memebuy23buy

E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Purtsi123
    replied
    Originally posted by Gemppis View Post
    Omat tärinät lähti ainakin todella yksinkertasin konstein. Tosiaan nuo soviterenkaat vaihdoin/lisäsin joka kulmaan ja renkaiden tasapainotus uusiks ni johan lähti! Itellä oli näköjään vaan kuskinpuolella ainut soviterengas. Hyvä ettei tullu tosiaan kalliimpia osia vielä vaihdettua alle, mutta joskushan ne pitää sitten vaihtaa. Kattokaa tosiaan ne soviterenkaat, ja e34 keskireikähän on 72.5mm.
    Mulla myös. Entisetkin soviterenkaat oli mutta vähän huonossa kunnossa. Uudet tilalle nii johan loppu tärinä.

    Leave a comment:


  • Gemppis
    replied
    Omat tärinät lähti ainakin todella yksinkertasin konstein. Tosiaan nuo soviterenkaat vaihdoin/lisäsin joka kulmaan ja renkaiden tasapainotus uusiks ni johan lähti! Itellä oli näköjään vaan kuskinpuolella ainut soviterengas. Hyvä ettei tullu tosiaan kalliimpia osia vielä vaihdettua alle, mutta joskushan ne pitää sitten vaihtaa. Kattokaa tosiaan ne soviterenkaat, ja e34 keskireikähän on 72.5mm.
    Last edited by Gemppis; 18-06-2009, 16:28.

    Leave a comment:


  • pete-
    replied
    Lainataan.
    Eli entinen omista vaihtanut jomman kumman raidetangon pään
    eikä muista kumman(ihmeellistä). Auto puoltaa oikealle, täristää 80km/h
    ja vasemman renkaan ulkoreuna kuluu silmissä. Kumpi siellä nyt on vaihdettu?
    Vien kyllä kulmien säätöön mutta jos nyt sais ite vähän säädettyä.

    Leave a comment:


  • HILLOPAALLIKKO
    replied
    Originally posted by HILLOPAALLIKKO View Post
    Kaivetaas vanha topic esiin

    Vaihdoin reaktiotangot ja koiranluut,pyörän laakerin ja jarrulevyt eteen ja 19" vanteet vaihtui 17" M5 vakiokokoon ja tärinät paheni... Yleensä tärinät on vähentyneet rengasprofiilia suurentamalla.

    Ainut positiivinen asia on ettei koiranluut enää kolise pienissä möykyissä ja jarruttaminen ei täristä rattia/autoa enää.

    Mistäköhän 70-100 alueen tärinät vois johtua, kun paheni vaan osien vaihdolla, koska ennen tärinät oli tosi lievät paitsi tietenkin jarruttaessa?

    Iskarit ja jouset on kunnossa... kesän aikana vaihtuu ohjauksen osat kun tuntuu ohjaus epätarkalta, mut ei kai raidetangot+keskitanko tärinää aiheuta? Vai aiheuttaako sittenkin?

    Viime kesänä takapää suunnattiin kohdilleen, urissa vaeltelu loppui, mutta voisikohan siellä olla väljyyttä, joka aiheuttaa tärinää?

    Etupäätä ei ole vielä suunnattu kohdilleen, mutta tuskin siitäkään on apua tärinöiden kanssa? Vanha neuvo on tietenkin laittaa kaikki osat uusiks, mut kaipaisin ennen sitä vinkkiä.
    Problem solved!

    Kaveri joka asensi uudet osat autooni omien kiireideni vuoksi ei ollut "huomannut" et etuvanteet on isommalla keskireiällä ku takavanteet.

    74.1->72.5 sovitteet niin tärinät loppui.

    Kyllä meno taas maistuu ku alla on tärinätön e34. Vielä suuntaus ja katsastus niin kesä voi alkaa!

    Leave a comment:


  • Morkai
    replied
    Suosittelen sitä apusimpukan helan vaihtoa koko sen tangon kanssa. Saksasta 35 euroa postikuluineen ja säästää kotinikkari aikaa ja vaivaa. Ite oon muutamaan otteeseen yrittäny pelkän puslan vaihtaa ja aina päässy rälläkkä/puukkosaha-linjalle lopulta.

    Leave a comment:


  • HILLOPAALLIKKO
    replied
    Originally posted by gubbe89 View Post
    Lainataanpa topikkia hieman. Omassa jää ratti tärisemään ja heilumaan edestakaisin, kun ajaa 60-80km/h jonkinlaiseen möykkyyn. tuntuu siltä, että jos oikea pyörä osuu möykkyyn ei ala tärisemään, mutta vasen pyörä tekee tämän.

    Oikealle on jo reaktiotanko+pusla vaihdettu, hiekkatiellä pienissä kuopissa kuuluu jonkinlaista "pärinää" vasemmalta, kun kuoppia on monta peräjälkeen. Lienee tuoltakin menossa reaktiotangon pallo, pusla todennäköisesti on vielä ehjä, ainakin toisella puolella oli vaihdettaessa. Minkälaisia oireita apusimpukan pusla aiheuttaa ja onko se pahakin vaihtaa?
    Suositeltavaa vaihtaa kumpikin puoli kerrallaan! Pärinästä tulee heti mieleen koiranluut eli kallistuksenvakaajan pystytangot. Apusimpukan pusla pitäis olla aika helppo vaihtaa prässin kanssa. Kato E34 FAQ!

    Leave a comment:


  • gubbe89
    replied
    Lainataanpa topikkia hieman. Omassa jää ratti tärisemään ja heilumaan edestakaisin, kun ajaa 60-80km/h jonkinlaiseen möykkyyn. tuntuu siltä, että jos oikea pyörä osuu möykkyyn ei ala tärisemään, mutta vasen pyörä tekee tämän.

    Oikealle on jo reaktiotanko+pusla vaihdettu, hiekkatiellä pienissä kuopissa kuuluu jonkinlaista "pärinää" vasemmalta, kun kuoppia on monta peräjälkeen. Lienee tuoltakin menossa reaktiotangon pallo, pusla todennäköisesti on vielä ehjä, ainakin toisella puolella oli vaihdettaessa. Minkälaisia oireita apusimpukan pusla aiheuttaa ja onko se pahakin vaihtaa?

    Leave a comment:


  • HILLOPAALLIKKO
    replied
    Originally posted by Leka View Post
    Ei siellä muuta eroavaisuuksia ole kuin nuo reaktiotankojen puslat joita käytetään M5:ssa ja loppupään 540:ssä. Samoja kallistuksenvakaajan kumeja kuin M5:ssa on käytetty joissain maaversioissa M-Tech alustan kanssa jossa on 25mm etuvakaaja.

    Muistutetaanpa vielä kerran niistä jäykimmistä orkkispuslista jotka ovat BMW osa# 31 12 1 136 607 ja jota käytetään E31 840/850, E32 740/750:ssä.
    Tulipa sitten asennutettua tavalliset reaktiotangot joissa normi puslat. Voikohan nää lisääntyneet vapinat johtua väärästä puslasta? Ilmeisesti hyvin sopi paikalleen kun ei tullut mitään sanomista... eli mahtaakohan olla fyysisiltä mitoiltaan erillainen vai pelkästään jäykempää tavaraa?

    Sen siitä saa ku kattoo pelkän tangon osanumeron ja et se sopii kaikkiin malleihin....

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by HILLOPAALLIKKO View Post
    Keskireikä on tietenkin oikean kokoinen! Tuli ilmaistua epäselvästi eli kyseessä on ACS:n vanteet joiden koko on 17" eli E34 M5 vakio koko. Keskireikä on E36 sopiva joten se on myös E34 sopiva...

    Tasapainotettu juuri ennen alle laittamista.
    Ei luulisi keski-raidetangon paljon vaikuttavan värinöihin. Mitens renkaiden pystyheitto ? Se Hemin "kotikeskitys" kannattaa lukaista. Kun löydät jonkun ratkaisun, niin kerro muillekin.

    Leave a comment:


  • HILLOPAALLIKKO
    replied
    Originally posted by peltone View Post
    E39:in M5 vanteet? Väärä keskireiän koko aiheuttaa tärinää suuremmissa nopeuksissa.
    Keskireikä on tietenkin oikean kokoinen! Tuli ilmaistua epäselvästi eli kyseessä on ACS:n vanteet joiden koko on 17" eli E34 M5 vakio koko. Keskireikä on E36 sopiva joten se on myös E34 sopiva...

    Tasapainotettu juuri ennen alle laittamista.

    Leave a comment:


  • peltone
    replied
    E39:in M5 vanteet? Väärä keskireiän koko aiheuttaa tärinää suuremmissa nopeuksissa.

    Leave a comment:


  • HILLOPAALLIKKO
    replied
    Kaivetaas vanha topic esiin

    Vaihdoin reaktiotangot ja koiranluut,pyörän laakerin ja jarrulevyt eteen ja 19" vanteet vaihtui 17" M5 vakiokokoon ja tärinät paheni... Yleensä tärinät on vähentyneet rengasprofiilia suurentamalla.

    Ainut positiivinen asia on ettei koiranluut enää kolise pienissä möykyissä ja jarruttaminen ei täristä rattia/autoa enää.

    Mistäköhän 70-100 alueen tärinät vois johtua, kun paheni vaan osien vaihdolla, koska ennen tärinät oli tosi lievät paitsi tietenkin jarruttaessa?

    Iskarit ja jouset on kunnossa... kesän aikana vaihtuu ohjauksen osat kun tuntuu ohjaus epätarkalta, mut ei kai raidetangot+keskitanko tärinää aiheuta? Vai aiheuttaako sittenkin?

    Viime kesänä takapää suunnattiin kohdilleen, urissa vaeltelu loppui, mutta voisikohan siellä olla väljyyttä, joka aiheuttaa tärinää?

    Etupäätä ei ole vielä suunnattu kohdilleen, mutta tuskin siitäkään on apua tärinöiden kanssa? Vanha neuvo on tietenkin laittaa kaikki osat uusiks, mut kaipaisin ennen sitä vinkkiä.
    Last edited by HILLOPAALLIKKO; 06-05-2009, 11:56.

    Leave a comment:


  • Harri G
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Hyvin mahdollista että on keskitangossa tai apusimpukan helassa vika, aiheuttaa samat oireet kuin sökö raidetangonpää. Apurungon puslat ei näissä tärinöitä juuri koskaan tee.
    ookoo. Apurungon puslat laitoin vaihtoon myös siksi, koska välillä takapäässä kolahtelee kun ajaa kadulta pihaan. Käännettäessä tuntuu myös pientä klappia, voisiko tärinä ja klappi liittyä toisiinsa?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by Harri G View Post
    Tärinään lääkettä etsitään edelleen. Taakse apurungon puslat on kaapissa, myöhemmin kesällä jos tilais raidetangon keskitangon ja apusimpukan helan. Onko joku saanut keskitangolla tai apusimpukan helalla tärinää pois?
    Hyvin mahdollista että on keskitangossa tai apusimpukan helassa vika, aiheuttaa samat oireet kuin sökö raidetangonpää. Apurungon puslat ei näissä tärinöitä juuri koskaan tee.

    Leave a comment:


  • Harri G
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Hyvin, samat on edelleen paikallaan. Kumit ja puslat kaikki ehjiä. Toimittaja lienee vaihtunut koska omassa ei noita ongelmia ole ollut kuin muilla.
    Viime kesänä etupäähän tuli itselle se paketti mitä ne myyvät. Hyvin on itsellänikin kestänyt, ei ongelmaa. Oliko valmistaja joku Vaico tms.

    Tärinään lääkettä etsitään edelleen. Taakse apurungon puslat on kaapissa, myöhemmin kesällä jos tilais raidetangon keskitangon ja apusimpukan helan. Onko joku saanut keskitangolla tai apusimpukan helalla tärinää pois?

    Pitää kokeilla kanssa 16" renkailla, miten tärinä muuttuu.

    Leave a comment:

Working...
X