Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarru ei pidä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimmer_Henu
    Newbiemmer
    • May 2010
    • 22
    • Helsinki

    #76
    Ei pääse yli eikä ympäri. Itse e36:sella 20tkm ja e39:llä 15tkm ajaneena voi myös todeta että joka leimalle saa kässäreitä kiristää tai paloja vaihtaa. Palat vaihdettuna kestää hyvin sen muutaman kuukauden, sitte taas napsut lisääntyy ja pito heikkenee. Taidan ensi keväänä leimalle ihan suosiolla hakea marmorilta kunnon palat, jos vaikka jopa kaks vuotta sitte toimis hyvin.
    e39 520i
    ex: e36 325i

    Suzuki Bandit
    Toyota Soarer twin turbo

    Comment

    • Ha2
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1786
      • Oulu

      #77
      Originally posted by TJJ View Post
      Ja laitoit tietysti pehmeät tarvikepalat? Sama vika oli minullakin kun oli Boschin palat, alkuperäisillä paloilla ei tarvitse säädellä ja tuntumakin on jämäkkä.
      Jotku tarvikepalat ne tosiaan oli, mutta ei halvimmasta päästä.
      E61 525d LCI

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #78
        Muistaakseni, BMW:n ohjeen mukaan kenkiä ei saa säätää "iholle", vaan ensin niin ettei levy pyöri ja siitä oliko 8-10 (nyt ei muista, reilusti kuintenkin!) napsua takaisin.

        Vaijerilla loput.

        ...ideana kai, että linkku on paremmassa asennossa (vipuvoima), kun tekee isomman liikkeen?

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #79
          Originally posted by Risto113 View Post
          Muistaakseni, BMW:n ohjeen mukaan kenkiä ei saa säätää "iholle", vaan ensin niin ettei levy pyöri ja siitä oliko 8-10 (nyt ei muista, reilusti kuintenkin!) napsua takaisin.

          Vaijerilla loput.

          ...ideana kai, että linkku on paremmassa asennossa (vipuvoima), kun tekee isomman liikkeen?
          Tuota ohjetta on ihmetelty aiemminkin. Voihan tuossa hajatelmassasi olla jotain perääkin. Toisaalta jos alaosan perussäätö on reilusti irti rummusta, kengät ottavat kiinni lähinnä yläosasta ja kitkapinta on pienempi. :think
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #80
            Voishan tuota piruuttaan kokeilla noinkin joskus, että onko eroa tähän "iholle"säätötaktiikkaan. E36:ssa tein tehtaan ohjeen mukaan ja paskat se silti mitään pitänyt parin viikon jälkeen. Katselin TIS:siä ja siellä tosiaan sanottiin että ensin rummusta perussäätö niin, että rengas/levy ei pyöri käsin. Siitä 8-12 napsua (riippuen automallista) takasi. Lopuksi vipu 2 napsua ylös ja siitä vaijereiden säätö niin kireälle, että rengas ei pyöri. Ihan lopuksi testataan, että renkaat pyörii vapaasti, kun vipu löysätään.
            E61 525d LCI

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #81
              Käänsin 2-3 napsua takaisin, sen verran että pyöri. Hemmetin hyvä tuli ja ollut jo yli 3kk. Katsastuksessa melkein 3kN voimaa molemmin puolin, enemmän kuin edessä.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #82
                Originally posted by Ha2 View Post
                Jotku tarvikepalat ne tosiaan oli, mutta ei halvimmasta päästä.
                Materiaalista tuossa on kyse, tuurilla jossain halvassa palassakin se voi olla kunnon ainetta (tuohon käsijarrukäyttöön). Boschin paloissa kitkapinta oli mustaa ainetta joka tuntui varsin pehmeältä ja lohkesi reunoista helposti. Alkuperäisissä pinta oli ruskehtavaa, karkeaa ja kovaa ainetta.

                (Minä laitoin autoni alkuperäiset käsijarrupalat takaisin noiden Boschien jälkeen, en tiedä millaisia nykyään myydään merkkiliikkeessä. Turhaa tuli Boschit vaihdettua, alkuperäisten puhdistus olisi riittänyt. Viimekesäisessä jarrujen päivityksessä tuli paketissa myös Zimmermanin käsijarrupalat. Mutta nekin vaikutti hiukan samantyylisiltä kuin Boschit, joten jätin ne asentamatta ja säilytin alkuperäiset palat)
                E39 528iA

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #83
                  Originally posted by Havis View Post
                  Enemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.

                  Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.

                  Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.

                  E12:ssa se alatuki tukee kenkiä, joten vaijerikiinnityksen merkitys ei ole niin ratkaiseva. Ja samalla E12:n käsijarruun saa helposti aivan eri luokan pitoa.

                  Näin siis maallikon silmin tuumittuna.
                  Tuli muuten tuossa otettua kuskinpuolen jarru auki katsastusta ennen, tosin pelkkä säätöi ois riittäny, mut epäilytti, kun ei pitäny paljoa mitään...

                  No, tuli huomattua, että onhan tuolla sellanen kieleke, joka pitää noi kengät kohdallaan! Eli ei oo siis vaijerin linkun varassa vaan... Ainakaan mulla.

                  Etujarrut piti huimat 2 ja 1.2kn... Paskaa, mikähän noita kiusaa ettei oo enempää jarruvoimaa, eroakin oli siis 40%, eli liikaa, jotain pitää tehdä...
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • eerok
                    Newbiemmer
                    • Aug 2012
                    • 2
                    • Helsinki

                    #84
                    Originally posted by Ha2 View Post
                    Voishan tuota piruuttaan kokeilla noinkin joskus, että onko eroa tähän "iholle"säätötaktiikkaan. E36:ssa tein tehtaan ohjeen mukaan ja paskat se silti mitään pitänyt parin viikon jälkeen. Katselin TIS:siä ja siellä tosiaan sanottiin että ensin rummusta perussäätö niin, että rengas/levy ei pyöri käsin. Siitä 8-12 napsua (riippuen automallista) takasi. Lopuksi vipu 2 napsua ylös ja siitä vaijereiden säätö niin kireälle, että rengas ei pyöri. Ihan lopuksi testataan, että renkaat pyörii vapaasti, kun vipu löysätään.
                    Tein äsken kiristyksen tämän topicin ohjeilla rumpuun "mutu" tuntumalla silleen että jaksaa käsillä pyörittää ja yllätyin miten hyvä tuli. Ei laahaa, mutta pysyy mäessä paikallaan... Toivottavasti katsastusmies on samaa mieltä

                    Comment

                    • E.K.
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 494
                      • Helsinki

                      #85
                      Originally posted by eerok View Post
                      Tein äsken kiristyksen tämän topicin ohjeilla rumpuun "mutu" tuntumalla silleen että jaksaa käsillä pyörittää ja yllätyin miten hyvä tuli. Ei laahaa, mutta pysyy mäessä paikallaan... Toivottavasti katsastusmies on samaa mieltä
                      Ja jos ei ole samaa mieltä ni kysypä montako oikein hyvin pitävää e39 (lukkiutuvaa teini) käsijarrua on tullu vastaan...

                      Comment

                      • Hen-3
                        Bimmer Rookie
                        • May 2011
                        • 103
                        • Lahti

                        #86
                        Onko kukaan kokeillu säätää sitä sillei että löysyttää vähän vaijerita ja nostaa kahvan n.3-5 napsua ylös ja sitten säätää pyöristä kengät ihan kiinni rumpuun ettei pyörät pyöri, sitten laskee vaan kahvan alas?

                        Comment

                        • Tommi
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2005
                          • 289
                          • Kajaani

                          #87
                          Originally posted by Hen-3 View Post
                          Onko kukaan kokeillu säätää sitä sillei että löysyttää vähän vaijerita ja nostaa kahvan n.3-5 napsua ylös ja sitten säätää pyöristä kengät ihan kiinni rumpuun ettei pyörät pyöri, sitten laskee vaan kahvan alas?
                          voi olla että rummun säätömutteria ei saa kiristettyä tarpeeksi tuolla tavalla.
                          Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
                          Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
                          e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

                          Comment

                          • Tommi
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 289
                            • Kajaani

                            #88
                            Originally posted by eerok View Post
                            Tein äsken kiristyksen tämän topicin ohjeilla rumpuun "mutu" tuntumalla silleen että jaksaa käsillä pyörittää ja yllätyin miten hyvä tuli. Ei laahaa, mutta pysyy mäessä paikallaan... Toivottavasti katsastusmies on samaa mieltä
                            säädin itselleni silleen että vaijeri löysälle, rummusta niin tiukalle että pyorä lukkiutuu sitten yksi napsu takaisin. vaijeri tiukalle niin että kahva tulee melkein ylös asti ja että renkaat menee lukkoon. n. 20km/h vauhdissa n. 1,5m jarrujälki. molemmissa tietysti yhtä pitkät jäljet. jarruvoima oli n.2,2 ja ero 5%.
                            mulla oli uudet kengät ja korjaussarja eli jouset ja lukitustapit. vanhat jouset oli venyny n. puoli senttiä. katsuri kehui.
                            Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
                            Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
                            e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #89
                              Originally posted by Tommi View Post
                              ja korjaussarja eli jouset ja lukitustapit. vanhat jouset oli venyny n. puoli senttiä. katsuri kehui.
                              Juu, nämä tarvikkeena myytävät (silloin samaa sarjaa möi Motonet ja KL-varaosat) korjaussarjatkin ovat melkoinen vitsi. Minulla oli sellaiset samaan aikaan kun nuo Boschin palat ja sitten kun purin jarrut ja tutkin, niin tuon sarjan kaikki osat oli ihan ruosteessa. Laitoin sitten niidenkin tilalle autoni alkuperäiset osat, joissa ei ollut yhtään ruostetta.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Tommi
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2005
                                • 289
                                • Kajaani

                                #90
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Juu, nämä tarvikkeena myytävät (silloin samaa sarjaa möi Motonet ja KL-varaosat) korjaussarjatkin ovat melkoinen vitsi. Minulla oli sellaiset samaan aikaan kun nuo Boschin palat ja sitten kun purin jarrut ja tutkin, niin tuon sarjan kaikki osat oli ihan ruosteessa. Laitoin sitten niidenkin tilalle autoni alkuperäiset osat, joissa ei ollut yhtään ruostetta.
                                Kyllähän ne varmasti ruosteeseen menee, mutta toivottavasti toimisivat jokusen vuoden.
                                Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
                                Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
                                e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎