Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Markuzzz
    BTCF Member
    • Sep 2018
    • 80
    • Naantali

    Tosiaan E34:ää M20B20 koneella tänään katseltu ja todettu kori hyväksi pohjaa myöten. Lähtökohtasesti oli ajatus swapata tuo moottori mutta tulee liikaa hommaa. Leimahan tässä on viimenen päivä marraskuuta. Leima kuntoon ja sitten katse kohti tulevaa. Mitä tuleva tuo niin mietin tuota M20 turbottamista. Lueskellut nettiä niin nätisti 0,5-0,8 bar menee ilman koneen avaamista? Onko ihan huuhaata vai fakta tietoa.. Turboksi suunnitellut budjetti T3/T4 tai TD04-xxx? Perus bilteman välijäähy keulille ja joku hukkis kaveriksi. Kansipahvi uusiksi ainakin alkajaisiksi.

    Ajatus on lähteä tekemään bimmerpartyille kunnon menovessa. Nippelitietoa saa antaa!
    None atm
    Ex: 5x E39, 6x E46, 4x E36, 1x E34

    Comment

    • Klasu-
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 546
      • Helsinki

      Nojuu....


      Alkajaisiksi täytynee mainita, että mikäli oikeasti päädyt turbohommia värkkäämään, kannattaa kyllä muutamat minimiseikat suorittaa, ennen ensimmäistä "kokoonpanoa"

      1 - Moottori auki ja jonkinsortin tarkastus, mitä on meneillään, kasaan uusilla laakereilla, tiivisteillä ja männänrenkailla, jos mitään muuta suurempaa ongelmaa ei löydy. Sylinterikansi kannattaa tarkastuttaa ohjurien osalta, 30v. käytössä horoiksi kuluneet ohjurit on eritoten keinuvipumoottorissa huono juttu.

      2 - Ekaan setuppiin ahtohommiin tehty kansipahvi+studit. Koneen ollessa purettuna on helppo tehdä ahtimen vaatima öljynpaluu ym. muutokset.

      3 - Kytkin on syytä niinikään heti päivittää siten, että jos homma toimii toivotulla tavalla, voi lisätehoa käyttää.

      4 - Megaruutta on kohtalaisen asialliseksi todettu, verrattain edukas, sen kanssa pitäisi päästä hyvin vauhtiin, tärkeä osuus lopputulemaan.

      Joskus nuorempana tuli vierestä seurattua ahtoprojektia, joka kaikkia ennakko-odotuksia vasten päätyi kasaan, käyväksi.
      Tässä kuitenkin mentiin pahasti metsään, kun moottoria ei tarkasteltu sen enempää, tiedossa oli vain, että on oikeasti käyntikuntoinen, ja luonnollisesti vanha ja paljon ajettu.

      Käyntikunto osoittautui pitävän kutinsa, mutta ikivanha kansipahvi ei hommaa katsellut, vaan päätti levähtää lähestulkoon välittömästi.
      Lisäksi kytkin oli aivan liian hentoinen, eikä sen kanssa ollut mahdollista nauttia lopputulemasta alkuunkaan.
      Kokoonpanossa käytetty Megaruutta oli edullisuuden nimissä ostettu "kasaa itse" - kittinä, jonka eräs tuttu lupautui kasaamaan. Ehkä kasaamisessa oli nautittu muutama olut liikaa, mutta ensikäynnistystä varten suoritettiin jokunen hetki vianhakua, ja päädyttiin moottorinohjaimelle. Muutama nasta, joiden ei kuulunut olla juotettuna yhteen, oli juotettuna yhteen. Purkin simppelin rakenteen vuoksi tämä oli helppo oikaista, ja tämän jälkeen ohjain toimikin moitteetta.

      Summasummarum : homma saatiin "maaliin" - mutta montaa "ilmiselvää" asiaa sai välittömästi ruveta oikomaan. Käytännössä työosuuden sai tehdä täysin kahteen otteeseen.
      Tähän ei kannata ajautua, koska kaiken "säästämisen" jälkeenkin rahaa on jokatapauksessa kulutettu, mutta siitä ei todennäköisesti saa juurikaan iloa. Vastaavilla kokemuksilla on myös usein negatiivinen vaikutus harrastamiseen, mikäli projekti luo onnistumisen tunteiden sijaan turhautumista.

      Ehkä tällä nyt jotakin lisäarvoa tuli, ainakin yksi kokemus tuli jaettua.
      Last edited by Klasu-; 18-11-2019, 21:11.

      Comment

      • Markuzzz
        BTCF Member
        • Sep 2018
        • 80
        • Naantali

        Originally posted by Klasu- View Post
        Nojuu....


        Alkajaisiksi täytynee mainita, että mikäli oikeasti päädyt turbohommia värkkäämään, kannattaa kyllä muutamat minimiseikat suorittaa, ennen ensimmäistä "kokoonpanoa"

        1 - Moottori auki ja jonkinsortin tarkastus, mitä on meneillään, kasaan uusilla laakereilla, tiivisteillä ja männänrenkailla, jos mitään muuta suurempaa ongelmaa ei löydy. Sylinterikansi kannattaa tarkastuttaa ohjurien osalta, 30v. käytössä horoiksi kuluneet ohjurit on eritoten keinuvipumoottorissa huono juttu.

        2 - Ekaan setuppiin ahtohommiin tehty kansipahvi+studit. Koneen ollessa purettuna on helppo tehdä ahtimen vaatima öljynpaluu ym. muutokset.

        3 - Kytkin on syytä niinikään heti päivittää siten, että jos homma toimii toivotulla tavalla, voi lisätehoa käyttää.

        4 - Megaruutta on kohtalaisen asialliseksi todettu, verrattain edukas, sen kanssa pitäisi päästä hyvin vauhtiin, tärkeä osuus lopputulemaan.

        Joskus nuorempana tuli vierestä seurattua ahtoprojektia, joka kaikkia ennakko-odotuksia vasten päätyi kasaan, käyväksi.
        Tässä kuitenkin mentiin pahasti metsään, kun moottoria ei tarkasteltu sen enempää, tiedossa oli vain, että on oikeasti käyntikuntoinen, ja luonnollisesti vanha ja paljon ajettu.

        Käyntikunto osoittautui pitävän kutinsa, mutta ikivanha kansipahvi ei hommaa katsellut, vaan päätti levähtää lähestulkoon välittömästi.
        Lisäksi kytkin oli aivan liian hentoinen, eikä sen kanssa ollut mahdollista nauttia lopputulemasta alkuunkaan.
        Kokoonpanossa käytetty Megaruutta oli edullisuuden nimissä ostettu "kasaa itse" - kittinä, jonka eräs tuttu lupautui kasaamaan. Ehkä kasaamisessa oli nautittu muutama olut liikaa, mutta ensikäynnistystä varten suoritettiin jokunen hetki vianhakua, ja päädyttiin moottorinohjaimelle. Muutama nasta, joiden ei kuulunut olla juotettuna yhteen, oli juotettuna yhteen. Purkin simppelin rakenteen vuoksi tämä oli helppo oikaista, ja tämän jälkeen ohjain toimikin moitteetta.

        Summasummarum : homma saatiin "maaliin" - mutta montaa "ilmiselvää" asiaa sai välittömästi ruveta oikomaan. Käytännössä työosuuden sai tehdä täysin kahteen otteeseen.
        Tähän ei kannata ajautua, koska kaiken "säästämisen" jälkeenkin rahaa on jokatapauksessa kulutettu, mutta siitä ei todennäköisesti saa juurikaan iloa. Vastaavilla kokemuksilla on myös usein negatiivinen vaikutus harrastamiseen, mikäli projekti luo onnistumisen tunteiden sijaan turhautumista.

        Ehkä tällä nyt jotakin lisäarvoa tuli, ainakin yksi kokemus tuli jaettua.
        Iso kiitos & hatun nosto! Eli ei auta toivoa sormet ristissä, että kestäisi edes avaamatta tuota 400 kilometrin ajoreissua /suunta bimmereille.
        None atm
        Ex: 5x E39, 6x E46, 4x E36, 1x E34

        Comment

        • vetkos garage
          Newbiemmer
          • Nov 2019
          • 20
          • Saarijärvi

          Elikkäs paljon maksaisi vm1994 M50B20tu moottorin viritysrakentaminen?
          Pitäisi kestää 600hv turboa varten.

          -M50B25tu lohko
          -ARP-pultit
          -Stroukkaus 2.8L
          -Wiseco männät
          -Päivitetty vanos
          -Suuttimet
          -Imusarja
          -Bensakisko
          -Koneistus
          -Vahvistetty kytkin

          3500e?

          Comment

          • hegemon80
            BTCF Member
            • Aug 2013
            • 207
            • Vantaa

            Jos lohko porataan, runkolinja ajetaan ja dekkitasoa höylätään niin lohkon koneistuksiin voi varata sen 1000-1500€ paikasta riippuen.
            BMW M5 E34 -89 "Ämmä"
            BMW X5 40d E70 -10
            EX: BMW 530xD F11 -11 "NoName"
            EX: BMW 530D E60 -03 "Bea"
            EX: BMW 520 E39 -02 "AZN"
            EX: BMW 520 E34 -94 "Biojäte"


            https://youtube.com/@nightbreakerracing

            Automax.fi

            Comment

            • vetkos garage
              Newbiemmer
              • Nov 2019
              • 20
              • Saarijärvi

              Tartteekos männät olla isommat jos stroukataan? Jos tuon verran maksaa kannattaa homma suhteita.

              Comment

              • TinoTK
                BTCF Member
                • Apr 2009
                • 809
                • Kirkkonummi

                Originally posted by vetkos garage View Post
                Tartteekos männät olla isommat jos stroukataan? Jos tuon verran maksaa kannattaa homma suhteita.
                Poraaminen maksaa noin 40e/sylinteri. Lohkon plaanaus 100e ja hoonaus 60e. Runkolinjaan tuskin tarvitsee koskea.
                ///BMW M550d LCI

                Comment

                • vetkos garage
                  Newbiemmer
                  • Nov 2019
                  • 20
                  • Saarijärvi

                  Eli noin 400€ kannenkin joutuu viemään koneistajalle, joka kasaa ja suoristaa.
                  Eli mitäköhän tulisi lopulliseksi koneen hinnaksi turboineen 6000€?

                  Comment

                  • TinoTK
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 809
                    • Kirkkonummi

                    Originally posted by vetkos garage View Post
                    Eli noin 400€ kannenkin joutuu viemään koneistajalle, joka kasaa ja suoristaa.
                    Eli mitäköhän tulisi lopulliseksi koneen hinnaksi turboineen 6000€?
                    Ei siinä auta kuin klikata ostoskoriin osat ja katsoa loppusumma. Kansitöihin kannattaa varata ylimääräistä jos löytyy kannesta feelua.
                    ///BMW M550d LCI

                    Comment

                    • vetkos garage
                      Newbiemmer
                      • Nov 2019
                      • 20
                      • Saarijärvi

                      Saa hetken aikaa säästää, mutta ei vakiokone kestä 500-600hv

                      Comment

                      • hegemon80
                        BTCF Member
                        • Aug 2013
                        • 207
                        • Vantaa

                        Muistin väärin. Mulla maksoi pelkän alakerran koneistukset( poraus, hoonaus, dekkitaso, runkolinja ja veivien tarkastus ja työstö 780€ ilman alv. Ja kampuran oikaisu, hionta ja kiilloitus 180€.

                        Jokainen tietenkin rakentaa moottorinsa miten rakentaa. Mut mä en ainakaan yhtään moottoria rakenna ilman runkolinjan tarkastusta ja alakerran tasapainotusta. Sen verran monta konetta nähnyt hajoavan sen takia että säästetään väärässä kohtaa.
                        BMW M5 E34 -89 "Ämmä"
                        BMW X5 40d E70 -10
                        EX: BMW 530xD F11 -11 "NoName"
                        EX: BMW 530D E60 -03 "Bea"
                        EX: BMW 520 E39 -02 "AZN"
                        EX: BMW 520 E34 -94 "Biojäte"


                        https://youtube.com/@nightbreakerracing

                        Automax.fi

                        Comment

                        • nikke.h
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 244
                          • Lahti

                          Pyöriikö -91 M5 15 tuumaiset vanteet jarrujen puolesta?

                          Comment

                          • hegemon80
                            BTCF Member
                            • Aug 2013
                            • 207
                            • Vantaa

                            Originally posted by nikke.h View Post
                            Pyöriikö -91 M5 15 tuumaiset vanteet jarrujen puolesta?
                            Takana pyörii mut edessä ei.
                            BMW M5 E34 -89 "Ämmä"
                            BMW X5 40d E70 -10
                            EX: BMW 530xD F11 -11 "NoName"
                            EX: BMW 530D E60 -03 "Bea"
                            EX: BMW 520 E39 -02 "AZN"
                            EX: BMW 520 E34 -94 "Biojäte"


                            https://youtube.com/@nightbreakerracing

                            Automax.fi

                            Comment

                            • vetkos garage
                              Newbiemmer
                              • Nov 2019
                              • 20
                              • Saarijärvi

                              Mitäs eroa ohjaustehostin öljyssä ja automaattivaihteisto öljyssä. Punaista näyttää olevan säiliössä eikös se sitten ole ATF öljyä, kun lukee atf only.

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5272
                                • Pirkkala

                                Originally posted by vetkos garage View Post
                                Mitäs eroa ohjaustehostin öljyssä ja automaattivaihteisto öljyssä. Punaista näyttää olevan säiliössä eikös se sitten ole ATF öljyä, kun lukee atf only.

                                Tässä tapauksessa kyseessä on sama tavara.

                                Kaikkiin tehostimiin atf ei käy.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎