Tarttis vaihtaa kulahtaneet ajovaloumpiot ja korkeudensäätömoottorit. Moottorit ovat olleet irtikytkettyinä jo edellisen omistajan jäljiltä eli yli 5v ja toisen umpion pitkän korkeudensäätö on pompannut pois ja ko. pitkä valo näyttää maahan. Kun kaikki on tällä mallilla, niin ajattelin vaihtaa "kaiken" tarpeellisen eli itse valot, moottorit ja mitä muuta tarvitseekaan.
Mitä kaikkea tuohon menee? Umpiosetit ja korkeudensäätömoottorit, mutta mitä muuta siinä välissä on, mitä luultavasti ei paketissa saa? Samaan hengenvetoon saa suositella osia oem-laatuisina tai muuten ilman kikkailua paikalleen menevinä ja siellä kestävinä. Autohan on tuo 540iA -93.
E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Tarttis vaihtaa kulahtaneet ajovaloumpiot ja korkeudensäätömoottorit. Moottorit ovat olleet irtikytkettyinä jo edellisen omistajan jäljiltä eli yli 5v ja toisen umpion pitkän korkeudensäätö on pompannut pois ja ko. pitkä valo näyttää maahan. Kun kaikki on tällä mallilla, niin ajattelin vaihtaa "kaiken" tarpeellisen eli itse valot, moottorit ja mitä muuta tarvitseekaan.
Mitä kaikkea tuohon menee? Umpiosetit ja korkeudensäätömoottorit, mutta mitä muuta siinä välissä on, mitä luultavasti ei paketissa saa? Samaan hengenvetoon saa suositella osia oem-laatuisina tai muuten ilman kikkailua paikalleen menevinä ja siellä kestävinä. Autohan on tuo 540iA -93.
Tarttis vaihtaa kulahtaneet ajovaloumpiot ja korkeudensäätömoottorit. Moottorit ovat olleet irtikytkettyinä jo edellisen omistajan jäljiltä eli yli 5v ja toisen umpion pitkän korkeudensäätö on pompannut pois ja ko. pitkä valo näyttää maahan. Kun kaikki on tällä mallilla, niin ajattelin vaihtaa "kaiken" tarpeellisen eli itse valot, moottorit ja mitä muuta tarvitseekaan.
Mitä kaikkea tuohon menee? Umpiosetit ja korkeudensäätömoottorit, mutta mitä muuta siinä välissä on, mitä luultavasti ei paketissa saa? Samaan hengenvetoon saa suositella osia oem-laatuisina tai muuten ilman kikkailua paikalleen menevinä ja siellä kestävinä. Autohan on tuo 540iA -93.
Lisäksi tarviit ne moottorit. Esim. tästä. Näitä en ole kokeillut.
Tattis. Hinta näyttää suorastaan kohtuulliselta ja tuolla pääsee virkistämään yläasteen C-saksaa.
Moottoreita koitin niitäkin katsella jo aikaisemmin, mutta ne eivät taida puissa kasvaa. Taidan rohjeta tilata nekin tuolta, kun hinta on reilusti vähemmän, kuin pelkäsin alkujaan.
Ja muuta tarvikehilpettä ei tarvita, kuten moottorin ja umpioiden väliin mitään varsia ym.? Sitten vain keula auki ja kiroilemaan.
Edit. Kiitos tästäkin. Nämäkään ei ole pahan hintaiset ja moottorit ovat tuollakin valikoimissa. Lienee molemmat firmat hoitavat asiansa, jos kehdataan suositella.
Tattis. Hinta näyttää suorastaan kohtuulliselta ja tuolla pääsee virkistämään yläasteen C-saksaa.
Moottoreita koitin niitäkin katsella jo aikaisemmin, mutta ne eivät taida puissa kasvaa. Taidan rohjeta tilata nekin tuolta, kun hinta on reilusti vähemmän, kuin pelkäsin alkujaan.
Ja muuta tarvikehilpettä ei tarvita, kuten moottorin ja umpioiden väliin mitään varsia ym.? Sitten vain keula auki ja kiroilemaan.
Itseasiassa tuossa hommassa suurin kiroilu tulee siinä keulan purkamisessa.
Itseasiassa tuossa hommassa suurin kiroilu tulee siinä keulan purkamisessa.
Joo, sitähän minä vähän ajattelinkin eli kiroilua - keulan purkua - kiroilua ja sitten valot paikalleen. Omat mämmikädet tuntien pitää koittaa homma tehdä ensi kuussa lomalla, niin että putiikit on auki. Saa sitten rikottujen kiinnikkeiden ja listojen tilalle noutaa nöyränä ehjät marmorilta...
Pisti noissa EPD:n listoilla olevat moottorit silmään sillä lailla, että niiden mainitaan toimivan kaikissa Hellan umpioissa. Eri valmistajien umpiot siis eroavat toisistaan sen verran, etteivät ole tältä osin samanmuotoisia kaikki? Hellan umpiot onkin sitten vähän toisessa hintaluokassa.
E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Joo, sitähän minä vähän ajattelinkin eli kiroilua - keulan purkua - kiroilua ja sitten valot paikalleen. Omat mämmikädet tuntien pitää koittaa homma tehdä ensi kuussa lomalla, niin että putiikit on auki. Saa sitten rikottujen kiinnikkeiden ja listojen tilalle noutaa nöyränä ehjät marmorilta...
Pisti noissa EPD:n listoilla olevat moottorit silmään sillä lailla, että niiden mainitaan toimivan kaikissa Hellan umpioissa. Eri valmistajien umpiot siis eroavat toisistaan sen verran, etteivät ole tältä osin samanmuotoisia kaikki? Hellan umpiot onkin sitten vähän toisessa hintaluokassa.
muuta en tiedä kuin että bosch umpioihin sopivat orkkis moottorit sopii myös tarvikeumpioihin joten voisi kuvitella että bosch umpioihin sopivat tarvikemoottorit sopisivat tarvikeumpioihin.
muuta en tiedä kuin että bosch umpioihin sopivat orkkis moottorit sopii myös tarvikeumpioihin joten voisi kuvitella että bosch umpioihin sopivat tarvikemoottorit sopisivat tarvikeumpioihin.
Vielä sellainen asia on pakko kysyä, että onko umpiot samat käsisäädettävinä ja moottorien kanssa? Vai pitääkö osata ostaa sellaiset, joihin käy säätömoottorit erikseen? Nuo linkin takana olevat valot ovat maininnalla "betriebsart manuell" eli käsisäätöiset.
E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Vielä sellainen asia on pakko kysyä, että onko umpiot samat käsisäädettävinä ja moottorien kanssa? Vai pitääkö osata ostaa sellaiset, joihin käy säätömoottorit erikseen? Nuo linkin takana olevat valot ovat maininnalla "betriebsart manuell" eli käsisäätöiset.
Kuvassa umpion yläpuolella näkyvä manuaalisäädön tappi irroitetaan ja moottori kiinnitetään sen tilalle.
Tuleeko kolmenelosessa parkkien ohjaus LKM purkista, josta myös ajovalojen ja pitkien ohjaus tulee?
Kyseinen purkki ainakin lämpiää mielestäni turhan paljon, kun valokytkin parkkiasennossa, mutta parkit ei toimi.
Kaikki sulakkeet on kyllä ehjät.
M30b34 pätkii tyhjäkäynnillä, ampuu putkeen. Kuitenkin käynti tasoittuu kierroksia nostaessa.
Tulpat uudet, jakajan kansi ja pyörijä, sytkäjohdot uudehkot. Mistä voisi löytyä syypää?
Löytyykö mistään kuvallista ohjetta, vaikka lontoon kielistäkin, M50-koneen imusarjan tiivisteiden vaihtoon? Semmoista minkä avulla operaatiosta suoriutuu tämmönen opiskelijakin autoa rikkomatta.
Comment