E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JayP
    replied
    Saiskohan tätä topicia lainata saman tyylisellä vaivalla.

    Mun 2002 E46 ravistaa ohjausta 60-100 vauhdissa, mutta vain kun jarruttaa lievästi. Mikäli jarruttaa voimallisemmin tai lopettaa kokonaan niin se loppuu. Tämä on pikkuhiljaa pahentunut ja ravistuksen nopeusaluekin on laajentunut. Kesärenkailla se on huomattavasti suurempaa (225/18") mutta talvirenkaillakin tuntuu. Ravistus tulee siis kun painaa vain pikkasen poljinta alaspäin.

    Veikkaan että viime kesän jarrurempalla voisi olla jotain tekemistä koska vähän sen jälkeen ongelman huomasin. Kävin kyllä valittamassa siitä mutta tasapainottivat vain renkaat eivätkä olleet huomanneet testiajossa ravistusta (koska olivat vain ajaneet 50 km/h pikkutiellä)

    Mistäköhän tämä voisi johtua?

    Leave a comment:


  • eskomorko
    replied
    [QUOTE=BMW 325I avo;923031]Onko ne kesävanteet nyt sitten 100% suorat? Itsellä täristi n. 85-95km/h nopeudessa ja siitä kun meni yli niin loppui. Samaa vikaa oli n. 50km/h paikkeilla.

    Kyllä ne vanteet on suorat. Vein uudestaa ne samaan paikkaan , jossa ne suoristutin ja sain vielä ite kattoa, jotta sain mielenrauhan. Eli sen ei pitäisi olla syynä. Olen ihan varma, että jossain on pahasti väljää, koska juuri silloin kun täristää ja kääntää vähän rattia, niin ravistus loppuu.

    Leave a comment:


  • kuukankorpi
    replied
    Originally posted by herrakani View Post
    Mulla oli kaikki takapään puslat ihan muruina, just oon vaihtamassa isoja takakelkan puslia. Seuraavaks vois vaihtaa ne kasin malliset jutut. Mitenhän ne takatukivarsien puslat saa vaihdettua?
    Itse vaihdoin tukivarsien puslat kaverin kanssa isossa viilapenkissä(pitää olla oikeesti hyvä viilapenkki eikä mikään kiinalainen valurautapaska).Tämä vinkiksi niille joilla ei satu olemaan prässiä käytettävissä just silloin,toki erilaisia holkkeja tarvitaan myös viilapenkkivirityksessäkin.

    Leave a comment:


  • herrakani
    Guest replied
    Mulla oli kaikki takapään puslat ihan muruina, just oon vaihtamassa isoja takakelkan puslia. Seuraavaks vois vaihtaa ne kasin malliset jutut. Mitenhän ne takatukivarsien puslat saa vaihdettua?

    Leave a comment:


  • BMW 325I avo
    replied
    Originally posted by eskomorko View Post
    Hauskaa tästä tekee se, että talvirenkailla täristystä ei tunnu ja nekin on kuitenkin 215/55 R16 profiililla.
    Onko ne kesävanteet nyt sitten 100% suorat? Itsellä täristi n. 85-95km/h nopeudessa ja siitä kun meni yli niin loppui. Samaa vikaa oli n. 50km/h paikkeilla.

    Syy: Vanteet olivat kierot. Eli vaikka vaihdettaessa renkaat liikkeessa ne sai tasapainotettua vihreäksi, ne oli silti kierot. Vein sitten kaikki vanteet Sunilalle oiottavaksi ja suoristettavaksi, á 20€ ja siihen loppui tärinät.

    Leave a comment:


  • eskomorko
    replied
    En oo kokeillu kiristää simpukkaa, koska se on ollu jo entuudestaan vähän väljä. Oon ajanu noilla vanteilla koko viime kesän ja vika ilmeni vasta alku syksystä, ja simpukka ei oo mun aikana juurikaan enää löystyny.

    No mutta pitää tarkkailla, jos joku lääke löytyis.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by gangsta View Post

    Soitto Continentaalille, ja sieltä ohjasivat uudelleen punnitukseen.
    <<Rengas-Soppi>> Hertzikkaan.

    Siellä on laite, jolla pystyy mallintamaan tiehen kohdistuvan massan.
    Kuulemaa koneelle syötetään renkaan valimistaja malli etc. , ja sitten kone sylkee ohj.arvot.
    Minun tapauksessani yksi renkaista antoi liian ison massa arvon 13kg. Raja-arvo 8kg tahi alle.
    Ymmärsinkö nyt ihan oikein, että rengas oli 5 kiloa painavampi mitä kuuluisi? Melko paljon

    Leave a comment:


  • herrakani
    Guest replied
    Gangsta: mitä tuo maksoi?

    Updatea omaan:

    Kiristin ohjausvaihteen kokeeks "liian kireelle" niin vetely jatku mutta tärinä siirtyi selvästi takapäähän. Eli vaihdamma etummaiset tukivarret ja takapuslat alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, vois olla hantin alapallonivel rikki.

    Leave a comment:


  • herrakani
    Guest replied
    Eli ympyröity osa on se mistä kiristetään. Avaa lukkomutteri, kiristä 1/4 kierros sisempää, kokeile, kiristä uudelleen jos tarvitsee. Itse kiristin jonkun 3/4 kierrosta heti kärkeen.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • gangsta
    replied
    Omassa e34:ssa tärisi, kun viime kesänä alle pyöräytettiin uudet gummit ja vanteet.
    Tärinä vain paheni syksyy kohti.

    Kävin tänä keväänä uudelleen painottamassa <<Vantaa Euromasterilla>>.
    Siellä totesivat, että pysty heittoa, eivät voi asialle mitään, kiitti 28€. Vanteet olivat sentään suorat.

    Soitto Continentaalille, ja sieltä ohjasivat uudelleen punnitukseen.
    <<Rengas-Soppi>> Hertzikkaan.

    Siellä on laite, jolla pystyy mallintamaan tiehen kohdistuvan massan.
    Kuulemaa koneelle syötetään renkaan valimistaja malli etc. , ja sitten kone sylkee ohj.arvot.
    Minun tapauksessani yksi renkaista antoi liian ison massa arvon 13kg. Raja-arvo 8kg tahi alle.

    Rengas vaihdettiin asiallisesti uuteen takuuna, vaikka gummit olivat yli 1vuoden vanhat ja aj.2000km.

    Eli jos oikeasti haluaa renkaat tasapainoon suosittelen <<Rengas-Soppia>>.
    Euromaster s.u.c.k

    Nyt ei tutise motarilla, eikä jarrutuksissa.

    Leave a comment:


  • herrakani
    Guest replied
    Ooks kokeillu kiristää ohjausvaihdetta? Se vois auttaa vähän.

    Leave a comment:


  • eskomorko
    replied
    535 täristää vitusti 85-95 km/h nopeuksissa.

    Eli samanlaista tärinää on mullakin 85-95 nopeuksissa. Muissa nopeuksissa menee tosi nätisti.
    Vähän faktoja: oikee etuvanne just suoristettu ja oon ite varmistanu, et on kans suora ja kaikki renkaat muutenkin on tasapainossa. Keskitysreiät on varmasti tiukat, kun ei meinaa edes käsin saada vannetta paikalleen, että vois pultit kiristää. Hauskaa tästä tekee se, että talvirenkailla täristystä ei tunnu ja nekin on kuitenkin 215/55 R16 profiililla.
    Eilen olin nelipyöräsuuntauksessa. Oli käytännössä turha keikka, koska kulmat oli kunnossa. Korjaaja epäili, että vika löytyisi apusimpukasta. Mistään puslista, nivelistä, tukivarsista ei löytynyt vikaa ja autokin on katsastettu kuukausi sitten.
    Vika ei välttämättä edes ilmene aina, mutta mitä pahemmat urat on tiessä niin sitä enemmän ravistaa. Ja silloin kun ravistaa niin rattia kääntämällä(kaartamalla) oikeelle tai vasemmalle, ravistus katoaa.
    Takakelkan puslat on vaihdettu vuosi sitten.

    Tuo, että ravistus katoaa rattia käännettäessä viittaa mielestäni ehkä juuri tuohon apusimpukan väljyyteen, jolloin renkaat pääsee kääntyilemään eri suuntiin toisiinsa nähden.

    Eli hyviä neuvoja kaivataan!

    Leave a comment:


  • herrakani
    Guest replied
    Mistähän sais noita soviterenkaita? Täkäläiset rengasliikkeet tuntuu olevan sen verta mu***uja ettei viitsi edes katsoa hyllystä, sanoo pokalla vaan että ei oo tuon merkkisiin vanteisiin. Maahantuoja sano et ei meil oo tota merkkiä tuotu vuosiin.

    Tarttisin siis soviterenkaan 82mm vs 72,5mm

    Leave a comment:


  • herrakani
    Guest replied
    Apusimpukka ja raidetangot mukiloituna -> ei sanottavaa väljyyttä. Tuntuis et nyt on joku paikka jääny huomaamatta vaan.

    Leave a comment:


  • Jusaus
    replied
    No ni saas nähdä täriseekö kardaanirempan jälkeen. Eli kardaani menee ristikoiden vaihtoo ja tasapainoitukseen vantaalle Ko-Met:iin, hintaa kertyy osineen 100e, lisäksi tulee vielä vakionopeusnivel Kl-varaosista jonka hinta oli 150e..

    Leave a comment:

Working...
X