Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pe-te
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 198
    • Ylöjärvi

    Originally posted by Pe-te View Post
    Nyt on alatukivarret vaihdettu. Vaiva vaimeni selkeästi, mutta on edelleen olemassa. Nyt kun kaikki muu paitsi navat on vaihdettu, jäin miettimään noiden vanteiden osuutta asiaan. Ne kun eivät istu yhtä jämäkästi navalle kuin esim. originaalit vaikka ovatkin suorasovitteiset.

    Ilmeisesti kukaan jolla ko. vanteet (Dotz Mugello) E39:ssä ollut alla, ei ole vastaavista ongelmista kärsinyt...?

    Renkaita pyörittelin tasapainokoneella, mutta silmin havaittavia heittoja niissä ei näy joten lienekö vanteissa jotain hämärää...? On kyllä käsittämättömän sitkeä vaiva poistettavaksi.
    Jälleen pientä edistystä...pääsin vihdoin testaamaan sellaisella vanne/rengassetillä (235/45/17) joka ei ravista... ja kas... eipä ravistanut omakaan menopeli.

    Rengassarja kun on vaihdettu aika moneen kertaan, ainoaksi epäillyksi jäänee vanteet.
    Onko tosiaan niin, ettei kukaan ole kokenut moista noilla Dotz Mugello-vanteilla?!? Alla tosiaan jo toinen sarja samaisia vanteita ja ongelma vaan pysyy. Joko ko. vanteelle ei saa rengasta nousemaan kunnolla kuin tuurilla tai sitten se ei keskitä kunnolla, mutta tällaisten ongelmien luulisi tulleen jo esille kun ei ole mikään kovin uusi vannemalli...

    Mulla on vanteiden maahantuojan edustajan kanssa tapaaminen ensi viikolla, joten jos kellään mitään tietoa ongelmista ko. vanteiden kanssa, tieto otetaan mielenkiinnolla vastaan.

    Edit:
    mittautin kulmat vielä uudelleen ja mietin voisiko näissä olla ongelmaan vielä jotain juurta? vanteet siis 18" rengastus 235/40/18. etenkin tuo etupään vasemman ja oikean camberin ero pisti silmään:

    etupää:
    caster (v/o): +6.13 /+6.23
    camber (v/o): -0.17 /+0.01
    camber ero: -0.18
    siirtymä: -0.01

    takapää:
    camber (v/o): -1.48 / -1.49
    camber ero: +0.02

    Suosituksia hyvästä paikasta säädättää kulmat Tampereella?
    Last edited by Pe-te; 17-07-2009, 09:08. Reason: suuntausarvojen lisäys
    F11 520dA (N47N) -13
    ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
    ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

    Comment

    • Neutrone
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 1319
      • Tampere

      Lueskellu aikasemminkin tätä topikkia, ja huokassu kun oma ei tutise ollenkaan. Paitsi nyt. Eli yhtäkkiä alko tossa 110km/h ympäristössä pieni ärsyttävä tutina, jonka näkeekin kun kattoo laskettuja aurinkolippoja. Antakaas nyt semmonen tiivistelmä mitä tuohon pitäis vaihtaa. Vanteet ja renkaat on ollu alla huhtikuusta asti, joten pitäs olla kunnossa, eikä mitään jarrutärinöitä tai ratin vispaamisia ole.
      F10 530d semiVOLL
      ex. E90 320d M-Sport '06
      ex. E39 523i M-Sport '00
      ex. E36 325i Coupe '92
      ex. E30 316i '89



      Comment

      • Pe-te
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 198
        • Ylöjärvi

        vitalis sentään... tänään alkoi jälleen järjetön ravistus ja pienen tutkimisen jälkeen jälleen toinen jarrulevy kiero... rengasta pyöritellessä kuuluu napsetta ja rahinaa joten nyt lähtee myös laakerit vaihtoon. hiukan hajottaa.
        F11 520dA (N47N) -13
        ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
        ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

        Comment

        • Exami
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 986
          • Hyvinkää, Tuusula

          Originally posted by Neutrone View Post
          Lueskellu aikasemminkin tätä topikkia, ja huokassu kun oma ei tutise ollenkaan. Paitsi nyt. Eli yhtäkkiä alko tossa 110km/h ympäristössä pieni ärsyttävä tutina, jonka näkeekin kun kattoo laskettuja aurinkolippoja. Antakaas nyt semmonen tiivistelmä mitä tuohon pitäis vaihtaa. Vanteet ja renkaat on ollu alla huhtikuusta asti, joten pitäs olla kunnossa, eikä mitään jarrutärinöitä tai ratin vispaamisia ole.
          Kaikki tukivarret+puslat eteen, kaikki tukivarret + puslat taakse, jarrulevyt + palat, mikäli noilla ei korjaannu niin molemmat vetarit vaihtoon?! järjestyksen voi ite valita mistä alottaa mikäli ei tutki mikä vois täristää...
          sigpic
          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

          Comment

          • eeno
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 84

            Originally posted by Pe-te View Post
            Suosituksia hyvästä paikasta säädättää kulmat Tampereella?
            Rengaskisällit tai Akku Salo lielahdessa, Euromaster lakalaivassa ja Lokomonkulmalla. Autofit Ylöjärvellä Elon alueella. Joku noista, kaikki tekevät kuulema ihan asiallista työtä hinnat kutakuinkin samat. Jonot taitaa olla aika pitkät näin kesäloma-aikaan.

            Comment

            • Neutrone
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 1319
              • Tampere

              Originally posted by Exami View Post
              Kaikki tukivarret+puslat eteen, kaikki tukivarret + puslat taakse, jarrulevyt + palat, mikäli noilla ei korjaannu niin molemmat vetarit vaihtoon?! järjestyksen voi ite valita mistä alottaa mikäli ei tutki mikä vois täristää...
              Hmm, käytin kaikki renkaat irti muista syistä johtuen, ja nyt ei oo täristäny taas ollenkaan. Mitään en tehny muuta kun puhdistin vanteet ja pyörännavat. Saa nähä alkaako uudestaan.
              F10 530d semiVOLL
              ex. E90 320d M-Sport '06
              ex. E39 523i M-Sport '00
              ex. E36 325i Coupe '92
              ex. E30 316i '89



              Comment

              • Pe-te
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2008
                • 198
                • Ylöjärvi

                Originally posted by eeno View Post
                Rengaskisällit tai Akku Salo lielahdessa, Euromaster lakalaivassa ja Lokomonkulmalla. Autofit Ylöjärvellä Elon alueella. Joku noista, kaikki tekevät kuulema ihan asiallista työtä hinnat kutakuinkin samat. Jonot taitaa olla aika pitkät näin kesäloma-aikaan.

                AkkuSalolle soittelinkin taannoin, mutta palvelu puhelimessa oli jo sen verran ala-arvoista etten viitsi tukea moista toimintaa (yritin kysyä löytyykö heidän koneeltaan arvot omaan autooni).
                Viimeksi käytin Elovainion autohuollossa, jossa ihan asiallinen palvelu myös uusin mittalaittein (hintaa oli 65e). Nyt voisi vaihtelun vuoksi kokeilla toistakin paikkaa.
                F11 520dA (N47N) -13
                ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                Comment

                • Speedboys
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 544
                  • Kurikka

                  Kertokaapa mistä johtuu -96tds sedanin tutina 100kmh vauhdissa käännettäessä vasemmalle.Tulee sellainen käsitys että vasen etupyörä tutisee.Se alkaa vispata rattia ja myös jarrut täristää joskus, ei kuitenkaan joka kerta.
                  Reaktiotanko ja molemmat puslat vaihdettu uusiin ja välyksiä ei löydy
                  vaikka kuinka retuuttelisi.Autossa 40/15 alusta.

                  Ja toinen seikka on takapäässä.Kuuluuko asiaan että takapyörien aurauksien
                  ollessa nollilla ja asetettaessa taakse 90kg painoa niin auraus muuttuu +6mm.
                  "hosumalla ei tuu kuin äkkiä valmista"

                  BMW 530da
                  BMW 530i v8
                  BMW 330da
                  BMW 320d
                  BMW 316

                  Comment

                  • BayernE39
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2007
                    • 72

                    Kyllähän se minunkin kottero kävi tutajamaan eli -03 Sedani nyt vakioalustalla ja e39..

                    Vaihdettu siis eteen kaikki mikä luulisi olevan kulutusosaa plus taakse iskarit (etuiskarit jääty..samalla koko kierros uutta) ja vieterit. Kotterolla ajettu 181tkm ja yllättävää kyllä tukivarsissa oli vielä kaikissa -02 leimat paitsi edessä oikealla -05 ja bemarin leima. Tuli konkreettisesti nähtyä että lemförderithän siellä on ihan tehtaalta lähtien, uusista ei-merkkiliikkeen tangoista bemarin leima on hiottu pois.

                    Tähänastisten osien vaihdolla auto muuttui todellakin paremmaksi autoksi ajella mutta 110km/h aivan lievä tärinä jäi.

                    Kysyisinkin, että kun noista apurungon puslista on ollut niin paljon puhetta että voiko ne todellakin mennä jo alle 200tkm ajosuoritteessa? ts. alusta on laitettava uuteen uskoon jos aikoo nauttia siitä ajamisen ilosta myös seuraavat "alle" 200tkm? Takatukivarsista en löytänyt väljää vaikka sekä heiluttaja että auto vaappui kuin rapalan uistin. Etutukivarsien väljyys tuntui jo ajossa hidastetöyssyihin ajettaessa sekä antamalla kunnolla monoa auton renkaan selkämykseen. Äkkivilkaisulla myös apurungon puslat näyttivät ihan ookoolta.

                    Kysyisin samalla mitä keinoja, rajujakin, on todeta takapään löysyyden paljastamiseen, esim. apurungon puslien?

                    Pari vuotta olen kurvaillut tällä yksilöllä ja pelkkää plussaa sanottavana, paras auto jonka olen omistanut, tutina ja värinä pitää vain saada pois!

                    editti: Renkaat uudelleen tasapainotettu (max heitto 30g.. (!) ) ja vanteen/auton kosketusrajapinnat puhdistettu _totaalisesti_ ja auto kulkee kuin unelma. Ei vibraa mistään. Jee! Itseasiassa näitähän käyttäjä "Hemi" onkin toitottanut koko ketjun verran. Käsittämättömän pienistä asioista on e39 vapinat kiinni.
                    Last edited by BayernE39; 31-07-2009, 15:53.

                    Comment

                    • Pe-te
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2008
                      • 198
                      • Ylöjärvi

                      Nyt on sitten vaihdettu melkein kaikki mahdollinen etupäähän. Vain hammastanko-osasto on vaihtamatta... ja vapina ratissa vain jatkuu.

                      Nyt on alla myös toinen 18" rengassetti, joka hiukan vähensikin vapinaa mutta se ei kuitenkaan kadonnut kokonaan. Aiemmin kokeilluilla 17" rengassetillä vapinaa ei ilmene lainkaan, edes sellaisella tiellä jolla ajettaessa tuolla 18" setillä ratti ei meinaa pysyä käsissä.

                      Ominaista on myös nimenomaan se, että hyväkuntoisella / juuri tehdyllä asvaltilla vapina on todella vähäistä jopa olematonta, mutta uraisella ja/tai karkealla tiellä todella voimakasta.

                      Osaisko joku sanoa voiko tuo vaiva nyt kuitenkin olla hammastankoperäinen? Tähän suuntaan kallistuttiin jo Benkaran puolellakin... kaikki muu kun on jo vaihdettu. Jos vanne ei keskitä kunnolla, eikö vapinan pitäisi tuntua kaikilla teillä samalla tavalla...?

                      Autossa on siis Servotronic ja kun kone ei ole käynnissä ja heiluttelee rattia paikallaan kuuluu alta sellainen pieni kolina/napse. Ajaessa keskialueella on sellainen "tyhjä" alue ja oikealle käännettäessä vapina rattiin voimistuu vasemmalle käännettäessä hiukan vähenee. Pahin vapina alue on tuo perinteinen 80-110 km/h, mutta tuntuu jo selvästi 60 km/h alkaen.

                      Tuo ohjausvaihteen vaihto on jo sen verran kallis ja iso toimenpide ettei sitä nyt ihan kokeilun vuoksi viitsisi alkaa tekemään.
                      F11 520dA (N47N) -13
                      ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                      ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Pe-te View Post
                        Osaisko joku sanoa voiko tuo vaiva nyt kuitenkin olla hammastankoperäinen? Tähän suuntaan kallistuttiin jo Benkaran puolellakin... kaikki muu kun on jo vaihdettu. Jos vanne ei keskitä kunnolla, eikö vapinan pitäisi tuntua kaikilla teillä samalla tavalla...?

                        Autossa on siis Servotronic ja kun kone ei ole käynnissä ja heiluttelee rattia paikallaan kuuluu alta sellainen pieni kolina/napse. Ajaessa keskialueella on sellainen "tyhjä" alue ja oikealle käännettäessä vapina rattiin voimistuu vasemmalle käännettäessä hiukan vähenee. Pahin vapina alue on tuo perinteinen 80-110 km/h, mutta tuntuu jo selvästi 60 km/h alkaen.

                        Tuo ohjausvaihteen vaihto on jo sen verran kallis ja iso toimenpide ettei sitä nyt ihan kokeilun vuoksi viitsisi alkaa tekemään.
                        Sattumalta on kokemusta väljästä (6-koneen) Servotronicista (kun tuli sellainen omaan autoon jälkiasennettua ja eka yksilö oli tuollainen väljäksi kulunut paska).

                        Minulla siinä oli keskialueella selvästi tyhjää, paikallaan heilutuksessa kuului tuo sama napse ja hiekkatiellä etupäästä kuului kuopissa kolinaa. Mutta se ei aiheuttanut tutinaa, ainoastaan kun jarrua painoi, niin joissain tilanteissa tuntui tutinaa. Tosin sekin oli lähinnä värinää ja muistutti ABS-jarrujen toimintaa eikä E39:n oikeaa tutinaa. Mutta minulla vanteet on 16" joten asia tietysti voi olla erilainen isommilla vanteilla.

                        Et siis kuitenkaan koe tuota ohjauksen tyhjää aluetta ongelmaksi? Minusta auto oli surkea ajaa sen takia, kyllä katosi ajamisen ilot...

                        Saksan eBaysta saa tehdaskunnostetun Servotronicin 2v takuulla vähän alle 500 eurolla. Jos vanhan lähettää takaisin, saa siitä vielä 120 euroa hyvitystä.

                        Hammastangon asennus tuli tuossa yhteydessä tehtyä kolme kertaa, joten se ei enää tunnu kovin isolta remontilta...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Rocker
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 1023
                          • Suburb of SUUR-Oulu

                          Noonii, kannampa nyt kekoon omankin korteni tässä E39 vapina-asiassa.

                          Kohta 1: Vaihdatin rengassarjan pari viikkoa sitten, vapina alkoi. Aiemmin rengastuksena oli 235/45*17 Michelin Sport Pilot, nytten Federal SS 595 235/45*17. Tasapainotusta en oikein usko syyksi, joska koko auto tuntuu hyppäävän tasastaan siinä 110km/h mittarinopeudessa. 100 tai 120 kun on vauhtia, ei juurikaan tärisytä. Rohkenisin väittää ettei kiinan pojat ole osanneet tehdä pyöreää rengasta, tarkistutan vielä tasapainotukset kaiken varalta. Renkaat näyttää olevan tasasesti vanteella, eikä paskaa ole vanteissa, ja painotkin näyttäisi olevan kaikki paikoillaan.

                          Kohta 2: Taka-akseliston kaikki puslat on tarkastettu vääntelemällä ja rynkyttämällä, ei löydy väljää. Silti paikaltaan lähtiessä rivakasti tuntuu kuin perä "muljahtaisi". Jarrua vasten renkatessa eteen taakse, rengas ei käänny niinkuin se aikanaan teki E30 Touringissa lavettipuslien ollessa lopussa. Ideoita kellään mistä voisi johtua?
                          Autona sigun -02 E39 530da Touring M-Sport
                          --Tero
                          2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                          Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                          EX: 524Tda, 324TdicT
                          Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                          ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                          Comment

                          • Pe-te
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2008
                            • 198
                            • Ylöjärvi

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Sattumalta on kokemusta väljästä (6-koneen) Servotronicista (kun tuli sellainen omaan autoon jälkiasennettua ja eka yksilö oli tuollainen väljäksi kulunut paska).

                            Minulla siinä oli keskialueella selvästi tyhjää, paikallaan heilutuksessa kuului tuo sama napse ja hiekkatiellä etupäästä kuului kuopissa kolinaa. Mutta se ei aiheuttanut tutinaa, ainoastaan kun jarrua painoi, niin joissain tilanteissa tuntui tutinaa. Tosin sekin oli lähinnä värinää ja muistutti ABS-jarrujen toimintaa eikä E39:n oikeaa tutinaa. Mutta minulla vanteet on 16" joten asia tietysti voi olla erilainen isommilla vanteilla.

                            Et siis kuitenkaan koe tuota ohjauksen tyhjää aluetta ongelmaksi? Minusta auto oli surkea ajaa sen takia, kyllä katosi ajamisen ilot...

                            Saksan eBaysta saa tehdaskunnostetun Servotronicin 2v takuulla vähän alle 500 eurolla. Jos vanhan lähettää takaisin, saa siitä vielä 120 euroa hyvitystä.

                            Hammastangon asennus tuli tuossa yhteydessä tehtyä kolme kertaa, joten se ei enää tunnu kovin isolta remontilta...
                            Kyllä toi keskialueen tyhjä on erittäin kenkkumainen juttu munkin mielestäni. Ihmettelin sitä jo aluksi kun auton sain, mutta ajattelin silloin että kyse on vaan vinksallaan olevista kulmista tai väljistä nivelistä. Tuolloin keskialueella ei ollut vatkausta tai tärinää.... nyt on ja niin paljon ettei meinaa ratti pysyä käsissä. tuo vaiva paheni vielä kun auto kävi napojen vaihdossa.

                            Nyt tuolla autolla ajaminen on ihan totaalista kidutusta kun ravistelee kaikissa nopeuksissa. Mullakin tosiaan kolisee kuopissa aina välillä vaikka kaikki nivelet ja puslat on uusia joten kaipa se tuo hammastanko sitten on... mutta sitä kyllä ihmettelen jos noin infernaalinen ravistus tulee pelkästään siitä tai huonosti keskittävistä vanteista... tai vaikka olis molempia niin silti tuntuu melko suurelta vaikutukselta.... nyt tuntuu lähinnä siltä kuin kaikki nivelet ja puslat olisivat yhtäkkiä menneet paskaksi. Samanmoinen ravistus oli taannoin kun jarrulevy oli kiero, mutta silloinkin se tuntui vain 80-100 km/h alueella, eikä kaikilla nopeusalueilla.

                            Surkeita vehkeitä kyllä ovat jos 114tkm ajetussa vehkeessä on jo vaihtotavaraa (no ostettaessa autossa oli kilometrejä alle 100t ja tuo väljyys oli jo silloin...)

                            Mistä tuon kunnostetun kamppeen tilasit ? Ruotsistakin näitä kai jotkut on tilailleet...ei vaan tuo svenska tahdo itsellä taipua.
                            Last edited by Pe-te; 22-07-2009, 18:04. Reason: tekstikorjauksia
                            F11 520dA (N47N) -13
                            ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                            ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                            Comment

                            • jania78
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2009
                              • 93
                              • Rovaniemi

                              Täälläki on tutinaa Auto on e39 530d touring.. Tutina ilmaantu kun madalsinperää ja huomasin että yhdestä taka vanteesta puuttuu sovite rengas... Toivottavasti tutina katoaa kun saan perjantaina sovitteen..
                              Ex: e61 530xd Touring
                              Ex: e39 520i Touring
                              Ex: e46 330d Touring
                              Ex: e46 320d Touring
                              Ex: e39 525 tds Touring
                              Ex: e39 530dA Touring
                              Ex: e36 323i Touring

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Pe-te View Post
                                Surkeita vehkeitä kyllä ovat jos 114tkm ajetussa vehkeessä on jo vaihtotavaraa (no ostettaessa autossa oli kilometrejä alle 100t ja tuo väljyys oli jo silloin...)

                                Mistä tuon kunnostetun kamppeen tilasit ? Ruotsistakin näitä kai jotkut on tilailleet...ei vaan tuo svenska tahdo itsellä taipua.
                                Tuo minun eka Servotronic oli myyjän mukaan 69tkm ajettu, vaikea sitä oli uskoa vaikka niin hän vakuutti...

                                Kunnostetun Servotronicin hinta oli 494 euroa, siis 339€ + 120€ pantti + 35€ rahti:



                                Noiden eBayn lista vaan on siitä jännä, että ne myy samaa osaa eri hinnoilla... Siis 339€ tai 319€ riippuen siitä mihin autoon se tulee, kuitenkin osanumero on sama (ja sitten se lähetetty osa oli kuitenkin eri osanumerolla). Jos tilaat tuolta, niin kannattaa katsoa, että siinä on paikallaan molemmat kiinnityspulttien reikien holkit. Minulla toinen puuttui. Sen nyt sai helposti otettua vanhasta, mutta se kuitenkin kuuluisi olla jo valmiina tuossa kunnostetussa. Tuossa on mukana raidetankojen sisäpäät (BMW:n leimalla) ja tarvikemalliset haitarikumit, otin molemmat pois ja laitoin auton omat.

                                Joku toinenkin firma noita myy eBayssa ja se on vähän halvempi: http://stores.ebay.de/Alleautoteile-Shop
                                Mutta eipä ole tietoa tuon firman tuotteiden laadusta.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎