Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarru ei pidä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bomb5
    replied
    No hyvä kuulla. Täytyy vaan käydä luottavaisin mielin. Syksyllä säädin noita rummuista, kun tuntui laahaavan. Pääsin eroon laahaamisesta, mutta täytyy varmaan vähän kiristää noita vaijereita vielä ennen katsastusta, kun ne on nyt säädetty varmistellen niin, ettei ainakaan laahaa. Viime kerralla vähän hirvitti, kun katsuri veti kepistä niin ylös, etten varmaa ite ikinä ollu vetäny.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Katsastus lähestyy ja jännitys tiivistyy. Tänään tein testejä työpaikan parkkiksella vetämällä käsijarrua n. 20 km/h vauhdista. Tuntui, että ei tapahdu yhtään mitään, äänimerkki pimputtelee ja auto vaan menee eteenpäin.
    Ei tuntunut minullakaan vaikuttavan juuri mitään (sulalla tiellä) eikä nyt ole sopivaa hiekkatietä millä testailla tarkemmin. Ei ole tullut käsijarrua käytettyä, nyt pidin sitä päällä muutaman kerran hitaissa nopeuksissa. Jarrut kuitenkin ottaa kiinni jo kahvan liikeradan puolessa välissä.

    Katsastus oli tänään ja meni läpi, 1,8 & 1,2 oli arvot. Viime vuonna samalla katsastusasemalla arvot oli 1,8 ja 1,4. Täytynee jossain vaiheessa kiristää oikean puolen vaijeria hiukan, luultavasti se riittää eikä tarvitse navassa olevaan säätöön vielä koskea.

    Leave a comment:


  • -kalevi-
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Katsastus lähestyy ja jännitys tiivistyy. Tänään tein testejä työpaikan parkkiksella vetämällä käsijarrua n. 20 km/h vauhdista. Tuntui, että ei tapahdu yhtään mitään, äänimerkki pimputtelee ja auto vaan menee eteenpäin.

    Toisaalta kun laittaa parkkiin vähän vaikka kaltevalle tasolle, niin 3-4 naksulla pysyy aika hyvin. Onkohan tällä mahdollista päästä läpi katsastuksesta? Pahus, kun en muista millanen toi oli vuosi sitten, ei tainnut kovin paljoa kummempi kuitenkaan olla...
    Itellä ihan samanlainen ja katsastus eessä. Pitäisköhän tota putsata ja säätää?

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Katsastus lähestyy ja jännitys tiivistyy. Tänään tein testejä työpaikan parkkiksella vetämällä käsijarrua n. 20 km/h vauhdista. Tuntui, että ei tapahdu yhtään mitään, äänimerkki pimputtelee ja auto vaan menee eteenpäin.

    Toisaalta kun laittaa parkkiin vähän vaikka kaltevalle tasolle, niin 3-4 naksulla pysyy aika hyvin. Onkohan tällä mahdollista päästä läpi katsastuksesta? Pahus, kun en muista millanen toi oli vuosi sitten, ei tainnut kovin paljoa kummempi kuitenkaan olla...

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Kyllähän tuo käsijarru toimii, kunhan se ei vaan:
    -jumita, ettei ajossa hankaa paikkoja rikki. (mulla tuntuis tuppaavaan jäätymään vähän päälle? Uudet linkut pitäis hommata ja sopivat tahnat väliin)
    -sitä käyttää, ettei jumiudu paikallaan olosta.
    -käyttää vasta kun auto on paikallaan, eikä vedä sitä niin, että vaijerit soi, vaan sen verran, että riittää.
    -Säätää sen oikein!

    Mihin se vois siitä kulua, kun mikään ei hankaa mihinkään, koska se on vaan seisontajarru, eli oikeaoppisesti käytetään vain pitämään auto paikallaan.

    No, eihän se ihan noin mee, koska kaikkea paskaa sinne väliin tulee ja jumittaa kuitenkin jossain välissä. Mutta oikein käytettynä (ja "huollettuna"), mielestäni oikein pitkäikäinen systeemi.

    Leave a comment:


  • Hen-3
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Ei vaan täsmälleen päinvastoin

    Käsijarru on käyttöä varten; miten säännölisempää käyttö, sen paremmin toimii.

    Käytön puute on varma tie jumiutuviin mekanismeihin.
    Juurikin näin
    Ite käytän käsijarrua ainakun parkkeeraan.
    Kuukaus sit katsastin nii inssi kehu kuinka hyvä käsijarru on, tasainen ja tehokas.

    Leave a comment:


  • MGUarto
    replied
    Tuli tossa tuollainen probleema/ominaisuus vastaan kun kiristelin jarrua:
    Eli kun laittaa käsijarrun päälle, niin se antaa auton liikkua sen 5-10cm ja sitten lukittuu kyllä kuin seinään. Missäs mahtais olla vika, vai onko normaalia? eli ottaa kiinni kyllä mutta ei heri, vaan vaati sen parin sentin renkaan "liikettä" että lukittuu.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Ei vaan täsmälleen päinvastoin

    Käsijarru on käyttöä varten; miten säännölisempää käyttö, sen paremmin toimii.

    Käytön puute on varma tie jumiutuviin mekanismeihin.
    Onhan toi katsastuksessa toiminut, muuhun tota en oo tarvinnut

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Parhaiten e39 käsijarru toimii, kun siihen ei koske ollenkaan...
    Ei vaan täsmälleen päinvastoin

    Käsijarru on käyttöä varten; miten säännölisempää käyttö, sen paremmin toimii.

    Käytön puute on varma tie jumiutuviin mekanismeihin.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Parhaiten e39 käsijarru toimii, kun siihen ei koske ollenkaan. Itte omani kahvaan koskenut viimeksi 2009 ja sen jälkeen leimattu 4 kertaa ja aina voimat olleet melkoisen tasaisesti 1,2-2kilon välissä.

    Leave a comment:


  • Uffa
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Oiskohan kitkapinta irti kengästä, ja välillä sitte on välissä, ja välillä jossain muualla? :think
    Kyllä



    Kuskin puolelta.

    Hain samalla uudet levytkin



    Käsijarru on nyt melko hyvä. Kelpaa lähteä katsastamaan.

    Leave a comment:


  • Tommi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Juu, nämä tarvikkeena myytävät (silloin samaa sarjaa möi Motonet ja KL-varaosat) korjaussarjatkin ovat melkoinen vitsi. Minulla oli sellaiset samaan aikaan kun nuo Boschin palat ja sitten kun purin jarrut ja tutkin, niin tuon sarjan kaikki osat oli ihan ruosteessa. Laitoin sitten niidenkin tilalle autoni alkuperäiset osat, joissa ei ollut yhtään ruostetta.
    Kyllähän ne varmasti ruosteeseen menee, mutta toivottavasti toimisivat jokusen vuoden.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Tommi View Post
    ja korjaussarja eli jouset ja lukitustapit. vanhat jouset oli venyny n. puoli senttiä. katsuri kehui.
    Juu, nämä tarvikkeena myytävät (silloin samaa sarjaa möi Motonet ja KL-varaosat) korjaussarjatkin ovat melkoinen vitsi. Minulla oli sellaiset samaan aikaan kun nuo Boschin palat ja sitten kun purin jarrut ja tutkin, niin tuon sarjan kaikki osat oli ihan ruosteessa. Laitoin sitten niidenkin tilalle autoni alkuperäiset osat, joissa ei ollut yhtään ruostetta.

    Leave a comment:


  • Tommi
    replied
    Originally posted by eerok View Post
    Tein äsken kiristyksen tämän topicin ohjeilla rumpuun "mutu" tuntumalla silleen että jaksaa käsillä pyörittää ja yllätyin miten hyvä tuli. Ei laahaa, mutta pysyy mäessä paikallaan... Toivottavasti katsastusmies on samaa mieltä
    säädin itselleni silleen että vaijeri löysälle, rummusta niin tiukalle että pyorä lukkiutuu sitten yksi napsu takaisin. vaijeri tiukalle niin että kahva tulee melkein ylös asti ja että renkaat menee lukkoon. n. 20km/h vauhdissa n. 1,5m jarrujälki. molemmissa tietysti yhtä pitkät jäljet. jarruvoima oli n.2,2 ja ero 5%.
    mulla oli uudet kengät ja korjaussarja eli jouset ja lukitustapit. vanhat jouset oli venyny n. puoli senttiä. katsuri kehui.

    Leave a comment:


  • Tommi
    replied
    Originally posted by Hen-3 View Post
    Onko kukaan kokeillu säätää sitä sillei että löysyttää vähän vaijerita ja nostaa kahvan n.3-5 napsua ylös ja sitten säätää pyöristä kengät ihan kiinni rumpuun ettei pyörät pyöri, sitten laskee vaan kahvan alas?
    voi olla että rummun säätömutteria ei saa kiristettyä tarpeeksi tuolla tavalla.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎