Hmmm... Ideoita sopiviksi madallusjousiksi e39:siin? 10mm madaltavat yläpäät ei varmaan vaikuta mitään? -40 h&r satsi on hiukan liian matala ja pilaako se ajettavuuden? Vai antaisko olla vakiona...
Oma 530iA oli vakiona niin korkea, että nyt kun on alla H&R:n -40/15 setti niin ei todellakaan ole liian matala. Ei ole ollut mitään ongelmia. Ainoastaan markettien yms. pihoilla ei nokkaa voi enää työntää katukivetyksen päälle katsomatta ensin Perä saisi mielestäni olla vielä 10mm matalampikin. H&R taitaa olla paras jousisetti, mitä e39 saa. Ei taida tältäkään foorumilta löytyä muuta kuin positiivista palautetta. Kun vielä saisi 40/20 tai 40/25 settiä..
Oma 530iA oli vakiona niin korkea, että nyt kun on alla H&R:n -40/15 setti niin ei todellakaan ole liian matala. Ei ole ollut mitään ongelmia. Ainoastaan markettien yms. pihoilla ei nokkaa voi enää työntää katukivetyksen päälle katsomatta ensin Perä saisi mielestäni olla vielä 10mm matalampikin. H&R taitaa olla paras jousisetti, mitä e39 saa. Ei taida tältäkään foorumilta löytyä muuta kuin positiivista palautetta. Kun vielä saisi 40/20 tai 40/25 settiä..
Tjaa, pitää mittailla ja miettiä, en vaan haluaisi pilata mukavuutta. On niin hienoa ajaa cruise päällä kuuttakymppiä hidastetöyssyistä
Minkäänlaista pintakovuutta nuo H&R:tä ei ainakaan mun autoon tuoneet ja mielestäni mukavuus on ihan samaa luokkaa kuin ennenkin ja esim. tehtaan m-sport on kovempi ajettava. Tietysti hidasteista ei enää voi ajaa ihan 60 km/h..
Takapenkit ja hattuhylly pitää purkaa pois, että pääsee käsiksi.
Motonetistä äsken vilkaisin, niin jossain vaiheessa ovat nostaneet näköjään noiden boge/sachs-etupumppujen hintaa 149 euroon /kpl .. :think Ja kyllä siellä niitä listalla ainakin vielä oli, ei oo hävinny mihkään.
No nii nyt ois tullu ajankohtaiseksi laittaa alustasarja tilaukseen..Oliko jollain vinkkiä mistä sais H&R 30/15 jouset ja sachs/boge pumput edullisimmin.
Kun tätä kerran jo toiset nosti ylös, niin pitää kysyä Clavurionilta:
Mikä sarja sulla nyt on autossasi, jota olet ottamassa pois ja vaihtamassa takas M-sport II:een? Mietin vain, että omassa autossa tuo M-sport II on vähän eri tuntunen kuin vanhan M-sport I, ehkä jopa pikkasen pintakova mielestäni. Aloin vaan ajattelemaan vaihtoehtoja, että jos olis ihan karvan verran matalampi vielä, ja että saisi pintakovuuden pois. Onko se edes mahdollista?
Hmmm... Ideoita sopiviksi madallusjousiksi e39:siin? 10mm madaltavat yläpäät ei varmaan vaikuta mitään? -40 h&r satsi on hiukan liian matala ja pilaako se ajettavuuden? Vai antaisko olla vakiona...
Mulla on aika samat mietteet ja olen kallistumassa Original M-Sport -jousiin edessä, takapään saan viilattua piuhan päässä kun on ilmajouset. Iskarit eteen pitäis vaihtaa joka tapauksessa niin nyt sama päivittää vähän ajotuntumaa... En löytänyt H&R:ltä eteen korkeampaa kuin -40mm pappajousitukseen verrattuna. KL:stä sanoivat M-sport etujousien hinnaksi 88 € / kpl joka ei mielestäni ole paha, tosin menis Saksasta tilaukseen. Marmoritiskiltä en ole vielä kysynyt.
Joku voi nyt kommentoida jos on sitä mieltä että nuo -40 mm H&R:t pesee selvästi M-sport jousituksen. Vähän hankala päästä itse vertailemaan... Entäpä muuten iskariin se "lisäjousi" joka on kumia, tuleeko ne Boge / Sachs M-sport -iskarien mukana vai pitääkö jostain hankkia erikseen?
Itellä olis kans alustan hankinta edessä ja olen tollasta sarjaa katellu: http://www.mdcomprex.fi/store/produc...products_id=86 . Auto on 2001 mallinen 520, mites tuo EDC? Mitä se meinaa ja mistä tiedän onko tuollainen autossa vai ei? Ja mitä nuo mainitut osat mahtanee olla..
Mulla on aika samat mietteet ja olen kallistumassa Original M-Sport -jousiin edessä, takapään saan viilattua piuhan päässä kun on ilmajouset. Iskarit eteen pitäis vaihtaa joka tapauksessa niin nyt sama päivittää vähän ajotuntumaa... En löytänyt H&R:ltä eteen korkeampaa kuin -40mm pappajousitukseen verrattuna. KL:stä sanoivat M-sport etujousien hinnaksi 88 € / kpl joka ei mielestäni ole paha, tosin menis Saksasta tilaukseen. Marmoritiskiltä en ole vielä kysynyt.
Käyköhän noi M jouset normi iskareiden seuraksi, ovat kuitenkin vain 25mm lyhyemmät kuin vakiot? Jos tuollaiset jostain ostaisi eteen ja avot
Kun tätä kerran jo toiset nosti ylös, niin pitää kysyä Clavurionilta:
Mikä sarja sulla nyt on autossasi, jota olet ottamassa pois ja vaihtamassa takas M-sport II:een? Mietin vain, että omassa autossa tuo M-sport II on vähän eri tuntunen kuin vanhan M-sport I, ehkä jopa pikkasen pintakova mielestäni. Aloin vaan ajattelemaan vaihtoehtoja, että jos olis ihan karvan verran matalampi vielä, ja että saisi pintakovuuden pois. Onko se edes mahdollista?
Katos perhana, en ollut tätä kysymystä nähnytkään.
Eli viime keväänä hain vaihtoehtoja vakiolle M-sport II alustalle ensisijaisesti pintakovuuden takia. Madallusta en sinällään halunnut lisää, enkä tinkiä merkittävästi jämäkkyydestä esim. kaarreajossa. Pähkäilyn jälkeen alle tuli H&R -30/15 ja Koni FSD iskarit.
Todellinen madallus noilla jousilla oli -30/30. Pintakovuus tuolla sarjalla on jonkin verran mukavuuspainotteinen. Nopeissa heitoissa esim. syvien kaivonkansien kohdalla on tunne, että jousitus tulee hieman viiveellä verrattuna M-sportiin. Yksi tekijä tuossa on varmasti lisääntynyt jousittamaton massa. Alumiinirunkoiset originaali-iskarit ovat erittäin kevyet. Sen sijaan Konit painoivat huomattavasti enemmän. Motarinopeuksilla varsinkin kaartaessa olevissa heitoissa uusi sarja on selvästi löysempi (Kemi-Tornio moottoritien mukavat mokkulat). Kaarreajossa ei tullut isoa muutosta M-sportiin. Jonkinlaista epäjohdonmukaisuutta ilmenee ajoittain FSD:n vaihtelevat vaimennuksen takia.
Olin jo välillä miettimässä paluuta takaisin originaaliin M-sport II:een. Muistin virkistykseksi ajettiin sitten Teron kanssa autoja päikseen. Muisti palautui ja M-sport oli kyllä selvästi pintakovempi, mutta samalla nopeampi. Talven pöpperöissä oma vaihdettu setti toimi mukavammin ilman suuria kompromisseja. Kesäkelillä vaakakuppi todennäköisesti kääntyisi hieman toiseen suuntaan, joten en nyt taas osaa sanoa, tuleeko alustan suhteen muutoksia.
Tero voisi pienen koeajolenkin perusteella antaa jotain kommenttia, vaikka parempi näitä olisi verrata sitten keväämmällä uudestaan.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Sanoisin, että Clavun alusta on pintakovuusmielessä selkeästi mukavampi ajaa. Sitten huomasin, että noilla 60kmh rajoitetuilla teillä joissa on pieniä laaksoja, niin Clavun auto niiaa niissä enemmän, ts. auton kyyti on joustavampaa ja kokonaisvaltaisesti pehmeämpää kuin tuon omani M-Sport II:sen. Annan ajomukavuudesta tuolle Clavun käyttämälle alustalle 8½ ja M-Sport II:lle 7-.
Enpä sitten tiedä, mikä olisi optimi, jos hakee jämäkkyyttä ja imevyyttä kuitenkin samalla. Ehkä se on tuo M-Sport ilman pintakovuutta, mutta ilman lisääntynyttä löysyyttä muuten. Mikä se olisi?
Comment