e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exami
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 986
    • Hyvinkää, Tuusula

    eipä powerflexien kanssa ole tota alhaalla kiristämis ongelmaa.. mutta nuo vakio puslat on sen malliset että ne kiinnittyy puslan keskiosasta apurunkoon ja reunalta luonnollisesti tukivarressa.. syntyy ikävä kierre kumiosaan.. :\ kattelin tossa ohjauskulmia vakio alustalla (M-Sport II ja nyt madallatetulla..) Vakio camberit -0,22 / -0,17 .. ja nyt madallettuna -1,19 / -0,79 ... 0,3astetta siis eroa.. tuo kyllä pysyy marginaalissa(eroa saa olla 0,3 astetta ohjearvojen mukaan)..

    nyt tänään ohjelmassa iskarin yläpäiden vaihto.. palailenpa asiaan kun homma hoidettu ja ajettu muutamat testikilometrit
    sigpic
    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

    Comment

    • Pe-te
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 198
      • Ylöjärvi

      Originally posted by schwarze View Post
      Pitää vissiin pitää täällä meillä monttubileet, vai mitä Pe-te
      No ilmeisesti olis syytä näin tehdä ellei asia ala ratkeamaan
      Katsotaan nyt mitä Benkaralla sanovat asiasta. Toivottavasti vain ei ole tukivarsien puslat päätyneet jo vaihtokuntoon tässä välissä. Täytynee tulevaisuudessa jäädä kyttäämään viereen ettei pääse käymään moista enää.
      F11 520dA (N47N) -13
      ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
      ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Pe-te View Post
        Äkkiseltään Benkaralla joskus työtä seuranneena eivät kiristele noita maassa vaan nimenomaan nosturilla eli oisko tuossa nyt sitten osasyy. Viimeksi kun auton alla kävin, katselin vähän että iskareiden alapäitä näkyi sieltä pannan alapuolelta erimittainen määrä eri puolilla... eli olisko nuokin vähän huonosti paikallaan...?
        Minua ihmetyttää miten firma, joka kotisivullaan kehuu näin "Benkara-Auto on BMW-autoihin erikoistunut BMW-huoltokorjaamo. Meillä on yli 20 vuoden kokemus BMW-autoista." voi tehdä tuollaisen perusvirheen? Vai pyrkiikö ne samaan "laatuun" mihin viralliset suomalaiset BMW-merkkikorjaamotkin...
        E39 528iA

        Comment

        • Exami
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 986
          • Hyvinkää, Tuusula

          Noniin uudet iskarin yläpäät vaihdettu tärinät katos lähes kokonaan.. täytyy pitää kuitenkin mielessä että autossa jäykkäalusta ja tuollai.. et tuottaa aina pientä täristystä..
          sigpic
          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

          Comment

          • Pe-te
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2008
            • 198
            • Ylöjärvi

            Originally posted by TJJ View Post
            Minua ihmetyttää miten firma, joka kotisivullaan kehuu näin "Benkara-Auto on BMW-autoihin erikoistunut BMW-huoltokorjaamo. Meillä on yli 20 vuoden kokemus BMW-autoista." voi tehdä tuollaisen perusvirheen? Vai pyrkiikö ne samaan "laatuun" mihin viralliset suomalaiset BMW-merkkikorjaamotkin...
            Toivottavasti ei, muutoin olen ollut tyytyväinen palveluun ja asiantuntemukseen. Tänään kävin kyselemässä tuosta etucamberin oudosta muutoksesta ja nivelien kiristämisestä pyörillään ja hiukan nihkeältä vaikutti suhtautuminen, mutta lupasivat tarkistaa palikoiden paikallaan olon ja avata ja kiristellä tukivarsien kiinnitykset uudelleen pyörien ollessa maassa.

            Sanoi vain että ei näitä ole ennenkään maassa kiristelty (eikä hänen mielestään ollut edes tarpeen) ja on asennettu käytettyjäkin osia eikä mitään ongelmia ole tullut, ennenkuin minun autoni kohdalla.

            Omituista vain on, että oikean puolen camber-arvo on muuttunut arvosta -0.13 -> 0.11 (vasen -0.17 -> -0.26) kun ovat palikoita vaihdelleet. Osat ovat kuitenkin kaikki olleet joko alkuperäistavaraa tai KL-varaosilta haettua, Lemförderiä yms...tuskin hirmuisen erimittaista tavaraa pitäisi olla kyseessä. Noh, loppuviikosta näkee tuleeko mitään muutosta vai pitääkö itse purkaa ja kasata kaikki.
            Last edited by Pe-te; 31-08-2009, 11:52. Reason: kirjoitusvirheet
            F11 520dA (N47N) -13
            ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
            ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              Originally posted by Pe-te View Post
              Sanoi vain että ei näitä ole ennenkään maassa kiristelty (eikä hänen mielestään ollut edes tarpeen) ja on asennettu käytettyjäkin osia eikä mitään ongelmia ole tullut, ennenkuin minun autoni kohdalla.
              Kuulostaa taas BMW-erikoisosaamiselta 20 vuoden kokemuksella.

              Kun omaan tuli Lemförderin palikat Sakemaniasta, niin laatikossa oli vielä erikseen myyjän toimesta lappunen, jossa tuosta paino navalla kiristyksestä mainittiin. En tiedä kuinka monen vuoden myyntikokemuksella.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Originally posted by Pe-te View Post
                nihkeältä vaikutti suhtautuminen, mutta lupasivat tarkistaa palikoiden paikallaan olon ja avata ja kiristellä tukivarsien kiinnitykset uudelleen pyörien ollessa maassa.

                Sanoi vain että ei näitä ole ennenkään maassa kiristelty (eikä hänen mielestään ollut edes tarpeen)
                No huhhuh... vai, että erikoisliike Bemareille.

                edit: ei soo kumma sitten, miten noita reaktiotankojen puslia on täällä porukka vähän väliä vaihtamassa, parhaat on sanonut, että "väsähtää 20-30tkm:ssa". Taitaa olla Benkaran asiakkaita.

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Aika touhua

                  Ps. niitä satulan liukuja ei kuulu voidella. Kerää jarrupölyä ja muuttuu hiomatahnaksi. Ja epäilijöille löytyy ihan TIS:stäkin.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Exami
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 986
                    • Hyvinkää, Tuusula

                    Laitetaan nyt selkeästi:

                    E39 etupää tutisee:

                    Tarkasta / vaihda:
                    Reaktiotangon puslat...
                    Tukivarren puslat..
                    Iskarin yläpää..

                    Muuta huomioitavaa:
                    Pallonivelien & koiranluun kunto

                    Noilla pitäs aika pitkälle päästä tärinöistä.. ite vaihdoin reaktiotangon puslat + iskarin yläpäät ja käytös muuttu täysin.

                    Pieniä tekoja / testejä:

                    Reaktiotango(t) & tukivarsi/varret
                    Itsellä etupyörä(molemmat) tärähti selkeästi kun potki edestäpäin..

                    Iskarinyläpää
                    Iskarinyläpäänkumiosa kosketti koria...

                    Yritetään nyt parhaansa mukaan saada jotain järkeä näihin tärinä juttuihin
                    sigpic
                    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                    Comment

                    • asdf1
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2009
                      • 162
                      • interweb

                      Ittellä kans alkanu täristään 100-120 nopeuksissa melkosesti. Voiko tuo johtua paskoista renkaista? Alla on melko loppuun ajetut 245/45/18 Falkenit. Tärinä alko varmaan vasta kuukaus sitten.. Takajarrulevyt on kans aika lopussa mut ei niiden kyl kierot pitäs olla.

                      Tekis kyllä varmaan hyvää välillä vaihdattaa noi "kaikki" puslatkin.

                      [edit] 99 520iA rassina.
                      -05 e61 530d msport

                      Comment

                      • Nisti
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2007
                        • 705
                        • På Gränsen

                        Originally posted by asdf1 View Post
                        Ittellä kans alkanu täristään 100-120 nopeuksissa melkosesti. Voiko tuo johtua paskoista renkaista? Alla on melko loppuun ajetut 245/45/18 Falkenit. Tärinä alko varmaan vasta kuukaus sitten.. Takajarrulevyt on kans aika lopussa mut ei niiden kyl kierot pitäs olla.

                        Tekis kyllä varmaan hyvää välillä vaihdattaa noi "kaikki" puslatkin.

                        [edit] 99 520iA rassina.
                        Kyllähän se kannattaa niistä renkaista ensin lähteä liikkeelle. PS: Nyt on muuten sinivuokoilla rengasratsiakin menossa

                        Originally posted by Pe-te View Post

                        Sanoi vain että ei näitä ole ennenkään maassa kiristelty (eikä hänen mielestään ollut edes tarpeen) ja on asennettu käytettyjäkin osia eikä mitään ongelmia ole tullut, ennenkuin minun autoni kohdalla.
                        Että näin, alansa rautainen ammattilainen... Perus hälläväliä asenne, voi kuinka tuttua... ja eriävää mielipidettä ei kannate esittää, jollei halua että palvelu menee entistä nihkeämmäksi...
                        "MURPHY'S LAW"
                        "Whatever can go wrong will go wrong,
                        and at the worst possible time,
                        in the worst possible way"

                        Comment

                        • Pe-te
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2008
                          • 198
                          • Ylöjärvi

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Kuulostaa taas BMW-erikoisosaamiselta 20 vuoden kokemuksella.
                          Mjoo, no en nyt vielä lähde tuomiota jakamaan kun homma on kesken.

                          Torstaina näkee kuinka homma etenee, silloin fiksaavat viimeisimmän sähellyksen ja tsekkaavat iskareiden asennon ja kiinnityksen sekä kiristelevät reaktiotangot ja alatukivarret pyörät maassa: ohjausvaihdetta ei oltu keskitetty oikein, ratti oli vinossa vasemmalle reilu puoli kierrosta ja samalla oli rikottu korkeudensäädön anturille tulevan johdon liitin. Tässä tapauksessa asennuksen oli tehnyt uusi kaveri, jolla välillä hieman ronskit otteet

                          Täytyy vaan tosiaan toivoa, ettei tukivarsien puslat ole tässä välissä (reaktiotangot ovat olleet alla jo n. 5000km) menneet paskaksi väärässä asennossa.

                          Ei kellään muuten treen seutuvilla (jolla ei ratti vispaa) olisi halukkuutta kokeilla ristiin 18" renkaita (lähinnä nyt etu) jotta voisin lopullisesti sulkea pois spekulaatiot noista vanteista...? Onhan tuossa autossa jo käytetty useampiakin renkaita alla, mutta nyt on ohjausvaihde ehjä kun se ei aiemmin sitä ollut.
                          F11 520dA (N47N) -13
                          ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                          ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                          Comment

                          • _chris_
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 442
                            • Nokia

                            Originally posted by asdf1 View Post
                            Ittellä kans alkanu täristään 100-120 nopeuksissa melkosesti. Voiko tuo johtua paskoista renkaista?
                            Renkaiden aiheuttama tärinä osuu useimmin tuonne n. 90 nopeuksiin. Kannattaa kokeilla toisilla renkailla ennenkuin antaa lopullisen tappotuomion nykyisille (ellei ne sitten ole jo muutenkin vaihtokunnossa).
                            BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                            Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                            Comment

                            • pere
                              Bimmer Rookie
                              • May 2009
                              • 172
                              • Berlin

                              Originally posted by Pe-te View Post
                              Ei kellään muuten treen seutuvilla (jolla ei ratti vispaa) olisi halukkuutta kokeilla ristiin 18" renkaita (lähinnä nyt etu) jotta voisin lopullisesti sulkea pois spekulaatiot noista vanteista...? Onhan tuossa autossa jo käytetty useampiakin renkaita alla, mutta nyt on ohjausvaihde ehjä kun se ei aiemmin sitä ollut.
                              Olisin voinut tarjota omaani kokeiluun, mutta kun tuossakin on nyt viimeisen parin viikon aikana alkanut ratti 90-110km/h nopeudesta kevyesti jarruttaessa vispata

                              Tänään vaihtadin alle uudet kesärenkaat kulutusvaroittimille menneiden tilalle ja samalla säädettiin ohjauskulmat, mutta eipä silläkään ollut merkittävää vaikutusta. Pitänee sitten seuraavaksi alkaa vaihdattamaan noita puslia tai iskarin yläpäitä jos tuo tuosta vielä yltyy...

                              Offtopickkina, kun noista kulmistakin täällä on juteltu, että onkos normialustaisella e39:llä kuitenkin etupäässä positiivinenkin camberi sallittua? Ainakin tuon Euromasterin raportin mukaan nykyinen 0.15 olisi vielä "ohjearvoissa". Samaten huomasin kotona lappua tutkiessa, että tuossahan on etupään caster ihan ohjearvojenkin alapuolella. 5.40(v) ja 5.24(o) vs 5.58-6.58. Olisikohan tuollaisesta syytä huolestua?
                              e61 535dAT -08

                              ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99

                              Comment

                              • Exami
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2004
                                • 986
                                • Hyvinkää, Tuusula

                                Originally posted by pere View Post
                                Olisin voinut tarjota omaani kokeiluun, mutta kun tuossakin on nyt viimeisen parin viikon aikana alkanut ratti 90-110km/h nopeudesta kevyesti jarruttaessa vispata

                                Tänään vaihtadin alle uudet kesärenkaat kulutusvaroittimille menneiden tilalle ja samalla säädettiin ohjauskulmat, mutta eipä silläkään ollut merkittävää vaikutusta. Pitänee sitten seuraavaksi alkaa vaihdattamaan noita puslia tai iskarin yläpäitä jos tuo tuosta vielä yltyy...

                                Offtopickkina, kun noista kulmistakin täällä on juteltu, että onkos normialustaisella e39:llä kuitenkin etupäässä positiivinenkin camberi sallittua? Ainakin tuon Euromasterin raportin mukaan nykyinen 0.15 olisi vielä "ohjearvoissa". Samaten huomasin kotona lappua tutkiessa, että tuossahan on etupään caster ihan ohjearvojenkin alapuolella. 5.40(v) ja 5.24(o) vs 5.58-6.58. Olisikohan tuollaisesta syytä huolestua?
                                Suurimmat syyt tärinälle etupäässä kattoo vaan ne reaktiotangon / tukivarren puslat + iskarinyläpää jos rikki.. E39:sin casteri vaihtelee juurikin puslien välysten takia aikalailla.. omassa ei madalluksen kanssa casteri oikeen pääse tavoite arvoonsa casterin vaikutuksen huomaa yleensä kuinka hyvin ratti keskittää ittensä.. mitä pienempi sen huonommin.. noin pienestä heitosta en itse olisi huolissani.. edellisessä postauksessani pikatestiä tukivarsien puslille aika maalaisjuntti juttu mutta omallakohdalla ainekin eron huomasi selkeästi
                                sigpic
                                Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                                Comment

                                Working...
                                X