96 H&H Msport

        If you can see Chuck Norris, he can see you. If you can't see Chuck Norris you may be only seconds away from death.

        Comment

        • antti79
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 2499
          • Littoinen

          Originally posted by Wiking View Post
          Siis millanen keppi(varaosanumero/malli) sopii e36 m50b20?:think
          Ilmeisesti Z3 M vaihdetanko, osa nro. 25 11 2 228 384, mutta sitä joutuu vääntämään ettei ota kardaaniin kiinni, vai kuinka? Itsellä olis sama homma menossa myös 320 E36:seen. Ekaks ajattelin tuota Z3 1,9 vaihdetankoa, mutta kun RealOEM:n mukaan omassa 320:ssä on tuo M3/328 vaihdetanko (osa nro 25111222955) niin ainakin kuvan perusteella sillä tulee lyhyemmät vaihdevälit kuin Z3 1,9:n kepillä. Z3 2,8 tai M kepillä vaihdeväli lyhenis mutta nämä tarvii taivuttaa ennen asennusta. Vai miten on porukoilla kokemusta E36:n lyhentimestä? Compactiin ja Tourinkiin sopii ilmeisesti tuo Z3 1,9 keppi koska niissä on alunperin pidemmällä vaihdevälillä (osa nro. 25 11 1 221 978) kuin sedan ja coupe? Kertokaa kokemuksenne...
          Last edited by antti79; 28-03-2007, 21:17. Reason: Vähän tarkennusta
          sigpic
          Originally Posted by jari kihlman
          "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            antti79:

            Tästä samasta topikista:

            Saman kepin asensin.

            Vähän piti parannella.
            Last edited by Ha2; 29-03-2007, 07:51.
            E61 525d LCI

            Comment

            • antti79
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 2499
              • Littoinen

              Originally posted by Ha2 View Post
              antti79:

              Tästä samasta topikista:

              Saman kepin asensin.

              Vähän piti parannella.
              Aivan! Olisi taas pitänyt lukea topikki tarkemmin ennenkuin huutelee.
              Sulla on siis tuo Z3 M keppi käytössä, itselle voisin sitten ajatella tuota Z3 2,8 keppiä joka aavistuksen lievempi. Eli itse keppiä et muokannut mitenkään vaan sitä tankoa missä keppi on kiinni, vai ymmärsinkö oikein? Jos et muokannut keppiä niin onkos se suora malli ihan ok E36:n hieman käyristetyn orggis mallin tilalle?
              sigpic
              Originally Posted by jari kihlman
              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

              Comment

              • Ha2
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1786
                • Oulu

                Originally posted by antti79 View Post
                Aivan! Olisi taas pitänyt lukea topikki tarkemmin ennenkuin huutelee.
                Sulla on siis tuo Z3 M keppi käytössä, itselle voisin sitten ajatella tuota Z3 2,8 keppiä joka aavistuksen lievempi. Eli itse keppiä et muokannut mitenkään vaan sitä tankoa missä keppi on kiinni, vai ymmärsinkö oikein? Jos et muokannut keppiä niin onkos se suora malli ihan ok E36:n hieman käyristetyn orggis mallin tilalle?
                En muokannu keppiä vaan siirrintankoa (#9). Se suora (taivuttamaton) ja samalla pisin malli kepistä on sen verran pitkä, että siirrintangon takapää putoaa niin alas, että etupää hankaa kardaanin kumilimppuun (#2), koska kardaani ja siirrintanko kulkevat päällekkäin samansuuntaisesti.

                Viikon ajelun jälkeen kumilimpun metallireunus oli hangannut jäljen siirrintankoon, joten taivutin siirrintankoa siitä kohdin sopivasti siten, että se kiertään kaarella kardaanin kumilimpun yläkautta.

                Minusta se suora malli on enemmän kuin ok. Vaihdeväleistä tulee mahtavan lyhyet. Toki se vaatii joko kepin alapään taivutuksen taaksepäin tai siirrintangon taivutuksen hieman mutkalle. Valitsin siirrintangon taivutuksen, koska se oli 5 min homma ja paljon helpompi kuin kepin taivutus.

                Velipojalle asennettiin E30 320i:hin Z3 1.9 keppi ja sillekkin tuli ihan sopivan lyhyet ja napakat välit. Kannattaa hommata äkkiä Roclalta ne puslat sinne tukitangon päähän. Ne on enemmän ku sata jänestä vaihteensiirron parantelussa.
                Last edited by Ha2; 29-03-2007, 12:31.
                E61 525d LCI

                Comment

                • antti79
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 2499
                  • Littoinen

                  Originally posted by Ha2 View Post
                  En muokannu keppiä vaan siirrintankoa (#9). Se suora (taivuttamaton) ja samalla pisin malli kepistä on sen verran pitkä, että siirrintangon takapää putoaa niin alas, että etupää hankaa kardaanin kumilimppuun (#2), koska kardaani ja siirrintanko kulkevat päällekkäin samansuuntaisesti.

                  Viikon ajelun jälkeen kumilimpun metallireunus oli hangannut jäljen siirrintankoon, joten taivutin siirrintankoa siitä kohdin sopivasti siten, että se kiertään kaarella kardaanin kumilimpun yläkautta.

                  Minusta se suora malli on enemmän kuin ok. Vaihdeväleistä tulee mahtavan lyhyet. Toki se vaatii joko kepin alapään taivutuksen taaksepäin tai siirrintangon taivutuksen hieman mutkalle. Valitsin siirrintangon taivutuksen, koska se oli 5 min homma ja paljon helpompi kuin kepin taivutus.

                  Velipojalle asennettiin E30 320i:hin Z3 1.9 keppi ja sillekkin tuli ihan sopivan lyhyet ja napakat välit. Kannattaa hommata äkkiä Roclalta ne puslat sinne tukitangon päähän. Ne on enemmän ku sata jänestä vaihteensiirron parantelussa.
                  Jeps, kiitos tästä. Homman pitäisi nyt olla selvä. Ei muuta kuin osia tilaamaan.
                  sigpic
                  Originally Posted by jari kihlman
                  "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                  Comment

                  • Wiking
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2005
                    • 1641
                    • Laihia

                    Minkä verran toi keppi maksaa? Pitää vissiin tilata merkkiliikkeestä?
                    Nyt
                    BMW 330e g21 M-Sport
                    Ennen
                    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                    Comment

                    • BeniE30
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 452
                      • Helsinki

                      mitähän järkee tollasta on ostaa? eiks aja saman asian ku hommaat tai teet lyhyemmän vaihekepin?

                      Comment

                      • BeniE30
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 452
                        • Helsinki

                        vai onko tossa joku toinen toimintaperiaate mikä niitä vaihtoja lyhentää ?

                        Comment

                        • -weikko
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 305
                          • Kalajoki

                          Originally posted by BeniE30 View Post
                          vai onko tossa joku toinen toimintaperiaate mikä niitä vaihtoja lyhentää ?
                          Eikö kannattais hieman lukea tätä topiccia.

                          Comment

                          • Krynx
                            BTCF Member
                            • Sep 2006
                            • 908
                            • á la Temmes

                            Ajattelin että jos omaan rotteloon laittaisi tuon Z3-1.9 karahkan. Niin mitä siinä samalla kannattaa vaihtaa? Autossa on siis peltinen se teline ei aluminidiä
                            E39 525d -00
                            E39 523i-96
                            E30 316 -86

                            Comment

                            • GOOFY
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 4139
                              • .

                              Originally posted by BeniE30 View Post
                              mitähän järkee tollasta on ostaa? eiks aja saman asian ku hommaat tai teet lyhyemmän vaihekepin?
                              vaihdekepin alarinkulan ja pallon väliä pidennetään niin vaihdevälit lyhenee, mikään siirtotangon vääntely, lyhennys tai pidennys ei vaikuta muuhun kuin itse vaihdekepin asentoon...
                              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                              Comment

                              • GOOFY
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 4139
                                • .

                                Originally posted by Krynx View Post
                                Ajattelin että jos omaan rotteloon laittaisi tuon Z3-1.9 karahkan. Niin mitä siinä samalla kannattaa vaihtaa? Autossa on siis peltinen se teline ei aluminidiä


                                vaihdat kaikki osat uusiin tossa... sitä peltiä ja nuita osia5 ja 6 ei varmaan vaikuta vaihtaa mut kaikki muut... saahan sen pelkän uuden kepin sinne laitettua ja se lyhentää välejä mut veltoksi se jää silti.

                                ton seiska osan tilalle kannattaa tehdä jokin vastaava huomattavasti jäykemmästä aineesta...
                                Last edited by GOOFY; 29-03-2007, 21:34.
                                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎