Originally posted by ARDler
View Post
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kertaus on opintojen äiti... E39 on aika herkkä sille, että vanteet asettuvat paikalleen just eikä melkein. Tänä keväänä tein renkaanvaihdon kiireessä ja heti alkoi lievät ravistukset/tutinat parilla eri nopeudella (n. 70 ja 130). Alusta, profiili ja vanteet on alkuperäiset, ehjät ja tasapainossa.
Pyörät irti yksi kerrallaan, homma uusiksi huolella tasopinnat hiekkapaperilla pyyhkäisten, pultit ja vanteet putsaten. Kiinnitys huolella momenttiin. Eipä missään mitään ihmeellistä likaa tms näkynyt. Samalla rauhassa Baijerilaista olutta siemaillen tsekkailin renkaiden, jarrujen yms. kunnon.
Avot. Taas menee kuin taikamatto, kaikissa nopeuksissa.
Homman opetus. Tutinoissa kannattaa aina varmistaa että perusasiat on kunnossa.2012 F11 530DAt Xdrive
Ex 2002 E39 530DAt
Comment
-
-
Originally posted by Siankarlo View PostKertaus on opintojen äiti... E39 on aika herkkä sille, että vanteet asettuvat paikalleen just eikä melkein. Tänä keväänä tein renkaanvaihdon kiireessä ja heti alkoi lievät ravistukset/tutinat parilla eri nopeudella (n. 70 ja 130). Alusta, profiili ja vanteet on alkuperäiset, ehjät ja tasapainossa.
Pyörät irti yksi kerrallaan, homma uusiksi huolella tasopinnat hiekkapaperilla pyyhkäisten, pultit ja vanteet putsaten. Kiinnitys huolella momenttiin. Eipä missään mitään ihmeellistä likaa tms näkynyt. Samalla rauhassa Baijerilaista olutta siemaillen tsekkailin renkaiden, jarrujen yms. kunnon.
Avot. Taas menee kuin taikamatto, kaikissa nopeuksissa.
Homman opetus. Tutinoissa kannattaa aina varmistaa että perusasiat on kunnossa.
Eli e39:ssä on aivan ensiarvoisen tärkeätä huoltaa säännöllisin väliajoin kaikki pyörännapojen tasopinnat ja nimenomaan paperilla hiomalla, EI missään tapauksessa teräsharjalla kiilloittaen.
Samalla kun purkaa, puhdistaa ja voitelee jarrusatulat, niin 99%:ssa nämä tutinat ja tärinät loppuvat(sillä edellytyksellä toki että vanteet ovat kunnossa).
Comment
-
-
Koska tutinat on e39.n ominaisuus, niin keskireikäkö tässä nyt on ratkaiseva tekijä, eihän noi alustat muitten kanssa niin paljoa eroa...BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostKoska tutinat on e39.n ominaisuus, niin keskireikäkö tässä nyt on ratkaiseva tekijä, eihän noi alustat muitten kanssa niin paljoa eroa..."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostTälläiseen en ole vielä törmännyt.
Joskus vaan kuullut niin tiukasta sovituksesta ettei rengas meinaa irrota kuin suurella voimalla kun on niin tiukasti kiinni navassa.
EI minullakaan tämänsuuntaisesta ole omakohtaista kokemusta, vain kuulopuheita, vaikka omat vanteet joskus tosi tiukassa navoissa istuukin ellei ole muistanut puhdistaa paikkoja huolella."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostJoskus vaan kuullut niin tiukasta sovituksesta ettei rengas meinaa irrota kuin suurella voimalla kun on niin tiukasti kiinni navassa.
Myös hapettunut aluvalu saattaa "hitsata" napaan kiinni,ja se jumittuminen on tullut esim. talven aikana.Mutta kyllä ne kuitenkin asennettaessa on paikoilleen asettunut.Jotkut on laittanut kuparitahnaa ja jotkut vaseliinia hapettumisen ehkäisyyn vanteen keskiöön,jos ne on ns. suorasovitteisia ilman muovisia keskitysrenkaita.Omalla kohdalla ei ole moiselle ollut tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostKoska tutinat on e39.n ominaisuus, niin keskireikäkö tässä nyt on ratkaiseva tekijä, eihän noi alustat muitten kanssa niin paljoa eroa...
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNe tutinat ovat e39:ssä ominaisuus vain silloin jos=kun jarru+napojen tasojen huollot on jätetty tekemättä. Vanteella, siis ehjällä vanteella ei tässä ole osaa eikä arpaa.
Comment
-
-
Pelkät reaktiotankojen helat vaihdettu? :think
Raidetankojen sisemmät tai/ja ulommat päät väljät.Last edited by zener; 24-05-2013, 22:44.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEntä missä on vika/mitä seuraavaksi tehdään jos jarrujen ja napojen huolto on tehty, reaktiotankojen puslat vaihdettu, uudet eturenkaat on tasapainotettu kahdesti ja silti ratti heiluu joissain nopeuksissa ja satunnaisesti myös kevyissä jarrutuksissa? Ja noihin heilumisen voimakkuuksiin/ilmenemisiin tuntuu vaikuttavan lähinnä planeettojen asento...
Comment
-
-
Originally posted by zener View PostPelkät reaktiotankojen helat vaihdettu? :think
Raidetankojen sisemmät tai/ja ulommat päät väljät.
Comment
-
Comment