E39 Kysymyksiä ja vastauksia XVII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • asse21
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Onko toverit päässeet ajelemaan kunnossa olevaa E39:iä jossa ois oikeasti timmi alusta, vielä sillä tavalla että osais verrata M-Sport 1 ja M-sport 2 alustoja? Noissa kai on erona lähinnä millin paksummat vakaajat. Oma auto on keveimmästä päästä, mietin että ajomukavuuden kannalta varmaan "palauttaminen" ekaan voisi olla kiva. Tarkoitus ei kuitenkaan ole mitään rata-autoa tehdäkään. Ja toisaalta auton valmistusajankohtana tuota kakkosta ei ollut saatavissa. 523i.
    Tässä tampereella olis... -97 523i sport alustalla ja vähillä metreillä.
    ajelen ihan 16 pullakumeilla ja kaikki alustassa orkkista.
    Ajomukavuus on kyllä mielestäni hyvä näin.
    Pihassa myös 2001 touring, jossa rautajouset. Takapäässä siinä kaiketi jotkut kuormajouset, kun tyhjänä todella huono peräpään käytös. Edessä m-sport tolpat.
    varusteena siinä on joku ulosvedettävä takakontin pohja, sillä mietin, onko jousitus jäykempi. Mut jokatapauksessa iso ero näissä mukavuudessa.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Enpä ole, mutta ainakin oma kombo Eibach Pro-Kit + iskareina vakio Sachsit on tosi mukava, ja ulkonäkökin kohdillaan. Vannekoko 17”.

    Edit. Kaikki tukivarret uusittu Lemförderin tuotteilla, kallistuksenvakaajien ja takakelkan puslat vielä orkkis kumiset.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Onko toverit päässeet ajelemaan kunnossa olevaa E39:iä jossa ois oikeasti timmi alusta, vielä sillä tavalla että osais verrata M-Sport 1 ja M-sport 2 alustoja? Noissa kai on erona lähinnä millin paksummat vakaajat. Oma auto on keveimmästä päästä, mietin että ajomukavuuden kannalta varmaan "palauttaminen" ekaan voisi olla kiva. Tarkoitus ei kuitenkaan ole mitään rata-autoa tehdäkään. Ja toisaalta auton valmistusajankohtana tuota kakkosta ei ollut saatavissa. 523i.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Mofe View Post
    Hei!

    Pitäisi päästä INPA:lla ja ehkä NCS expertillä sörkkimään IHKA (ilmastointi ja ilmanvaihto) moduulia.
    Auto on aivan alkupään e39 jossa IHKA moduuli ilmeisesti pyörii vielä ADS interfacella eli tuommoisella usb -> obd2 -> bmw pyöreä liitin hässäkällä plus INPA:lla ei saa puhuttua ihkalle. Jos tilalle vaihtaa uudemmasta autosta K-line yhteensopivan moduulin niin toimiiko se sitten enää ollenkaan. Tai ainakin täytynee se koodata autoon yhteensopivaksi vanhan ihkan ZCS- koodit.

    Pitäisi päästä sörkkimään, miksei tuulilasille tule ilmaa. Ei kiinnostaisi hommata ADS kamppeita yhtä moduulia varten eikä penkoa kojelautaa auki lukematta koodeja. Ja eikä läppämoottoria vaihtaessa tarvitse sekin kalibroida tietokoneen kautta.

    omituisesti sitten taasen esim ECU, ABS, mittaristo sun muut toimivat uudemman interfacen mukaisesti mutta vain IHKA on mykkä. Auton runkonumero jossain väitti että on niinkin vanha E39 että runko on valmistettu 95 puolella eikä 96.
    Se pyöreä pistoke ei vielä tarkoita, että pitäisi olla ADS kaapeli.Itse muistelisin ettei edes alkupään E39:n kanssa tarvitse ADS. E36, E38 jne vanhempi kalusto sitten erikseen. Sen pyöreän adapterin saa ~5-20€ riippuen ostopaikasta.

    Leave a comment:


  • Mofe
    replied
    Hei!

    Pitäisi päästä INPA:lla ja ehkä NCS expertillä sörkkimään IHKA (ilmastointi ja ilmanvaihto) moduulia.
    Auto on aivan alkupään e39 jossa IHKA moduuli ilmeisesti pyörii vielä ADS interfacella eli tuommoisella usb -> obd2 -> bmw pyöreä liitin hässäkällä plus INPA:lla ei saa puhuttua ihkalle. Jos tilalle vaihtaa uudemmasta autosta K-line yhteensopivan moduulin niin toimiiko se sitten enää ollenkaan. Tai ainakin täytynee se koodata autoon yhteensopivaksi vanhan ihkan ZCS- koodit.

    Pitäisi päästä sörkkimään, miksei tuulilasille tule ilmaa. Ei kiinnostaisi hommata ADS kamppeita yhtä moduulia varten eikä penkoa kojelautaa auki lukematta koodeja. Ja eikä läppämoottoria vaihtaessa tarvitse sekin kalibroida tietokoneen kautta.

    omituisesti sitten taasen esim ECU, ABS, mittaristo sun muut toimivat uudemman interfacen mukaisesti mutta vain IHKA on mykkä. Auton runkonumero jossain väitti että on niinkin vanha E39 että runko on valmistettu 95 puolella eikä 96.
    Last edited by Mofe; 26-08-2024, 18:40.

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Koko kuskin puoli lykkää kuumaa, myös silloin kun ilmastointi on kytketty pois päältä. Ehdin viimein eilen illalla googlailla ja tuolta vesiventtiililtä se tosiaan haiskahtaa. Kiitos vinkeistä.

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by hietase View Post
    Kesän kuumimman päivän kunniaksi ilmastointi alkoi puhaltaa kuumaa kuskin puolelta. Repsikan puolelta tulee ihan normaalisti kylmää, eli itse kompressori ym. hilppeet toimivat.

    Mikä siis vikana? Voiko joku veden kiertoon liittyvä venttiili olla juminut, vai ilmaa ohjaavien läppien moottoreissa vikaa? Vai jotain softajuttuja?

    Auto -02 530da.
    Vesiventtiili oirehtii noin.

    Leave a comment:


  • Wildchild
    replied
    Oletettavasti siitä keskimmäisestä suulakkeesta tulee kuumaa, muualta kylmää? Vai koko kuskin puoli puhaltaa kuumaa?

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Kesän kuumimman päivän kunniaksi ilmastointi alkoi puhaltaa kuumaa kuskin puolelta. Repsikan puolelta tulee ihan normaalisti kylmää, eli itse kompressori ym. hilppeet toimivat.

    Mikä siis vikana? Voiko joku veden kiertoon liittyvä venttiili olla juminut, vai ilmaa ohjaavien läppien moottoreissa vikaa? Vai jotain softajuttuja?

    Auto -02 530da.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by IiroU View Post
    Lisätietoa tuosta öljynpainevalosta. Omistaja kertoi tyhjäkäyntikierrosten olevan liian alhaiset. Valo palaa kuulemma vain tyhjäkäynnillä. Paine tyhjäkäynnillä 0.5bar ja kierrosten nosto sammuttaa valon. Imuvuoto ja tyhjäkäynti liian alhaalla? Ainakin vastaavaa ollut netissä muillakin.
    Imuvuoto yleensä nostaa tyhjäkäyntiä

    Leave a comment:


  • IiroU
    replied
    Lisätietoa tuosta öljynpainevalosta. Omistaja kertoi tyhjäkäyntikierrosten olevan liian alhaiset. Valo palaa kuulemma vain tyhjäkäynnillä. Paine tyhjäkäynnillä 0.5bar ja kierrosten nosto sammuttaa valon. Imuvuoto ja tyhjäkäynti liian alhaalla? Ainakin vastaavaa ollut netissä muillakin.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by tjhoo View Post

    Kiitos vinkistä, pääsin vasta tänään tallille jatkamaan harrastusta. Otin alipaineletkun irti ja tulppasin, ja tällöin auto toimii moitteettomasta. Asentaessa tarkastin tuon venttiilin lautasen, enkä siinä siinä huomannut mitään poikkeavaa. Nyt kun auto toimii tulpattuna, niin onko ohje vain "kovaa ajoa" vai onko EGR-venttiili tai alipainesäädin rikki?
    Todennäköisesti alipainesolenoidi rikki. Näissä tuo EGR:n disablointi ei vaadi softausta, joten voit hyvin jatkaa alipaineletku tulpattuna.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Eihän tehty samalla reissulla moottorin sisäpesua ja paskat on tukkineet öp:n imusuodattimen?

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Eikö ole mitattu öljynpainetta? Sehän on varmaan ensimmäinen asia mitä tehdään kun se punainen öljykannun kuva palaa mittarissa

    Leave a comment:


  • IiroU
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Vikakohteita öljynvaihdossa: väärä öljy eli todella liian ohut tämän koneen laakerivälyksille, väärä suodatin eli ei ole tiivis päästä/päistä, suodattimen kansi rikki tai ne pienet o-renkaat rikki/puuttuu. Öljypumppu tai paineanturi tuskin hajoaa vaihdon yhteydessä.
    Kiitos, aikalailla vastaavan listan sain aikaiseksi itse pohdiskellessa. Taitaa olla parempi käydä katsomassa kyseistä autoa. Itse en myöskään usko öljypumpun/paineanturin hajonneen öljynvaihdon aikana.

    Leave a comment:

Working...
X