Originally posted by schwarze
View Post
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by TJJ View PostJa nyt siis laitoin tuota ATE:n toista rasvaa tappeihin ja palojen taakse ja liukupintoihin.Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by schwarze View PostMiksi? Eikö tuo aiempi toiminut?
Pitäisikin hifistellä ja vertailla rasvoja, niissähän on suuria eroja siinä miten hyvin ne toimii paineessa ja eri materiaaleissa. Jotkut rasvat katoaa kappaleiden välistä ja lopputulos on melkein sama kuin ei rasvaa olisikaan tai joskus jopa huonompi.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostToimi se, mutta sattui nyt olemaan tuo tuubi lähempänä. (Tai mistä sen tietää toimiiko vai ei, ATE:n rasvaa kuitenkin oli tapeissa jäljellä, mutta se ulko-osa oli mustassa töhnässä. Wurthin rasva oli enimmäkseen kadonnut).
Pitäisikin hifistellä ja vertailla rasvoja, niissähän on suuria eroja siinä miten hyvin ne toimii paineessa ja eri materiaaleissa. Jotkut rasvat katoaa kappaleiden välistä ja lopputulos on melkein sama kuin ei rasvaa olisikaan tai joskus jopa huonompi.
Mitäs muuten tommoset uudet carrierit oikeesti maksais, ken tietää? Puhaltas hiekalla aina ajetut ja kausipyörille vaihtas sit valmiit...Vaikeeks meneeExät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by schwarze View PostNiin. No kun kumminkin olet pedantti ohjeille, miten olet ohittanut päässäsi tuon TIS:n voitelukiellon noihin liukuihin, vai tarkoittaakos se TIS vain tuota liukutatapin kierre-osaa
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostOte vaan jotenkin lipeää: alussa en voidellut, sitten voitelin vain kumin sisään jäävän osan ja nyt jo koko tapin (en kierrettä). Mielestäni TIS (ja Volvon vastaava) tarkoittaa nimenomaan tapin liukuosan rasvaamista. Tuo jarrusysteemi ei näytä kovinkaan hienomekaaniselta laitteelta, joten rasvan merkitys tuossa kohdassa (ja parissa muussakin) on minulle epäselvää. Minä kaipaisin siihen selviä palautusjousia tuon epämääräisyyden tilalle.Last edited by schwarze; 08-08-2011, 08:59.Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJoo varmasti, mutta menee ihan yhtä hyvin musta perus vaseliinikin. Hifimiehet voivat käyttää teflonpohjaista synteettistä.
Eli pointtihan tässä on se että levyhän kun ei milloinkaan pyöri navassa absoluuttisti nollakehää, vaan siinä on AINA jonkin verran heittoa, ei hirttävät satulat/palat pääse riittävästi palautumaan pakoon levyn heittoa.
Eli levy ottaa ja puree yhdeltä kohtaa ulommaiseen palaan ja siitä 180-astetta ja purenta tapahtuu sisimmäiseen palaan.
Levy lasittuu näiltä kohdilta hieman erilailla kuin "vapaasti pyörivät" alueet ja näin aikaansaa jaksottaisen resonanssin joka tuntuu ratin sivuliikkeenä ja/tai apukuskin pekin "vatkauksena"/tutinana korissa.
Liukureiden+palojen herkistys ja levyn karhennus poistaa ongelman(=jarruhuolto).
Toki tuo levyn heitto myös pahenee talvi talvelta mikäli levyn sisäpuolen tasopintaa ja navan levyö vastaavaa tasoa ei huolellisesti puhdisteta.
Itse levyhän on kiinni vain yhdellä ruuvilla jolloin kiilaavaa ruostetta alkaa pikkuhiljaa tulla kiinnitysruuvin vastakkaiselle osalle kiinnityspintoja jolloin levyn ja samalla renkaan sivuttaisheitto myös kasvaa.
Kun tähän sitten yhdistetään jumittavat/palautumattomat satulat+palat, alkaa e39:ssä myös tutinat.
e39:n jarruhuolto pitäisi tehdä oikeastaan joka kevätExät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Tutina ongelmainen E39 530dA touring, kardaaniin vaihdettu tukilaakeri sekä vakionopeusnivel ja tasopainotettu se, ei auttanut.
Seuraavaks meni kelkan kumit vaihtoon 4kpl, ei auttanut tosin hieman pehmeni meno mutta edelleen 110km/h vauhti ei sovi autolle.
Renkaat ja vanteetkin piti laittaa uusiksi, ei auttanut...
Alkaa tuntua että vika onkin korissa eikä alustassaEdeltäjät:
E36 328 coupé M-sport 1998
A6 2.7 biturbo Quottro 1999
A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
E60 530 dA 2005
A6 2.5 V6 TDI 2000
E39 530 dAt M-sport 2001
Chervolet Chevy van SL 6.5 1999
Comment
-
-
Originally posted by thethent View PostTutina ongelmainen E39 530dA touring, kardaaniin vaihdettu tukilaakeri sekä vakionopeusnivel ja tasopainotettu se, ei auttanut.
Seuraavaks meni kelkan kumit vaihtoon 4kpl, ei auttanut tosin hieman pehmeni meno mutta edelleen 110km/h vauhti ei sovi autolle.
Renkaat ja vanteetkin piti laittaa uusiksi, ei auttanut...
Alkaa tuntua että vika onkin korissa eikä alustassaE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostNo entäs keulan tukivarret ja raidetangot? Onko vaihdettu jo :think
rikkaampiEdeltäjät:
E36 328 coupé M-sport 1998
A6 2.7 biturbo Quottro 1999
A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
E60 530 dA 2005
A6 2.5 V6 TDI 2000
E39 530 dAt M-sport 2001
Chervolet Chevy van SL 6.5 1999
Comment
-
-
Originally posted by thethent View PostTutina ongelmainen E39 530dA touring, kardaaniin vaihdettu tukilaakeri sekä vakionopeusnivel ja tasopainotettu se, ei auttanut.
Seuraavaks meni kelkan kumit vaihtoon 4kpl, ei auttanut tosin hieman pehmeni meno mutta edelleen 110km/h vauhti ei sovi autolle.
Renkaat ja vanteetkin piti laittaa uusiksi, ei auttanut...
Alkaa tuntua että vika onkin korissa eikä alustassa
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostVika on jarruissa+navan ja levyn välisessä tasopinnassa ja niiden huoltamattomuudessa. Toki löysä alusta sitten korreloi ko.ongelmaa, mutta täysi jarruhuolto tuossa aiemmin kertomallani tavalla auttaa käytännössä kaikissa niissä tapauksissa missä ongelma ei ole vanteessa.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMihin vetoakselit katosi mahdollisista syistä tärinään/tutinaan? Eikös täällä ollut tapauksia joissa vasta niiden vaihtaminen on auttanut.
Nyt vain on niin että huoltamattomat jarrut ja hieman takeltava tai väljä vetoakseli yhdessä myös korreloi toisiaan ja pelkkä huolellinen jarruhuolto poistaa kuitenkin itse ongelman. Eli se itse resonassi syntyy jarruissa, saaden myös vetoakselin resonoimaan, ei päinvastoin.
Aivan samoin kuin takakelkan tai reaktiotankojen heikkokuntoiset puslat eivät "tapa" jarruresonanssia. Niiden uusiminen poistaa/vähentää oireita, mutta ei poista itse ongemaa.
Bemarien ja erituisesti e39:n jarrut pitäisi huoltaa todella huolellisesti joka kevät, jos haluaa kesän ajella ilman pienimpiäkään tärinöitä/tutinoita.
Niin uskomattomalta kuin se voi kuulostaa, niin mm.joidenkin renkaiden "flat spot" ilmiö pitkälti ilmenee ja erityisesi korostuu huoltamatomilla jarruilla.
Jarruhuolto usein siis poistaa myös "flat spot" ongelman.
Eli, kulma ylös, rengas pois, pyöritä napaa ja mikäli jarrulevy "tuntuu kierolta" eli ottaa paloihin kiinni toispuoleisesti, kannattaa niiden laatikoiden ja koneiden turhien öljynvaihtojen sijasta keskittyä jarrujen+napojen tasopintojen täyshuoltoon.
Comment
-
Comment