Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Viljo540
    Bimmer Rookie
    • Apr 2012
    • 55
    • KPO

    Kuskin ikkuna vinkuu mulla avattaessa ärsyttävästi,eli siis varmaan tiiviste.Mitähän tuolle ois tehtävissä?Ikkunat on puhtaat.

    Ja sitten saisko selvennyksen luulopuheeseen jonka mukaan voi tapahtua/rikkoontua jotain jos vetää känkkää vauhdista?
    Ja miten tällänen automaatti käyttäytyy jos talvella esim.pistää käkkärillä auton poikittain tai vaikka roikottaa mutkaan,onko edes mahdollista?
    Sieg Nature!

    -2003 e39 touring 525 iA msport- "mustanvärinen"

    -2001 e39 touring iA 525- "musta"
    -1998 Zetor 7431-
    -1989 w124 230-
    -1972 El Camino 383cid-
    -1974 Tunturi pappa puch- "Black Pappa"
    -1969 Amazon b20- "Amazzingsson"

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      Originally posted by Viljo540 View Post
      Kuskin ikkuna vinkuu mulla avattaessa ärsyttävästi,eli siis varmaan tiiviste.Mitähän tuolle ois tehtävissä?Ikkunat on puhtaat.

      Ja sitten saisko selvennyksen luulopuheeseen jonka mukaan voi tapahtua/rikkoontua jotain jos vetää känkkää vauhdista?
      Ja miten tällänen automaatti käyttäytyy jos talvella esim.pistää käkkärillä auton poikittain tai vaikka roikottaa mutkaan,onko edes mahdollista?
      Se käsijarrun rakenne on aika hentoinen, se kun ei ole tarkoitettu käytettäväksi vauhdista.
      Kyllä sen saa poikittain ilman käsijarruakin.

      Sieltä luultavammin irtoavat ne tapit jotka pitävät kenkiä jarrukivissä ja yllättäen sitten on irtoromua rummun sisällä.
      Korroosio sielläkin jo tuhojaan tekee tämän ikäisissä, joten eivät luultavammin ole niin hyvät enään kuin uutena.

      Automaatti ei käyttäydy tuosta kyllä yhtään ihmeelisemmin.
      Menee sen mukaan kuin kaasua painat. Suosittelen käyttämään pakkovaihdetta niin ei käyttäydy välttämättä niin yllättävästi.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10001
        • KVLA

        Originally posted by Viljo540 View Post
        Ja sitten saisko selvennyksen luulopuheeseen jonka mukaan voi tapahtua/rikkoontua jotain jos vetää känkkää vauhdista?
        Ja miten tällänen automaatti käyttäytyy jos talvella esim.pistää käkkärillä auton poikittain tai vaikka roikottaa mutkaan,onko edes mahdollista?
        Painava auto ja todella pienet käsijarru kilkkeet ei tosiaan ole paras yhdistelmä käsijarru käännöksille,kuten jo mainittiin. Automaatti tuosta nyt ei hapanta tykkää,mytta pienet käsijarru palikat voi kyllä hajota. Etenkin jos jarrutuspinta on kuiva. Talven liukkailla ei niin paljon ole vaaraa,kun kitka on pienempi.
        Last edited by Heguli 31; 08-07-2017, 14:23.

        Comment

        • Styroxi
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 384
          • Vaasa

          Originally posted by HTK12 View Post
          Auton varustelistasta näkee, että lisävarusteena on sivubägit edessä. Niiden lisäksi tietenkin kuskin ja apparin bägit. Tosin eikös ne vaadi jonkun testauspöytäkirjan sulta? Hyvällä tuurilla kelpaa kun ISTA:sta tulostaa, tosin en ole varma kelpaako ilman virallista leimaa.. Aivan kuten päästöjen kanssa pitää olal luvat, että se päästölappu kelpaa.
          Miten mä olin katsovinani että bägit:
          Kojelauta matkustaja + ratti kuljettaja , etuovissa molemminpuolin, takaovissa molemminpuolin + verhot edessä.???
          Tuolta ETK:sta kun löysin..

          Joo siis haluavat sen listan jossa näkyy että on bägit testattu ja tarkastettu.. Auto tällähetkellä valtuutetulla bägi testaajalla Vimpelissä..

          Comment

          • Viljo540
            Bimmer Rookie
            • Apr 2012
            • 55
            • KPO

            Jep,kiitoksia selvennyksestä.Levyt on mulla joka nurkassa.Ja pakkovaihteilla olikin tarkoitus kikkailla,muuten voi tosiaan tulla mielenkiintoisia tilanteita.
            Sillä vaan kysyin kun joskus joissain tilanteissa on hyvä käkkärillä auttaa/hallita luisua.Tai käynnistää se roikottamalla mutkaan ennenkuin avaa kaasun,tai sitten "pidentää" luisua jos meinaa jäädä vajaaks tai oieta auto.
            Näitä tietysti suljetulla jääradalla tarkoitus tehdä ettei kukaan nyt vaan luule että liikenteessä revittelisin,hyi sentään!
            Sieg Nature!

            -2003 e39 touring 525 iA msport- "mustanvärinen"

            -2001 e39 touring iA 525- "musta"
            -1998 Zetor 7431-
            -1989 w124 230-
            -1972 El Camino 383cid-
            -1974 Tunturi pappa puch- "Black Pappa"
            -1969 Amazon b20- "Amazzingsson"

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10001
              • KVLA

              Originally posted by Viljo540 View Post
              Jep,kiitoksia selvennyksestä.Levyt on mulla joka nurkassa.
              Mutta ne pienet "mopon jarrun kokoiset" käsjarrun jarrukegät hiluineen on siellä jarrulevyn sisällä. Itse käyttäisin nimitystä seisontajarru. Eli sitä on tarkoitus käyttää vain auton ollessa paikoillaan. Siinä käytössä ne kestää ja siihen ne on suunniteltu. Ei siis "käsin jarruttamiseen" vauhdista.

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8258
                • Järvikylä (Nakkila)

                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Mutta ne pienet "mopon jarrun kokoiset" käsjarrun jarrukegät hiluineen on siellä jarrulevyn sisällä. Itse käyttäisin nimitystä seisontajarru. Eli sitä on tarkoitus käyttää vain auton ollessa paikoillaan. Siinä käytössä ne kestää ja siihen ne on suunniteltu. Ei siis "käsin jarruttamiseen" vauhdista.
                Jep. Käsijarru on näissä niin heppoinen että katsastuskin on tuuripeliä että riittääkö voima.. Vauhdista pyörät saa EHKÄ lukkoon jos on täysin peilikirkas jää alla. Parempi opetella ajamaan ilman käsijarrua.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Viljo540
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2012
                  • 55
                  • KPO

                  Niin joo ne on siellä levyn keskiön sisällä...juujuu.No sitten,luulin et käsijarru ottas levyyn.
                  Sieg Nature!

                  -2003 e39 touring 525 iA msport- "mustanvärinen"

                  -2001 e39 touring iA 525- "musta"
                  -1998 Zetor 7431-
                  -1989 w124 230-
                  -1972 El Camino 383cid-
                  -1974 Tunturi pappa puch- "Black Pappa"
                  -1969 Amazon b20- "Amazzingsson"

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    Tampereen Kymppikatsastuksessa käsijarrun teho oli hiukan heikko, meni vielä läpi, mutta testin jälkeen katsuri näytti takajarrupaloja ja sanoi että olisiko palat huonot/pintaa niukasti kun ei oikein toimi. Tässä kohtaa muodostin facepalm eleen... sanoin käsijarrun olevan keskiössä ja ei silmin nähtävissä, eikä meinannut asiaa edes uskoa
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • camshaft
                      BTCF Member
                      • Sep 2016
                      • 539
                      • Kotka

                      Originally posted by lihakimpale View Post
                      M54 vanoksen tiivisteiden vaihto on ilmeiseti melko simppeli homma ettei pysty mokaamaan mitään esim. ajotuksia sotkemaan? Venttiilinkopantiivistettä ei varmaan tarvitse vaihtaa, jos talvella vaihdettu n. 5tkm sitten?
                      Helppo homma on, ja tuplavanosissa ei tarvitse koskea ajoitukseen millään lailla jos ei konetta kääntele kun vanos on irrotettuna. Tuolta ohjeet:



                      Kopantiiviste lienee ns. makukysymys että haluaako vaihtaa, luulisin että äskettäin vaihdettu on ihan OK... laittaa vaan uudet tiivisteliimat niihin vanoksen saumoihin ja kopan pyöreisiin kulmiin. Ylläolevat ohjeet kertoo kyllä kaiken, ei ole vaikeaa kun ajatuksella ja rauhassa tekee.

                      Edit: Ai juu, ja tuossa vielä ohje jos haluaa tehdä "rattle fixin" samalla vaivalla: http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm

                      Tämä kyllä periaatteessa onnistuu myös ilman virallista "rattle fix"-rengasta muiden osien välystä hiomalla säätämällä, mutta eipä tuo montaa euroa kustanna tuo valmis renkula ebaysta tai suoraan Beisanilta tms.

                      Edit 2: Ja nyt kun tuli mieleen, niin ainoa kohta jossa on hyvä olla vähän tarkkana on noiden vanos-sylintereiden kansissa olevien tiivisteiden kanssa - ne käytetään uudestaan ja niitä EI saa mistään Bemarin tms. varaosana. Eli ei kannata vääntää niitä paskaksi ja heittää roskiin vanosta avatessa.



                      (Eli kyseessä siis nuo takana olevissa osissa olevat tiivisteet 2 kpl.)
                      Last edited by camshaft; 09-07-2017, 23:30.
                      "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                      Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                      Comment

                      • _Bäri_
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2014
                        • 926
                        • Turku

                        Mikäs nyt on vaivana kun ajovalot saa ainoastaan päälle jos vilauttaa ensin pitkiä. Sulakkeet on ehjät. Ja pitkät ei mee päälle ollenkaa?
                        G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                        Ex:
                        E61 535dA -05
                        E91 320dA -06
                        E53 X5 3.0dA - 03
                        E39 535iA -01
                        E39 520i -97
                        E39 530dA - 00

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          Originally posted by _Bäri_ View Post
                          Mikäs nyt on vaivana kun ajovalot saa ainoastaan päälle jos vilauttaa ensin pitkiä. Sulakkeet on ehjät. Ja pitkät ei mee päälle ollenkaa?
                          Veikataan valomoduulia. Toimiiko kaikki muut sähköt normaalisti?
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • _Bäri_
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2014
                            • 926
                            • Turku

                            Toimii kyllä. Pidin tunnin akkua irti ja taas toimii normaalisti.. Täytyy varmaa ruveta ennakoimaan. Miten tuota on yleensä korjailtu? Jonku diy ohjeen luin, mut kannattaa vissii kumminki antaa viisampien korjata? Varmaa kohtuu suolasen hintanen uutena.
                            G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                            Ex:
                            E61 535dA -05
                            E91 320dA -06
                            E53 X5 3.0dA - 03
                            E39 535iA -01
                            E39 520i -97
                            E39 530dA - 00

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              Originally posted by _Bäri_ View Post
                              Toimii kyllä. Pidin tunnin akkua irti ja taas toimii normaalisti.. Täytyy varmaa ruveta ennakoimaan. Miten tuota on yleensä korjailtu? Jonku diy ohjeen luin, mut kannattaa vissii kumminki antaa viisampien korjata? Varmaa kohtuu suolasen hintanen uutena.
                              Varmista nyt ensimmäisenä, että laturi & akku on kunnossa. Ellei ole, niin saa kaikenlaisia ihmeellisiä ongelmia aikaan.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • _Bäri_
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2014
                                • 926
                                • Turku

                                Täytyy tarkistaa tuo laturi. Akkukaan ei tosin iha tuore varmastikkaan ole. Kuuluuko 535 olla vähä laiska alakierroksilla? Joutuu vähä käskyttää ennenkun lähtee, kierrosten täytyy olla yli 3000 ennenku tapahtuu mitään. Öljyn vaihdon yhteydessä vaihdoin myös ilmansuodattimen, tulpat, ja ilmamassamittarin. Näillä vähän kulku puoli parani. Ilmanputsarikotelossa oli jo kompostin alku... Ei ollu vanha omistaja turhia viittiny huoltaa.
                                G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                                Ex:
                                E61 535dA -05
                                E91 320dA -06
                                E53 X5 3.0dA - 03
                                E39 535iA -01
                                E39 520i -97
                                E39 530dA - 00

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎