Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kal.ju
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 2882
    • Akaa / Toijala

    #91
    Kv1984 luettelikin jo hyviä kohtia mitä tarkistaa.
    Mikäli noista ei löydy syyllistä kolinaan, niin syypää voi hyvinkin olla rattiakseli. Se kun tuppaa löystymään ajansaatossa.

    Omassa oli kanssa "erikoinen" kolina silloin kun sen ostin. Ääni tuli vain mukulakivillä ajaessa ja juuri ennen pysähtymistä esim. liikennevaloihin. Edellinen omistaja ei osannut paikallistaa kolinaa, mutta rattiakselin kiristyksellä hävisi.

    Comment

    • Worldfuture
      Bimmer Fanatic
      • May 2014
      • 324
      • Forssa

      #92
      Mistäs vois ettii vikaa kun mitattiin paljonko tulee virtaa puhaltimenmoottorille, niin anto jotain reilun voltin:think eiks sinne paritoista pitäis ainaki tulla? Ja kun anto akulta virtaa moottorille nii pyörähti kerran eikä sen jälkeen sanonu mitää:think

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #93
        Muistaakseni puhallinmoottorin 4 - nopeus pitäisi olla "suoravirta", eli se 13+v, mitä nyt on auton käydessä.

        Näinollen tuon suoran virroittamisen tuloksena moottorin ei pitäisi olla rikkoutunut, eli mikäli moottori ei suoralla virralla pyöri, on se rikki.

        Koita pyöräyttää moottoria sen ollessa virroitettu. Hiilivammainen/kollektorivikainen saattaa tällöin lähteä käymään, mutta pysähtyessään väärään paikkaan ei enää käynnistykään. Jokatapauksessa tälläinen moottori on kylläkin aikalailla roskiskamaa.

        Moottorille tulevaa jännitettä ei voi oikeastaan mitata todellisessa elämässä kun toimivan puhallinmoottorin ollessa kytkettynä.

        Puhallinnopeuden säätömutikkaa pyörittämällä välille suora akkujännite - puhallinmoottori, kytketään erisuuruisia vastuksia.
        Vastus nimensä mukaisesti vastustaa virran kulkua toimien "pullonkaulana".

        Oikein toimiva puhaltimen etuvastus näissä vanhemmissa kuuluisi näyttää akkujännitteen jokaisella asennolla (pl. 0) silloin kun puhallinmoottori on irroitettu (tai se on rikki, avoin virtapiiri).

        Vasta ehjän moottorin tuoma kuorma vetää jännitettä alas, jolloin tuo etuvastus toimii pullonkaulana.



        Sitten tämä kolmenelkun pyöräntuenta. Nämä monivarsituennat on vähän sellaisia, merkistä riippumatta, että ne voivat kolista, eikä niistä tavanomaisin (ravistelemalla/vääntelemällä) metodein löydä väljiä, ennenkuin kuluma on edennyt pidemmälle. Näin ollen katsuri ei näitä myöskään löydä, kun kolina on alkuvaiheessaan. Aiheesta olen useamman katsurituttavan kanssa puhunut, ja ovat todenneet saman.

        Olen itse ottanut tavaksi, että jos monivarsituennallinen rupeaa kolisemaan, puran koko pyöräntuennan, ja käyn käsin jokaisen pallonivelen läpi. Vasta tämän jälkeen voin olla sataprosenttisen varma, että vaihdan oikean osan/osat, ja auto on kolinaton prokkiksen jälkeen.

        Jos palloista ei tässä löydy väljää, pääsee purkamaan lisää (iskarin yläpää, tai iskaripatruunaa paikallaan pitävä "korkki" löystynyt/kierre hapantunut.)

        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4328
          • Turku

          #94
          Kerran katsurikin etsi etupäästä kuumeissaan väljää, kun kerroin että se kolisee välillä, ei löytänyt. Tosiaan vasta kun osia alkoi irrotella toisistaan, eikä niissä ollut "pänniä" löytyi selkeästi väljää.

          Comment

          • enmity
            Newbiemmer
            • Jul 2010
            • 27
            • lahti

            #95
            Varmasti löytys tästäkin jos viikon hakis, mutta..

            Auto 518. Kilometri ja trippimittari ei toimi. Nopeusmittari ja kaikki muu pelaa. Voiko ne akut vaikuttaa vain tuohon vai onkohan mittari sökö?

            Electronic "mekaaninen" mittari siis tässä.
            Tojota supra mk3 turpo
            BMW e34 518
            Chevy van 6.2d
            MB "ponttooni"
            Chevrolet apache stepside pickup 350cid '58

            ex e38 750, e39 525tds, e36 325 coupe, e30 318 '87, e34 535 '88, audi 80 2.6 quattro, MB w201 2,5d, 2x mb w124 2.5d, mb w124 230ce, hilux '99

            Comment

            • SushiX
              BTCF Member
              • Apr 2008
              • 2100
              • ǝɓuᴉʌʎH

              #96
              Originally posted by ///Make View Post
              Ostin yhden 540i purkuauton, varustelistassa mm. nämä. Eli mitä ekstraa tuossa on automaatti-ilmastoinnin lisäksi?

              S528A AUTOMATIC AIR FLOW CONTROL
              S534A Automatic air conditioning
              S537A Independent ventilation control
              Ainakin tuo S537A Independent ventilation control tunnetaan myös nimellä Park Ventilation.

              "This ventilates the vehicle's interior and
              lowers its temperature using the heater
              or the air conditioner fan.
              The system is operated by the onboard
              computer.
              You can set the time for the system to
              start; it will remain active for 30 minutes.
              You can also turn it on and off
              directly.
              As the system uses a substantial
              amount of electric current, you should
              refrain from activating it twice in succession
              without allowing the battery to
              be recharged in normal operation
              between use.
              The independent ventilation is available
              for use when the outside temperature is
              above 60 5F (166), but not when driving.
              The air comes out through the vents for
              the upper body area. The vents must
              therefore be open for the system to
              operate.
              "
              E90 07 335D
              Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

              Comment

              • Bmw insinööri
                Newbiemmer
                • Oct 2015
                • 8
                • pori

                #97
                mitä öljyä kannattaa käyttää talvella m30 moottorissa?
                nyt on teboil diamondi 5w-40 onko ok talveksi?

                onko muuten normaalia jos kone kolisee hieman ekat 10 sekunttia kun käynnistää pakkasella? sitten kuulu pieni rahina/pieni kolina siihen asti kunnes kone kokonaan lämmin.

                Comment

                • Roito
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2009
                  • 3921
                  • Tavastila/Kotka

                  #98
                  Originally posted by Bmw insinööri View Post
                  onko muuten normaalia jos kone kolisee hieman ekat 10 sekunttia kun käynnistää pakkasella? sitten kuulu pieni rahina/pieni kolina siihen asti kunnes kone kokonaan lämmin.
                  Juurikin näin Bmw insinööri on suunnitellut niiden kuuluvan toimia!

                  Tuo öljy on ihan hyvä, kyllä se siellä ajaa asiansa.
                  BMW E70 X5 käyttismöhkö
                  MB W639 Kummisetä

                  Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #99
                    Sammuuko öljynpainevalo heti käynnistyksen jälkeen kuitenkin?

                    M30 tavanomaisiin ongelmiin 20+v vanhana kuuluu se, että öljynsuodatinjalan takaiskuventtiili kulahtaa, ja jätettyäsi lämpimän auton seisomaan, pääsee kuuma ja notkea öljy valumaan takaiskuventtiilin ohitse takaisin öljypohjaan.

                    Tällöin käynnistettäessä öljynsuodatinjalka on tyhjä, ja sen täyttyminen ottaa tovin, jolloin koneessa ei ole kunnollista öljynpainetta.

                    Ainoa toimiva korjaus tähän tuntuu olevan uusi suodatinjalka.

                    Comment

                    • Bmw insinööri
                      Newbiemmer
                      • Oct 2015
                      • 8
                      • pori

                      Originally posted by Klasu- View Post
                      Sammuuko öljynpainevalo heti käynnistyksen jälkeen kuitenkin?

                      M30 tavanomaisiin ongelmiin 20+v vanhana kuuluu se, että öljynsuodatinjalan takaiskuventtiili kulahtaa, ja jätettyäsi lämpimän auton seisomaan, pääsee kuuma ja notkea öljy valumaan takaiskuventtiilin ohitse takaisin öljypohjaan.

                      Tällöin käynnistettäessä öljynsuodatinjalka on tyhjä, ja sen täyttyminen ottaa tovin, jolloin koneessa ei ole kunnollista öljynpainetta.

                      Ainoa toimiva korjaus tähän tuntuu olevan uusi suodatinjalka.
                      öljypainevalo sammuu heti. voiko vika olla siinä ketjunkiristin männässä jos se on kulunut?

                      Comment

                      • Kv1984
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2013
                        • 584
                        • Jyväskylä

                        Onko iso homma vaihtaa E34 jarrusatuloihin mäntien suojakumit? Miten se tapahtuu?

                        Kun ei viittis uusia satuloita ostaa

                        E34 518i Jet Black (ex)
                        E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                        E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                        E38 M52B28 Oxfordgrün

                        Comment

                        • Rockford
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 8028
                          • Pinsiö

                          Originally posted by Kv1984 View Post
                          Onko iso homma vaihtaa E34 jarrusatuloihin mäntien suojakumit? Miten se tapahtuu?

                          Kun ei viittis uusia satuloita ostaa
                          Ihan perus satuloiden huolto. Auto ylös, pyörä pois. Satula irti, pöydälle ja osiksi. Mäntä ulos ja kumien vaihto. Vaatii vähän sorminäppäryyttä, mutta onnistuu helposti kotikonstein. Samalla toki kannattaa huoltaa satulat muutenkin. Puhdistaa sylinterit, männät, vaihtaa stefat tarpeen vaatiessa, tarkastaa liut jne. Käänteisessä järjestyksessä kokoaminen ja ilmaus.
                          -Dodge Charger -73
                          -Mercedes-Benz GLK
                          -VW Transporter

                          Comment

                          • jepe-
                            BTCF Member
                            • Feb 2008
                            • 714
                            • Kotka

                            Tuohon katsatukseen liittyen kun ei mennyt noista puslista läpi..
                            Taka-akselin etummaiset puslat. Meinaako tuo niitä mitkä tulee sieltä penkin alta läpi tavallaan?



                            Eli nuo?
                            Last edited by jepe-; 30-11-2016, 18:35.
                            Alpina B10 3.3 Touring
                            Ex. 5xE30, 4xE34 1xE39

                            Comment

                            • Klasu-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 546
                              • Helsinki

                              Jarrusatulan remontoinnin osalta kannattaa kyllä varmaankin katsella vaikka youtubesta videoita aiheeseen liittyen.

                              Työ ei ole haastava, mutta siihen liittyy muutamia tärkeitä niksejä, joita tuntematta työ on A haastavaa B ikävää C osia rikkoutuu D jopa tekijä voi rikkoutua.

                              Ensimmäinen tilanne on varmistaa, että sinulla on riittävät osat, eli vähintään se uusi suojakumi, sekä männän tiivistekumi.
                              Molemmat tarvitaan kunnolliseen ja älykkääseen remonttiin.

                              Satula irti, valuta parhaasi mukaan satulan sisällä oleva jarruneste pois jarruletkun liitännän kautta pyörittelemällä satulaa.

                              Kiinnitä satula ylösalaisin tukevasti ruuvipenkkiin, ja laita männän ja satulan reunaan puukalikka tmv. joka estää mäntää tulemasta kokonaan ulos ja lentämästä seinään/päällesi.
                              Laita satulan päälle rätti, joka estää jarrunesteen lentämisen silmille.
                              Suojalasit päähän, ja paineilmapistoolilla painetta jarruletkun reijästä, mäntä pullahtaa ulos. Viimeiset millit saat mäntää vedettyä ihan sorminkin.
                              Ennen kuin saat ensimmäisen männän ulos, ts. tiedät männän pituuden, siirry pikkuhiljaa ohuempaan stoppariin männän ja satulan välissä.
                              Jos mäntä on jumissa, ja käytät 7bar painetta, niin se ampuu irrotessaan kolostaan kuin nato-ohjus.

                              Sormia ei missään tapauksessa saa laittaa männän väliin, paineilmalinjaston paineella mäntä vie sormet mukanaan.

                              Kun mäntä on pöydällä, poista vanha pölysuojakumi ja männän tiivisterengas.
                              Teräsharjalla ja vingulla putsaat männän ulkopinnat ja satulan sisuksen _huolellisesti_ erityisesti satulassa olevat urat suojakumille ja tiivistekumille.

                              Älä käytä mitään teräsharjaa vahvempaa, pinnat eivät saa naarmuuntua, hiomapaperit tmv. on no-no.

                              Sitten asennetaan satulaan uusi männän tiivisterengas, varmistetaan sen istuvuus paikallaan, voidellaan satulan sisus joko jarrurasvalla tai jarrunesteellä.

                              Pölysuojakumi pujotetaan puoliksi männän takaosan päälle. Tämä on oikeastaan ainoa tapa, jolla tässä voi onnistua.
                              Kun suojakumi on puolittain männän päällä, lasketaan mäntä satulan reijän päälle, ja varoen, pienellä ruuvarilla tmv. varovasti ohjataan suojakumissa oleva huullos satulan uraan kauttaaltaan. Kun huullos on saatu uraan, lähdetään varovasti sormin työntämään mäntää paikalleen.

                              Mäntä itsessään lukitsee suojakumin tuonne uraansa, joten tässä on vain yksi ja ainoa järjestys.

                              Männän pitäisi mennä sormin voimakkaasti painamalla pohjaan saakka, tällöin kaikki on onnistunut.

                              Jos mäntä on pahasti ruostunut, ja kuopilla puhdistuksen jälkeen, kannattaa harkita uutta mäntää.




                              Taka-akselin etummaisilla puslilla kyllä käsittäisin noin. Vaihtotyö ei ole aivan yksinkertaisimmasta päästä, nosturi helpottaisi tuossa merkittävästi.

                              Pusliksi kannattaa harkita uretaanisia 2 - osaisia, asennus on merkittävästi helpompaa tiputtamatta apurunkoa.

                              Comment

                              • jepe-
                                BTCF Member
                                • Feb 2008
                                • 714
                                • Kotka

                                No juu vien tuon pajalle puslien vaihtoon, meinasin vaan kun hankin puslat erikseen että vaihdetaan sitten oikeat.
                                Ajattelin Meylen HD puslia, kokemuksia niistä? Vai saanko jostain uretaaniset parin päivän varoajalla noutamalla?
                                Alpina B10 3.3 Touring
                                Ex. 5xE30, 4xE34 1xE39

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎