Originally posted by hyde92
View Post
E39 Kysymyksiä ja vastauksia XVII
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Todella harvoin vikaa tuossa Webaston pumpussa, ellei joku ole mennyt sinne hätäpäissään vaihtamaan jotain tarvikepumppua. Eikä ole tullut toistaiseksi vastaan yhtään johtovikaistakaan. Toki ainahan tuolla auton pohjassa voi kaikenlaista sattua. Weban pumppu hieman siirtopumpun takapuolella. Missä kortti kunnostettiin? Lähtökohtaisesti tuo pumpun vikakoodi kuitenkin kortilla oleva vika.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
-
Originally posted by Clavurion View Post
Todella harvoin vikaa tuossa Webaston pumpussa, ellei joku ole mennyt sinne hätäpäissään vaihtamaan jotain tarvikepumppua. Eikä ole tullut toistaiseksi vastaan yhtään johtovikaistakaan. Toki ainahan tuolla auton pohjassa voi kaikenlaista sattua. Weban pumppu hieman siirtopumpun takapuolella. Missä kortti kunnostettiin? Lähtökohtaisesti tuo pumpun vikakoodi kuitenkin kortilla oleva vika.
Okei.. siikalatvan laitehuolto kunnostanut. Voihan vattu.. mäpä tarkastan sen pumpun liittimet, täytyy toivoa, että ei tarvitsisi taas alkaa tuota webaa purkamaan ja korttia lähettelemään, hirvee homma nimittäin tuo rumba.
Clavurion kun käynnistin auton tuon testin ajaksi, niin tuota vikakoodia ei tullut. Osaatko sanoa miksi? Voisiko korkeammalla jännitteellä olla vaikutusta asiaan? Istasta seurasin vielä noita arvoja ja tosiaan, kun auto ei ole käynnissä, niin ”metering pump” ja ”flame detetected OFF ja moottorin ollessa käynnissä ne oli ON.
Ja tosiaan kun ajan pelkän webaston pumpputestin, niin kaikki OK, ei vikakoodia.Last edited by hyde92; 18-12-2025, 23:12.
Comment
-
Tarkoititko noilla lainausmerkeissä olevilla status-tietoja vai vikakoodeja?Originally posted by hyde92 View Post
Okei.. siikalatvan laitehuolto kunnostanut. Voihan vattu.. mäpä tarkastan sen pumpun liittimet, täytyy toivoa, että ei tarvitsisi taas alkaa tuota webaa purkamaan ja korttia lähettelemään, hirvee homma nimittäin tuo rumba.
Clavurion kun käynnistin auton tuon testin ajaksi, niin tuota vikakoodia ei tullut. Osaatko sanoa miksi? Voisiko korkeammalla jännitteellä olla vaikutusta asiaan? Istasta seurasin vielä noita arvoja ja tosiaan, kun auto ei ole käynnissä, niin ”metering pump” ja ”flame detetected OFF ja moottorin ollessa käynnissä ne oli ON.
Ja tosiaan kun ajan pelkän webaston pumpputestin, niin kaikki OK, ei vikakoodia.
Korkeampi jännite ja pumpun käyttäminen (pumppu lämpenee) vaikuttavat pumpun koodin ilmaantumiseen, koska resistanssiahan se kortti mittaa eheyden toteamisessa.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Eli mikä johtopäätös tuosta pitäisi vetää? kyllä nimenomaan statustietoja. Ohessa kuva, kun auto oli testin aikana käynnissä. Eli mitä tästä nyt sitten pitäisi päätellä?Originally posted by Clavurion View Post
Tarkoititko noilla lainausmerkeissä olevilla status-tietoja vai vikakoodeja?
Korkeampi jännite ja pumpun käyttäminen (pumppu lämpenee) vaikuttavat pumpun koodin ilmaantumiseen, koska resistanssiahan se kortti mittaa eheyden toteamisessa.
: jos testi menee läpi ja webasto käynnistyy auton ollessa käynnissä ja auton ei ollessa käynnissä ei käynnisty ja tulee vikakoodi, niin epäiletkö edelleen piirikorttia, vai? P.S. Ajoin auton lämpimäksi ja n. 30min ja ajoin testin heti perään auton ollessa sammuksissa, sama juttu, ei mennyt testi läpi.
Comment
-
Moottori sammutettuna Webasto ei käynyt ja moottori käynnissä Webasto kävi? Eikö silloin mene ihan loogisesti pumpun toiminnan ja liekintunnistuksen status? En ole koskaan käyttänyt ISTA:a Weban diagnosoinnissa, kun INPA:ssa on siihen erittäin kattavat välineet, joten en osaa sanoa, miten homma tarkalleen ISTA:ssa menee.Originally posted by hyde92 View Post
Eli mikä johtopäätös tuosta pitäisi vetää? kyllä nimenomaan statustietoja. Ohessa kuva, kun auto oli testin aikana käynnissä. Eli mitä tästä nyt sitten pitäisi päätellä?
: jos testi menee läpi ja webasto käynnistyy auton ollessa käynnissä ja auton ei ollessa käynnissä ei käynnisty ja tulee vikakoodi, niin epäiletkö edelleen piirikorttia, vai? P.S. Ajoin auton lämpimäksi ja n. 30min ja ajoin testin heti perään auton ollessa sammuksissa, sama juttu, ei mennyt testi läpi.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Mitä siis tuolla haet?Originally posted by Clavurion View Post
Moottori sammutettuna Webasto ei käynyt ja moottori käynnissä Webasto kävi? Eikö silloin mene ihan loogisesti pumpun toiminnan ja liekintunnistuksen status? En ole koskaan käyttänyt ISTA:a Weban diagnosoinnissa, kun INPA:ssa on siihen erittäin kattavat välineet, joten en osaa sanoa, miten homma tarkalleen ISTA:ssa menee.
moottori sammuksissa webasto ei käynnistynyt ja tuli pumpun vikakoodi. Eli miksi testi onnistuu auton ollessa käynnissä, mutta sammutettuna ei? Kyllähän tuo pumppu ja liekki pitäisi olla status ON testin ollessa käynnissä, vaikka auto on sammuksissa eihän tuo testi muuten onnistu. Lisäksi ista vaati testin käynnistämiseen, että avain on 1 asennossa.
on mulla inpakin koneella, että jos sulla on jotain vinkkejä, niin voin sitäkin kautta tätä kokeilla. Lähinnä haluaisin nyt saada varmuuden, että onko vika edelleen piirikortissa vai jossain muualla.
JA ISO KIITOS, kun jaksat auttaaLast edited by hyde92; Yesterday, 11:49.
Comment
-
Edelleen en tiedä, mitä tuo testi tarkalleen tekee ja mitä pitää sisällään. Millä muuten aktivoit Weban testausten aikana, kun diagnostiikka on Weban kanssa keskustelussa? Jostakin syystä jänniteohjattu aktivointi tekee diagnostiikkaan häröjä. Väylän kautta MID tai navin näytön kautta homma toimii.Originally posted by hyde92 View Post
Mitä siis tuolla haet?
moottori sammuksissa webasto ei käynnistynyt ja tuli pumpun vikakoodi. Eli miksi testi onnistuu auton ollessa käynnissä, mutta sammutettuna ei? Kyllähän tuo pumppu ja liekki pitäisi olla status ON testin ollessa käynnissä, vaikka auto on sammuksissa eihän tuo testi muuten onnistu. Lisäksi ista vaati testin käynnistämiseen, että avain on 1 asennossa.
on mulla inpakin koneella, että jos sulla on jotain vinkkejä, niin voin sitäkin kautta tätä kokeilla. Lähinnä haluaisin nyt saada varmuuden, että onko vika edelleen piirikortissa vai jossain muualla.
JA ISO KIITOS, kun jaksat auttaaE39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Istassa voi käynnistää webaston manuaalisesti kohdasta component triggering. Kuva.Originally posted by Clavurion View Post
Edelleen en tiedä, mitä tuo testi tarkalleen tekee ja mitä pitää sisällään. Millä muuten aktivoit Weban testausten aikana, kun diagnostiikka on Weban kanssa keskustelussa? Jostakin syystä jänniteohjattu aktivointi tekee diagnostiikkaan häröjä. Väylän kautta MID tai navin näytön kautta homma toimii.
Saako inpalla testattua tuon weban paremmin? Jos MIDiä käyttää, niin eikö se vaadi tietyn ulkolämpötilan, että suostuu lähtemään sitä kautta päälle?Last edited by hyde92; Yesterday, 12:35.
Comment
-
Eli tästä käynnistämisestä ISTA:n kautta olet testinä puhunut? Varmaan värkin saa kummalla tahansa softalla testattua, mutta ainakin INPA:ssa on todella hyvä live-data Webalta. Testiä varten status-sivu diagnostiikalla auki ja käynnistys sinun tapauksessa MID:ltä. Näin näkee parhaiten, mitä siellä tapahtuu tai jää tapahtumatta. Jos käynnistää diagnostiikalla siinä jää väistämättä se kriittisin kohta näkymättä, kun käynnistyksen alussa hehkun resistanssi mitataan (Flame detector query), meneekö se läpi vai ei.Originally posted by hyde92 View Post
Istassa voi käynnistää webaston manuaalisesti kohdasta component triggering. Kuva.
Saako inpalla testattua tuon weban paremmin? Jos MIDiä käyttää, niin eikö se vaadi tietyn ulkolämpötilan, että suostuu lähtemään sitä kautta päälle?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Nyt tuli hieman testailtua. Ei oo tuo inpa oikein tuttu vielä, niin tuota pre-charge pump en löytänyt aktivointi valikosta mutta normi pump toimi ja joku Loading pump tai vastaava ei taasen puhunut mitään, kun kokeili.Originally posted by Clavurion View Post
Kurkkaa diagnostiikalla jarrupaine lepotilassa (0) ja reilusti jarrupoljinta painaen (pitää nousta yli 80 bar). Jos nämä on OK, aktivoi esipainepumppu (pre-charge pump) ja kuulostele, käynnistyykö se ja nouseeko jarrupaine. Mikäli ei, testaa esipainepumppu suoralla jännitteellä. Mikäli pumppu toimii suoralla jännitteellä, vika on DSC-modulissa, jolta syöttö pumpulle pitäisi tulla. Varsin yleinen ongelma näissä surullisen kuuluisissa ABS-purkeissa.
Jarrupaine -1 ja helposti sai yli 80bar painettua, mikäli se tuo print arvo oli..
Comment
-
No on toi ihmeellinen laite tuo webasto tai sitten ongelma on tuo istan oma testi kuten sanoit. Ajoin webastotestin eka kone käynnissä ja sen jälkeen kone sammuksissa. Kun kone oli sammuksissa, niin lämmöt nousi todella korkealle, n. 120 astetta, ilmeisesti vesipumppu ei pyörinyt tai siellä oli ilmakupla? Autoon vaihdettiin tässä juuri myös moottorin vesipumppu ja termari, niin oisko sinne sitten jäänyt ehkä ilmaa? Asentaja ei erikseen ilmannut järjestelmää muuta kuin ajamalla lämpimäksi ja pitämällä jonkun aikaa paisarin korkkia auki ja kierroksia korkealla. Jäin vain miettimään, että onko toi nyt ihan oikea tapa ilmaukselle. Noh olin jo huolissani, että menikö se weba nyt paskaksi, ilmeisesti noi on kuitenkin suunniteltu kestämään pieni ylilämpeneminen. Odotin, että tuo jäähtyy ja kokeilin laittaa MID:in kautta päälle. Aluksi ei lähtenyt, mutta kun kytkin istan kautta webaston manuaalisesti ”pois päältä” ja sitten käynnistin sen MIDistä niin Voila!. Webasto toimi kuin kello ja arvot pysyivät normaalina eikö tuon jälkeen ilmaantunut vikakoodia. Täytyy jatkaa testailua, toivottavasti nyt pelaa OK. Inpassa mulla on melkeen kaikki Saksaksi pl. Aloitusvalikko. Onko ohjeita miten tuon kielen saa muutettua kokonaisuudessaan englanniksi?Originally posted by Clavurion View Post
Eli tästä käynnistämisestä ISTA:n kautta olet testinä puhunut? Varmaan värkin saa kummalla tahansa softalla testattua, mutta ainakin INPA:ssa on todella hyvä live-data Webalta. Testiä varten status-sivu diagnostiikalla auki ja käynnistys sinun tapauksessa MID:ltä. Näin näkee parhaiten, mitä siellä tapahtuu tai jää tapahtumatta. Jos käynnistää diagnostiikalla siinä jää väistämättä se kriittisin kohta näkymättä, kun käynnistyksen alussa hehkun resistanssi mitataan (Flame detector query), meneekö se läpi vai ei.
ja osaatko ite ottaa tuohon auc sensoriin kantaa? Piuhalle ei tuu kun 5v jännite. Mittasin sulakkeet 2,9 ja 20, OKLast edited by hyde92; Yesterday, 19:08.
Comment
-
AUC-sensorin kanssa ei kannata itseään vaivata. Toimii ainoastaan, jos sisäkierto asetettu automaattiasentoon. Toimiessaankin vähän herran haltuun, mihin se reagoi.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
AUC-sensori mahtaa olla rikki lähes jokaisesta yli 10 vuotta vanhasta bemarista. Suomessa on puhdas ilma, joten tuolle automaattiselle sisäkierrolle tuskin on kovin paljoa tarvetta.E65 745d Individual -07
Ex:
E39 530dA Touring M-Sport -02
E39 528i Sedan -00
Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
Yhteydenotot YV.
Comment
Comment