Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarru ei pidä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ämsport
    Bimmer Rookie
    • Jun 2011
    • 118
    • Pori

    Originally posted by Bomb5 View Post
    Vielä pari viikkoa katsastukseen aikaa ja lisätestejä tehty työpaikan jäisellä parkkiksella. Edelleen eteenpäin auton liikkuessa käsijarrun teho on aika mitään sanomaton, pim pom vain kuuluu, mutta... Jumaleissöns, taaksepäin auton rullatessa kun vetää kahvasta niin menee renkaat jo melkein lukkoon 3 naksulla ja arvatenkin pysähtyy aika äkkiä! Mistähän tämä voisi johtua?

    Ihan pakko siis kysyä, että kumpaan suuntaan se katsuri noita rullia ajelee käsijarrua testatessaan, vai peräti molempiin suuntiin? Vois melkee pyytää ajamaan takaperin, ku toimii niin pirun hyvin!
    ihan etiäppäin se rullailee,mutta ei se itelläkään meinaa helpolla lukkoon mennä ja silti meni läpi.Jos ukko siel konttoril on yhtään mistään jyvällä ni se kyylää kyllä muut paikat ennemmin kun ton paskan seisonta-jarrun joka on näistä järjestäen tehoton,jos ei nyt ihan just oo jumpannu uutta osaa sinne.paska mikä paska.Ja jos sinne osia alkaa vaihtelee niin ne tarvii hakea marmorilta,tarvike kengät on ekasta kiskasusta irti liimoistaan ja murusina siellä "rummussa".

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      Originally posted by ämsport View Post
      ihan etiäppäin se rullailee,mutta ei se itelläkään meinaa helpolla lukkoon mennä ja silti meni läpi.Jos ukko siel konttoril on yhtään mistään jyvällä ni se kyylää kyllä muut paikat ennemmin kun ton paskan seisonta-jarrun joka on näistä järjestäen tehoton,jos ei nyt ihan just oo jumpannu uutta osaa sinne.paska mikä paska.
      Joo, viimeks sattu semmonen asiallinen vähän vanhempi henkilö, joka katto kyllä aika tarkkaan kaiken. Mutta mistähän tuo johtuu, että vain taaksepäin ottaa jarru, onko se rumpu vaan paskanen tai osa jousista hajonnu? Kesällä otan kyllä auki nuo viimestään, ku pitäs muutenkin tehdä jarruhuolto hemin ohjeiden mukaan.
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • ämsport
        Bimmer Rookie
        • Jun 2011
        • 118
        • Pori

        Originally posted by Bomb5 View Post
        Joo, viimeks sattu semmonen asiallinen vähän vanhempi henkilö, joka katto kyllä aika tarkkaan kaiken. Mutta mistähän tuo johtuu, että vain taaksepäin ottaa jarru, onko se rumpu vaan paskanen tai osa jousista hajonnu? Kesällä otan kyllä auki nuo viimestään, ku pitäs muutenkin tehdä jarruhuolto hemin ohjeiden mukaan.
        Se voi olla että ne kengät "joustaa" kiinityksistään jotenkin peruuttamalla jarruttaessa joten ottaa suuremmalta osalta kiinni rumpuun ei hajuukaa.Kyl kohta joku tulee huutaa että ne kuuluu saatana kiristää sieltä sisältä mutterista ei kahvalta...mutta kun ei pidä vaikka ne laahais

        Comment

        • Bomb5
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2011
          • 726
          • Kivijärvi

          Mulla on alkuperäiset jarrut, joten niille vois pian tehdä jotakin. Todennäköisesti jumittaa ja pitäs puhdistaa ja säätää uudestaan. Säädin tosin vasta nuo mielestäni hyvin, takaa rummuista ensin aika lähelle ja sitten vaijerit sopivaan tiukkuuteen, kun aiemmin laahasi. Eikö kukaan ole törmännyt vastaavaan ongelmaan, että pitää vain taaksepäin? Voisiko ongelman korjata säätämällä vaan uudestaan?
          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            Rumpujarrujen ominaisuus muistaakseni on, että jarrutus tehostuu toiseen suuntaan. Mutta tuntuis hölmöltä, miksi se tehostais sitä taaksepäin.
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              Diu diu, nyt pitää käsijarru!

              Niinhän se oli, että käytön puutetta ja paskaa todennäköisesti kertyny/jäätyny jarruosien väliin! Tänään oli lämpöasteita pihalla ja testailin parkkiksella taas useampaan kertaan, autoa vuorotellen eteen ja taaksepäin ja puhdistin kenkiä vetämällä jarrua kevyesti. Ilmeisesti se eilinen testi taaksepäin sai noi jarruosat liikkeelle / pois jumitilasta ja ne alkoi taas toimia. Edelleen tuo on n. 1 naksun verran tehokkaampi taaksepäin, mutta alkoi pitää myös eteenpäin niin, että n. 4 naksulla saa renkaat jo lukkoon jäällä. Eli eipä enää jännitä katsastus tuon osalta. Kesällä otettava nuo kuitenkin auki ja puhdistettava kaikki kunnolla.
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by Bomb5 View Post
                Diu diu, nyt pitää käsijarru!

                Niinhän se oli, että käytön puutetta ja paskaa todennäköisesti kertyny/jäätyny jarruosien väliin! Tänään oli lämpöasteita pihalla ja testailin parkkiksella taas useampaan kertaan, autoa vuorotellen eteen ja taaksepäin ja puhdistin kenkiä vetämällä jarrua kevyesti. Ilmeisesti se eilinen testi taaksepäin sai noi jarruosat liikkeelle / pois jumitilasta ja ne alkoi taas toimia. Edelleen tuo on n. 1 naksun verran tehokkaampi taaksepäin, mutta alkoi pitää myös eteenpäin niin, että n. 4 naksulla saa renkaat jo lukkoon jäällä. Eli eipä enää jännitä katsastus tuon osalta. Kesällä otettava nuo kuitenkin auki ja puhdistettava kaikki kunnolla.
                Kannatta hankkia se jarrukenkien asennussarja jos vanhat ovat hyvinki ruosteiset ja kuluneet. Ilmeisesti ne jouset siellä kuoleentuu tai ainaski minulla oli käynyt näin, kun testailin uusia ja vanhoja jousia keskenään niin ero oli selvä. Uusiin tuossa kesällä molemmin puolin ja käsijarru on toiminut moitteitta.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Jos ihan vaan aloitetaan oikeaoppisella säädöllä. Ei sisältä vaan rummun päästä.
                  Kirjottelin jo asiasta tänään toiseen topiciin.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    Originally posted by Supa View Post
                    Jos ihan vaan aloitetaan oikeaoppisella säädöllä. Ei sisältä vaan rummun päästä. Kirjottelin jo asiasta tänään toiseen topiciin.
                    Jeba, noin tein syksyllä, mutta kengät alko loppusyksystä / talven aikaan jumittaa. Jarrun käyttäminen eteen ja taakse laukaisi jumitilan. Jarrun säädöt sekä rummuista että vaijereista ovat aika optimit, eikä niihin tarttenu koskea ollenkaan enää.
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • ämsport
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2011
                      • 118
                      • Pori

                      Tulihan se sieltä

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Originally posted by ämsport View Post
                        Tulihan se sieltä
                        Mikä?:think
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • ämsport
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2011
                          • 118
                          • Pori

                          Originally posted by janke View Post
                          Mikä?:think
                          Kiristys ohjeet

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            Originally posted by ämsport View Post
                            Kiristys ohjeet
                            Mut jossei sisältä saa kiristää, niin miten päästä voi kiristää? Kireempää pipoa?




                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • Pmak
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2006
                              • 178
                              • Lahti

                              Tulipas mielenkiintoinen ongelma.

                              Eli laitelin uusiksi kaikki käsijarrun hilppeet tuohon e39:siin. Palat, linkut ja jouset.. Säätelin ne vaijerit ensiksi takaata kireelle, mutta kuitenkin sillä tavalla ettei makaa päälle. Seuraavaksi sisältä ns. löysät pois. Käsijarru alkaa pitämään n. 4-5 naksauksen jälkeen ja pitää autoa ihan hyvin paikallaa. Hiekalla menee lukkoon.

                              Ei kuitenkaan kelvannut konttorille :s Jarruvoimat tasaiset, mutta liian heikot. Mitäs seuraavaksi? Jos kiristän lisää, niin palat alkaa kahnata.. 1.2 kN tais antaa molemmille puolille.

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                Originally posted by Pmak View Post
                                Tulipas mielenkiintoinen ongelma.

                                Eli laitelin uusiksi kaikki käsijarrun hilppeet tuohon e39:siin. Palat, linkut ja jouset.. Säätelin ne vaijerit ensiksi takaata kireelle, mutta kuitenkin sillä tavalla ettei makaa päälle. Seuraavaksi sisältä ns. löysät pois. Käsijarru alkaa pitämään n. 4-5 naksauksen jälkeen ja pitää autoa ihan hyvin paikallaa. Hiekalla menee lukkoon.

                                Ei kuitenkaan kelvannut konttorille :s Jarruvoimat tasaiset, mutta liian heikot. Mitäs seuraavaksi? Jos kiristän lisää, niin palat alkaa kahnata.. 1.2 kN tais antaa molemmille puolille.
                                Kuinka ruosteiset oli rummun pinnat? Puhdistitko ne kunnolla laikalla?
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎