Originally posted by Uffa
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 käsijarru ei pidä
Collapse
X
-
E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
-
-
Originally posted by Havis View PostEnemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.
Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.
Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.
E12:ssa se alatuki tukee kenkiä, joten vaijerikiinnityksen merkitys ei ole niin ratkaiseva. Ja samalla E12:n käsijarruun saa helposti aivan eri luokan pitoa.
Näin siis maallikon silmin tuumittuna.
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostEnemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.
Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.
Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.
klo 6 kohdassa on keskikohta kenkää. Ei siinä voi mitää kielekettä ollakaan.
(nus nus, toki tarkoitat tällä sitä vaijerin vastakkaista puolta, mulla siis takarenkaan takareunassa, repsikanpuolella siis klo 9..)
Tosiaan kun kattelin kuvasta noita systeemejä, niin kengät tosiaan on aika hepposesti paikallaan.Ihme että tuolla on voinu tehä käsijarrukäännöksiä.
ne jousitetut tapit ja vaijeri pitää pelkästään kenkiä paikallaan.
Eipä tosin tuota käsijarrua olekkaan tarkoitettu muuta kuin seisontajarruksi.
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View Postklo 6 kohdassa on keskikohta kenkää. Ei siinä voi mitää kielekettä ollakaan.
(nus nus, toki tarkoitat tällä sitä vaijerin vastakkaista puolta, mulla siis takarenkaan takareunassa, repsikanpuolella siis klo 9..)E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Just tein koko !"$%!§ revohkan leimaa varten ja laitoin taakse (-98 e39 touring) uudet jarrupalat, levyt, käsijarrupalat + asennussarja. Levyt oli karmeassa kunnossa.
Käppärin säätömutteri+linkku ihan yhtäpuuta ja ruosteessa ...ruuvipenkissä nitkuttelemalla sai osat irti. Putsailin ne hyvin.. sitten kuparitahnaa liikkuviin.
Huomasin myös että vaijerilinkku on liian pienillä välyksillä. Tuntui ettei kauaa kestä kun on romut uudestaan ruosteessa+kiinni.
Taivutin linkun haarukkaan enemmän välystä että vaijerin keskikiinnike mahtuu liikkumaan siellä välissä paremmin ja myös ruostetta mahtuu tulevaisuudessa paremmin väliin...
Aika näyttää toimiiko kauemmin kuin normisti tuolla pikkukikalla.. eli ison maan toleranssi siihen linkun haarukkaan! Alkoi liikkumaan osat ihan eri tavalla.
Kyllähän noi on vähän tollasia suunnittelukäpyjä.. aika onneton tosiaan koko systeemi.
PS: Joutui myös viilaamaan ne kiristinsysteemin hahlot auki ruosteesta että uudet palat mahtui niihin kunnolla.Last edited by Suutari; 14-10-2012, 23:58.Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Alkoi käsijarru taas pitämään ja ei myöskään laahaa enää, kun säädin pari kertaa ajatuksella. 1 naksun vetämällä rengas pyörii vielä, mutta jarru jo tuntuu selvästi ja kengät kahisevat. 2 naksulla ei pysty enää käsin pyörittämään. 3 naksulla pitää jo aika luotettavasti parkissa. Jarru ei silti tunnu vaikuttavan juuri lainkaan, jos sitä vetelee auton lipuessa esim. 30 km /h. Ehkä juuri ja juuri huomaa, että jarrua vedetään ja käsijarrun merkkiääni pimpottaa. Pitäisikö tuon E39 käsijarrun vetämisen pysäyttää auto liikkeestä, edes jonkinmoisella matkalla? Nyt tuntuu, että se vain lipuu, lipuu ja pimputtelee äänimerkkiä, eikä pysähdy.Last edited by Bomb5; 15-10-2012, 09:51.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Liukkaalla pitäs mennä lukkoon, eli esim. märällä nurmikolla kun vetäsee ja molemmat pyörät lukkiutuu niin leima irtoaa.
Originally posted by Bomb5 View PostAlkoi käsijarru taas pitämään ja ei myöskään laahaa enää, kun säädin pari kertaa ajatuksella. 1 naksun vetämällä rengas pyörii vielä, mutta jarru jo tuntuu selvästi ja kengät kahisevat. 2 naksulla ei pysty enää käsin pyörittämään. 3 naksulla pitää jo aika luotettavasti parkissa. Jarru ei silti tunnu vaikuttavan juuri lainkaan, jos sitä vetelee auton lipuessa esim. 30 km /h. Ehkä juuri ja juuri huomaa, että jarrua vedetään ja käsijarrun merkkiääni pimpottaa. Pitäisikö tuon E39 käsijarrun vetämisen pysäyttää auto liikkeestä, edes jonkinmoisella matkalla? Nyt tuntuu, että se vain lipuu, lipuu ja pimputtelee äänimerkkiä, eikä pysähdy.---- Bee äm dapl juu ----
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostHiekkatielläkin pitäisi mennä lukkoon, jossain 10-20km/h nopeudessa. Samalla voi kätevästi tutkia onko jarrutustehot identtiset.Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89
Comment
-
-
Originally posted by Hen-3 View Post... vai onks toi systeemi sellanen et sitä on mahdotonta pitää kunnossa?
Paska mikä paska.E61 525d LCI
Comment
-
-
Originally posted by Ha2 View PostNyt kahva nousee muutama 3 kuukautta osien vaihdon ja säädön jälkeen jo 8 napsua eikä pidä enää läheskään samalla tavalla kuin heti säädön jälkeen.
Paska mikä paska.
Comment
-
-
Riittääkö, että ostaa ATE:n käsijarrujen osat tarvikkeena, vai pitääkö ne hakea marmorilta?E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
e39 530dA. 2 vuotta omistaneena ja 72tkm itse ajaneena en ole kertaakaan purkanut enkä herkistänyt käsijarrua. Kerran olen säätanyt kireämmälle.
Pitää sen minkä pitää(siis heikkotehonen) mut molemmilla kerroilla kelvannu katsastusmiehelle. Et en nyt ihan paskaksi sanois (vaikkei sillä autoo pystykään pysäyttämään).
Comment
-
-
Originally posted by E.K. View PostPitää sen minkä pitää(siis heikkotehonen) mut molemmilla kerroilla kelvannu katsastusmiehelle. Et en nyt ihan paskaksi sanois (vaikkei sillä autoo pystykään pysäyttämään).E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Comment