Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ooopeee
    BTCF Member
    • Dec 2011
    • 2114
    • Kouvola

    #76
    Originally posted by Worldfuture View Post
    Oisko mahdollista tietoo?
    Vaihda puhallin ? Itelki sittus joskus juuri ku kylmät tuli.

    Purkaat toki sen näkyville ensin ja syötät virtaa, niin näkee missä kunnossa.
    Last edited by ooopeee; 09-11-2016, 08:51.
    VW passat 1.9tdi 4motion
    E36 "328" cabrio

    Comment

    • Worldfuture
      Bimmer Fanatic
      • May 2014
      • 324
      • Forssa

      #77
      Originally posted by ooopeee View Post
      Vaihda puhallin ? Itelki sittus joskus juuri ku kylmät tuli.

      Purkaat toki sen näkyville ensin ja syötät virtaa, niin näkee missä kunnossa.

      Onkos tuo sitten sopiva? Muistaakseni se oli semmosilla pannoilla kii se moottori sielä. Vai mistä kannattais tilata? Tarviiko vaihtaa jotain muuta samalla ja onnistuuko vaihto konehuoneen puolelta?:think

      Comment

      • ooopeee
        BTCF Member
        • Dec 2011
        • 2114
        • Kouvola

        #78
        Originally posted by Worldfuture View Post
        http://m.motonet.fi/fi/tuote/131748?...uosimalli=1991
        Onkos tuo sitten sopiva? Muistaakseni se oli semmosilla pannoilla kii se moottori sielä. Vai mistä kannattais tilata? Tarviiko vaihtaa jotain muuta samalla ja onnistuuko vaihto konehuoneen puolelta?:think
        Eipä sitä pysty tietää ennenkun avaa mikä puhallin siellä on ku niitä on eri kokoisia. Jos tuon kokoinen minkä linkitit niin multa löytyy todella vähän käytetty tuollainen.

        Konehuoneen puolelta sen voi vaihtaa.
        VW passat 1.9tdi 4motion
        E36 "328" cabrio

        Comment

        • Worldfuture
          Bimmer Fanatic
          • May 2014
          • 324
          • Forssa

          #79
          Originally posted by ooopeee View Post
          Eipä sitä pysty tietää ennenkun avaa mikä puhallin siellä on ku niitä on eri kokoisia. Jos tuon kokoinen minkä linkitit niin multa löytyy todella vähän käytetty tuollainen.

          Konehuoneen puolelta sen voi vaihtaa.
          No tarvii avata ja tutkia josko siinä lukis jotain:think kuinkas montaa eri kokoo niitäki on tarvinnu tehä sit? Ja ei tarvii ku puhallin vaihtaa, vai onko hyvä vaihtaa jotain muuta samalla?

          Comment

          • Klasu-
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 546
            • Helsinki

            #80
            Eroavaisuudet puhaltimien välillä johtuvat lähinnä siitä, että valmistaja on käyttänyt useampia alihankkijoita e34:n valmistusaikakautena. Alihankkija on tarjonnut aina kokonaisuuden, eli kaiken/lähes kaiken ilmanvaihtoon/lämmitykseen liittyvän. Lisämausteensa tuo optiot, ilmastoinnilla, tai ilman, ja ilmastoinnillisissakin ollut manuaalista ja automaattista versiota lämmönsäädön ja suuntauksen osalta.

            Vaihtotyö tosiaan tapahtuu konetilan puolelta tulipellin luukku avaamalla. Luukun takana näkyy puhallinmoottorin sisäänsä kätkevät muoviset ilmakanavat. Ilmakanavien osiot on kiinnitetty toisiinsa pienillä ruuveilla, sekä metallisilla klipseillä. Klipsien kanssa varovaisena, varren päässäoleva magneetti on hyvä apuväline, jolla voi ehkäistä klipsien putoamista ahtaaseen rakoon, ja tarvittaessa onkia niitä pois.

            Suotavaa oman comfortin lisäksi tehdä työ lämpimälle autolle lämpimässä tilassa, tällöin muoviosat ovat joustavampia.

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4339
              • Turku

              #81
              Ei kai siinä muuta tarvii vaihtaa kun puhallin. Jossain ohjeissa saattaa olla mainittu että pitää purkaa imusarja, mutta mulla on M50B20 ja sain vaihdettua puhaltimen ilman imusarjan purkamista. Mun mielestä niitä on kahta eri kokoa. Tiedä sitten kertoisiko esim realoem.com vin-koodilla oikean puhaltimen koon.

              Comment

              • ooopeee
                BTCF Member
                • Dec 2011
                • 2114
                • Kouvola

                #82
                Originally posted by jani73 View Post
                Ei kai siinä muuta tarvii vaihtaa kun puhallin. Jossain ohjeissa saattaa olla mainittu että pitää purkaa imusarja, mutta mulla on M50B20 ja sain vaihdettua puhaltimen ilman imusarjan purkamista. Mun mielestä niitä on kahta eri kokoa. Tiedä sitten kertoisiko esim realoem.com vin-koodilla oikean puhaltimen koon.
                Ei pysty ennalta vinillä arpoon mikä siellä on. Ihan arpapeliä
                VW passat 1.9tdi 4motion
                E36 "328" cabrio

                Comment

                • Jondis
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 697
                  • Tuusula

                  #83
                  M50b25 vanoksella. Mihin sen venttiilikopasta lähtevän paksumman huohotusletkun kuuluisi mennä? Mulla roikkuu nyt se vaan tuolla imusarjan alla oman onnensa nojassa.

                  Ja sitten toinen juttu, autossa sporttijakkarat sähköllä ja apparin selkänoja säätyy eri vauhtia kummaltakin puolelta. Eli, kun säätää alaspäin esimerkiksi niin joutuu vähän väliä ottamaan takasin päin että saa molemmat puolet tasaan. Tähän jotain niksejä?
                  MB E55 AMG -05
                  E36 318TiA -96
                  E34 535i -89 imolarot
                  Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                  Comment

                  • _j00na_
                    BTCF Member
                    • Sep 2013
                    • 130
                    • Seinäjoki

                    #84
                    Onkos kellään tietoa käykö -96 ns salmiakki ratti vanhempaan e34seen esim -92 vuotiseen ?
                    Bemarit:

                    -E61 535d M-sport LCI -07 Tiefseeblau Metallic
                    - ½ E34 ///M5 touring -92 Diamantschwarz Metallic

                    - Harraste: Chevy Camaro LT1 V8 & T56 Manual -95


                    Ex: -E36 318is dakargelb M-technic
                    -E34 520i Touring -96 Fjordgrau Metallic

                    Comment

                    • Klasu-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 546
                      • Helsinki

                      #85
                      Penkin selkänojan osalta täysin tyypillinen juttu, pyörimisliikettä moottorilta vaihteistoille (2kpl) välittävien vaijerien kuoret venähtäneet.

                      Korjaus: penkki irti autosta, takaosastaan kahdella torx- kantasella pultilla kiinni, ja sitten kallistetaan eteenpäin, ja liu'utetaan pois etupään koukuista. Sähköliitin vielä irti, ja penkin voi nostaa pois. Sähköliitin kannattaa ottaa vikana irti, niin penkkiä voi säädellä proseduurin aikana, helpottaa paljon, kun ei osu kattoverhoiluun ym.

                      Kun penkki on lattialla, näkyy istuinosan pohjassa pyöreä säätömoottori poikittain. Molemmista päistä moottoria lähtee mustat muoviset kaapelit metallisilla päillä.
                      Vedä molemmat kaapelit irti moottorista. Muovisten putkien sisällä on metalliset kaapelit
                      .Kaapelien päät on neliöity, jotta ne sopivat vastaaviin neliöityihin päihin moottorissa ja vaihteistossa.

                      Ajankanssa muoviset kuoret venyy, ja kaapeli käy tavallaan lyhyeksi. Tällöin kaapelin neliöity osa ei osu enää vastakappaleeseensa ja toinen puoli sitsistä pysähtyy. Sytkärillä/toholla kuumennat metallipäätä kaapelin kuoressa niin että kaplu sulaa. Vedä pihdeillä metallipää pois kun muovi on vielä sulaa. Mittaa kuinka sisälle moottorin päähän kaplun neliöity pää voi upota testaamalla.

                      Saamiesi mittojen erotuksesta (kuinka paljon kaapeli tulee vaijerista ulos lähtötilanteessa/kuinka paljon kaapelia voi syöttää moottorin vastakappaleeseen, saat mitan, paljonko leikkaat muovikuoresta lyhkäsemmäksi.
                      MITTAA VIISI KERTAA JA LEIKKAA KERTA!

                      Leikkaus vaikka dremelin laikkaterällä tai rautasahalla tmv. Vedä kaapeli pois tässäkohtaa sisältä, niin on helpompi leikata. Sitten kun sulla on siististi leikattu pää lyhennetyssä kuoressa, otat sen metallisen päätykappaleen, kuumennat sen pihtien päässä taas kuumaksi, ja tökkäät paikalleen. Kuuma pääty sulattaa muovikuorta, ja liimaa itsensä kiinni jäähdyttyään. Oikein tehtynä ei osaa sanoa eroa alkuperäiseen.


                      Tee tää molemmille puolille, vaikka toinen puoli vielä liikkuisikin. Ei tarvitse sitten heti palata saman asian takia.
                      Nyt sulla on oikean mittaiset kaplut. Sitten pitäs saada vielä se vino selkänoja suoraan. Liitin sähkömoottorista irti, ja akulla käytät moottoria vain toinen vaijeri kiinnitettynä. Kun selkänojaon suora, kytke toinenkin kaapeli, ja varmista, että selkänojan molemmat puolet juoksee samaa tahtia.

                      Sitten vaan sitsi takas autoon.
                      Last edited by Klasu-; 13-11-2016, 10:18.

                      Comment

                      • Kv1984
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2013
                        • 584
                        • Jyväskylä

                        #86
                        Olisko kellään linkata pätevää, mielellään kuvallista ohjetta kampuran stefan vaihtamiseen? M50 on kyseessä ja on ruvennut valuttelemaan öljyä pihalle jostain koneen etupuolelta, eli tod näk tuo tiiviste mennyt.

                        E34 518i Jet Black (ex)
                        E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                        E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                        E38 M52B28 Oxfordgrün

                        Comment

                        • ///Make
                          BTCF Member
                          • May 2007
                          • 4691
                          • Lahti

                          #87
                          Ostin yhden 540i purkuauton, varustelistassa mm. nämä. Eli mitä ekstraa tuossa on automaatti-ilmastoinnin lisäksi?

                          S528A AUTOMATIC AIR FLOW CONTROL
                          S534A Automatic air conditioning
                          S537A Independent ventilation control
                          Z3 3,0 Coupe -98
                          E30 325E 4D -85
                          Originally posted by TNT
                          Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

                          Comment

                          • jani73
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 4339
                            • Turku

                            #88
                            Originally posted by Kv1984 View Post
                            Olisko kellään linkata pätevää, mielellään kuvallista ohjetta kampuran stefan vaihtamiseen? M50 on kyseessä ja on ruvennut valuttelemaan öljyä pihalle jostain koneen etupuolelta, eli tod näk tuo tiiviste mennyt.
                            Jälkimmäisestä linkistä muuten löytyy tehtaan reilu 2200-sivuinen korjausopas E34:lle.



                            Videota stefan vaihdosta

                            Comment

                            • jepe-
                              BTCF Member
                              • Feb 2008
                              • 714
                              • Kotka

                              #89
                              Kellään vinkkiä kolina ongelmaan? Kolme kertaa katsastanut tuon oman vehkeen omistuksen aikana ja aina edelleen kuskin puolelta edestä kuuluu jonkunlaista kolinaa välillä epätasaisella tiellä. Katsastuksessa ei kuitenkaan ole mistään ikinä huomauttanut.

                              Ja toinen pienempi asia katsastukseen liittyen, tuli hylky noista kuskin ja repsikan jalkatilassa olevista ruostekohdista. Siinä keskellä lattiaa on ilmeisesti jonkunlainen tulppa?
                              Mulla on ne reunat siitä vähän ruostuneet ja massa kuoriutunut, ollut alusta asti kun auton hankin. Aiemmissa katsastuksissa siitä ei ole mitään sanottu mutta nyt kiinnosti..
                              Alpina B10 3.3 Touring
                              Ex. 5xE30, 4xE34 1xE39

                              Comment

                              • Kv1984
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2013
                                • 584
                                • Jyväskylä

                                #90
                                Originally posted by jepe- View Post
                                Kellään vinkkiä kolina ongelmaan? Kolme kertaa katsastanut tuon oman vehkeen omistuksen aikana ja aina edelleen kuskin puolelta edestä kuuluu jonkunlaista kolinaa välillä epätasaisella tiellä. Katsastuksessa ei kuitenkaan ole mistään ikinä huomauttanut.
                                Koiranluu paskana, kallistuksenvakaajan runkokumit kuluneet, iskarin yläpää löysällä/kulunut... tuossahan noita syypäitä on ainakin muutama. Väljä alapallonivel voi myös kolista, mutta harvemmin, ja siitä olisi katsastajakin varmaan jo huomauttanut.

                                E34 518i Jet Black (ex)
                                E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                                E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                                E38 M52B28 Oxfordgrün

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎