memebuy23buy

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jukkae
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Kyllä se puskuri vaan on helpointa irroittaa ennen flektiremppaa, ei siitä pääse mihinkään.
    No pakkokai se sit on pudotella, eipä tuo isolta hommalta vaikuta. Onko puskuri muuten torxeilla kiinni? Jos on niin mikä koko?
    Last edited by jukkae; 05-07-2011, 22:16.

    Leave a comment:


  • Jürgen_
    replied
    Originally posted by LS1Fmont View Post
    No, toi suhina on nyt sekä viime että tänä kesänä liittynyt siihen että kun se kuuluu, niin kylmän tulo lakkaa. Viime kesänä täytettiin pari kertaa ja kummankin täytön jälkeen toimi hetken kunnes alko kuuluun sihinää sisäkennolta. Tänä kesänä se sihinä alkoi heti täytön jälkeen, eli kylmää ei tullut paikallaan lainkaan. Vain jonkunaikaa motarilla.

    Antakaahan hyviä vinkkejä asiansa osaavasta ilmastointikorjaamosta eteläsuomessa...

    Niin se määrä oli muistaakseni 750g mikä katottiin yhdessä asentajan kanssa.
    Mikäli kyseessä on tuo sigun 530da niin oikea määrä minun tiedon mukaan on 670-690g jos siinä on Seikon valmistama kompressori. Denson kompressoria ei tuohon autoon mainita missään. Tuo 10% ylitäyttö saattaa aiheuttaa huonoa toimintaa muttei yleensä täydellistä toimimattomuutta, lauhdutin puhaltimen pitäisi pyöriä kyllä aika kovaa.
    Kuumeneeko se lauhduttimelta sisään menevä kylmäaineputki?


    Originally posted by TJJ View Post
    9/1998 vanhemmissa on tuollainen heti pyörivä puhallin. Facelifthän tuli vasta 9/2000. Ellet sitten tarkoittanut teknistä faceliftiä.
    Tuollahan lukeekin prefacelift...
    Last edited by Jürgen_; 05-07-2011, 22:16.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by jukkae View Post
    Saako nuista prefacelifteistä ton flektin purettua pois jollain kikalla ilman puskurin irrottamista ? Viittis parkkipaikalle puskuria pudottaa...
    Kyllä se puskuri vaan on helpointa irroittaa ennen flektiremppaa, ei siitä pääse mihinkään.
    Last edited by Havis; 30-11-2021, 18:43.

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Saako nuista prefacelifteistä ton flektin purettua pois jollain kikalla ilman puskurin irrottamista ? Viittis parkkipaikalle puskuria pudottaa...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Jürgen_ View Post
    E39:ssä lähtee lauhduttimen puhallin pyörimään heti kun laittaa ilmastoinnin päälle (prefacelift)
    9/1998 vanhemmissa on tuollainen heti pyörivä puhallin. Facelifthän tuli vasta 9/2000. Ellet sitten tarkoittanut teknistä faceliftiä.

    Leave a comment:


  • LS1Fmont
    replied
    Originally posted by BCS-Beemer View Post
    No niin. Siis se flektihän lähtee päälle VASTA kun ilmastoinnin paineet nousee "liian "korkeaksi jolloin lauhduttimelle tarvitaan jäähdytystä.
    Vaikka flektiä ei olisi ollenkaan ilmastoinnin pitäisi työntää kylmää ilmaa ainakin hetken.
    Eli oiskohan vika siinä että paineet ei nouse ja sen takia flekti ei pyöri?:think
    No, toi suhina on nyt sekä viime että tänä kesänä liittynyt siihen että kun se kuuluu, niin kylmän tulo lakkaa. Viime kesänä täytettiin pari kertaa ja kummankin täytön jälkeen toimi hetken kunnes alko kuuluun sihinää sisäkennolta. Tänä kesänä se sihinä alkoi heti täytön jälkeen, eli kylmää ei tullut paikallaan lainkaan. Vain jonkunaikaa motarilla.

    Antakaahan hyviä vinkkejä asiansa osaavasta ilmastointikorjaamosta eteläsuomessa...

    Niin se määrä oli muistaakseni 750g mikä katottiin yhdessä asentajan kanssa.

    Leave a comment:


  • Jürgen_
    replied
    E39:ssä lähtee lauhduttimen puhallin pyörimään heti kun laittaa ilmastoinnin päälle (prefacelift) ja se on kolminopeuksinen, nopeutta lisätään sitten tarpeen vaatiessa eli paineen noustessa (tarvittaessa myös moottorin lämmön noustessa liian korkeaksi). Usein ne hitaammat nopeudet ovat mykkiä johtuen nopeudensäätövastuksien kärähtämisestä.

    Paljonko sinne laitettiin kylmäainetta? Suhina johtuu usein riittämättömästä kylmäainemäärästä.

    Leave a comment:


  • BCS-Beemer
    replied
    No niin. Siis se flektihän lähtee päälle VASTA kun ilmastoinnin paineet nousee "liian "korkeaksi jolloin lauhduttimelle tarvitaan jäähdytystä.
    Vaikka flektiä ei olisi ollenkaan ilmastoinnin pitäisi työntää kylmää ilmaa ainakin hetken.
    Eli oiskohan vika siinä että paineet ei nouse ja sen takia flekti ei pyöri?:think

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by LS1Fmont View Post
    Mikä sen pihinän aiheuttaa sisäkennossa?
    Olisiko expansion valve tukossa/rikki. Se venttiili kuristaa virtauksen niin että paine laskee kennossa jolloin se luonnollisesti kylmenee. Jos venttiilissä on roska, ei se juurikaan virtaa ja vaikka paine laskeekin, ei virtausmäärä riitä sitomaan kaikkea lämpöä aineeseen.

    Leave a comment:


  • LS1Fmont
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kun otat liittimen irti, luulee ilmastoinnin säätöpaneeli (jonne ne johdot menee), että paine on liian korkea. Siksi se sammuttaa kompuran ja kytkee flektin täysille. Tuo siis on tuohon rakennettu suojamekanismi anturin johtojen katkeamisen tai anturin maajohdon irtoamisen varalta.

    Puhallin vaikuttaa kylmän ilman tuloon lähinnä vain pysähdyksissä kuumalla kelillä, kaupunkiajossa yms. Joten tuossa on joku muu vika. Onko järjestelmä täytetty ja mitattu paineet? Ja myös ymmärretty mitä arvot tarkoittaa...?
    Järjestelmä on havaittu tyhjksi talven jäljiltä, sen jälkeen koeponnistettu 15bar paineella ja ei vuotanut. Sen jälkeen laitettu uudet aineet sisälle -> vehkeet tulille ja ilmastointi päälle -> todettu että ei tule kylmää, "joku" pihisee sisäkennossa ja flekti ei lähde pyörimään. Moottoritienopeuksissa (yli 120 km/h) havaittu puskevan lievästi viileätä ilmaa.

    Mikä sen pihinän aiheuttaa sisäkennossa?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by LS1Fmont View Post
    Siksi otin irti kun se flekti ei pyöri ilmastointi päällä -> ei tule kylmää.

    Nyt on vaan hassu tilanne kun kompura tippuu pois päältä jos flekti pyörii, eli edelleenkään ei tule kylmää.

    Tilasin uuden paineanturin, mutta oikeasti ei ole harmainta aavistusta missä vika...
    Kun otat liittimen irti, luulee ilmastoinnin säätöpaneeli (jonne ne johdot menee), että paine on liian korkea. Siksi se sammuttaa kompuran ja kytkee flektin täysille. Tuo siis on tuohon rakennettu suojamekanismi anturin johtojen katkeamisen tai anturin maajohdon irtoamisen varalta.

    Puhallin vaikuttaa kylmän ilman tuloon lähinnä vain pysähdyksissä kuumalla kelillä, kaupunkiajossa yms. Joten tuossa on joku muu vika. Onko järjestelmä täytetty ja mitattu paineet? Ja myös ymmärretty mitä arvot tarkoittaa...?

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Originally posted by LS1Fmont View Post
    Siksi otin irti kun se flekti ei pyöri ilmastointi päällä -> ei tule kylmää.
    :
    Pitäs silti kyllä tulla kylmää?

    Leave a comment:


  • LS1Fmont
    replied
    Originally posted by Jürgen_ View Post
    Ei välttämättä mikään, miksi otit sen irti?
    Siksi otin irti kun se flekti ei pyöri ilmastointi päällä -> ei tule kylmää.

    Nyt on vaan hassu tilanne kun kompura tippuu pois päältä jos flekti pyörii, eli edelleenkään ei tule kylmää.

    Tilasin uuden paineanturin, mutta oikeasti ei ole harmainta aavistusta missä vika...

    Leave a comment:


  • Jürgen_
    replied
    Originally posted by LS1Fmont View Post
    Mitähän virkaa mahtaa toimittaa "torque converter" 67326921354 ? Miten tämä mahtaa ohjata flektiä???

    Nyt kun ravistelin piuhoja ja availin ja suljin liittimiä, niin sain aikaiseksi seuraavan tilanteen:

    Kuivaimen painekytkimestä kun ottaa liittimen irti, lähtee flekti pyörimään "täysillä", mutta samalla myös kompuran magneettikytkin aukeaa. Voiko tästä päätellä mikä osa on rikki?

    Ei välttämättä mikään, miksi otit sen irti?

    Leave a comment:


  • LS1Fmont
    replied
    Mitähän virkaa mahtaa toimittaa "torque converter" 67326921354 ? Miten tämä mahtaa ohjata flektiä???

    Nyt kun ravistelin piuhoja ja availin ja suljin liittimiä, niin sain aikaiseksi seuraavan tilanteen:

    Kuivaimen painekytkimestä kun ottaa liittimen irti, lähtee flekti pyörimään "täysillä", mutta samalla myös kompuran magneettikytkin aukeaa. Voiko tästä päätellä mikä osa on rikki?
    Last edited by LS1Fmont; 04-07-2011, 10:12.

    Leave a comment:

Working...
X