Originally posted by jakkeri530d
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic
Collapse
X
-
Originally posted by Hemi View PostSiis tuo "ylihuoltaminen" ei missään tapauksessa ole mielipideasia, vaikka moni sen juuri perusteleekin romanttisella elementillä, eli "tarkalla huolenpidolla".
Oikeasti aika harva "Pentti Perusautoilija" tietää mikä on autolleen oikeasti "tarkkaa huolenpitoa" normaalien pesujen/puhdistusten lisäksi.
Eli käytännössä monasti näillä "tarkoilla huolenpidoilla" ostetaan romanttisin mielikuvin mielenrauhaa siitä että tuota niin rakasta kulutushyödykettä on huollettu+hoivattu jopa enemmän kuin huolto-ohjelmat vaatii.
Tällä ikäänkuin kuvitellaan että sijoitetuilla pääomilla saadaan alle ikiliikkuja vaihtelemalla x3 oikealla huoltotiheydellä öljyjä ja tulppia....
Käytännössä useinkin juuri nämä autot ovat tekniseltä yleiskunnoltaan elinkaaressaan vanhempia kuin vastaava ulkopuolisella tarkan huolto-ohjelman mukaan huollettu kanssasisar.Vanhoja katiskoja.
Comment
-
-
Originally posted by jakkeri530d View PostOmassa ex 530d:ssä oli takana 265/35/18" ja edessä 235/40/18" eikä steppi temppuillut ollenkaan. riittää että vierintäkehä on suunnilleen samaa luokkaa kaikissa renkaissa.
Luin koodit ja selvä ilmoitus siellä oli: "24 Incorrect wheel on one of the four wheels".Alattiin tutkimaan kesärenkaita ja edessä olikin kulutuspinnan verran matalammat mitä takana.(en muista kokoja tarkkaan), lisäksi tuli koodi vasemman etupyörän nopeustunnistimesta.No, boksihan sieltä lopuksi tuttuun tapaan oli paskana.En väitä tietenkään että vierintäkehien ero olisi boksin rikkonut (omasta autostanikin on vaihdettu) mutta jotain merkitystä tälläkin on koska asiasta ilmoittava vikakoodi tallettuu..Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
Originally posted by creative 22 View PostMitä olen näitä itse tutkaillut, ei Hemin puheet renkaiden vierintäkehän eroista ja niiden aiheuttamista ongelmista ole täysin perättömiä.Olin tsekkaamassa yhtä -99 520Ia:ta jossa Abs/asc valot olivat syttyneet kesärenkaiden vaihdon jälkeen.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMitä sitten pitäisi tehdä jos huomaa jonkun lievän ongelman, vaikkapa tuon laatikon nykisen? Jatkaa vaan ajamista kunnes ongelma pahenee ja laatikko hajoaa?
.....Siis tuon "ylihuoltaminen on pahasta" huipentumahan on ajattelu, ettei autoon kannata tehdä muuta kuin laittaa bensaa tankkiin. Kaikki ruostehan on vain pintaruostetta, mitä sitäkään suotta korjaamaan, antaa vaan kukkia?
......Ei kyse ainakaan minulla ole mistään kuvitelmien korjaamisesta vaan oikeiden ongelmien korjaamisesta. No joo, vaihdoin kyllä sytytystulpat samalla kun tein Vanos-remontin, joka sekin tietysti oli taas yksi ihan turha remontti..
Eli koska olet oikeasti jo päättänyt ko.laatikon ongelman "korjata" öljynvaihdolla, on mitkään muut perusteet/logiikka mahdottomia kuitenkaan perustella.
Eli, et nyt selvästikkään halua ymmärtää mikä ero on "Ylihuoltamisella" ja huoltamisella? Mitenkään muuten en voi ymmärtää kommentteja siitä että ylihuoltamisen AINOA todellinen vaihtoehto on täydellinen huoltamattomuus?
Ainakaan minä en todellakaan tällaista ole missään enkä milloinkaan tuonut esille=kirjoittanut, vaan tekninen kulutushyödyke kuten auto VAATII huoltamista koko elinkaarensa ajan. Eli se sytytystulppienkaan vaihto ei missään tapauksessa ole turha, mikäli se tapahtuu suunnitellun huolto-ohjelman mukaan=riippuvainen siis ajosuoritteesta.
Ihan samoin kuin auton pinta/pinnoitusvaurioiden oikein metodein korjaaminen kuuluu normaaliin huoltorutiiniin. Näillä ei siis ole mitään tekemistä ylihuoltamisen kanssa, joka AINA syntyy kuluttajan omien mielikuvien luomista tarpeista, ei auton suunnittelijan, valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän antamista ohjeista. Eli jos BMW+ZF sanoo että steppeihin ei öljyjä tarvitse vaihdella, perustuu KAIKKI muu puhtaaseen spekulaatioon ja omistajan omiin romanttisiin luotuihin mielikuviin.
Nimittäin jos näissä selkeästi olisi ja näihin jokin ongelma tulisi ILMAN öljynvaihtoja, olisi maahantuoja vähintään lisännyt sen suositeltavan huoltotoimen listalle....mutta koska näin ei todellakaan ole, mihin muuhun kuin omistajan omaan spekulaatioon/"romanttiseen huoltologiikkaan" tällainen "huoltotoimenpide" perustuu? Ei yhtään mihinkään vaan kyse on ihan puhtaasti ylihuoltamisesta, termin puhtaimmassa merkityksessä.
Eli perustelet nyt varsin loogisen sujuvasti muille ja itsellesi että olisit ensimmäinen ihminen maan päällä joka oikeasti korjaa jonkin olemassa olevan vian öljynvaihdolla?
Kuten aiemmin totesinkin niin toki laatikon käyttäytyminen voi hetkeksi muuttua(emme kuitenkaan oikeasti voi tietää mihin suuntaan), mutta kun öljy on palautunut muutaman tuhannen ajossa ns.normaaliviskositeettiin/ominaisuuksiin, ollaan ihan samassa tilanteesssa kuin nyt....vähintään 300€ köyhempänä, mutta hiemankin huonolla tuurilla 3000€ köyhempänä.
Nimittäin....jos sinulla on jo nyt tuolla ajosuoritteella ollut M52TU moottorissa vanos ja ilmastointiongelmaa?, kuinka varmalla pohjalla ajokilometrit autossasi ovat(Suomiauto huoltokirjalla? Tuontiauto huoltokirjalla? vai pelkkä mittarilukema?).
Kannattaa kuitenkin muistaa jos kilometrit kuitenkin ovatkin ihan jotain muuta kuin alle 150tkm, kasvaa myös tuon öljynvaihdon riskitkin varsin huimasti?
Mutta kuten jo paljon aiemmin totesin, kukin tulee öljynvaihtouskossaan autuaaksi ja jos/kun olet öljynvaihtoon päättänyt ryhtyä, niin eihän se minulta eikä keneltäkään muulta ole pois, joten ihan siitä vain?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli koska olet oikeasti jo päättänyt ko.laatikon ongelman "korjata" öljynvaihdolla, on mitkään muut perusteet/logiikka mahdottomia kuitenkaan perustella.
Nimittäin....jos sinulla on jo nyt tuolla ajosuoritteella ollut M52TU moottorissa vanos ja ilmastointiongelmaa?, kuinka varmalla pohjalla ajokilometrit autossasi ovat(Suomiauto huoltokirjalla? Tuontiauto huoltokirjalla? vai pelkkä mittarilukema?).
Minulla ei ole ollut Vanos eikä ilmastointiongelmaa vaan olen romanttisesti ylihuoltanut niitä:
Vanoksen mäntien tiivisteet (o-renkaat) kypsyy kaikista autoista 60tkm jälkeen. Mitä se sitten käytännössä vaikuttaa on eri juttu, m52tu nykii (DME softasta riippuen) kylmänä, muista katoaa vain vääntöä. Minulla ei ollut mitään Vanos-oireita, mutta kuten sanottu, ylihuolsin sen kuitenkin kuntoon, lähinnä toiveena väännön parantuminen. En kyllä ole huomannut mitään todellista eroa tiivisteiden vaihdon jälkeen, vaikka kuinka romanttisesti asiaa tarkastelen.
Ja sitten tuo ilmastointi: se toimi täydellisesti, mutta erehdyin uskomaan, että se vaatii kylmäaineen määrän tarkistusta... Joten vein auton merkkiliikkeeseen (legendaarinen JKL Laakkonen) joka kusi homman täydellisesti, ylitäytti systeemin ja vioitti sitä samalla. Joten nyt minulla on ilmastointiongelma koska systeemiin aiheutettu vika onkin merkkiliikkeen mielestä normaali ominaisuus tässä automallissa.
Auto on tuontiauto huoltokirjalla, yksi omistaja ennen minua, 76tkm ajettuna tuli minulle.
Comment
-
-
Originally posted by creative 22 View PostMutta eihän se kovin kaukana tässä tapauksessa olekkaan?Mitä olen näitä itse tutkaillut, ei Hemin puheet renkaiden vierintäkehän eroista ja niiden aiheuttamista ongelmista ole täysin perättömiä.Olin tsekkaamassa yhtä -99 520Ia:ta jossa Abs/asc valot olivat syttyneet kesärenkaiden vaihdon jälkeen.
Luin koodit ja selvä ilmoitus siellä oli: "24 Incorrect wheel on one of the four wheels".Alattiin tutkimaan kesärenkaita ja edessä olikin kulutuspinnan verran matalammat mitä takana.(en muista kokoja tarkkaan), lisäksi tuli koodi vasemman etupyörän nopeustunnistimesta.No, boksihan sieltä lopuksi tuttuun tapaan oli paskana.En väitä tietenkään että vierintäkehien ero olisi boksin rikkonut (omasta autostanikin on vaihdettu) mutta jotain merkitystä tälläkin on koska asiasta ilmoittava vikakoodi tallettuu..Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
Ex. MB C 200cdi farkku -03
Ex. Bmw 540iA T -98/99
Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)
Comment
-
-
Originally posted by jakkeri530d View PostMutta epdm kysyikin että jos edessä 235/40 ja takana 255/35 ja toimiiko, vai pitääkö laittaa 235/40 joka kulmaan. Kummin vain niin toimii. Tosin n. 10tkm. ehdin ajaa myös 245/40 takarenkailla ja edessä 235/40 ja niiläkin ilman ongelmia, vaikka noissa jo vähän taisi olla eroa vierintäkehässä.Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View Post.....Minulla ei ole ollut Vanos eikä ilmastointiongelmaa vaan olen romanttisesti ylihuoltanut niitä:
Vanoksen mäntien tiivisteet (o-renkaat) kypsyy kaikista autoista 60tkm jälkeen. Mitä se sitten käytännössä vaikuttaa on eri juttu, m52tu nykii (DME softasta riippuen) kylmänä, muista katoaa vain vääntöä. Minulla ei ollut mitään Vanos-oireita, mutta kuten sanottu, ylihuolsin sen kuitenkin kuntoon, lähinnä toiveena väännön parantuminen. En kyllä ole huomannut mitään todellista eroa tiivisteiden vaihdon jälkeen, vaikka kuinka romanttisesti asiaa tarkastelen.
Ja sitten tuo ilmastointi: se toimi täydellisesti, mutta erehdyin uskomaan, että se vaatii kylmäaineen määrän tarkistusta... Joten vein auton merkkiliikkeeseen (legendaarinen JKL Laakkonen) joka kusi homman täydellisesti, ylitäytti systeemin ja vioitti sitä samalla. Joten nyt minulla on ilmastointiongelma koska systeemiin aiheutettu vika onkin merkkiliikkeen mielestä normaali ominaisuus tässä automallissa.
Auto on tuontiauto huoltokirjalla, yksi omistaja ennen minua, 76tkm ajettuna tuli minulle.
Ennen vanhaan vaseliinin päivittäineenkään lisääminen rasvanipallisiin niveliin(tiedän erään tällaisen "automiehen joka jokaisen kaupunkireissun jälkeen teki näin....ja perusteet oli "loogiset"), ei aiheuttanut välttämättä käytännön ongelmia. Mutta nyt kun lähdetään ehjää "huoltamaan ja korjaamaan" jokaisen netistä löytyvän kauhuskenaarion vuoksi(valmistellaan kulutushyödykettä ikuisuuteen...?), törmätään myös siihen tosiasiaan että jotain menee helpostikkin pieleen. Näin siksi että huollot/ammattimiehetkin joutuvat helposti uuden ja vähemmän "harjoitellun" toimenpiteen tekijöiksi, joka sitten näkyy helposti virhemarginaalin selvänä kasvuna.
Eli jos nyt ajatellaan vain tuota öljynvaihtoa, niin täältäkin on kuitenkin useinkin luettavissa kun laatuhuolloissakin on homma tehty väärin, alitäytetty tai täytetty väärillä öljyillä ja ongelmia(myös vaurioita) helposti syntyy.
En ole itse milloinkaan ns.oikeassa elämässä törmännyt tähän m52TU/m54 tuplavanoksen tiivisteongelmaan joten tietenkin tämäkin kertoo siitä että sitä netin syövereistä löytyvää tietoa ei välttämättä aina osata suhteuttaa itse ongelman esiintymistiheyteeen, eikä arsinkaan niihin oikeisiin syihin miksi jossain/jollain näin on ollut?
Eli jossain maassa esim.jokin öljy/öljyn lisäaine voi olla sen tyyppinen joka ko.ongelmaa aiheuttaa, kun taas kymmenessä muussa maassa tätä ei esiinny lainkaan,jne,jne. Eli jos nyt lähdetään tosiaan jokaisen kauhuskenarion perässä ylihuoltamaan ihan ehjää+toimivaa komponenttia/osakokonaisuutta, tulee varsinkin nykyauton kaltaisen tekniikan ylläpidosta ainakin duunarille pääomallisesti niin raskas prosessi että, se nielee jo todella suuren osan niistä käyttöpääomista joita tarvitsisi varata siihen seuraavaan/uudempaan vaihtokierroksen autoon.
Autotehtaille/jälleenmyyjille mahdollisimman pitkät+halvat huoltovälit ovat kilpailuvaltti joka pakottaa ottamaan kaikessa suunnittelussa tämän huomioon. On kuitenkin selvästi tilastollisestikkin nähtävissä että kaikki kuluttajat eivät ole tähän vielä ole henkisesti valmiita(mm.oma appiukko....),
vaan on kuluttajia jotka ovat henkisellä tasolla pakoitettuja ylihuoltamaan ja valmiita maksamaan kilometrisuoritteistaan selkeää ylihintaa. Tämä ei siis ole autonvalmistajien vika, vaan ainoastaan kuluttaja itse voi tästä syyttää vain itseään. Psygologisesti sen toki ymmärrän varsinkin tuon appiukon kautta, joka käytännössä sairastuu henkisesti mikäli hänellä ei koko ajan ole joko työn alla tai vähintään suunnittelussa seuraava huolto....-vm.-07 tilastollisesti vähäkikaisimpaan autoon joka oikeasti olisi 100% huoltovapaa hänen ajoaikansa loppuun asti.
Eli mitkään järkiperusteet ei auta kun Long Life moottoriöljyjä on vaihdeltava parhaimmillaan 5000km:n välein ja joka kerta kun hän autollaan meille karauttaa, on minun tsekattava kori josko nyt vihdoin pitäisi päästä muovipohja tervauttamaan? jne,jne.
Toki tämä pääosin huvittaakin, mutta kun ihan vastaavaa näkee ja kuulee omassa työssään lähes päivittäin jopa pari sukupolvea nuorempienkin suusta, tajuaa kyllä hyvin helposti minkälaisella nuoralla myös autotehtaat joutuvat tässä ristiaallokossa taiteilemaan. Eli kuluttajat VAATIVAT huoltoja/huollettavuutta tuntiessaan oman autoilunsa=kuluttamisensa olevan turvatumpaa. Oikeastihhan tämä on lopulta pois KAIKILTA autoilijoilta=kuluttajilta, että tämä varsin suuri kuluttajaryhmä on olemassa ja omalla äänellään jarruttamassa entistä pidempien huoltamattomien ajosuoritteiden tulemisessa . Tästä ihan selkeästi kertoo toistaiseksi BMW:n palaaminen öljyvnaihtoihin laatikoiden osalta, jotka todellisuudessa eivät todellakaan kuitenkaan tätä vaadi, mutta koska kuluttaja tästä haluaa maksaa ja tätä henkisesti tarvitsee, ei BMW:kään ole mitään sitä vastaan että muutama kymmenen miljoonaa euroa kerätään turhien huoltojen kassaan osakkeenomistajien osinkoja kasvattamaan.
Eli oikeasti tässä mennään sillä ehdolla että oikeasti autoilusta 90% on tunnetta ja 10% järkeä=logiikkaa, vaikka kuluttaja itse prosenttisuhteet näkee tasan päin vastoin.....Last edited by Hemi; 14-06-2008, 13:46.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEn ole itse milloinkaan ns.oikeassa elämässä törmännyt tähän m52TU/m54 tuplavanoksen tiivisteongelmaan joten tietenkin tämäkin kertoo siitä että sitä netin syövereistä löytyvää tietoa ei välttämättä aina osata suhteuttaa itse ongelman esiintymistiheyteeen, eikä arsinkaan niihin oikeisiin syihin miksi jossain/jollain näin on ollut?
Tuolla vielä Vanoksesta juttua, jos aihe kiinnostaa: http://www.beisansystems.com/faq.html
Mutta palatakseni vaihdelaatikkoon: minua kyllä nyt epäilyttää se, että onko vika laatikossa vai sittenkin kardaanissa/rättinivelessä/keskilaakerissa tai perässä/perän tuennassa/vetoakseleissa. Siis kun joskus kylmänä laatikko on vaihtanut nykäisten, niin sen on tuntenut, että se on laatikko (siis epämääräinen nykäisy keskellä autoa). Mutta tämä minua nyt vaivaava nykäisy tuntuu selvästi auton perässä. Mutta missä se vika sitten on? Voiko noita testata jotenkin vai pitääkö vaan purkaa kaikki ja tutkia/vaihtaa osia?
Comment
-
-
Siinä korkkaa kohta moni muukin paikka, auto on elinkaarensa lopussa > Paaliin vaan, älä suotta ylihuolla!Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Öljy maksaa semmoset 50e, filtteristä en tiedä tuohon ja mitään ihmeellisiä työkaluja ei tarvita. Näin kauppakoulupohjalta, vaihtaisin ne öljyt. Paluuletku irti jäähdyttimeltä/laatikon kyljestä, pumpulla tavaraa jatkuvasti öljytilaan ja auto käymään, öljypohjassa olevaa öljyä ei yksinään kannata vaihtaa.
Joskus vielä haluaisin kuulla ne koneensuunnittelun keinot, joilla näihin väitettyihin ominaisuuksiin päästään. Perustelut on kuin poliitikolla, paljon on tekstiä mutta konkreettisia faktoja syy-seuraussuhteesta ei saa vänkäämälläkään, vittuilua kyllä.
I rest my case, uskokaa ketä haluatte. BMW saa tulevaisuudessakin päättää huolto-ohjelmansa sisällön asiakkaiden pyyntöjen perusteella.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Comment