Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia XIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jepe-
    BTCF Member
    • Feb 2008
    • 714
    • Kotka

    Katoin tuossa nyt tonne tehostajan poteroon eikä kyllä merkkiäkään vedestä

    Mitähän tässä nyt keksis, oliskohan nuo jarrunesteet sit keränneet vettä itseensä, ei mitään tietoa milloin muutenkaan vaihdettu.
    Alpina B10 3.3 Touring
    Ex. 5xE30, 4xE34 1xE39

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      Originally posted by jepe- View Post
      Katoin tuossa nyt tonne tehostajan poteroon eikä kyllä merkkiäkään vedestä

      Mitähän tässä nyt keksis, oliskohan nuo jarrunesteet sit keränneet vettä itseensä, ei mitään tietoa milloin muutenkaan vaihdettu.
      Onko auto ollut sulla pitkään? Mulla kiusaa edelleen kovimmilla pakkasilla satunnaisesti jäätyminen, poteron tyhjensin vedestä 3v sitten.

      Vaihda ne nesteet joka tapauksessa.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • jepe-
        BTCF Member
        • Feb 2008
        • 714
        • Kotka

        Originally posted by jannmann View Post
        Onko auto ollut sulla pitkään? Mulla kiusaa edelleen kovimmilla pakkasilla satunnaisesti jäätyminen, poteron tyhjensin vedestä 3v sitten.

        Vaihda ne nesteet joka tapauksessa.
        Syyskuusta asti, mutta ei muistaakseni ilmennyt ongelmaa ekoilla pakkasilla. Teitkö tehostajalle jotain vai pelkkä poteron tyhjennys?

        Voisko tuo jarrunesteen "jäätyminen" aiheuttaa takajarrujen jumittumisen?
        Alpina B10 3.3 Touring
        Ex. 5xE30, 4xE34 1xE39

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          Originally posted by jepe- View Post
          Syyskuusta asti, mutta ei muistaakseni ilmennyt ongelmaa ekoilla pakkasilla. Teitkö tehostajalle jotain vai pelkkä poteron tyhjennys?

          Voisko tuo jarrunesteen "jäätyminen" aiheuttaa takajarrujen jumittumisen?
          Tyhjensin poteron ja imin alipaineella etummaisen kalvon puolen niin tyhjäksi kuin sai. Mulla se kiukutteli ekalla talvella satunnaisesti. Poljin oli välillä kuin kiveä ja jarruteho heikko. Välillä taas yliherkkä, eli tyyliin hätäjarrutus.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Gize
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 551
            • Tampere

            Originally posted by jepe- View Post
            Syyskuusta asti, mutta ei muistaakseni ilmennyt ongelmaa ekoilla pakkasilla. Teitkö tehostajalle jotain vai pelkkä poteron tyhjennys?

            Voisko tuo jarrunesteen "jäätyminen" aiheuttaa takajarrujen jumittumisen?
            Mitenkäs tämä nyt on alkanut kun ei löydä (lue: jaksa selata tarpeeksi) milloin täällä olet siitä kysynyt alunperin / oireet? Mikä se aiempi ongelma oli?

            Jumiiko vain takajarrut / käytätkö käsijarrua? Ilmeisesti tuo 535iA?
            Kulkineet:
            BMW 730dA -03
            BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
            BMW 323i -95
            Honda CBR600Fighter
            EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

            3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

            Comment

            • jepe-
              BTCF Member
              • Feb 2008
              • 714
              • Kotka

              No pitää nyt nuo jarrunesteet vaihtaa ja kattoa et tuleeko tuolta tehostajast vettä.

              Eka oirehan siis oli tuo että jarrut ei ota, poljin jäykkä, ja välillä todella herkkä. Hetken ajon jälkeen alkaa toimimaan normaalisti. Eli vaikuttais että tehostajassa vettä. Potero oli kuitenkin ihan tyhjä eikä merkkejä vedestäkään siellä havaittavissa.

              Nyt viime maanantaina piti lähteä liikenteeseen mutta takajarrut jotenkin jumissa. Levyt kuumeni todella kuumiksi ja haisee sille että kahnaa. Vaihteet ei vaihda kunnolla mut en kyllä kovaa viittinyt ajaakaan. Käsijarrua en o pakkasilla käyttänyt. Ja auto siis on tuo 535ia

              Sen jälkeen en o kerennyt kokeilla et miten toimii. Nyt kyllä vähän plussan puolella keli niin pitää kokeilla.
              Alpina B10 3.3 Touring
              Ex. 5xE30, 4xE34 1xE39

              Comment

              • Jarsse
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 1520
                • Kymenlaakso

                Bensa e39, salavalikko ja bensamittari näyttää tyhjää,ja valo palaa,mittari testillä,kaikki mittaristossa toimii ja liikkuu normaalisti, antoi vikakoodia molemmista tankin antureista,ja mittasin yleismittarilla niin ainakin koholta liittimeen asti antoi kontaktia ja lukemat ohmeina muuttui kun liikutin kohoa.

                Eikös kun anturin piuhalta liittää yhteen ne pinnit pitäisi näyttää täyttä?ei tapahtunut mitään,mutta niihin tuli kuitenkin jotain virtaa.
                E91 325xi vm07
                E60 530xd vm06 stage X

                Comment

                • jepe-
                  BTCF Member
                  • Feb 2008
                  • 714
                  • Kotka

                  Originally posted by jepe- View Post
                  No pitää nyt nuo jarrunesteet vaihtaa ja kattoa et tuleeko tuolta tehostajast vettä.

                  Eka oirehan siis oli tuo että jarrut ei ota, poljin jäykkä, ja välillä todella herkkä. Hetken ajon jälkeen alkaa toimimaan normaalisti. Eli vaikuttais että tehostajassa vettä. Potero oli kuitenkin ihan tyhjä eikä merkkejä vedestäkään siellä havaittavissa.

                  Nyt viime maanantaina piti lähteä liikenteeseen mutta takajarrut jotenkin jumissa. Levyt kuumeni todella kuumiksi ja haisee sille että kahnaa. Vaihteet ei vaihda kunnolla mut en kyllä kovaa viittinyt ajaakaan. Käsijarrua en o pakkasilla käyttänyt. Ja auto siis on tuo 535ia

                  Sen jälkeen en o kerennyt kokeilla et miten toimii. Nyt kyllä vähän plussan puolella keli niin pitää kokeilla.
                  Kävinpä kokeilemassa, mittari näytti +1.5c ja tällä kelillä toimi kyllä ihan normaalisti.

                  Pystyykö muuten ton sivupeilin korjaamaan jotenkin kun roikkuu, vai pitääkö vaihtaa? Rouvan sisko osu aitaan ja nyt se roikkuu siinä johtojen varassa..
                  Alpina B10 3.3 Touring
                  Ex. 5xE30, 4xE34 1xE39

                  Comment

                  • Jax_KiBez
                    BTCF Member
                    • Jan 2010
                    • 2061
                    • Pirkanmaa

                    E39 540iA asiaa ja kysymyksiä

                    Jos vaikka joku tietävä bongaa täältä yleisestä ketjusta, tuli ostettua lisää kolmeysejä talliin kun noi kutoskoneet on niin tuttuja niin tällä kertaa täysin itselleni tuntematon tekniikaltaan oleva M62B44, tässä nyt kaksi viikkoa omistanut ja tullut paljon korjausta, huoltoa ja varsinkin kysymyksiä niin kyselläänpä jos joku osais vastata, moni vioista ja niiden aiheuttajista on varmasti monelle itsestäänselvyyksiä, mutta en jaksa osabingoa pelata jos löytyisi suoraan jonkun kokemuksesta vastaus.

                    Eli eli, moottori M62B44 (NonVanos) kyseessä:
                    - Auto käy hirveän raskaasti tyhjäkäyntiä kun MAF on kytketty kiinni, varsinkin pakkasesta startatessa ei lähes ollenkaan, ilman MAFfia paljon paremmin, mutta silti kylmänä käy vajailla ja hytkyttäen.
                    - Pölläyttää öljysavut käynnistäessä.
                    - Kun avaa öljykorkin käynnissä niin todella voimakas imu koneessa, normaalia, en usko. (?)
                    - Kun liikennevaloihin tullessa päästää kaasusta niin kierrokset suoriltaan tippuu melkein nolliin ja sitten tasaantuu 500rpm käymään tärisevää tyhjäkäyntiä, ja pikkuhiljaa rupee yskimään pudottaen noin 400rpm, yli 1500rpm käy normaalisti.

                    Moottoriin vaihdettu tulpat, öljyt, suodattimet, vent.kopan tiivisteet ja MAF (Bremi), tiedossa on tällä hetkellä pieni imuvuoto kaasuläpän tiivisteestä, mutta tietenkin pulteista osa pyöristyi kun koitin irroittaa kaasuläppää vaihtaakseni tiivisteen, joten varmasti tuolla vaikutusta, mutta silti epäilyttää että onko kuitenkaan tämä imuvuoto kaiken alku ja juuri.
                    Huohotin piti testiksi vaihtaa, ja tottakai täysin samaa paskaa pulttien osalta sen kanssa joten sekin jäi vaihtamatta.

                    Eli onko tosiaan niin että pieni imuvuoto tai huohotin lamaannuttaa koneen ihan täysin tyhjäkäynnillä ja varsinkin kylmänä? :think Kokemukseni kutosissa on se ettei kumpikaan lamauta konetta, ainoastaa kasvattaa adaptaatioita ja muulla tavalla antaa ilmi itsestään.

                    Sitten vaihdelaatikon kimppuun, eli automaatti 5HP24 kyseessä.
                    - Kylmänä pakat luistaa kun reilulla kaasulla vaihtaa käsin vaihteita varsinkin 2-3 ja 3-4, onko tähän mitään tehtävissä. Vaikka moni pyörittää päätään ja huutaa ei niin ajattelin lyödä ATF-III laatikkoon jossain vaiheessa sillä tuo oma 528iA on varustettu perus ATF:llä ja on todella jämpti laatikko sen jälkeen, nopea vaihtamaan eikä luista yhtään.
                    - Onko normaalia että manuaalipuolella momentinmuunnin lukittuu vain 4. ja 5. vaihteilla isoilla nopeuksilla (70-90km/h), mutta D:llä lukittuu jo alkaen 50km/h.
                    - Onko mahdollista saada myös manuaalipuolelle lukittuminen pienemmissä vauhdeissa?
                    - Laatikko vaihtaa itsekseen vaihteita manuaalipuolella hyvin oudosti, jos esim. on 2. vaihteella ja ilman luistonestoa näpäyttää kaasua niin että pyörät sutaisee, kierrokset käy 2000rpm ja samalla päästää kaasun niin laatikko lyö 3. vaihteelle, sama toistuu kun tekee 3. vaihteella. Testattu ettei kepin mikrokytkimet tee mitään vaan laatikko toimii omillaan.

                    Ja koska foorumilla joskus tulee vastaan niin turhan vittuilun voi jättää pois.
                    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                    _____________________________________
                    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                    Tästä mun kaluston showroomiin
                    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8262
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Originally posted by Jax_KiBez View Post
                      Jos vaikka joku tietävä bongaa täältä yleisestä ketjusta, tuli ostettua lisää kolmeysejä talliin kun noi kutoskoneet on niin tuttuja niin tällä kertaa täysin itselleni tuntematon tekniikaltaan oleva M62B44, tässä nyt kaksi viikkoa omistanut ja tullut paljon korjausta, huoltoa ja varsinkin kysymyksiä niin kyselläänpä jos joku osais vastata, moni vioista ja niiden aiheuttajista on varmasti monelle itsestäänselvyyksiä, mutta en jaksa osabingoa pelata jos löytyisi suoraan jonkun kokemuksesta vastaus.

                      Eli eli, moottori M62B44 (NonVanos) kyseessä:
                      - Auto käy hirveän raskaasti tyhjäkäyntiä kun MAF on kytketty kiinni, varsinkin pakkasesta startatessa ei lähes ollenkaan, ilman MAFfia paljon paremmin, mutta silti kylmänä käy vajailla ja hytkyttäen.
                      - Pölläyttää öljysavut käynnistäessä.
                      - Kun avaa öljykorkin käynnissä niin todella voimakas imu koneessa, normaalia, en usko. (?)
                      - Kun liikennevaloihin tullessa päästää kaasusta niin kierrokset suoriltaan tippuu melkein nolliin ja sitten tasaantuu 500rpm käymään tärisevää tyhjäkäyntiä, ja pikkuhiljaa rupee yskimään pudottaen noin 400rpm, yli 1500rpm käy normaalisti.

                      Moottoriin vaihdettu tulpat, öljyt, suodattimet, vent.kopan tiivisteet ja MAF (Bremi), tiedossa on tällä hetkellä pieni imuvuoto kaasuläpän tiivisteestä, mutta tietenkin pulteista osa pyöristyi kun koitin irroittaa kaasuläppää vaihtaakseni tiivisteen, joten varmasti tuolla vaikutusta, mutta silti epäilyttää että onko kuitenkaan tämä imuvuoto kaiken alku ja juuri.
                      Huohotin piti testiksi vaihtaa, ja tottakai täysin samaa paskaa pulttien osalta sen kanssa joten sekin jäi vaihtamatta.

                      Eli onko tosiaan niin että pieni imuvuoto tai huohotin lamaannuttaa koneen ihan täysin tyhjäkäynnillä ja varsinkin kylmänä? :think Kokemukseni kutosissa on se ettei kumpikaan lamauta konetta, ainoastaa kasvattaa adaptaatioita ja muulla tavalla antaa ilmi itsestään.

                      Sitten vaihdelaatikon kimppuun, eli automaatti 5HP24 kyseessä.
                      - Kylmänä pakat luistaa kun reilulla kaasulla vaihtaa käsin vaihteita varsinkin 2-3 ja 3-4, onko tähän mitään tehtävissä. Vaikka moni pyörittää päätään ja huutaa ei niin ajattelin lyödä ATF-III laatikkoon jossain vaiheessa sillä tuo oma 528iA on varustettu perus ATF:llä ja on todella jämpti laatikko sen jälkeen, nopea vaihtamaan eikä luista yhtään.
                      - Onko normaalia että manuaalipuolella momentinmuunnin lukittuu vain 4. ja 5. vaihteilla isoilla nopeuksilla (70-90km/h), mutta D:llä lukittuu jo alkaen 50km/h.
                      - Onko mahdollista saada myös manuaalipuolelle lukittuminen pienemmissä vauhdeissa?
                      - Laatikko vaihtaa itsekseen vaihteita manuaalipuolella hyvin oudosti, jos esim. on 2. vaihteella ja ilman luistonestoa näpäyttää kaasua niin että pyörät sutaisee, kierrokset käy 2000rpm ja samalla päästää kaasun niin laatikko lyö 3. vaihteelle, sama toistuu kun tekee 3. vaihteella. Testattu ettei kepin mikrokytkimet tee mitään vaan laatikko toimii omillaan.

                      Ja koska foorumilla joskus tulee vastaan niin turhan vittuilun voi jättää pois.
                      Huohottimen kalvo on ainakin hajalla. Sen saa vaihdettua avaamatta imusarjan takakannen pultteja. https://youtu.be/-VJbQbLARkg

                      En tiedä kuinka normaalia on mutta myös mulla laatikko vaihtaa manuaalitilassa juuri kuvaamallasi tavalla.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • _Bäri_
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2014
                        • 933
                        • Turku

                        Molemmat omat e39 on toiminu manuaalipuolella samanlailla.
                        G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                        Ex:
                        E61 535dA -05
                        E91 320dA -06
                        E53 X5 3.0dA - 03
                        E39 535iA -01
                        E39 520i -97
                        E39 530dA - 00

                        Comment

                        • Jax_KiBez
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 2061
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by peto2 View Post
                          Huohottimen kalvo on ainakin hajalla. Sen saa vaihdettua avaamatta imusarjan takakannen pultteja. https://youtu.be/-VJbQbLARkg

                          En tiedä kuinka normaalia on mutta myös mulla laatikko vaihtaa manuaalitilassa juuri kuvaamallasi tavalla.
                          Pitää koittaa toi huohottimen kalvo vaihtaa pelkästään, koitin jo tosta varaosasta irti mutta tuntuu että paskaksi menee se kuori ennekuin saa irti, pitää varmaan tommonen samannäköinen työkalu työstää jostain. :think

                          Koskiko sun ja Bäri:n kokemukset laatikosta myös tuota pykälien itsestään vaihtumista pienellä kaasun nypäytyksellä?
                          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                          _____________________________________
                          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                          Tästä mun kaluston showroomiin
                          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                          Comment

                          • _Bäri_
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2014
                            • 933
                            • Turku

                            Tekee välillä talvisin tota itsestään vaihtamista, pienenmillä kierroksilla. Vaihtaa myös itsestään jos yrittää kierrättää rajottimelle. En oo tosta kaasun nypäyksestä vaihtamisesta välittäny kun on muuten laatikko pelannu hyvin. Öljyt oon vaihtanu 20tkm sitten.
                            Last edited by _Bäri_; 11-03-2018, 23:20.
                            G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                            Ex:
                            E61 535dA -05
                            E91 320dA -06
                            E53 X5 3.0dA - 03
                            E39 535iA -01
                            E39 520i -97
                            E39 530dA - 00

                            Comment

                            • DaJackal
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2018
                              • 43
                              • Lappeenranta

                              Uusi käyttäjä ilmoittautuu... Mitsubishi-harrastaja, mutta kun ei Mitsulla ole mitään kunnollista tarjottavaa dieselosastolle (ainakaan <5ke hintaluokassa) niin joutuu katselemaan muihin merkkeihin. Tulipa sitten ostettua suutinvikainen E39 530dA Touring ('01) kun halvalla sai ja oli kunnoltaan siisti. Puhdas käyttöauto olisi tarkoitus tehdä, meinasin jopa pakettiautoistaa tuon mutta kun on niin siisti ja mukava nahkasisusta niin alkoi käydä sääliksi -> katsellaan nyt ja mennään 5-paikkaisena toistaiseksi.

                              Mikäs on tällä hetkellä paras paikka hommata uusi suutin kohtuuhintaan? Nykyinen supsuttaa dieseliä päältä läpi. Vai huoltaako noita Suomessa jokin pulju? Saksasta saa näköjään huollettuja suuttimia ~100€/kpl kun vain lähettää vanhat paluupostissa takaisin.

                              Kunhan saa kapineen toimimaan ja tulee kesän myötä pitoja, niin pikkuisen lisää puhtiakin voisi pellin alle kaivata. Ei todellakaan mitään viimeisiä hevosia (lähemmä puoli miljoonaa ajettu, ei passaa kiusata) enkä mitään 600€ lastutusta kehtaa tuon ikäiseen tilata, mutta jos joku harrastaja näitä tekee alle 50%:llä tuosta niin saa ilmiantaa itsensä privaviestillä. Jokin 210/460 tms lukemat antava siisti ja liikoja savuttamaton softa riittäisi hyvin, ikä on jo rauhoittanut ajotapaa ja ripeämpään menoon sopivia pelejäkin löytyy pihasta niin ei tarvitse näillä revitellä. Kunhan kärrin vedossa ja ohituksissa ei hyydy.

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                Originally posted by DaJackal View Post
                                Mikäs on tällä hetkellä paras paikka hommata uusi suutin kohtuuhintaan? Nykyinen supsuttaa dieseliä päältä läpi. Vai huoltaako noita Suomessa jokin pulju? Saksasta saa näköjään huollettuja suuttimia ~100€/kpl kun vain lähettää vanhat paluupostissa takaisin.
                                Harvemmin suutin vuotaa ulospäin. Jos siinä on ulkopuolella vuotoa, niin todennäköisemmin tulee suuttimen päältä vuotavasta paluulinjasta tai korkeapaineyhteestä.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎