Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 alustaremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kal.ju
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 2883
    • Akaa / Toijala

    #91
    Originally posted by Supa View Post
    Mitenkäs kun eri vuosimalleissa on erilaiset iskarien yläpään laakerit/tuet, niin eikös niissä lähinnä vaihdu vaan iskarin varren paksuus kiinityksen osalta? Mutta onko ne kaikki samanlaisia korin kiinityksen puolelta? Että esim uudemman mallisen iskarin yläpään ja täten iskarin saa kiinni vanhempaan koriin missä normaalisti on vanhempi yläpää?

    Mulla kävi suoraan uudemmat laakerit vanhojen paikalle. Eli kyl pitäis olla sama kiinnitys.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #92
      Ok. Sit viel semmonen kyssäri et saakos noita bilsteinien isoja kiinitysmuttereita jostain yksinään? Eli se millä patruuna kiristetään tolppaan kiinni.
      EDIT: Sekä noita sinisiä haitarikumeja?
      Last edited by Supa; 29-08-2007, 21:11.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #93
        Palataanpas tähän asiaan kun alkaa olee itellä ajankohtanen. Teen alustarempan kahessa osassa. Nyt on takaperän osat hankittuna ja sitä pitäs alkaa laitella. Onko kukaan vaihtanut noita perän kolmea tukikumia? Lähteekö helposti rti? Vaidan perän niin nekin sais samal helposti vaihdettua, kun näytti olevan hieman repeytyneet.

        Entä onko kellään lainata työkalua isoja takakelkan puslia varten tai tietoa mikä pulju pk-seudulla vaihtais edullisimmin nuo?
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • peto2
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 8267
          • Järvikylä (Nakkila)

          #94
          Originally posted by Supa View Post
          Entä onko kellään lainata työkalua isoja takakelkan puslia varten tai tietoa mikä pulju pk-seudulla vaihtais edullisimmin nuo?
          helppo tehdä itse jos löytyy hisausvehkeet, 1" neliöputkea millin senämällä 12mm kierretankoa ja siihen "jatkomuttereita" (ei korkkaa kierre niin helposti kuin tavallisilla muttereilla) ja mitat saat uudesta puslasta
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #95
            Originally posted by peto2 View Post
            helppo tehdä itse jos löytyy hisausvehkeet, 1" neliöputkea millin senämällä 12mm kierretankoa ja siihen "jatkomuttereita" (ei korkkaa kierre niin helposti kuin tavallisilla muttereilla) ja mitat saat uudesta puslasta
            Älkää käyttäkö M12 kierretankoa, M14 on hyväksi havaittua.

            Miksi mitoittaa puslatyökalua jostain puslasta kun puslatyökalun piirrustukset löytyvät täältä?
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #96
              Originally posted by Leka View Post
              Älkää käyttäkö M12 kierretankoa, M14 on hyväksi havaittua.
              Allekirjoitetaan täysin. Ja lisähuomiona kannattaa katsoa minkä lujuuksista kierretankoa ostaa, näkyi monessa rautakaupassa olevan joko ilman luokituksia tai sitten jotain 4.6-luokan kuraa. Vähintään 8.8 lujuuksisella kierretangolla on jonkinlaiset mahdollisuudet onnistua hommassa.

              Nimim. teki tiukkaa saada puslat vaihdettua jopa 8.8 M14-kierretangolla kun meinasi kierteet korkata.

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #97
                Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                Allekirjoitetaan täysin. Ja lisähuomiona kannattaa katsoa minkä lujuuksista kierretankoa ostaa, näkyi monessa rautakaupassa olevan joko ilman luokituksia tai sitten jotain 4.6-luokan kuraa. Vähintään 8.8 lujuuksisella kierretangolla on jonkinlaiset mahdollisuudet onnistua hommassa.

                Nimim. teki tiukkaa saada puslat vaihdettua jopa 8.8 M14-kierretangolla kun meinasi kierteet korkata.
                Kannattaa laittaa jotain vaseliinia/öljyä kierteisiin, se estää mutterin kiinnileikkautumista kierretankoon. Würthilta saa muistaakseni 10.9 M14 kierretankoa, mutta se on tilaustavaraa.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  #98
                  Originally posted by Leka View Post
                  Kannattaa laittaa jotain vaseliinia/öljyä kierteisiin, se estää mutterin kiinnileikkautumista kierretankoon. Würthilta saa muistaakseni 10.9 M14 kierretankoa, mutta se on tilaustavaraa.
                  Oli käytössä ihan yleis-MoS2-rasva, mikä esim. palloniveltyökalun käytössä kummasti helpotti.

                  Ilmeisesti ei ihan turhaan korjausoppaassa mainosteta että poisoton helpottamiseksi voisi varovasti tarjoilla lämpöä puslan tienoille. Kaasuliekin avituksella nimittäin lähti helposti puslat irti ja ilman lämpöä hajosi vaan työkalut.

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #99
                    Lekan ohjeistuksen vastaisesti laitoin Bilstein Sprinttien ja H&R-madallusjousien kanssa omiin takatolppiin uudet orggispohjaanlyöntikumit ja pölysuojat. En ole vielä saanut iskareita osumaan kumeihin, eli toimii ainakin -95 525:in yhteydessä myös lyhentämättömillä kumeilla.

                    Lisäksi siirsin alkuperäisiskareista viistetyn aluslevyn mielen rauhoittamiseksi ja estämään edes teoreettinen mahdollisuus, että iskarin alapusla pääsisi irtoamaan iskarista irrottaen siis samala tolpan alapään.

                    Vielä kuva koko takatolpasta:

                    Click image for larger version

Name:	takatolppa.jpg
Views:	1
Size:	134.0 KB
ID:	4813215
                    Last edited by SledgeHammer82; 25-09-2007, 16:46.

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                      Lekan ohjeistuksen vastaisesti laitoin Bilstein Sprinttien ja H&R-madallusjousien kanssa omiin takatolppiin uudet orggispohjaanlyöntikumit ja pölysuojat. En ole vielä saanut iskareita osumaan kumeihin, eli toimii ainakin -95 525:in yhteydessä myös lyhentämättömillä kumeilla.

                      Lisäksi siirsin alkuperäisiskareista viistetyn aluslevyn mielen rauhoittamiseksi ja estämään edes teoreettinen mahdollisuus, että iskarin alapusla pääsisi irtoamaan iskarista irrottaen siis samala tolpan alapään.
                      Käyhän se noinkin, itse pelasin varman päälle koska täyttä varmuutta silloin aikoinaan ei tuntunut kenelläkään asiasta olevan.

                      Tuon rikan laitto on MUST takaiskarin alapäähän Bilsteinien ja muidenkin iskareiden kanssa joissa sitä ei ole. Maalilmalla on tapahtunut vakavia onnettomuuksia juuri tuon rikan poisjättämisen vuoksi, toivottavasti täällä ei tuollaisia uutisia kuulla. Karkaistu korialuslevy maksaa mitättömän hinnan verrattuna siihen että iskarin alapusla pääsee irtoamaan iskarista irrottaen tolpan alapään vauhdissa mutkatiellä...
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Suunitelmat muuttuu... Selvis et oikeenpuolen takapyörässä laakerit entiset. Ajattelin että melkee pääsee halvimmal, vaikkei ehkä helpoimmal ku irrottaa koko takakelkan pohjasta. Tällöin pääsee prässäämään laakerit ja eikös puslatkin voi vaihtaa ihan normaalilla prässillä tällöin? Katsoo vaan mihin prässiä työntää. Ilmeisesti isojen puslien pois otossa työnnetään keskellä olevasta metallista ja kun uusia pistetään paikalleen pitää työntää ulkoreunasta?

                        Samalla taktiikalla saa varmaan perän kiinityspuslat vaihdettua? Eikä tarvita erikoistyökaluja.
                        Last edited by Supa; 26-09-2007, 18:57.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Haggis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 1571
                          • Wackyland

                          Pientä tärinää ilmenee autossa. Rahaa ei ole täl hetkellä paljon laittaa autoon joten pitäisi ruveta vaihtamaan osia järjestyksessä halvimmista ->kalliinpiin

                          Tehtyä jo:
                          -Renkaiden paineet tarkastettu
                          -Vanteet tasapainotettu
                          -Raidetangon päät vaihdettu
                          -Koiranluut vaihdettu

                          Eli mitä pitäisi vaihtaa seuraavana? ja kun korjaamolle menee kuitenkin,niin kannattaako kustannussyistä vaihtaa jokin osa samalla kun "jokin" osa on irti?
                          Käyttis:Kia Optima TF

                          Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            Huomenissa olisi tarkoitus alkaa irroittamaan taka-akselia puslien ja laakerien vaihtoa varten. Jotta noita olis helpompi käsitellä niin pitää irrottaa tuo A-mallinen tukivarsi, vai mikä sen virallinen nimi on. No kuitenkin missä pyörän napa on. Niin mitä kannattaa ottaa huomioon kun puslien pultit irroittaa ja laittaa takaisin. Päteekö tuossakin sama että kiristetään vasta kun auto on oman painonsa päällä? Vai kannattaako pusliin ja apurunkoon merkitä kohdistusmerkit ennen irrotusta?
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Jos ne isot puslat on heikossa kunnossa ni se keskiosa ei välttämättä kestä painamista, mutta sitte on helppo sahata ulkokehä poikki jos niin käy. No, näet sitten. Tukivarsien puslat saattaa sitten myös mennä vaihtoon, niiden vikoja ei näe käytännössä ennen kuin irroitat sen. Kiristetään paino päällä eikä mitään merkintöjä tarvitse tehdä.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Supa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 7597
                                • Järvenpää

                                Originally posted by Cell View Post
                                Jos ne isot puslat on heikossa kunnossa ni se keskiosa ei välttämättä kestä painamista, mutta sitte on helppo sahata ulkokehä poikki jos niin käy. No, näet sitten. Tukivarsien puslat saattaa sitten myös mennä vaihtoon, niiden vikoja ei näe käytännössä ennen kuin irroitat sen. Kiristetään paino päällä eikä mitään merkintöjä tarvitse tehdä.
                                Kiitoksia tiedosta. Saako noita tukivarsien puslia muualta kuin viralliselta tiskiltä, millä nimellä kulkevat muualla jos saa?

                                Mutta onkohan noissa perän kiinityksen puslissa jotain merkitystä mistäpäin niitä prässillä työntää, että irtooko kumpaankin suuntaan? Ja pitääkö takasinlaitossa katsoa määrättyyn asentoon? No tokihan tän näkee kunhan saa akseliston irti mutta ajattelin kysyä näin etukäteen. Ei tunnu löytyvän netistä mitään tietoa noista perän puslien vaihdoista.
                                - E90 320i LCI M-sport -09
                                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎