Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ABS ja ASC+T valot päällä?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gilmer
    Newbiemmer
    • Dec 2009
    • 10
    • hämptton,finland

    Mulla herjaa " 33 wheel sensor front left"
    Boksi korjattu vuosi sitten, en saa kavereita kiinni.
    Vaihdettu etuanturit ristiin ja vika pysyi samana eli tuo errorihan lienee katkos etuvasen anturipiirissä?

    Osaako kukaan sanoa mihin kohtaan/nastoihin tuo etuvasen anturi tulee siihen liittimeen jotta vois mitata tuon piirin, ettei vain ole poikki.
    Otin sen pikaliitoksen veks ja puristelin sinne abikot ja sukkaa päälle.

    Ja oiskohan jollain kytkentäkaaviota tuosta boksin sisällä olevista langoista, jotta vois kohdistaa kolvin oikeisiin lankoihin.
    Boksi on tuossa keittiön pöydällä aukastuna.

    Ei muuten mutta loppuu ajoaika...huomenna

    Terv.TimoJ

    Ps. Oiskohan kellään hämeenlinnan miehellä lainata ehjää boksia, pelkällä vetoluistonestolla(asc)

    Comment

    • gilmer
      Newbiemmer
      • Dec 2009
      • 10
      • hämptton,finland

      Vastaankin ite!

      Vasenetu anturin liittimet abs boksilla ovat 12 ja 28 ja ainakin minun flukella diodipuolella mitattuna saa 1.7v ja jos kääntää mittajohdot toisin päin niin ei pitäis tulla mitään, näin ainakin minulla.
      vasentaka tais olla 13 ja 29 ja samat arvot.

      Boksilta anturin lanka irronnut, laitoin takas. Huomenna heti konttorille ennenkuin taas joku hajoo...

      Comment

      • Juhnu
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 52
        • Nummela

        ABS Valo

        Absi ja dsc valot syttyi. Carsoft vikakoodi antoi viestin.
        38 Gas-Ventil-Regelung fehlerhaft.
        Valot sammuu kun virrat katkaisee ja pysyy pois vähän aikaa.
        Jarrupoljin täristää, kun valot ei pala. Kun valot pamahtaa tauluun, niin
        täristys lakkaa, mutta luonnollisesti abs ja dsc on poissa pelistä.
        Vinkkejä?

        Uusi vikakoodien luku antoi seuraavaa.
        40 Gas-Ventil: Potentiometer fehlerhaft
        38 Gas-Ventil-Regelung fehlerhaft
        6 ABS-Ventilfehler Od. Drehzahlfuhlerfehler vorn rechts
        Ja LCM/CCM herjasi viellä.
        40 Termische 01 Niveau Sensor

        Onnistuuko Carsoftin vikakoodien kielen vaihto vaikka lontooksi mitenkään?
        Last edited by Juhnu; 17-04-2011, 17:43.

        Comment

        • El_Ucca
          Bimmer Rookie
          • Aug 2009
          • 66
          • Tampere

          E39 2001 manuaalivaihteilla:

          Itselläni myös syttyilee ABS ja luistoneston valo. Varsinkin silloin jos autolla on ajettu lähitunteina. Samalla myös nopeusmittari ja vakkari tippuvat pois pelistä.

          Hetken ajamisen jälkeen valot sammuvat ja vakkarin saa toimintaan käynnistämällä auton uudelleen vauhdissa.


          Valojen palaessa vaihteiden vaihtaminen on todella töksähtelevää: Aina nostaessa kaasun auto nykäisee todella ikävästi. Ikään kuin olisi vaihtanut pari pykälää pienemmälle ja aloittanut moottorijarrutuksen.

          Valot sammuvat aina hetken ajon jälkeen. Tällöin auto saattaa nytkähtää hieman ja sen jälkeen vaihteiden vaihtaminen sujuu taas sulavasti.

          Ei välttämättä liity tähän mitenkään, mutta autossa on ollut jo kauan aikaa havaittavissa hiljaista helinää/kilinää, jota ei välttämättä läheskään kaikki edes kuulisi ja joka kuuluu vain yli 60kmh nopeuksissa.
          Last edited by El_Ucca; 23-04-2011, 09:45.

          Comment

          • AnttiR
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 819
            • Jyväskylä

            Mulla on nyt kolme kertaa käynyt boksi sercapilla. Ensimmäisen kerran jälkeen toimi hetken kunnes taas ilmestyi merkkivalot mittaristoon. Antoi vikakoodia kummastakin oikean puolen anturista. Tässä välissä boksi kävi toisen kerran tarkistuksessa. Sen jälkeen vaihdoin anturit motonetistä ostettuihin antureihin, edelleen samat vikakoodit. Ostin original anturit ja edelleen palaa merkkivalot ja samat vikakoodit. Boksi kävi kolmannen kerran tarkistuksessa ja nyt tuomio oli se että siellä on joku maadoitusvika mitä ei voi korjata.
            Uusi boksi reilu 500€. Mutta ei osannu liikkeessä sanoa onko se koodattava ennen kun alkaa toimimaan? Ja onko nyt mitenkään mahdollista vielä mitata kotikonstein johdot että vika varmasti on nyt boksissa eikä jossain muualla!?
            Vituttaa kun nyt on leiman saanti kiinni tuosta viasta.
            E61 535d -04

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              Originally posted by AnttiR View Post
              Mulla on nyt kolme kertaa käynyt boksi sercapilla. Ensimmäisen kerran jälkeen toimi hetken kunnes taas ilmestyi merkkivalot mittaristoon. Antoi vikakoodia kummastakin oikean puolen anturista. Tässä välissä boksi kävi toisen kerran tarkistuksessa. Sen jälkeen vaihdoin anturit motonetistä ostettuihin antureihin, edelleen samat vikakoodit. Ostin original anturit ja edelleen palaa merkkivalot ja samat vikakoodit. Boksi kävi kolmannen kerran tarkistuksessa ja nyt tuomio oli se että siellä on joku maadoitusvika mitä ei voi korjata.
              Uusi boksi reilu 500€. Mutta ei osannu liikkeessä sanoa onko se koodattava ennen kun alkaa toimimaan? Ja onko nyt mitenkään mahdollista vielä mitata kotikonstein johdot että vika varmasti on nyt boksissa eikä jossain muualla!?
              Vituttaa kun nyt on leiman saanti kiinni tuosta viasta.
              Uuden boksin saa saksasta noin 400e :think
              Voihan sitä kokeilla jos saa ehjän boksin lainaan että pelaako muuten tms..
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • AnttiR
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 819
                • Jyväskylä

                Originally posted by _nixu_ View Post
                Uuden boksin saa saksasta noin 400e :think
                Voihan sitä kokeilla jos saa ehjän boksin lainaan että pelaako muuten tms..
                Täytyy alkaa opettelemaan tuo ebay:n käyttö ilmeisesti:think
                Ja jos nyt saan jostain boksin lainaan, niin pystyykö sen kokeilemaan ilman että sitä tarvii ohjelmoida just mun autoon?
                E61 535d -04

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Originally posted by AnttiR View Post
                  Täytyy alkaa opettelemaan tuo ebay:n käyttö ilmeisesti:think
                  Ja jos nyt saan jostain boksin lainaan, niin pystyykö sen kokeilemaan ilman että sitä tarvii ohjelmoida just mun autoon?
                  ABS puoli toimii kyllä suoraan, ASC/DSC haluaa että sille on kerrottu missä autossa se on kiinni ja millä moottorilla jotta toimii oikein.
                  Mutta jokatapauksessa se kannattaa/pitää koodata. Ja tuo onnistuu monelta foorumilaiseltakin lähiseudulta edullisesti, ei tarvi välttämättä viedä huoltoon sen takia.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • merbau
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2010
                    • 130
                    • Pälkäne

                    Originally posted by merbau View Post
                    Minulla valot on ja pysyy. Tänään luettiin INPAlla koodit (joissa sekoittamassa vanhojakin vikakoodeja), mutta ajossa livedata sanoi että oikea taka-anturi on kuollut, sieltä ei tullut mitään signaalia.

                    Uusi anturi on jo tulossa, mutta voisi kai odotellessa tuon kosteuden käydä liittimistä häätämässä vielä pois.
                    Jatkanpa tätä omaa 540i:n tarinaani, siinä kun tuli Mr. Murphy vierailulle:

                    Eli oikean taka-anturin vaihdon jälkeen ne kolme valoa eivät sitten sammuneetkaan! Valot jäivät testilenkin jälkeen päälle, ja pysyivät aina päällä heti virtojen päällelaiton jälkeenkin. Isojen poikien vinkin mukaan, syynä saattaisi olla jonkin anturin sähköinen vika, jonka ABS-boksi tutkii virrat saadessaan. Itse luonnollisesti epäilin moista, kun koodit oli viikkoa aiemmin luettu, livedataa tutkittu ja muut anturit olivat tuolloin hengissä.

                    Aloin asiasta suivaantuneena mittausoperaation yleismittarilla (joista jotkut aiemmin jo kommentoivatkin, ettei se tekisi antureille hyvää) ABS-yksikön liittimestä. Mittasin vastukset ja suoritin diodimittaukset kaikista antureista seuraavasti:

                    Vasen taka (pinnit 13,29):
                    • vastus: 1.6MOhm, -1.1MOhm (n. 170mV jännitettä navoissa sekoittamassa mittausta)
                    • diodi: 2.09V, 1.8V

                    Oikea taka (pinnit 30,31): (tämä siis juuri vaihdettu)
                    • vastus: 5.5MOhm, 9MOhm
                    • diodi: OL, 1.8V

                    Vasen etu (pinnit 12,28):
                    • vastus: 1.5MOhm, 0.8MOhm
                    • diodi: OL, 1.86V

                    Oikea etu (pinnit 15,16):
                    • vastus: 180Ohm, 180Ohm
                    • diodi: 0.12V, 0.12V

                    Josta siis selviää, että oikea etu oli lähes oikosulussa, eikä vasen takakaan nyt hyvältä näyttänyt.

                    Ei kun koodien lukuun -> oikea etuanturi ei anna signaalia livedatalla, antoi myös koodin INPAlla (muistaakseni Open Circuit, ei ole nuo koodit tallessa).

                    Saman tien uutta anturia Autokeskukselta, anturi alle kotipihassa (etummainen onkin helppo vaihtaa) -> voila! Heti kun laittaa virrat päälle, niin parin sekunnin jälkeen DSC, jarruvaroitus- ja ABS-valo sammuivat, ja sammuneina ovat pysyneet!


                    Edit: Ja menihän se 1.5kk päästä se vasen taka-anturikin rikki (1.6.2011), niinkuin noista huhtikuun mittauksista voi jo alustavasti päätellä. Nyt oireena oli se nopeusmittarin toimimattomuus. Anturin vaihto vas.taakse ja taas pelaa!
                    Last edited by merbau; 29-06-2011, 12:54. Reason: Vasen taka-anturi hajosi myös, lisätty kommentti.
                    540iA -00 M-sport
                    Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                    Comment

                    • AnttiR
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 819
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by gilmer View Post
                      Vastaankin ite!

                      Vasenetu anturin liittimet abs boksilla ovat 12 ja 28 ja ainakin minun flukella diodipuolella mitattuna saa 1.7v ja jos kääntää mittajohdot toisin päin niin ei pitäis tulla mitään, näin ainakin minulla.
                      vasentaka tais olla 13 ja 29 ja samat arvot.

                      Boksilta anturin lanka irronnut, laitoin takas. Huomenna heti konttorille ennenkuin taas joku hajoo...
                      Onko sulla tiedossa oikean puolen antureiden pinnit?
                      Ja ei tuo sähköhomma ole hanskassa oikein, niin vaatiiko jotenkin erikoisen mittarin millä nuo voi mitata?
                      E61 535d -04

                      Comment

                      • gilmer
                        Newbiemmer
                        • Dec 2009
                        • 10
                        • hämptton,finland

                        Hello!

                        Tossa vanhasta topicista jartsa02.en tekstiä:

                        Kelasin tosta Bentleystä ne ABS-boxin pinnit mitkä menee noille antureille:

                        Right front speed sensor: pins 15, 16
                        Left front speed sensor: pins 12, 28
                        Right rear speed sensor: pins 30, 31
                        Left rear speed sensor: pins 13, 29
                        __________________

                        Ja ihan vaan yleismittarilla.
                        Mulla meni noi vasemmat ainakin noin, luultavasti oikeetkin on noin.

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          Originally posted by AnttiR View Post
                          Täytyy alkaa opettelemaan tuo ebay:n käyttö ilmeisesti:think
                          Ja jos nyt saan jostain boksin lainaan, niin pystyykö sen kokeilemaan ilman että sitä tarvii ohjelmoida just mun autoon?
                          Kokeilla voi, ei ole mitään haittaa, tosin luistonesto ei välttämättä toimi (ilman koodausta, riippuu mistä mallista boksi on). ABS pitää toimia, muutoin autossa vikaa (jos kokeiltava boksi on varmuudella ehjä eli toimii toisessa autossa). Pysyvämmissä asennuksissa sitten koodaamaan.

                          Etu oikean anturin linja on joskus poikki lokasuojan läpiviennin ja liittiemen väliseltä osalta, muissa ei juuri vikoja. Ja siitä mittauksesta, niitä "vikoja" tulee jos absin liittimeen työnnellään liian paksuja mittapäitä jolloin kontaktit löystyvät. Jos ei ole tarpeeksi ohuita lankoja käytettävissä niin mittaus on suoritettava liittimen takapuolelta johtojen läpi, eristeen reiät suojataan AINA silikonilla mittauksen jälkeen ettei kosteus mene johtoon.

                          Korjatussa boksissa ei tavallisesti voi kuvaamasi laista vikaa olla varsinkin jos se on tarkistettu. Mahdollista on että smd kondensaattorien maadoituspuolen liitännät ko. anturilinjojen kohdalta olisivat irti eikä tätä ole huomattu tarkistaa, kuitenkin korjattavissa. Jos boksissa on (toistaiseksi käytetyillä menetelmillä) korjaamaton maadoitusvika vikakoodina on jonkin solenoidiventtiilin ohjausvika tai asc valve relay vika.

                          Comment

                          • AnttiR
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 819
                            • Jyväskylä

                            Nyt mää taidan nostaa kädet pystyyn ja työntää ton paskan jonkun muun ongelmaksi.
                            Boksi on uusi, ABS-anturit on KL-varaosilta haettuja Bosch antureita. Ja mitä vittua edelleen ne valot palaa.... Voi vittu, jos nyt ostin turhaan uuden boksinkin.
                            Tänään vielä käytin anturit irti ja putsailin kehät yms.
                            Vikakoodin lukuihin menny jo rahaa sen verran että olis tullu halvemmaks ostaa itelle tuo kaapeli.
                            Ei oikeesti riitä sanat kuvaamaan tuota miinaa.
                            Huomenna mittailen nuo johdot. Ei vaan oikein usko riitä siihenkään että sieltä kahden anturin johdot katkeaa yhtä aikaa.
                            E61 535d -04

                            Comment

                            • Tontsa80
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2009
                              • 271
                              • pori

                              valot palaa

                              Täälläkin, abs asc nopeusmittari ei toimi eikä kulutusmittari.. vakkari taas toimii..

                              Kysymys kuuluukin että pitäisikö impalla nähdä vikakoodeja? itse en löytänyt mistään kohdasta? ainoastaan huomasin että impalla nopeus kuitenkin näkyy.. mutta ei mittarissa..

                              Siis mistä kohdasta impaa voisi lukea pyörien tietoja/ jos on pimeenä??

                              Auto 530D 01

                              Lukemani perusteella vaihdan takavasemman anturin.. jos ei parempaa ideaa ole:think
                              Last edited by Tontsa80; 26-04-2011, 10:41. Reason: Korjaus
                              Vikakoodien lukua porin suunnalla

                              Comment

                              • Tontsa80
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2009
                                • 271
                                • pori

                                jos joku helppais..

                                eli miten inpalla abs yksikköön ja dsc kiinni???
                                Vikakoodien lukua porin suunnalla

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎