Ekana tulisi mieleen että valomoduulissa on häikkää ja vetää jostain syystä valoja päälle, sijaitsee sulakeboksissa. Itse kokeilisin ehjällä moduulilla aluksi.
Pitää katsella kun kerkeää. Raportoin vaikka vielä tänne jos/kun vika löytyy
Sisäkennon vaihtohommia. Onko tuossa valeon kennossa joku tiiviste välissä. Tuolla on osa "gasket set". Olen elänyt uskossa että o-renkaat olis :think Siemensin kennossa ainakin näyttää olevan.
Olen siis selvittänyt jo että valeon kenno ja uus on jo hankittu. Paketissa ei kuitenkaan ollut o-renkaita tahi muuta tiivistettä niin täytyy hankkia sellaiset marmorilta.
Heater radiator Siemens | BMW 5' E34 520i M50 Europe
EDIT: Hain googlella "gasket-set" osanumerolla niin löysin tämmöisen kuvan. Olisiko tuo gasket set siis tuommoinen peltiläkkärä ja 3 erikokoista o-rengasta...
Vastikään ilmastointiin höyrystinventtiilin vaihtaneena, muistaisin, että juuri tuollainen metallinen lärpäke siellä on pitämässä putkia paikallaan, sekä ilmastoinnin, että lämmityslaitteen kennossa.
Idea lienee siis ainakin oikea.
Varsin kätevä systeemi vrt. aina väärille kierteilleen haluavat putkijuntturit ym. ratkaisut, joita välillä näkee.
Mistähän saisi tietää auton värikoodin? Ilmeisesti joku individual väri, vindecoder sanoo 490 sonderlackierung. Jostain syystä bemarin oma etk ei tunnista auton VIN:ä:think sieltä ilmeisesti muuten saisi jonkun tarkemman listan, missä tuo värikoodikin olisi tarkemmin tai ainakin värin nimi.
Tämä vieläkin selvittämättä, marmoritiskille ei tunnu millään ehtivän niin osaisiko joku täältä kaivaa sen jotain kautta esille? Tosiaan konehuoneessa tarra, jossa lukee vain tuon 490 sonderlack ja alkup lippuja ja lappuja ei ole tallessa. Myös kaikki nuo vindecoderit mitä löysin tarjoa samaa. VIN loppuosa BE58909. Joku punanen se on
Edit: tajusinpa, että tyyppikilpeä en ole vielä tajunnut katsoa. Täytyy se vielä tarkistaa, kun käy auton luona.
Eli kaikki pultit avattu sisemmästä ja ulommasta nivelestä mutta sisempi ei irtoo millään(tai no helposti ainakaan, en oo vielä uskaltanu väkivaltaa käyttää)
Kellään mitään vinkkiä miten saa helposti irti tai miten saa helposti rikki jotain jos yrittää jotain tyhmää?
Jos kaikki kuusi pulttia molemmista päistä irti, niin pitäs käytännössä tipahtaa pois.
Ulompi ja sisempi pää on rakenteeltaan lähes identtiset, eli keskellä korkeampi keskityskaulus.
En keksi muutakaan, kun sinne on kosteutta päässyt, ja ruostunut vähän kiinni. Kaveri avuksi, pitää pientä vetoa ulospäin, ja kumivasaralla koputtelee laippaan.
Tiukemmalla riuhtasulla lähtee tasauspyörästöstä laippoineen, laippa kun on vaan "jousisokalla" diffin päässä kiinni, ei vaan taida mahtua tälläisenä pakettina pois paikaltaan, en ole kyllä koittanut. Jos saat ulomman pään taiteiltua tukivarren alapuolelle, voit käyttää tätä metodia. Tiukka riuhtaisu, tai varovainen nyppäsy vääntöraudalla diffin ja laipan välistä.
Näin saisi vetarin + laipan pöydälle, jossa on kivempi sitten ihmetellä näiden kahden irrotusta toisistaan. Laippa sujahtaa takaisin ihan kun laitaa pooreilleen, ja kumimoskalla tällää, niin napsahtaa jousisokka takaisin uraansa.
koitin internettiä tutkia mutta en oikein löytänyt, liekkö väärät hakuehdot. elikkä mistä järkevin tilata virinokka m30b34 koneeseen, tarkoitus pitää vaparina tuo vehje. futurez:iltä saa enemin nokan mutta muita vaihtoehtoja kuulostelisin mielellään
puh/txt/whatsapp: 0452673541
näillä mennään talvella: e39 523ia arctic silver e87 116i Japanrot
ja näillä kesällä: e30 328i *Rot m50b28
Omassa Schrick 284 ja ihan mukava muutos moottorin luonteessa isompien venttiilien ja kansitöiden kaverina.
Aikalailla vastaa tehdaskuntoista 3-3,5krpm asti, jolloin tulee selkeä piristyminen. Alunperinhän teho kasvaa aikalailla lineaarisesti läpi alueen.
Tyhjäkäynti tai käytettävyys ei mielestäni kärsinyt lainkaan, päästöt pitää katsurin katsoa sormien läpi. Co ja hc nousee yli rajojen etenkin tyhjäkäynnillä.
Saa menemään rajoihin, kun säätää lambdan puitteissa just sinne 1,03 rajamaille, mutta käytettävyys kärsii.
Kaveriksi ehdottomasti uudet keinuvivut ja keinuvipuakselit, mikäli yhtään väljää näissä.
Vastikään ilmastointiin höyrystinventtiilin vaihtaneena, muistaisin, että juuri tuollainen metallinen lärpäke siellä on pitämässä putkia paikallaan, sekä ilmastoinnin, että lämmityslaitteen kennossa.
Idea lienee siis ainakin oikea.
Varsin kätevä systeemi vrt. aina väärille kierteilleen haluavat putkijuntturit ym. ratkaisut, joita välillä näkee.
Jep. No rohkaistuin tilaamaan tuon viimeisen laittamani kuvan perusteella siemens-kennon kuvan o-renkaat:
2kpl 64111374238 13,98mm
1kpl 64118377824 17,12mm
Luulen että tuo gasket set sisältää näiden lisäksi sen metallilärpäkkeen ja sitten "setin" hinta onkin 30e :think
Veikkaan että on.
Katsoitko onko siellä hiiliä yhtään jäljellä jos käytetyn laitoit?
Olihan siel. Melko uuden näkönen. Voisko vika olla jossain muualla? Esim. Siinä säätöpaneelis tai jossai:think Se vanha puhallin oli paljo huonommas kunnos ku toi ja seki toimi vielä. Se vanhakin teki viime talvena sen ettei toiminu vähään aikaan ja si alko toimiin taas.
Eiköhän se moottorivika ole, ota nyt vielä sähkökaavio käteen, kaiva etuvastus liittimineen käsille, ja koita syöttää puhallinmoottorille suoraa virtaa, niin voit poissulkea muut viat ennen lopullista päätöstä.
Yleisesti hiiliharjallisista tasavirtamoottoreista: oli se sitten puhallinmoottori, bensapumpun moottori, taikka vaikka sähköinen vesipumppu, kaikkeen pätee muutama yleinen failure-mode;
Moottorin sähkökomponentit koostuu karrikoidusti käämipareista, kollektorista, ja hiilistä.
Käytännön kautta olen autoalalla työskentelevänä havainnut, että hyvin usein käy siten, että yksi, tai useampi käämi joko palaa poikki (eristelakka antautuu...), tai kollektorissa oleva käämiparin liuska kulahtaa. Tästä seuraa yhtä, tai useampaa käämiä lukuunottamatta toimiva moottori.
Mitä tästä seuraa? - No, moottori voi käydessään vaikuttaa toimivan täysin oikein. Jos se sammutettaessa sattuu pysähtymään siten, että hiili on juuri sen rikkonaisen käämin(käämien) kohdalla, se ei suostu enää käynnistymään ilman ulkoista apua. Juuri tästä kyseisestä ilmiöstä johtuen antautuneen bensapumpun voi saada vielä käyntiin paukuttamalla polttoainetankkia pumppu virroitettuna. Käydessä moottorin akselin pyörintäenergia auttaa moottorin "kuolleen kohdan" yli.
Tälläinen moottori on yleinsä kovin lyhytikäinen muutenkin, johtuen siitä, että moottorin kuorma pysyy vakiona, mutta sitä jakaa nyt pienempi määrä käämejä, jotka joutuvat kantamaan suuremman virran, kun mitä on suunniteltu. Tästä johtuen loputkin käämit yleensä palavat käytössä melkolailla nopeasti, yksi kerrallaan, aina nopeuttaen seuraavien kuolemaa.
Oskilloskoopilla olen näitä epäiltyjä puolikuntoisia moottoreita usein tutkinut, jolloin jutun juoni käy nopeasti selväksi.
Jos kaikki kuusi pulttia molemmista päistä irti, niin pitäs käytännössä tipahtaa pois.
Ulompi ja sisempi pää on rakenteeltaan lähes identtiset, eli keskellä korkeampi keskityskaulus.
En keksi muutakaan, kun sinne on kosteutta päässyt, ja ruostunut vähän kiinni. Kaveri avuksi, pitää pientä vetoa ulospäin, ja kumivasaralla koputtelee laippaan.
Tiukemmalla riuhtasulla lähtee tasauspyörästöstä laippoineen, laippa kun on vaan "jousisokalla" diffin päässä kiinni, ei vaan taida mahtua tälläisenä pakettina pois paikaltaan, en ole kyllä koittanut. Jos saat ulomman pään taiteiltua tukivarren alapuolelle, voit käyttää tätä metodia. Tiukka riuhtaisu, tai varovainen nyppäsy vääntöraudalla diffin ja laipan välistä.
Näin saisi vetarin + laipan pöydälle, jossa on kivempi sitten ihmetellä näiden kahden irrotusta toisistaan. Laippa sujahtaa takaisin ihan kun laitaa pooreilleen, ja kumimoskalla tällää, niin napsahtaa jousisokka takaisin uraansa.
Lähti kun hetken kumimoskalla naputtelin
Mitenkäs noista nivelistä tietää että vaihtokunnossa?
Ajossa roklotteli välillä niin sen takia lähdin vaihtamaan mutta kummankos noista nyt sitten vaihtaisi:think
Comment