E39 Kysymyksiä ja vastauksia XVII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9198
    • Oulu

    #376
    Originally posted by hyde92 View Post
    Edit: yksi kaveri epäili polttoainepumpun maadoitusta. Jos se on tämä, niin osaako porukka sanoa missä tuo pumppu autossa sijaitsee? 525d 2003
    Todella harvoin vikaa tuossa Webaston pumpussa, ellei joku ole mennyt sinne hätäpäissään vaihtamaan jotain tarvikepumppua. Eikä ole tullut toistaiseksi vastaan yhtään johtovikaistakaan. Toki ainahan tuolla auton pohjassa voi kaikenlaista sattua. Weban pumppu hieman siirtopumpun takapuolella. Missä kortti kunnostettiin? Lähtökohtaisesti tuo pumpun vikakoodi kuitenkin kortilla oleva vika.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • hyde92
      Newbiemmer
      • Dec 2025
      • 16
      • FINLAND

      #377
      Originally posted by Clavurion View Post

      Todella harvoin vikaa tuossa Webaston pumpussa, ellei joku ole mennyt sinne hätäpäissään vaihtamaan jotain tarvikepumppua. Eikä ole tullut toistaiseksi vastaan yhtään johtovikaistakaan. Toki ainahan tuolla auton pohjassa voi kaikenlaista sattua. Weban pumppu hieman siirtopumpun takapuolella. Missä kortti kunnostettiin? Lähtökohtaisesti tuo pumpun vikakoodi kuitenkin kortilla oleva vika.


      Okei.. siikalatvan laitehuolto kunnostanut. Voihan vattu.. mäpä tarkastan sen pumpun liittimet, täytyy toivoa, että ei tarvitsisi taas alkaa tuota webaa purkamaan ja korttia lähettelemään, hirvee homma nimittäin tuo rumba.

      Clavurion kun käynnistin auton tuon testin ajaksi, niin tuota vikakoodia ei tullut. Osaatko sanoa miksi? Voisiko korkeammalla jännitteellä olla vaikutusta asiaan? Istasta seurasin vielä noita arvoja ja tosiaan, kun auto ei ole käynnissä, niin ”metering pump” ja ”flame detetected OFF ja moottorin ollessa käynnissä ne oli ON.


      Ja tosiaan kun ajan pelkän webaston pumpputestin, niin kaikki OK, ei vikakoodia.
      Last edited by hyde92; 18-12-2025, 23:12.

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9198
        • Oulu

        #378
        Originally posted by hyde92 View Post



        Okei.. siikalatvan laitehuolto kunnostanut. Voihan vattu.. mäpä tarkastan sen pumpun liittimet, täytyy toivoa, että ei tarvitsisi taas alkaa tuota webaa purkamaan ja korttia lähettelemään, hirvee homma nimittäin tuo rumba.

        Clavurion kun käynnistin auton tuon testin ajaksi, niin tuota vikakoodia ei tullut. Osaatko sanoa miksi? Voisiko korkeammalla jännitteellä olla vaikutusta asiaan? Istasta seurasin vielä noita arvoja ja tosiaan, kun auto ei ole käynnissä, niin ”metering pump” ja ”flame detetected OFF ja moottorin ollessa käynnissä ne oli ON.


        Ja tosiaan kun ajan pelkän webaston pumpputestin, niin kaikki OK, ei vikakoodia.
        Tarkoititko noilla lainausmerkeissä olevilla status-tietoja vai vikakoodeja?

        Korkeampi jännite ja pumpun käyttäminen (pumppu lämpenee) vaikuttavat pumpun koodin ilmaantumiseen, koska resistanssiahan se kortti mittaa eheyden toteamisessa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • hyde92
          Newbiemmer
          • Dec 2025
          • 16
          • FINLAND

          #379
          Originally posted by Clavurion View Post

          Tarkoititko noilla lainausmerkeissä olevilla status-tietoja vai vikakoodeja?

          Korkeampi jännite ja pumpun käyttäminen (pumppu lämpenee) vaikuttavat pumpun koodin ilmaantumiseen, koska resistanssiahan se kortti mittaa eheyden toteamisessa.
          Eli mikä johtopäätös tuosta pitäisi vetää? kyllä nimenomaan statustietoja. Ohessa kuva, kun auto oli testin aikana käynnissä. Eli mitä tästä nyt sitten pitäisi päätellä? : jos testi menee läpi ja webasto käynnistyy auton ollessa käynnissä ja auton ei ollessa käynnissä ei käynnisty ja tulee vikakoodi, niin epäiletkö edelleen piirikorttia, vai? P.S. Ajoin auton lämpimäksi ja n. 30min ja ajoin testin heti perään auton ollessa sammuksissa, sama juttu, ei mennyt testi läpi.

          Comment

          • hyde92
            Newbiemmer
            • Dec 2025
            • 16
            • FINLAND

            #380
            Click image for larger version

Name:	IMG_2248.jpg
Views:	37
Size:	46.8 KB
ID:	5540492 Ohessa kuva

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9198
              • Oulu

              #381
              Originally posted by hyde92 View Post

              Eli mikä johtopäätös tuosta pitäisi vetää? kyllä nimenomaan statustietoja. Ohessa kuva, kun auto oli testin aikana käynnissä. Eli mitä tästä nyt sitten pitäisi päätellä? : jos testi menee läpi ja webasto käynnistyy auton ollessa käynnissä ja auton ei ollessa käynnissä ei käynnisty ja tulee vikakoodi, niin epäiletkö edelleen piirikorttia, vai? P.S. Ajoin auton lämpimäksi ja n. 30min ja ajoin testin heti perään auton ollessa sammuksissa, sama juttu, ei mennyt testi läpi.
              Moottori sammutettuna Webasto ei käynyt ja moottori käynnissä Webasto kävi? Eikö silloin mene ihan loogisesti pumpun toiminnan ja liekintunnistuksen status? En ole koskaan käyttänyt ISTA:a Weban diagnosoinnissa, kun INPA:ssa on siihen erittäin kattavat välineet, joten en osaa sanoa, miten homma tarkalleen ISTA:ssa menee.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • hyde92
                Newbiemmer
                • Dec 2025
                • 16
                • FINLAND

                #382
                Originally posted by Clavurion View Post

                Moottori sammutettuna Webasto ei käynyt ja moottori käynnissä Webasto kävi? Eikö silloin mene ihan loogisesti pumpun toiminnan ja liekintunnistuksen status? En ole koskaan käyttänyt ISTA:a Weban diagnosoinnissa, kun INPA:ssa on siihen erittäin kattavat välineet, joten en osaa sanoa, miten homma tarkalleen ISTA:ssa menee.
                Mitä siis tuolla haet? moottori sammuksissa webasto ei käynnistynyt ja tuli pumpun vikakoodi. Eli miksi testi onnistuu auton ollessa käynnissä, mutta sammutettuna ei? Kyllähän tuo pumppu ja liekki pitäisi olla status ON testin ollessa käynnissä, vaikka auto on sammuksissa eihän tuo testi muuten onnistu. Lisäksi ista vaati testin käynnistämiseen, että avain on 1 asennossa.

                on mulla inpakin koneella, että jos sulla on jotain vinkkejä, niin voin sitäkin kautta tätä kokeilla. Lähinnä haluaisin nyt saada varmuuden, että onko vika edelleen piirikortissa vai jossain muualla.


                JA ISO KIITOS, kun jaksat auttaa
                Last edited by hyde92; Yesterday, 11:49.

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9198
                  • Oulu

                  #383
                  Originally posted by hyde92 View Post

                  Mitä siis tuolla haet? moottori sammuksissa webasto ei käynnistynyt ja tuli pumpun vikakoodi. Eli miksi testi onnistuu auton ollessa käynnissä, mutta sammutettuna ei? Kyllähän tuo pumppu ja liekki pitäisi olla status ON testin ollessa käynnissä, vaikka auto on sammuksissa eihän tuo testi muuten onnistu. Lisäksi ista vaati testin käynnistämiseen, että avain on 1 asennossa.

                  on mulla inpakin koneella, että jos sulla on jotain vinkkejä, niin voin sitäkin kautta tätä kokeilla. Lähinnä haluaisin nyt saada varmuuden, että onko vika edelleen piirikortissa vai jossain muualla.


                  JA ISO KIITOS, kun jaksat auttaa
                  Edelleen en tiedä, mitä tuo testi tarkalleen tekee ja mitä pitää sisällään. Millä muuten aktivoit Weban testausten aikana, kun diagnostiikka on Weban kanssa keskustelussa? Jostakin syystä jänniteohjattu aktivointi tekee diagnostiikkaan häröjä. Väylän kautta MID tai navin näytön kautta homma toimii.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • hyde92
                    Newbiemmer
                    • Dec 2025
                    • 16
                    • FINLAND

                    #384
                    Originally posted by Clavurion View Post

                    Edelleen en tiedä, mitä tuo testi tarkalleen tekee ja mitä pitää sisällään. Millä muuten aktivoit Weban testausten aikana, kun diagnostiikka on Weban kanssa keskustelussa? Jostakin syystä jänniteohjattu aktivointi tekee diagnostiikkaan häröjä. Väylän kautta MID tai navin näytön kautta homma toimii.
                    Istassa voi käynnistää webaston manuaalisesti kohdasta component triggering. Kuva.

                    Saako inpalla testattua tuon weban paremmin? Jos MIDiä käyttää, niin eikö se vaadi tietyn ulkolämpötilan, että suostuu lähtemään sitä kautta päälle?
                    Attached Files
                    Last edited by hyde92; Yesterday, 12:35.

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 4545
                      • Finnland

                      #385
                      Jos se pumppu pelaa suoralla virralla, niin sitten se toimii, ainakin noin E53:n perusteella.
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9198
                        • Oulu

                        #386
                        Originally posted by hyde92 View Post

                        Istassa voi käynnistää webaston manuaalisesti kohdasta component triggering. Kuva.

                        Saako inpalla testattua tuon weban paremmin? Jos MIDiä käyttää, niin eikö se vaadi tietyn ulkolämpötilan, että suostuu lähtemään sitä kautta päälle?
                        Eli tästä käynnistämisestä ISTA:n kautta olet testinä puhunut? Varmaan värkin saa kummalla tahansa softalla testattua, mutta ainakin INPA:ssa on todella hyvä live-data Webalta. Testiä varten status-sivu diagnostiikalla auki ja käynnistys sinun tapauksessa MID:ltä. Näin näkee parhaiten, mitä siellä tapahtuu tai jää tapahtumatta. Jos käynnistää diagnostiikalla siinä jää väistämättä se kriittisin kohta näkymättä, kun käynnistyksen alussa hehkun resistanssi mitataan (Flame detector query), meneekö se läpi vai ei.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • HC-Tuning
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 275
                          • Itärajalla

                          #387
                          Originally posted by Clavurion View Post

                          Kurkkaa diagnostiikalla jarrupaine lepotilassa (0) ja reilusti jarrupoljinta painaen (pitää nousta yli 80 bar). Jos nämä on OK, aktivoi esipainepumppu (pre-charge pump) ja kuulostele, käynnistyykö se ja nouseeko jarrupaine. Mikäli ei, testaa esipainepumppu suoralla jännitteellä. Mikäli pumppu toimii suoralla jännitteellä, vika on DSC-modulissa, jolta syöttö pumpulle pitäisi tulla. Varsin yleinen ongelma näissä surullisen kuuluisissa ABS-purkeissa.
                          Nyt tuli hieman testailtua. Ei oo tuo inpa oikein tuttu vielä, niin tuota pre-charge pump en löytänyt aktivointi valikosta mutta normi pump toimi ja joku Loading pump tai vastaava ei taasen puhunut mitään, kun kokeili.
                          Jarrupaine -1 ja helposti sai yli 80bar painettua, mikäli se tuo print arvo oli..

                          Comment

                          • hyde92
                            Newbiemmer
                            • Dec 2025
                            • 16
                            • FINLAND

                            #388
                            Originally posted by Clavurion View Post

                            Eli tästä käynnistämisestä ISTA:n kautta olet testinä puhunut? Varmaan värkin saa kummalla tahansa softalla testattua, mutta ainakin INPA:ssa on todella hyvä live-data Webalta. Testiä varten status-sivu diagnostiikalla auki ja käynnistys sinun tapauksessa MID:ltä. Näin näkee parhaiten, mitä siellä tapahtuu tai jää tapahtumatta. Jos käynnistää diagnostiikalla siinä jää väistämättä se kriittisin kohta näkymättä, kun käynnistyksen alussa hehkun resistanssi mitataan (Flame detector query), meneekö se läpi vai ei.
                            No on toi ihmeellinen laite tuo webasto tai sitten ongelma on tuo istan oma testi kuten sanoit. Ajoin webastotestin eka kone käynnissä ja sen jälkeen kone sammuksissa. Kun kone oli sammuksissa, niin lämmöt nousi todella korkealle, n. 120 astetta, ilmeisesti vesipumppu ei pyörinyt tai siellä oli ilmakupla? Autoon vaihdettiin tässä juuri myös moottorin vesipumppu ja termari, niin oisko sinne sitten jäänyt ehkä ilmaa? Asentaja ei erikseen ilmannut järjestelmää muuta kuin ajamalla lämpimäksi ja pitämällä jonkun aikaa paisarin korkkia auki ja kierroksia korkealla. Jäin vain miettimään, että onko toi nyt ihan oikea tapa ilmaukselle. Noh olin jo huolissani, että menikö se weba nyt paskaksi, ilmeisesti noi on kuitenkin suunniteltu kestämään pieni ylilämpeneminen. Odotin, että tuo jäähtyy ja kokeilin laittaa MID:in kautta päälle. Aluksi ei lähtenyt, mutta kun kytkin istan kautta webaston manuaalisesti ”pois päältä” ja sitten käynnistin sen MIDistä niin Voila!. Webasto toimi kuin kello ja arvot pysyivät normaalina eikö tuon jälkeen ilmaantunut vikakoodia. Täytyy jatkaa testailua, toivottavasti nyt pelaa OK. Inpassa mulla on melkeen kaikki Saksaksi pl. Aloitusvalikko. Onko ohjeita miten tuon kielen saa muutettua kokonaisuudessaan englanniksi?

                            ja osaatko ite ottaa tuohon auc sensoriin kantaa? Piuhalle ei tuu kun 5v jännite. Mittasin sulakkeet 2,9 ja 20, OK
                            Last edited by hyde92; Yesterday, 19:08.

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9198
                              • Oulu

                              #389
                              AUC-sensorin kanssa ei kannata itseään vaivata. Toimii ainoastaan, jos sisäkierto asetettu automaattiasentoon. Toimiessaankin vähän herran haltuun, mihin se reagoi.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • IiroU
                                BTCF Member
                                • Oct 2021
                                • 551
                                • Turku

                                #390
                                AUC-sensori mahtaa olla rikki lähes jokaisesta yli 10 vuotta vanhasta bemarista. Suomessa on puhdas ilma, joten tuolle automaattiselle sisäkierrolle tuskin on kovin paljoa tarvetta.
                                E65 745d Individual -07
                                Ex:
                                E39 530dA Touring M-Sport -02
                                E39 528i Sedan -00
                                Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
                                Yhteydenotot YV.

                                Comment

                                Working...
                                X