e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tome
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 548
    • Joensuu

    Originally posted by ARDler View Post
    Kävi pirssi tänään suuntauksessa raidetangon pään vaihdon jälkeen, onkos nuo lopputilanteen arvot oikeet?


    EDIT. ja pirssi on -01 530d toisinku tuo raportti sanoo


    Mitkä kumit? Auraukset edessä ja takana saisi ehkä olla vähän pienemmät ja sit tuo takacamber, onko loppunut säätövara vasemmalla, pitäisi olla sama kuin oikealla puolella jossa se on hyvä.

    Comment

    • Siankarlo
      Bimmer Rookie
      • Sep 2010
      • 133
      • Helsinki

      Kertaus on opintojen äiti... E39 on aika herkkä sille, että vanteet asettuvat paikalleen just eikä melkein. Tänä keväänä tein renkaanvaihdon kiireessä ja heti alkoi lievät ravistukset/tutinat parilla eri nopeudella (n. 70 ja 130). Alusta, profiili ja vanteet on alkuperäiset, ehjät ja tasapainossa.

      Pyörät irti yksi kerrallaan, homma uusiksi huolella tasopinnat hiekkapaperilla pyyhkäisten, pultit ja vanteet putsaten. Kiinnitys huolella momenttiin. Eipä missään mitään ihmeellistä likaa tms näkynyt. Samalla rauhassa Baijerilaista olutta siemaillen tsekkailin renkaiden, jarrujen yms. kunnon.

      Avot. Taas menee kuin taikamatto, kaikissa nopeuksissa.

      Homman opetus. Tutinoissa kannattaa aina varmistaa että perusasiat on kunnossa.
      2012 F11 530DAt Xdrive
      Ex 2002 E39 530DAt

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Siankarlo View Post
        Kertaus on opintojen äiti... E39 on aika herkkä sille, että vanteet asettuvat paikalleen just eikä melkein. Tänä keväänä tein renkaanvaihdon kiireessä ja heti alkoi lievät ravistukset/tutinat parilla eri nopeudella (n. 70 ja 130). Alusta, profiili ja vanteet on alkuperäiset, ehjät ja tasapainossa.

        Pyörät irti yksi kerrallaan, homma uusiksi huolella tasopinnat hiekkapaperilla pyyhkäisten, pultit ja vanteet putsaten. Kiinnitys huolella momenttiin. Eipä missään mitään ihmeellistä likaa tms näkynyt. Samalla rauhassa Baijerilaista olutta siemaillen tsekkailin renkaiden, jarrujen yms. kunnon.

        Avot. Taas menee kuin taikamatto, kaikissa nopeuksissa.

        Homman opetus. Tutinoissa kannattaa aina varmistaa että perusasiat on kunnossa.
        Juuri näin, erityisesti e39:ssä.
        Eli e39:ssä on aivan ensiarvoisen tärkeätä huoltaa säännöllisin väliajoin kaikki pyörännapojen tasopinnat ja nimenomaan paperilla hiomalla, EI missään tapauksessa teräsharjalla kiilloittaen.
        Samalla kun purkaa, puhdistaa ja voitelee jarrusatulat, niin 99%:ssa nämä tutinat ja tärinät loppuvat(sillä edellytyksellä toki että vanteet ovat kunnossa).

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          Koska tutinat on e39.n ominaisuus, niin keskireikäkö tässä nyt on ratkaiseva tekijä, eihän noi alustat muitten kanssa niin paljoa eroa...
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            Edit: Tupla.
            Last edited by janke; 24-05-2013, 17:10.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              Kirjoittelinkin vuosisitten, kun puhdistelin/herkistelin noi jarrut perusteellisesti ja ihmettelin suuresti, kun automaatti vaihtoi vaihteita paljon nätimmin hetkenaikaa:think Ahdistaako hiukan laahavat jarrut automaatin toimintaa?
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1841
                • Kotona/Poissa

                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Koska tutinat on e39.n ominaisuus, niin keskireikäkö tässä nyt on ratkaiseva tekijä, eihän noi alustat muitten kanssa niin paljoa eroa...
                Saattaa olla niin, että se navan ja vanteen keskireiän sovitus on monessa vanteessa joko liian väljä tai himpun liian tiukka, jolloin keskitys jää vaillinaiseksi ja riski vapinoihin kasvaa. Ehkä.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10111
                  • KVLA

                  Originally posted by Havis View Post
                  navan ja vanteen keskireiän sovitus on monessa vanteessa himpun liian tiukka, jolloin keskitys jää vaillinaiseksi
                  Tälläiseen en ole vielä törmännyt.

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1841
                    • Kotona/Poissa

                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Tälläiseen en ole vielä törmännyt.
                    Tarkoitin sitä että jos se sovitus on tiukka, saattaa vanne jäädä hiukan irti navasta, siis ei mene ihan pohjaan saakka ja jää vipottamaan vaikka kuinka pultit vetää oikeaan momenttiin kiinni.

                    Joskus vaan kuullut niin tiukasta sovituksesta ettei rengas meinaa irrota kuin suurella voimalla kun on niin tiukasti kiinni navassa.

                    EI minullakaan tämänsuuntaisesta ole omakohtaista kokemusta, vain kuulopuheita, vaikka omat vanteet joskus tosi tiukassa navoissa istuukin ellei ole muistanut puhdistaa paikkoja huolella.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10111
                      • KVLA

                      Originally posted by Havis View Post
                      Joskus vaan kuullut niin tiukasta sovituksesta ettei rengas meinaa irrota kuin suurella voimalla kun on niin tiukasti kiinni navassa.
                      Epäilen kuitenkin vahvasti,että syyllinen tiukkaan sovitukseen on esim. huonosti puhdistetussa navassa.Toki joku vanteen valuvika halpistina vanteissa voi myös tuota aiheuttaa.Tälläinen pitäisi kyllä normaalisti huomata pyörää asennettaessa.

                      Myös hapettunut aluvalu saattaa "hitsata" napaan kiinni,ja se jumittuminen on tullut esim. talven aikana.Mutta kyllä ne kuitenkin asennettaessa on paikoilleen asettunut.Jotkut on laittanut kuparitahnaa ja jotkut vaseliinia hapettumisen ehkäisyyn vanteen keskiöön,jos ne on ns. suorasovitteisia ilman muovisia keskitysrenkaita.Omalla kohdalla ei ole moiselle ollut tarvetta.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                        Koska tutinat on e39.n ominaisuus, niin keskireikäkö tässä nyt on ratkaiseva tekijä, eihän noi alustat muitten kanssa niin paljoa eroa...
                        Ne tutinat ovat e39:ssä ominaisuus vain silloin jos=kun jarru+napojen tasojen huollot on jätetty tekemättä. Vanteella, siis ehjällä vanteella ei tässä ole osaa eikä arpaa.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Ne tutinat ovat e39:ssä ominaisuus vain silloin jos=kun jarru+napojen tasojen huollot on jätetty tekemättä. Vanteella, siis ehjällä vanteella ei tässä ole osaa eikä arpaa.
                          Entä missä on vika/mitä seuraavaksi tehdään jos jarrujen ja napojen huolto on tehty, reaktiotankojen puslat vaihdettu, uudet eturenkaat on tasapainotettu kahdesti ja silti ratti heiluu joissain nopeuksissa ja satunnaisesti myös kevyissä jarrutuksissa? Ja noihin heilumisen voimakkuuksiin/ilmenemisiin tuntuu vaikuttavan lähinnä planeettojen asento...
                          E39 528iA

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14559
                            • Oulu

                            Pelkät reaktiotankojen helat vaihdettu? :think

                            Raidetankojen sisemmät tai/ja ulommat päät väljät.
                            Last edited by zener; 24-05-2013, 22:44.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Entä missä on vika/mitä seuraavaksi tehdään jos jarrujen ja napojen huolto on tehty, reaktiotankojen puslat vaihdettu, uudet eturenkaat on tasapainotettu kahdesti ja silti ratti heiluu joissain nopeuksissa ja satunnaisesti myös kevyissä jarrutuksissa? Ja noihin heilumisen voimakkuuksiin/ilmenemisiin tuntuu vaikuttavan lähinnä planeettojen asento...
                              Jarrusatula jumittaa.

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by zener View Post
                                Pelkät reaktiotankojen helat vaihdettu? :think

                                Raidetankojen sisemmät tai/ja ulommat päät väljät.
                                Raidetangot (täydelliset) on vaihdettu n. 20tkm sitten, kuin myös alatukivarret. Reaktiotangot, joihin uudet helat vaihdettiin, oli n. 40tkm ajettu. Pyöränlaakerit on myös vaihdettu. Hammastanko vaihtuu seuraavaksi, tosin en siitä mitään ihmeitä odota.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X