memebuy23buy

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Administrator
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    IHKR on käytännössä se säädinpaneeli/-yksikkö. Kyllä minä ymmärsin noista WDS:n kaavioista, että magneettikytkimen aktivointi tulee suoraan IHKR:ltä. Mitäs höyrystimen lämpötila-anturi (evaporator sensor) näyttää? Höyrystimen lämpötilan oltava >+4C, että kompura kytkeytyy.
    Höyrystimen lämpötila-anturia en ole vielä edes huomoinutkaan, tuo oletettavasti löytyy jommasta kummasta etujalkatilasta keskikonsolin huitteilta. Kertoisitko miten saan mitattua/todettua sensorin toimivuuden?




    Hyvä linkki IHKR toiminnasta, http://www.spod.net/bmw/5.5%20IHKR%20E39%20Internet.pdf

    Tuleepa hyvä mieli kun täällä on näin avuliasta ja tietävää porukkaa, tattis!

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Administrator View Post
    IKHR on ilmeisesti yhtä kuin säädin paneeli, siellä ainakin muistan nähneeni sinisen noin 26 pinnisen liittimen. Yritän huomena mitata tuonkin.

    Tänään pientä testailua jälleen. Vaihdoin ilmastoinnin releet, sinisen ja vihreän, ei vaikutusta.
    Kompura lähtee siis päälle INPAlla mutta jos paineanturin liitin on irti kompura ei toimi INPAllakaan. Em. syystä luotan, että uusi paineanturi toimii.
    Epäilyksen alaisena on tällä hetkellä säädinpaneeli sekä järjestelmän väärä täyttö. Järjestelmään laitettiin lukkopellissäkin mainittu 750g ainetta.
    Jostain syystä siis DME ei lähetä nyt kompuran magneettikytkimelle käskyä kiinnittää kehää.
    IHKR on käytännössä se säädinpaneeli/-yksikkö. Kyllä minä ymmärsin noista WDS:n kaavioista, että magneettikytkimen aktivointi tulee suoraan IHKR:ltä. Mitäs höyrystimen lämpötila-anturi (evaporator sensor) näyttää? Höyrystimen lämpötilan oltava >+4C, että kompura kytkeytyy.

    Leave a comment:


  • Administrator
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Onhan niissä IHKR, se pitäisi olla K-väylässä, mutta ei ole omakohtaista kokemusta tuon diagnostiikasta. Oletko mitannut paineanturin liittimen jännitteet? Yksi pitäisi olla maa, toinen 5V ja kolmas muuttua paineen mukaan. Siis liitin paikallaan.

    IHKR:n takana 26-pin sininen liitin ja siinä nasta 10 on tuo paine, 20 on maa ja 21 on 5V.
    IKHR on ilmeisesti yhtä kuin säädin paneeli, siellä ainakin muistan nähneeni sinisen noin 26 pinnisen liittimen. Yritän huomena mitata tuonkin.

    Tänään pientä testailua jälleen. Vaihdoin ilmastoinnin releet, sinisen ja vihreän, ei vaikutusta.
    Kompura lähtee siis päälle INPAlla mutta jos paineanturin liitin on irti kompura ei toimi INPAllakaan. Em. syystä luotan, että uusi paineanturi toimii.
    Epäilyksen alaisena on tällä hetkellä säädinpaneeli sekä järjestelmän väärä täyttö. Järjestelmään laitettiin lukkopellissäkin mainittu 750g ainetta.
    Jostain syystä siis DME ei lähetä nyt kompuran magneettikytkimelle käskyä kiinnittää kehää.

    Onhan tämä hieman hanurista.

    Leave a comment:


  • exautisti
    replied
    Originally posted by Jagu81 View Post
    On ehdoton.. järjestelmässä nousee paineet muuten liian korkeaksi.. ja jostain lopulta paikka pettää.. ajossa voi käyttää ilmastointia ajo viima jäähdyttää mutta paikallaan ollessa EI. ilmastointi lähtee kyllä päälle vaikka flekti ei toimi..
    4 vuotta ollu pimeänä flekti ja hyvin on toiminu

    Leave a comment:


  • Kentsu
    replied
    Originally posted by Mr T View Post
    Vastukset maksoivat Autosalvassa 46 eur, Siemens ja 85watin tehovastus. Pystyy vaihtamaan flekti paikallaan, suojaritilä neljällä pikku torxilla kiinni, tosin yhden "reiän "joutuu tekemään että saa sen torxin auki joka sijaitsee plugin vieressä. Sit ei muuta kuin tinailemaan .

    Jos liikut Porvoon suunnalla ,niin tinataan kiinni.

    -T-
    Säästääköhän tuossa edes aikaa tai kirosanoja :think Puskurin ja flektin irroitus kun ei ole mikään amerikan temppu ja samalla saa vastusten kiinnitykset ja piuhojen eristykset tehtyä kunnolla hiukan helpommalla. Itse siis vaihdoin nuo vastukset oikeaoppisesti ja samalla ihmettelin että miksi toiset yrittää räpeltää tämän homman "nokan läpi". Eipä siinä... vihjeeksi vain yrittäjille. Ja flektin moottorin kohdalle kertyy kennoon paskaa, minun kennon se syövytti puhki. Flektin irroitus ja kennon puhdistus 10 v. käytön jälkeen on siis todellakin suositeltavaa.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Administrator View Post
    edit:Onko näissä manuaali-ilmastointimalleissa mitään ilmastoinnin ohjausyksikköä eli boksia ac:lle?
    Onhan niissä IHKR, se pitäisi olla K-väylässä, mutta ei ole omakohtaista kokemusta tuon diagnostiikasta. Oletko mitannut paineanturin liittimen jännitteet? Yksi pitäisi olla maa, toinen 5V ja kolmas muuttua paineen mukaan. Siis liitin paikallaan.

    IHKR:n takana 26-pin sininen liitin ja siinä nasta 10 on tuo paine, 20 on maa ja 21 on 5V.

    Leave a comment:


  • Administrator
    replied
    Originally posted by Administrator View Post
    Täytyy huomenissa koittaa keritä. Sehän taitaa olla kuitenkin sama, että onko flektissä vikaa koska sen ei pitäisi estää kompuraa käynnistymästä, paineanturi voi.
    Noh, paineanturi uusittu mutta tulos ei ollut toivotunlainen, ilmastointi ei lähde toimimaan vieläkään.


    Yhteenveto tilanteesta:

    Ilmastointi ei toimi napista mutta kompura lähtee päälle suoralla virralla ja inpalla.
    Uusittu paineanturi ja isot, 40A ja 50A, sulakkeet hanskalokeron taakse.
    Ilmastointiin liittyvät releet vaihtamatta, toinen ilmeisesti tuolla isojen sulakkeiden lähellä ja toinen raitisilmasuodattimen alla.

    Onko arvon lukijoilla antaa minulle lisää vinkkejä?


    edit:Onko näissä manuaali-ilmastointimalleissa mitään ilmastoinnin ohjausyksikköä eli boksia ac:lle?
    Last edited by Administrator; 03-08-2009, 21:58.

    Leave a comment:


  • Mr T
    replied
    Vastukset...

    Vastukset maksoivat Autosalvassa 46 eur, Siemens ja 85watin tehovastus. Pystyy vaihtamaan flekti paikallaan, suojaritilä neljällä pikku torxilla kiinni, tosin yhden "reiän "joutuu tekemään että saa sen torxin auki joka sijaitsee plugin vieressä. Sit ei muuta kuin tinailemaan .

    Jos liikut Porvoon suunnalla ,niin tinataan kiinni.

    -T-

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Olet kai tiedostanut, että linkität tähän samaan viestiketjuun missä nyt kirjoitellaan?
    Uups. Itse asiassa en (kellokin on jo noin paljon, silmät ristissä), mutta pääasia että tieto (kuva vastuksista) löytyy tavalla tai toisella.

    Tuli siis keksittyä ikiliikkuja...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Vastukset löytyy tuosta linkin keskustelusta #14, kun avaa sen kuvan

    http://www.btcf.fi/forum/showthread....+flekti&page=2
    Olet kai tiedostanut, että linkität tähän samaan viestiketjuun missä nyt kirjoitellaan?

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by whector View Post
    Okei, eli mult on menny jotain ohi. Ne vastukset on siis jossain tuossa http://www.bmwtips.com/tipsntricks/auxfan/shroud.JPG flektin läheisyydessä?
    Vastukset löytyy tuosta linkin keskustelusta #14, kun avaa sen kuvan

    Leave a comment:


  • whector
    replied
    Okei, eli mult on menny jotain ohi. Ne vastukset on siis jossain tuossa http://www.bmwtips.com/tipsntricks/auxfan/shroud.JPG flektin läheisyydessä?

    Löyty, http://www.btcf.fi/forum/attachment....0&d=1153388563 eli huomenna ihmettelemään että onko palanut.

    Voiko sen sitten ohittaa tuon vastuksen? Eli vetää sen 14v suoraan siitä vastuksen ohi?
    Last edited by whector; 01-08-2009, 22:11.

    Leave a comment:


  • schwarze
    replied
    Mikäs Bemppu sulla whector on? Ihan uteliaisuuttani kysyn

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by whector View Post
    mutta eikö se vastus olekin siinä mustassa liittimiessä joka on "piilossa" siellä apparin puoleisen lampun takan/vieressä? meinaan kun senkin kokeilin ohittaa ja syöttää virtaa suoraan sen mötikän jälkeiseen mustaan piuhaan, mutta silti ei pyöri flekti, eli ne mid/high nopeudet toimii mutta low nopeuden piuhassa jotain häikkää.

    ja tuo low piuha olisi siis tarkoitus jotenkin ohittaa, niin onko se mahdollista?
    Ei, kun liitin on vaan liitin. Vastukset näkyy siinä flektin edessä kun oikein tarkkaan kattoo, kaks semmosta vinossa olevaa mustaa mötikkää, vajaa 10cm pitkä peukalon paksuinen pökkelö. Jossakin oli kyllä juttua tästä, hetkinen...

    Tuolta kun luet nii selviää...

    Last edited by Havis; 01-08-2009, 21:32.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by whector View Post
    mutta eikö se vastus olekin siinä mustassa liittimiessä joka on "piilossa" siellä apparin puoleisen lampun takan/vieressä? meinaan kun senkin kokeilin ohittaa ja syöttää virtaa suoraan sen mötikän jälkeiseen mustaan piuhaan, mutta silti ei pyöri flekti, eli ne mid/high nopeudet toimii mutta low nopeuden piuhassa jotain häikkää.

    ja tuo low piuha olisi siis tarkoitus jotenkin ohittaa, niin onko se mahdollista?
    Ehkä se flekti kannattaisi nyt kuitenkin vaihtaa, kun kaikki muut vaihtoehdot on enemmän tai vähemmän purkkapatentteja. Voihan sen 1-asennon (ilmastointi päällä) releaktivoinnin laittaa 2-asennon (painetunnistin) releaktivoinnin tilalle. Eli 2-asento on jatkuvasti ilmastoinnin kanssa päällä. Jaksaako tuota puhinaa sitten jatkuvasti kuunnella? Toinen hieman hankaloittava seikka, 1-asennon rele on sähköboksissa apukuskin raitisilmakotelon alla ja 2-asennon rele hanskalokeron takana.

    Leave a comment:

Working...
X