Originally posted by Mystinen
View Post
E34 Täristää. Miksi?
Collapse
X
-
Jaahas. Kuullostaisi että 500€ remontti tulossa. Hienolta kuulostaa. Sen verta samanlaiset oireet atm. :/
-
Mun 535 täristää välillä 80km/h:n vauhdissa sen takia ku kuskinpuolen etujarru laahaa. Pitäis avata ja herkistellä satulat ja männät. n.500e puslaremontti autti peräpään vetelyyn ja muihin tärinöihin
Leave a comment:
-
Kannetaan nyt omakin korsi kekoon: Jarruttaessa kovemmasta vauhdista (yli 80km/h) täristää aika kiitettävästi ja esim kun liikennevaloihin hiljentää vauhtia sanotaan nyt vaikka n. 20km/h ja painan jarrua hyvin vähän nii auto nykii ihan selvästi.
Noh, jarrulevythän siellä on kierossa ajattelin. Uudet levyt ja palat paikalleen ja koeajolle, mutta tärinäthän ei muuttunu puoleen eikä toiseen. Olisko aiheeseen mitään ideoita? Ei kai nyt napakaan ittestään kieroon mene yhtäkkiä....
Autona E34 525 touring.
Leave a comment:
-
Hieman offtopic, mitä tukivarsia ja muita alustan osia jengi on vaihtanu? Orginaali kamaa, mallia motonet vai jotain "hintaisekseen hyvää" ulkomailta?
Leave a comment:
-
Itsellä on mennyt vasen etukumi sisäreunasta kudoksille kun en ole vielä jousien ja muiden osien vaihdon jälkeen säätänyt kulmia. e34:ssa ei tietääkseni ole muuta säätöä kuin raidetangoissa. Säätääkö aurauksen säätö myös myös muut kulmat kohdalleen? Camber/Caster. Vai eikö niitä saa säädettyä ilman temppuja?
Leave a comment:
-
Eipä moottoristakaan johtunut kun moottorin kannatinkumeja epäiltiin. Sammuttelin auton kun tärinä alkoi eikä se mihinkään poistunut. Toisaalta huomasin tässä kaverin kanssa, että ilmeisesti vasemman takarenkaan pusla paskana kun se tuntuu montuissa meteliä pitävän. Voisiko tärinä johtua siitä? Ihme homma muuten se, että taas on mennyt pitkä aika ettei ole tehny kertaakaan mitään meteliä. Mm. mökillä kävin tossa vkl ~170km eikä mitään.
Leave a comment:
-
Lainailen tätä threadia kun otsikkoon sopivasti sopii. Elikkäs itsellä on aika mielenkiintoinen probleema tuossa e34:ssa. Elikkä joskus silloin tällöin kun maantienopeuksista alat hiljentämään vauhtia (ei siis mitään jos ajat vaan tasanopeutta) niin alkaa semmonen tärinä joka pikkuhiljaa voimistuu ja tuntuu että koko auto vapisee. Sitten kun hiljentää vauhdin 40-50km/h niin tärinä loppuu ja kun taas kiihdytät niin ei tärinöistä tietoakaan. Tämä ei tapahdu siis joka kerta vaan silloin tällöin. Esmes matkalla Vantaa - Rovaniemi ei kertaakaan. Mistähän helvetistä johtuu?
e: Rättiniveltä epäiltiin, ei mitään vikaa näkynyt ainakaan olevan kun auto ylös nostettiin. Kardaanissakaan ei kyllä minkään sortin välystä tuntunut. Epäilen kuitenkin, että joku kardaanin osa se voisi olla... Ideoita mitä seuraavaksi katsella?Last edited by TeeDee; 26-07-2007, 22:20.
Leave a comment:
-
Tähän vielä päivitystä. Vaihdoin parisen päivää sitten kardaanin ristinivelen ja loputkin kiihdytyksessä olleet tutinat hävisivät. Vanhassa ristikossa oli pykäliä parissa kohtaa. Esim. kolmosella vedätettäessä reilummin tuntui hyttiin selvä tutina jota ihmettelin pitkän aikaa. Luulin alunperin vian olevan renkaissa. No, hieman siinä oli hommaa, mutta ilman sorvia ja heittokelloa en olisi edes lähtenyt yrittämään, nimittäin sorvissa kardaanin etu ja takaosan tasapaino saatiin just eikä melkeen kohdalleen. Oikea nivelen mitat on kupin halkaisija 24mm ja kuppien etäisyys 74.5mm. Vanhan ristikon akselissa näkyy selviä jälkiä miten neulat on kuluttaneet uria, mikä sitten aiheuttaa sitä pykältämistä.Originally posted by Harri G View PostMikä on pänninki? Sori savolaisuuteni. Oon kattellu tätä topiikkia jo useita kertoja ja nyt totaalisesti pomppasi. Juuri samanlaiset oireet itsellä. Eli tömisee keskikierroksilla. Talvella kovilla pakkasilla aika kovastikkin. Sitten on toinen ongelma: tämä perinteinen tärinä 80-100km/h vauhdissa. Kunhan saan aikaiseksi niin pitää vaihtaa kardaanin tukilaakeri ja rättinivel. Lisäksi olen miettinyt eteen tukivarsien ja koiranluitten laittamista. Raportoin sitten miten äijän käy. Keskireikä pitäisi olla kondiksessa. Ei varmaan vanteitten edellisen omistajan autossa tärissyt?
Turun merteil myi alunperin tasan sentin liian lyhyen, minkä kyllä piti sopia kaikkiin e34:siin.... Taisi sinne loppujen lopuksi vielä 10/100mm jäädä heittoa, mitä ei saatu pois , mutta ei kai tuo meinaa enää mitään. Nyt voi rauhassa kiihdytellä ilman että tuntuu mitään tutinaa.Last edited by pheno; 20-07-2007, 18:01.
Leave a comment:
-
Samaa vikaa mullakin, autossa on kylläkin E39:n 16" vanteet ja Michelinin 215/55 renkaat.Originally posted by eskomorko View PostEli samanlaista tärinää on mullakin 85-95 nopeuksissa. Muissa nopeuksissa menee tosi nätisti.
Vähän faktoja: oikee etuvanne just suoristettu ja oon ite varmistanu, et on kans suora ja kaikki renkaat muutenkin on tasapainossa. Keskitysreiät on varmasti tiukat, kun ei meinaa edes käsin saada vannetta paikalleen, että vois pultit kiristää. Hauskaa tästä tekee se, että talvirenkailla täristystä ei tunnu ja nekin on kuitenkin 215/55 R16 profiililla.
Eilen olin nelipyöräsuuntauksessa. Oli käytännössä turha keikka, koska kulmat oli kunnossa. Korjaaja epäili, että vika löytyisi apusimpukasta. Mistään puslista, nivelistä, tukivarsista ei löytynyt vikaa ja autokin on katsastettu kuukausi sitten.
Vika ei välttämättä edes ilmene aina, mutta mitä pahemmat urat on tiessä niin sitä enemmän ravistaa. Ja silloin kun ravistaa niin rattia kääntämällä(kaartamalla) oikeelle tai vasemmalle, ravistus katoaa.
Takakelkan puslat on vaihdettu vuosi sitten.
Tuo, että ravistus katoaa rattia käännettäessä viittaa mielestäni ehkä juuri tuohon apusimpukan väljyyteen, jolloin renkaat pääsee kääntyilemään eri suuntiin toisiinsa nähden.
Eli hyviä neuvoja kaivataan!
Täytyy tarkistaa onko tiukkoja sovitepaloja noissa, aikomuksena vaihtaa vielä reaktiotanko, alatukivarret puslineen. Katotaan jos tärinä häipyisi. Jännä juttu, että uraisilla teillä ravistaa, sitten kun on hyväkuntonen ja tasanen tie niin ei mitään.
Leave a comment:
-
En viitsinyt uutta threadia aloittaa tämän kyssärin vuoksi.
Eli rengasfirmalta "unohtui" laittaa uusiin aluvanteisiin soviterenkaat paikalleen. Seurauksena helvetinmoinen tärinä 70km/h ylöspäin. Ja tärinähän ilmeni/selvisi vasta 400km reissulla viikonlopun aikana. Armoton vi..tus tietenkin päälle ja eilen maanantaina takasin rengasliikkeeseen. No sovitteet laitettiin mutta edelleen täristää vähäsen. Kysymys on siis että ehtiikö tommonen 400km maantieajo ilman sovitteita "kierouttamaan" uusia vanteita tai vaurioittamaan jotain muuta.
Vian tutkinta jatkunee uudella tasapainotuksella eri liikkeessä, mutta mitä mieltä olette?
Autona 530d (e60), jolla ajettu n.80000 eli ei "pitäisi" olla kulumisvikaa vielä...?
Leave a comment:
-
Kummasti hiljeni alusta, kun vaihdoin alatukivarret eteen ja kallistuksenvakaajan vääntötangot.
Leave a comment:
-
Omassa E34 Touringissa tärinä väheni huomattavasti kun vaihdettiin takakelkan puslat. Vielä on sellasta pientä vapinaa vähän yli satasen vauhdista alkaen.
Koiranluut on vaihtokunnossa, täytyy tsekkaa onko muuta.
Leave a comment:
-
Kardaanin tukilaakeri, ylä- ja alatukivarret sekä koiranluut vaihdettu. Tärinä tuntuu vieläkin. Kuitenkin pienempänä ja terävempänä. Kardaanin kopina, sekä koiranluun lonkse lähti poies. Seuraavana vaihtolistalla vuotanut iskari, apusimpukan hela, raidetangon päät... Voiskait sitä vielä nuo renkaatkin käyttää liikkeessä katotuttamassa, jos niissä jotain vikaa on.Originally posted by Harri G View Post...Sitten on toinen ongelma: tämä perinteinen tärinä 80-100km/h vauhdissa. Kunhan saan aikaiseksi niin pitää vaihtaa kardaanin tukilaakeri ja rättinivel. Lisäksi olen miettinyt eteen tukivarsien ja koiranluitten laittamista. Raportoin sitten miten äijän käy. Keskireikä pitäisi olla kondiksessa. Ei varmaan vanteitten edellisen omistajan autossa tärissyt?
Leave a comment:
-
Kunnon teräsharjalaikka porakoneeseen tai rälläkkään ja vanteista ja navoista kaikki paskat pois, siis ihan kiiltäväksi asti. Auttaa varmaan suurimpaan osaan vaivoista.
Leave a comment:
Leave a comment: