e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by schwarze View Post
    Jep, samaa kamaa. Laitoitko tuota siis myös liukuihin?
    Laitoin ennen tuota vain noihin tappeihin ja Wurthin rasvaa muualle. Ja nyt siis laitoin tuota ATE:n toista rasvaa tappeihin ja palojen taakse ja liukupintoihin.
    E39 528iA

    Comment

    • schwarze
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 2016
      • Kangasala

      Originally posted by TJJ View Post
      Ja nyt siis laitoin tuota ATE:n toista rasvaa tappeihin ja palojen taakse ja liukupintoihin.
      Miksi? Eikö tuo aiempi toiminut?
      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by schwarze View Post
        Miksi? Eikö tuo aiempi toiminut?
        Toimi se, mutta sattui nyt olemaan tuo tuubi lähempänä. (Tai mistä sen tietää toimiiko vai ei, ATE:n rasvaa kuitenkin oli tapeissa jäljellä, mutta se ulko-osa oli mustassa töhnässä. Wurthin rasva oli enimmäkseen kadonnut).

        Pitäisikin hifistellä ja vertailla rasvoja, niissähän on suuria eroja siinä miten hyvin ne toimii paineessa ja eri materiaaleissa. Jotkut rasvat katoaa kappaleiden välistä ja lopputulos on melkein sama kuin ei rasvaa olisikaan tai joskus jopa huonompi.
        E39 528iA

        Comment

        • schwarze
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 2016
          • Kangasala

          Originally posted by TJJ View Post
          Toimi se, mutta sattui nyt olemaan tuo tuubi lähempänä. (Tai mistä sen tietää toimiiko vai ei, ATE:n rasvaa kuitenkin oli tapeissa jäljellä, mutta se ulko-osa oli mustassa töhnässä. Wurthin rasva oli enimmäkseen kadonnut).

          Pitäisikin hifistellä ja vertailla rasvoja, niissähän on suuria eroja siinä miten hyvin ne toimii paineessa ja eri materiaaleissa. Jotkut rasvat katoaa kappaleiden välistä ja lopputulos on melkein sama kuin ei rasvaa olisikaan tai joskus jopa huonompi.
          Niin. No kun kumminkin olet pedantti ohjeille, miten olet ohittanut päässäsi tuon TIS:n voitelukiellon noihin liukuihin, vai tarkoittaakos se TIS vain tuota liukutatapin kierre-osaa
          Mitäs muuten tommoset uudet carrierit oikeesti maksais, ken tietää? Puhaltas hiekalla aina ajetut ja kausipyörille vaihtas sit valmiit...Vaikeeks menee
          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by schwarze View Post
            Niin. No kun kumminkin olet pedantti ohjeille, miten olet ohittanut päässäsi tuon TIS:n voitelukiellon noihin liukuihin, vai tarkoittaakos se TIS vain tuota liukutatapin kierre-osaa
            Ote vaan jotenkin lipeää: alussa en voidellut, sitten voitelin vain kumin sisään jäävän osan ja nyt jo koko tapin (en kierrettä). Mielestäni TIS (ja Volvon vastaava) tarkoittaa nimenomaan tapin liukuosan rasvaamista. Tuo jarrusysteemi ei näytä kovinkaan hienomekaaniselta laitteelta, joten rasvan merkitys tuossa kohdassa (ja parissa muussakin) on minulle epäselvää. Minä kaipaisin siihen selviä palautusjousia tuon epämääräisyyden tilalle.
            E39 528iA

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2016
              • Kangasala

              Originally posted by TJJ View Post
              Ote vaan jotenkin lipeää: alussa en voidellut, sitten voitelin vain kumin sisään jäävän osan ja nyt jo koko tapin (en kierrettä). Mielestäni TIS (ja Volvon vastaava) tarkoittaa nimenomaan tapin liukuosan rasvaamista. Tuo jarrusysteemi ei näytä kovinkaan hienomekaaniselta laitteelta, joten rasvan merkitys tuossa kohdassa (ja parissa muussakin) on minulle epäselvää. Minä kaipaisin siihen selviä palautusjousia tuon epämääräisyyden tilalle.
              Ikävää vain, kun noita ohjeita joutuu säätämään. En kuitenkaan heitä naftaa liekkeihin tuosta lodjuölpän vaihdosta, sekin menee mulla TIS:n ohjeiden vastaisesti... Kiitos sinulle TJJ
              Last edited by schwarze; 08-08-2011, 08:59.
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2016
                • Kangasala

                Originally posted by Hemi View Post
                Joo varmasti, mutta menee ihan yhtä hyvin musta perus vaseliinikin. Hifimiehet voivat käyttää teflonpohjaista synteettistä.
                Eli pointtihan tässä on se että levyhän kun ei milloinkaan pyöri navassa absoluuttisti nollakehää, vaan siinä on AINA jonkin verran heittoa, ei hirttävät satulat/palat pääse riittävästi palautumaan pakoon levyn heittoa.
                Eli levy ottaa ja puree yhdeltä kohtaa ulommaiseen palaan ja siitä 180-astetta ja purenta tapahtuu sisimmäiseen palaan.
                Levy lasittuu näiltä kohdilta hieman erilailla kuin "vapaasti pyörivät" alueet ja näin aikaansaa jaksottaisen resonanssin joka tuntuu ratin sivuliikkeenä ja/tai apukuskin pekin "vatkauksena"/tutinana korissa.
                Liukureiden+palojen herkistys ja levyn karhennus poistaa ongelman(=jarruhuolto).
                Toki tuo levyn heitto myös pahenee talvi talvelta mikäli levyn sisäpuolen tasopintaa ja navan levyö vastaavaa tasoa ei huolellisesti puhdisteta.
                Itse levyhän on kiinni vain yhdellä ruuvilla jolloin kiilaavaa ruostetta alkaa pikkuhiljaa tulla kiinnitysruuvin vastakkaiselle osalle kiinnityspintoja jolloin levyn ja samalla renkaan sivuttaisheitto myös kasvaa.
                Kun tähän sitten yhdistetään jumittavat/palautumattomat satulat+palat, alkaa e39:ssä myös tutinat.
                e39:n jarruhuolto pitäisi tehdä oikeastaan joka kevät
                Kiitos Hemi!
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • thethent
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2011
                  • 38
                  • Helsinki

                  Tutina ongelmainen E39 530dA touring, kardaaniin vaihdettu tukilaakeri sekä vakionopeusnivel ja tasopainotettu se, ei auttanut.
                  Seuraavaks meni kelkan kumit vaihtoon 4kpl, ei auttanut tosin hieman pehmeni meno mutta edelleen 110km/h vauhti ei sovi autolle.
                  Renkaat ja vanteetkin piti laittaa uusiksi, ei auttanut...
                  Alkaa tuntua että vika onkin korissa eikä alustassa
                  Edeltäjät:
                  E36 328 coupé M-sport 1998
                  A6 2.7 biturbo Quottro 1999
                  A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
                  E60 530 dA 2005
                  A6 2.5 V6 TDI 2000
                  E39 530 dAt M-sport 2001
                  Chervolet Chevy van SL 6.5 1999

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8974
                    • Kellokoski

                    Originally posted by thethent View Post
                    Tutina ongelmainen E39 530dA touring, kardaaniin vaihdettu tukilaakeri sekä vakionopeusnivel ja tasopainotettu se, ei auttanut.
                    Seuraavaks meni kelkan kumit vaihtoon 4kpl, ei auttanut tosin hieman pehmeni meno mutta edelleen 110km/h vauhti ei sovi autolle.
                    Renkaat ja vanteetkin piti laittaa uusiksi, ei auttanut...
                    Alkaa tuntua että vika onkin korissa eikä alustassa
                    No entäs keulan tukivarret ja raidetangot? Onko vaihdettu jo :think
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • thethent
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2011
                      • 38
                      • Helsinki

                      Originally posted by _nixu_ View Post
                      No entäs keulan tukivarret ja raidetangot? Onko vaihdettu jo :think
                      Ei oo vielä vaihdettu mutta kohta olen taas kokemusta
                      rikkaampi
                      Edeltäjät:
                      E36 328 coupé M-sport 1998
                      A6 2.7 biturbo Quottro 1999
                      A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
                      E60 530 dA 2005
                      A6 2.5 V6 TDI 2000
                      E39 530 dAt M-sport 2001
                      Chervolet Chevy van SL 6.5 1999

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by thethent View Post
                        Tutina ongelmainen E39 530dA touring, kardaaniin vaihdettu tukilaakeri sekä vakionopeusnivel ja tasopainotettu se, ei auttanut.
                        Seuraavaks meni kelkan kumit vaihtoon 4kpl, ei auttanut tosin hieman pehmeni meno mutta edelleen 110km/h vauhti ei sovi autolle.
                        Renkaat ja vanteetkin piti laittaa uusiksi, ei auttanut...
                        Alkaa tuntua että vika onkin korissa eikä alustassa
                        Vika on jarruissa+navan ja levyn välisessä tasopinnassa ja niiden huoltamattomuudessa. Toki löysä alusta sitten korreloi ko.ongelmaa, mutta täysi jarruhuolto tuossa aiemmin kertomallani tavalla auttaa käytännössä kaikissa niissä tapauksissa missä ongelma ei ole vanteessa.

                        Comment

                        • |parsakaali|
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 996

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Vika on jarruissa+navan ja levyn välisessä tasopinnassa ja niiden huoltamattomuudessa. Toki löysä alusta sitten korreloi ko.ongelmaa, mutta täysi jarruhuolto tuossa aiemmin kertomallani tavalla auttaa käytännössä kaikissa niissä tapauksissa missä ongelma ei ole vanteessa.
                          Minulla loppui tutina, kun vaihdoin alkuperäiset vanteet, ilman soviterenkaita.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by |parsakaali| View Post
                            Minulla loppui tutina, kun vaihdoin alkuperäiset vanteet, ilman soviterenkaita.
                            Kuten sanoin, tutinat/tärinät syntyy kun vika on jarruissa, mikäli vanteet on varmasti kunnossa.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Kuten sanoin, tutinat/tärinät syntyy kun vika on jarruissa, mikäli vanteet on varmasti kunnossa.
                              Mihin vetoakselit katosi mahdollisista syistä tärinään/tutinaan? Eikös täällä ollut tapauksia joissa vasta niiden vaihtaminen on auttanut.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Mihin vetoakselit katosi mahdollisista syistä tärinään/tutinaan? Eikös täällä ollut tapauksia joissa vasta niiden vaihtaminen on auttanut.
                                Tässä maassa on vaihdettu kymmenet vetoakselit ihan turhaan ko.tutinoiden vuoksi, mutta toki joissain harvinaisissa tapauksissa myös se on ollut resonanssin käynnistävä lähde.
                                Nyt vain on niin että huoltamattomat jarrut ja hieman takeltava tai väljä vetoakseli yhdessä myös korreloi toisiaan ja pelkkä huolellinen jarruhuolto poistaa kuitenkin itse ongelman. Eli se itse resonassi syntyy jarruissa, saaden myös vetoakselin resonoimaan, ei päinvastoin.
                                Aivan samoin kuin takakelkan tai reaktiotankojen heikkokuntoiset puslat eivät "tapa" jarruresonanssia. Niiden uusiminen poistaa/vähentää oireita, mutta ei poista itse ongemaa.
                                Bemarien ja erituisesti e39:n jarrut pitäisi huoltaa todella huolellisesti joka kevät, jos haluaa kesän ajella ilman pienimpiäkään tärinöitä/tutinoita.
                                Niin uskomattomalta kuin se voi kuulostaa, niin mm.joidenkin renkaiden "flat spot" ilmiö pitkälti ilmenee ja erityisesi korostuu huoltamatomilla jarruilla.
                                Jarruhuolto usein siis poistaa myös "flat spot" ongelman.
                                Eli, kulma ylös, rengas pois, pyöritä napaa ja mikäli jarrulevy "tuntuu kierolta" eli ottaa paloihin kiinni toispuoleisesti, kannattaa niiden laatikoiden ja koneiden turhien öljynvaihtojen sijasta keskittyä jarrujen+napojen tasopintojen täyshuoltoon.

                                Comment

                                Working...
                                X