Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 alustaremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    Originally posted by quador View Post
    Tämmöstä tänään... Eli tilasin pari viikkoa sitte GTS Sport Kit 60/20 madallutuksella. Eli KYB:n jäykistetyt iskarit ja KAW:n jouset. Tänään sitte ku aloin etupäätä vaihtamaan niin käviki ilmi että iskarin yläpää oli näköjään liian lyhyt, ku ei riittäny iskari yläpäästä läpi että olisi mutterin saanu kiinni. Takaiskarit oli oikeat ja ne saatiin paikalleen. Onko jollain muullaki käynyt näin, eli onko näissä etuyläpäiden pituuksissa tosiaan noin paljon eroja?
    On käynyt monellekkin, asia ei ole ihan yksiselitteinen.

    Ootpa menny tilaamaan väärät tai autoosi on vaihdetut yläpäät joskus.

    Eli tilaa sopivat yläpäät tai koita saada iskarit vaihdettua.

    Vinkkiä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=155876
    Olli.

    Comment

    • Nikoh
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 976
      • Rovaniemi

      Originally posted by Rocla View Post
      On käynyt monellekkin, asia ei ole ihan yksiselitteinen.

      Ootpa menny tilaamaan väärät tai autoosi on vaihdetut yläpäät joskus.

      Eli tilaa sopivat yläpäät tai koita saada iskarit vaihdettua.

      Vinkkiä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=155876
      Aaa kiitos vaan, selitti hyvin. Itellä taitaa olla just tolla -3:n yläpäällä. Pitääpä alkaa katteleen että meneekö iskarit vaihtoon vai löytyykö jostain sopivat yläpäät. Mistähän yläpäitä kannattas kysellä?
      Last edited by Nikoh; 01-04-2009, 18:30.
      ///Motorporot
      E34 ///M5 -91
      E28 535iA projekti
      ex E91 330xd M-Sport -06
      ex E38 740 iL
      ex E39 M5 -01
      ex E60 530iA M-Sport -04
      ex E34 520i

      Comment

      • Lapa735ia
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2007
        • 303
        • Martinniemi

        Originally posted by quador View Post
        Aaa kiitos vaan, selitti hyvin. Itellä taitaa olla just tolla -3:n yläpäällä. Pitääpä alkaa katteleen että meneekö iskarit vaihtoon vai löytyykö jostain sopivat yläpäät. Mistähän yläpäitä kannattas kysellä?
        Itselle kävi tuossa n. vuosi sitten e32:sta madallettaessa just samalla tavalla.
        Auton valmistenron perusteella katsottiin valmistumis ajankohta ja sen mukaan sarja tilaukseen. Mutta olipa joku aikanaan vaihtanut vanhemman malliset yläpäät niin ei yltänyt sitten mutteri kunnolla kiinni.

        Omat iskarit sorvautin sopiviksi, kun eivät wetterillä olleet innokkaita tilailemaan uusia.Tuolla näkyy vielä kuva noista yläpäistä.
        E39 525 TDSA touring
        Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

        Comment

        • Nikoh
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 976
          • Rovaniemi

          Semmosta asiaa viellä selvittelisin että käyköhän M50B20:sen yläpään laakeri M50B25:seen? -91vm molemmat.
          ///Motorporot
          E34 ///M5 -91
          E28 535iA projekti
          ex E91 330xd M-Sport -06
          ex E38 740 iL
          ex E39 M5 -01
          ex E60 530iA M-Sport -04
          ex E34 520i

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14509
            • Oulu

            Originally posted by quador View Post
            Semmosta asiaa viellä selvittelisin että käyköhän M50B20:sen yläpään laakeri M50B25:seen? -91vm molemmat.
            Kyllä ne laakerit käy, kunhan iskariin passaa.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Toni 325i
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 209
              • Raisio

              Mistä vois vikaa lähteä etsimään kun noin 100km/h vauhdissa alkaa vapinat tuntumaan penkissä asti? Auto on -89 535i. Ratin kautta sitä vapinaa ei tunnu..

              Comment

              • x-men
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2007
                • 162
                • .....

                Kellään kokemuksia näistä E34:seen käypäisistä D2 Coilover sarjoista?
                Sillointällöin tuntuu olevan tarjouksessa hieman alta 900e nämä setit. Samalla laittaisi powerflexin täydellisen puslasarjan niin toivonmukaan sitten kelpaisi ainakin mulle:think

                E34 535 -91

                ex.
                E28 520 -84

                Comment

                • aakoo
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 777
                  • Espoo

                  Mulla on kanssa menossa "pienimuotoinen" alustaremontti tällä hetkellä. Autona 535 '91, mittarissa tällä hetkellä 204tkm eikä alustaan ole vaihdettu etujousia lukuunottamatta tietääkseni juuri mitään alustaan. Alusta tuntui suht hyvältä aluksi, lukuunottamatta älytöntä ravistusta siinä perinteisessä 80 km/h ->, sekä pientä klappia ratissa. Nyt kun siirryttiin kohti kesärengaskautta uudestaan, rupesi hieman kritiikkikin autoa kohtaan kasvamaan ja siitä päädytäänkin nykyiseen tilanteeseen.

                  Taakse on nyt vaihdettu Powerflexin puslat kelkkaan ja TRW:n niveltangot. Jo pelkästään näillä osilla auton luonne muuttui aivan helvetisti. Tuntui että koko auto vastasi ratin liikkeisiin nopeammin, ja olisi ekaa kertaa ollut yhtä kokonaista autoa tämän puolen vuoden aikana. Takakelkan alkuperäisistä puslista en löytänyt mitään repeämiä ja tukiraudan pultit olivat kaikki kyllä kireällä. Ilmeisesti kuitenkin Powerflexiä alkuperäisten tilalle + ne uudet niveltangot vaikuttivat silti senverta paljon. Oikean takaiskarin yläpää äänteli aiemmin todella ärsyttävästi kitisemällä/inisemällä, nyt se ääni muuttui kolinaksi. Aiemmin vaihdoin taakse Lemförderin koiranluut, kun niveltankoja tilatessa perille tulikin hiukka eri osat. Eniveis, takapäästä tuli ainakin hyvä.

                  Noh, sitten etupäästä. Ratti tutisi jonkun verran ja siitä oli löydettävissä klappia. Pitkällöisen foorumin selaamisen jälkeen jostain tyhmästä syystä ajattelin kuitenkin pääseväni helpolla, ja tilasin ainostaan Lemförderin raidetangot, TRW:n ohjauksen keskitangon ja Lemförderin apusimpukan helan. Alkuperäisestä apusimpukan helasta ei löytynyt millään tavalla mitään välystä, joten se jäi kiinni ja jo ostettu osa odottelee hyllyssä uutta tarvetta. Nuo muut tangot vaihdoin ja auto parani taas jonkin verran. Kuudesta mahdollisesta pallonivelestä välyksettömiä tässä koko kombossa oli vain kaksi.
                  Edellinen omistaja sanoi, että nuo 80+ tutinat johtuivat vasemman eturenkaan runkovauriosta/-virheestä. Ennen äskeisten osien vaihtoa ostin uudet eturenkaat ja hillitön tärinä ja ravistus katosivat, mutta tilalle tuli todella ärsyttävä tutina ja vaeltelu. No ei muuta kuin foorumia selaamaan ja tilaamaan loputkin osat uutta sitten sen seurauksena.
                  Kaupan tiskille, lisää Lemförderiä tilaukseen ylä- ja alatukivarsien sekä koiranluiden muodossa. Ylätukivarsiin tuli vielä Powerflexin puslat korin ja tukivarren väliin.

                  Kun lähdin autolla ajamaan tallilta kotiinpäin, voin rehellisesti sanoa että kusin hunajaa. Jumalauta että on hyvä ajaa nyt. Kävimme autolla lauantaina Helsingissä messuja katsomassa, eikä mielipide muuttunut mihinkään. Neljä päällä ja kovemmissa nopeuksissa ikävä kyllä huomasi sen, miten kuoleentuneet iskarit ovat joka nurkassa, ja miten letkut jouset ovat takapäässä. Ei yhtään hyvä juttu. Takana raapi isommissa töyssyissä ikävästi halpis-Fuldat kaariin. :(

                  Ratista löytyy vielä pieni tunnoton pätkä keskialueelta. Rattiakselin mutteria en ole vielä kiristänyt, kun sopivaa avainta ei ole nyt pääsiäisen aikana oikein mistään löytänyt. Ei sillä että olisin kunnolla etsinytkään.. Toivottavasti tuo tunnoton alue ja ihan hienoinen klappi vasemmalle päin katoaisi tuolla mutterin kiristyksellä ja mahdollisesti simpukan kiristysoperaatiolla.

                  Auton hienoisen keulimisen ja oikeasti jo loppuun ajettujen tolppien takia tilaukseen lähtee vielä KW1-satsi. Tuntuisi ainakin muiden kokemuksien perusteella olevan ihan fiksu investointi, kun laatua haluaisi, muttei enää budjetti kauheasti enempää anna periksi. Tuon satsin yhteydessä pitää kuitenkin vaihtaa vielä iskareiden yläpäät joka nurkkaan, että tulee varmasti kerralla hyvä, niin siihen hujahtaa taas nopeasti jo ainakin Suomen hinnoilla 300e lisää.

                  Originally posted by Toni 325i View Post
                  Mistä vois vikaa lähteä etsimään kun noin 100km/h vauhdissa alkaa vapinat tuntumaan penkissä asti? Auto on -89 535i. Ratin kautta sitä vapinaa ei tunnu..
                  Eikös tämä viittaisi niihin kuuluisiin kardaanin vatkaamisiin? Rättinivelet, tukilaakerit jne. Toivottavasti joku fiksumpi varmistaa.
                  Last edited by aakoo; 13-04-2009, 10:40.
                  E34 535i -91 ikuisuusprojekti

                  Comment

                  • Kapanos
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 1394
                    • Kirkkonummen Westend

                    Em vitoseen tartis nyt uutta austaa.. iskareita myöten..
                    Madallusta saisi olla _reilusti_

                    Mistähän kannattais lähtee kyselemään? :think
                    E30 M50tic -90
                    E34 M5 -90
                    E91 325d M-sport -07
                    Ford F100 -53 LS edition

                    Comment

                    • pheno
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1996
                      • Tampere

                      Originally posted by aakoo View Post

                      Taakse on nyt vaihdettu Powerflexin puslat kelkkaan ja TRW:n niveltangot.
                      Pakko kysyä, että lisääntyikö yhtään melu takana noiden puslien vaihdon jälkeen ? Ajattelin itse vaihtaa tollaset, mutta hiljaisuudesta en viitsi tinkiä

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1996
                        • Tampere

                        Originally posted by Toni 325i View Post
                        Mistä vois vikaa lähteä etsimään kun noin 100km/h vauhdissa alkaa vapinat tuntumaan penkissä asti? Auto on -89 535i. Ratin kautta sitä vapinaa ei tunnu..
                        Takakelkan puslat ja niveltangot vaikuttaa aika paljon. Ja renkaat on oltava täysin pyöreät/suorat ja tasapainossa.

                        Comment

                        • aakoo
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2008
                          • 777
                          • Espoo

                          Originally posted by pheno View Post
                          Pakko kysyä, että lisääntyikö yhtään melu takana noiden puslien vaihdon jälkeen ? Ajattelin itse vaihtaa tollaset, mutta hiljaisuudesta en viitsi tinkiä
                          Noup. Nuo puslat + niveltangot taakse olivat kyllä budjettiin suhteutettuna paras päivitys tähän mennessä. Ja tosiaan, alkuperäiset puslat eivät ihme kyllä olleet myöskään revenneet, eikä niistä löytynyt mitään vikaa, mutta silti nuo Powerflexit tuntuu ainakin persdynossa ihan erilaiselle.
                          E34 535i -91 ikuisuusprojekti

                          Comment

                          • aakoo
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2008
                            • 777
                            • Espoo

                            Originally posted by aakoo View Post
                            Auton hienoisen keulimisen ja oikeasti jo loppuun ajettujen tolppien takia tilaukseen lähtee vielä KW1-satsi. Tuntuisi ainakin muiden kokemuksien perusteella olevan ihan fiksu investointi, kun laatua haluaisi, muttei enää budjetti kauheasti enempää anna periksi. Tuon satsin yhteydessä pitää kuitenkin vaihtaa vielä iskareiden yläpäät joka nurkkaan, että tulee varmasti kerralla hyvä, niin siihen hujahtaa taas nopeasti jo ainakin Suomen hinnoilla 300e lisää.
                            Mitäs kaikkea tuollaisen KW1-satsin mukana nyt sitten tulee, ja mitä tarvii sen lisäksi vielä hankkia? Entä oliko näillä yläpäillä mittojensa mukaan joitain eroja kestävyydessä tms? Muistelisin lukeneeni ettei, mutta en nyt löytänyt kyseistä threadia mistään. Takanahan yläpäät olivat samanlaisia auton mallista riippumatta.

                            Kiristin viime viikolla sen rattiakselin mutterin, ja jumaviude että oli löysällä. Sai kiertää parikin kierrosta ja silti tuntui löysältä se mutteri, mutta enää ei uskaltanut tiukata, kun ratin säätö ei halunnut enää toimia. Klappi hävisi, mutta jostain päin rattiakselia kuuluu ärsyttävä sirinä tai sen tyylinen ääni, kun esim. mukulakivitiellä ajaa. Samoin pahoissa urissa nyt 225/45/17 rengastuksella edessä ratti välillä lähtee vetelemään hieman omiaan ja sitä pitää sitten kompensoida kääntämällä ruoria. Tai siis että pyörät eivät mene enää samaan suuntaan, vaikka rattia pitäisikin paikallaan. Viittaisivatko nämä viat vielä sitten siihen simpukkaan? En nyt sen rattiakselin kiristyksen jälkeen päässyt välystä akselista koittamaan ennen sitä niveltä, kun kerkesin pohjapanssarin jo heittämään kiinni noiden muiden osien vaihdon jälkeen, enkä kiireessä sitä kerennyt enää irroittamaan. Ennen kiristystä minusta nivelessä ei kuitenkaan ollut mitään löysää, vaan löysää löysin ainoastaan sitä ennen siitä rattiakselista. Kaipa tuon simpukan voisi kiristää ihan kokeilunkin vuoksi...
                            E34 535i -91 ikuisuusprojekti

                            Comment

                            • marko.m
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 332
                              • Keminmaa

                              Pitäis alkaa e34 vaihtaan takapään puslia. Tarkoitus oli vaihtaa kaikki. Eli apurungon puslat, takakynkkien puslat, perän kaksi takapuslaa ja yksi etupusla. Siinä ne kai oli. Hyvä olis vaihtaa myös perän kannatinkumi. Luulis tällä saavan ainakin peräpään aloilleen. Apurungon pusliin on pakko tehä työkalu, mutta lähteekö nuo muut irti jos vaikka sopivalla hylsyllä paukuttaa irti? Ajattelin tipauttaa koko apurungon lattialle niin helpottuu työt.

                              Tuli mieleen että monesti e34:ään kehoitetaan vaihtamaan apurungon puslat, mutta koskaan ei tule mieleen että myös muut puslat vaikuttavat pyörien kulmiin ja auraukseen. Takakynkät ovat puslilla kiinni apurungossa, apurungon takapää puslilla kiinni perässä, perä on kannatinkumilla kiinni rungossa ja perä. Joten kaikki nämä vaikuttavat.
                              316i e46 -04.
                              Ex. 525i e34 -91

                              Comment

                              • pheno
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 1996
                                • Tampere

                                Originally posted by marko.m View Post
                                Pitäis alkaa e34 vaihtaan takapään puslia. Tarkoitus oli vaihtaa kaikki. Eli apurungon puslat, takakynkkien puslat, perän kaksi takapuslaa ja yksi etupusla. Siinä ne kai oli. Hyvä olis vaihtaa myös perän kannatinkumi. Luulis tällä saavan ainakin peräpään aloilleen. Apurungon pusliin on pakko tehä työkalu, mutta lähteekö nuo muut irti jos vaikka sopivalla hylsyllä paukuttaa irti? Ajattelin tipauttaa koko apurungon lattialle niin helpottuu työt.

                                Tuli mieleen että monesti e34:ään kehoitetaan vaihtamaan apurungon puslat, mutta koskaan ei tule mieleen että myös muut puslat vaikuttavat pyörien kulmiin ja auraukseen. Takakynkät ovat puslilla kiinni apurungossa, apurungon takapää puslilla kiinni perässä, perä on kannatinkumilla kiinni rungossa ja perä. Joten kaikki nämä vaikuttavat.
                                Meinasin jo vaihtaa nuo takakynkkien (4kpl) puslat, mutta totesin että mitäs niitä ehjiä vaihtamaan. Tuntuvat olevan todella kestävää tavaraa. Rautakangella kun väänsi, niin joustivat sopivasti eikä yksikään niistä ollut rikki. Ei sinne kohdistu kovinkaan isoja voimia.

                                Perän kumit onkin sitten eri juttu. Ne pitäiskin itekin tarkistaa tässä kun ehtii.

                                Jos ton homman teet niin ois kiva nähdä kuvia missä kunnossa muut kuin apurungon puslat olivat.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎