Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemu500
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 2992
    • INvaLA

    Originally posted by Cell View Post
    Joskus vielä haluaisin kuulla ne koneensuunnittelun keinot, joilla näihin väitettyihin ominaisuuksiin päästään. Perustelut on kuin poliitikolla, paljon on tekstiä mutta konkreettisia faktoja syy-seuraussuhteesta ei saa vänkäämälläkään, vittuilua kyllä.
    Tämä on kyllä niin totta kun välillä täällä juttuja lukee
    -Official member of BTCF-Sauna team-


    e91 325i -06

    Comment

    • creative 22
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 560
      • Alavus

      Joo, vaihda vaan ne öljyt ja sitten nähdään, Btcf:llä kerätään sitten sulle kolehti jos loota kilahtaa öljynvaihdon seurauksenaVanhat öljyt lähetetään Hemille
      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

      BMW Freude Am Fahren

      Comment

      • AkiV
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 329

        tää on kyllä varsinainen threadi... maalaillaan piruja kauheesti seinille mutta ei tunnu mitään faktaa tulevan.

        saisko tästä tiivistelmää???

        - Kuinka monta vakio automaattisteppiä on lauennut originaaleilla öljyillä?
        - Kuinka monta vakio automaattisteppiä on lauennut laatikon säännöllisillä huolloilla Laakkosella?
        - Kuinka monta kyseisen threadin laatikkoa on hajonnut lastuttamisen johdosta?
        - Kuinka monta laatikkoa yleensäkkään tässä threadissa on hajonnut??
        - Onko yllätys jos 250-300tkm ajettu auto vaatisi jo laatikon huoltoa/remonttia!?!?
        - Kuinka pitkään laatikon pitäisi toimia?

        statistiikkaa kaipaa hän

        siitä en tietty tykkää että joku 100tkm ajetussa kosahtaa laatikko, mutta jos jossain 300tkm ajetussa hajoo loota niin onko se yllätys kuinka monelle?

        T:
        -Siiderin voimalla suivaantunut EDIT: no, vähän valkkariikin on seassa
        E39 530dA Touring -00

        Comment

        • Vanquish
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1961
          • Hki

          Originally posted by AkiV View Post
          tää on kyllä varsinainen threadi... maalaillaan piruja kauheesti seinille mutta ei tunnu mitään faktaa tulevan.

          saisko tästä tiivistelmää???

          - Kuinka monta vakio automaattisteppiä on lauennut originaaleilla öljyillä?
          - Kuinka monta vakio automaattisteppiä on lauennut laatikon säännöllisillä huolloilla Laakkosella?
          - Kuinka monta kyseisen threadin laatikkoa on hajonnut lastuttamisen johdosta?
          - Kuinka monta laatikkoa yleensäkkään tässä threadissa on hajonnut??
          - Onko yllätys jos 250-300tkm ajettu auto vaatisi jo laatikon huoltoa/remonttia!?!?
          - Kuinka pitkään laatikon pitäisi toimia?

          statistiikkaa kaipaa hän

          siitä en tietty tykkää että joku 100tkm ajetussa kosahtaa laatikko, mutta jos jossain 300tkm ajetussa hajoo loota niin onko se yllätys kuinka monelle?

          T:
          -Siiderin voimalla suivaantunut EDIT: no, vähän valkkariikin on seassa
          statsit oli jo linkattu!

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Cell View Post
            Joskus vielä haluaisin kuulla ne koneensuunnittelun keinot, joilla näihin väitettyihin ominaisuuksiin päästään. Perustelut on kuin poliitikolla, paljon on tekstiä mutta konkreettisia faktoja syy-seuraussuhteesta ei saa vänkäämälläkään, vittuilua kyllä.

            Mikäli nyt ymmärsin kirjoitetun.....niin Eekö tätä pitäisi kysyä BMW/ZF:ltä eikä ihmetellä sitä täällä? Hehän ko.laatikot ovat suunnitelleet ja valmistaneet, ja he ovat tästä huoltovaapaasta elinkaaresta päättäneet?
            Eikö silloin kaikki vastakkaiset argumentit vaatisi joitain ...."faktoja syy-seuraussuhteista"... mitkä puoltavat jotain muuta kuin tehtaan antamat ohjeet?

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by schwarze View Post
              Siinä korkkaa kohta moni muukin paikka, auto on elinkaarensa lopussa > Paaliin vaan, älä suotta ylihuolla!
              ...heheheh...olipas hassua....

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1637

                Originally posted by Hemi View Post
                ...heheheh...olipas hassua....
                "Autotehtaille/jälleenmyyjille mahdollisimman pitkät+halvat huoltovälit ovat kilpailuvaltti joka pakottaa ottamaan kaikessa suunnittelussa tämän huomioon. On kuitenkin selvästi tilastollisestikkin nähtävissä että kaikki kuluttajat eivät ole tähän vielä ole henkisesti valmiita(mm.oma appiukko....),"

                Tämähän ei pidä enää paikkaansa. Pitkittyneet huoltovälit söivät huollon asiakkaita. Nythän joutuu esim. E60:sta viemään huoltoon 20tkm välein entisen 25tkm:n. Ei ole olemassa varsinaista huolto-ohjelmaa, vaan auto kertoo huoltajalle mitä pitää vaihtaa.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Mikäli nyt ymmärsin kirjoitetun.....niin Eekö tätä pitäisi kysyä BMW/ZF:ltä eikä ihmetellä sitä täällä? Hehän ko.laatikot ovat suunnitelleet ja valmistaneet, ja he ovat tästä huoltovaapaasta elinkaaresta päättäneet?
                  Eikö silloin kaikki vastakkaiset argumentit vaatisi joitain ...."faktoja syy-seuraussuhteista"... mitkä puoltavat jotain muuta kuin tehtaan antamat ohjeet?
                  Ymmärsit oikein. BMW/ZF (tai GM) ei väitä missään että laatikko öljyineen kestäisi 500tkm. He ainoastaan puhuvat huoltovapaasta laatikosta, kun laatikko on kulunut loppuun laitetaan uusi valmis paketti. Kukaan ei voi väittää, etteikö huono öljy nopeuttaisi kulumista, siksi sen vaihtaminen tuoreeseen tulee pidentämään tuota elinkaarta, kunhan öljyä on vaihdon jälkeen edelleen oikea määrä ja oikeaa laatua.

                  Huoltojen hinnat ovat yksi kriteeri autovertailuissa, vaihteistoöljyjen vaihto on todella kallista merkkiliikkeessä, ja näkyisi jo kustannuksia per kilometri sarakkeessa, jolloin kyseessä on myös markkinointikeinosta. Valmistaja on laskenut laatikon kestävän riittävän pitkään ilman öljynvaihtoakin vastuukysymyksistä päästäkseen, toisinsanoen siis minimissäänkin reilu 100-150tkm. Tämä ei sulje sitä pois etteikö laatikko voisi kestää 500tkm sopivissa olosuhteissa ja oikean koneen perässä, 530D ei ainakaan niihin lukeudu. Lisäksi noita laatikoita on monia erilaisia, omine vaatimuksineen ja täyttölämpötiloineen, jolloin huolto on helppo mokata mikäli ei perehdy juuri kyseiseen laatikkoon, sama pätee teki vaihdon sitten kuka tahansa, harvemmin osaavat merkkiliikkeessäkään.

                  Ei ole tapoja suunnitella esim. hydraulikoneistoa joka sietäisi partikkeleita öljyssä, välys venttiileissä aiheuttaa ohivuotoa, ja se kasvaa välyksen suurentuessa todella nopeasti. Pienempi välys taas on jälleen vikaherkempi jonkin pienen partikkelin kiilatessa karan väliin, jolloin syntyy naarmu tai PWM ohjattu venttiili ei enää liikukaan pehmeästi lineaarisesti kasvavaa jousivoimaa vastaan, vaan tökkii -> ohjauspaine pomppii. Samaten öljyn viskositeetti pienenee jatkuvasti sen jauhautuessa rattaiden välissä, jolloin lopulta ollaan tilanteessa, jossa öljykalvo on niin ohut että alkaa tulla metalli-metalli kosketuksia. Ohuempi öljy myös nostaa venttiilikoneiston ohivuotoja.

                  Mikäli oikeasti olisi olemassa vaihdelaatikkoja (edes yksinkertaisia alennusvaihteita) ja niihin öljyjä jotka kestäisivät tuollaisia suoritteita, olisi teollisuus ensimmäinen joka niitä käyttäisi. Öljy on kallista ja sitä menee aivan helvetisti, jo pari isompaa vaihdetta syö tynnyrin eikä vaihtoväliä lasketa kymmenissä vuosissa...
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • tumppi$
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 457
                    • Päijät-Häme

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Se on kuitenkin jo tilastollinen ja käytännön mahdottomuus että yhdessä korissa saisi ajettua kaksi laatikkoa loppuun....varsinkaan kun ei minulla eikä kenelläkään muullakaan ole vielä tullut vastaan sellaista bensatseppiä joka äljyjä vaihtamattakin oli ajettu loppuun. Käyttöiästä on siis turha lähteä spekuloimaan niin kauan kun mitään selkeää dokumentoitua=tilastollista otantaa ei ole, muutakuin se että tiedetään niiden kestävän kevyesti VÄHINTÄÄN 400tkm suomiolosuhteissakin.

                    Jaahas... Kyselinpä tuossa viikonlopun aikana taustatietoa siitä -00 vuoden 530dA:sta jossa on jo kolmas steppiaski menossa... Ensimmäinen eli alkuperäinen aski oli kokenut täystuhon... Ei siis pelittänyt enää laisinkaan.
                    Ja se oli tapahtunut 250 000 kilometrin kohdalla... Mutta toinen aski ei ollut kerennyt vielä kokemaan täystuhoa, vaan rupesi vaihtamaan terävästi ja ns. "arpomaan"... Ja temppuilu oli alkanut noin 420 000 kilometrin kohdilla...

                    En nyt halua heittää vettä myllyyn enkä syyllistää tai spekuloida "lastutuksen" haitoista, mutta tämä kyseinen auto oli käynyt jo kaarensa aika alkutaipaleella siellä Karalahdella vai mikä Karala se siellä Jyväskylässä olikaan.

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      Öljyn kierrossa olevien partikkelien lisäksi öljyn ominaisuudet muuttuvat muutenkin. Öljyn hapettuminen on yleisin syy öljyjen vaihtoon. Hapettumisreaktiossa elektroneja siirtyy kahden aineen välillä. Tällöin elektroneja luovuttava aine hapettuu ja elektroneja vastaanottava aine pelkistyy. Öljyn hapettumisessa siis hiilivety hapettuu ja happi pelkistyy

                      Hapettumisen edetessä öljyyn muodostuu polymeroitumistuotteina lietettä ja lakkamaisia kerrostumia. Hiilivetyketjut pitenevät, viskositeetti nousee ja viskositeetti-indeksi laskee. Liete on öljyyn liukenematonta ja se kerrostuu öljyjärjestelmän katvepaikkoihin, josta se lähtee liikkeelle häiriötilanteessa aiheuttaen toimilaitteissa ongelmia sekä tukkii suodattimia.

                      Öljyanalyysi olisi ainoa oikea tapa määrittää öljyjen oikea vaihtoväli. Analyysissä pitäisi määritellä ainakin seuraavat asiat:

                      • Öljylaadun määritys
                      • Viskositeetti-indeksi
                      • Lisäainemääritykset (esim. Zn, Ca, P, antioksidantti)
                      • Vieraiden aineosien pitoisuudet (esim. kulumametallit, pii)
                      • Vaahdon määrä
                      • Vesipitoisuus

                      Koska öljyanalyysiä käytetään lähinnä teollisuudessa, on yleisempi tapa määrittää säännölliset öljynvaihtovälit. Automaattivaihteistojen kohdalla oli monella merkillä hetken aikaa kokeilu, jossa öljynvaihtoväliä ei ollut määritelty. Ilmeisesti millään automerkillä ei enää kyseistä käytäntöä ole, vaan kaikille uusille autoille on automaattivaihteistolle selvästi määritellyt öljynvaihtovälit

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Originally posted by juster View Post
                        Öljyn kierrossa olevien partikkelien lisäksi öljyn ominaisuudet muuttuvat muutenkin. Öljyn hapettuminen on yleisin syy öljyjen vaihtoon. Hapettumisreaktiossa elektroneja siirtyy kahden aineen välillä. Tällöin elektroneja luovuttava aine hapettuu ja elektroneja vastaanottava aine pelkistyy. Öljyn hapettumisessa siis hiilivety hapettuu ja happi pelkistyy

                        Hapettumisen edetessä öljyyn muodostuu polymeroitumistuotteina lietettä ja lakkamaisia kerrostumia. Hiilivetyketjut pitenevät, viskositeetti nousee ja viskositeetti-indeksi laskee. Liete on öljyyn liukenematonta ja se kerrostuu öljyjärjestelmän katvepaikkoihin, josta se lähtee liikkeelle häiriötilanteessa aiheuttaen toimilaitteissa ongelmia sekä tukkii suodattimia.

                        Öljyanalyysi olisi ainoa oikea tapa määrittää öljyjen oikea vaihtoväli. Analyysissä pitäisi määritellä ainakin seuraavat asiat:

                        • Öljylaadun määritys
                        • Viskositeetti-indeksi
                        • Lisäainemääritykset (esim. Zn, Ca, P, antioksidantti)
                        • Vieraiden aineosien pitoisuudet (esim. kulumametallit, pii)
                        • Vaahdon määrä
                        • Vesipitoisuus

                        Koska öljyanalyysiä käytetään lähinnä teollisuudessa, on yleisempi tapa määrittää säännölliset öljynvaihtovälit. Automaattivaihteistojen kohdalla oli monella merkillä hetken aikaa kokeilu, jossa öljynvaihtoväliä ei ollut määritelty. Ilmeisesti millään automerkillä ei enää kyseistä käytäntöä ole, vaan kaikille uusille autoille on automaattivaihteistolle selvästi määritellyt öljynvaihtovälit


                        Käsittääkseni juuri tämä hapettumisensieto on yksi tärkeimmistä asioista joka on longlife-öljyissä parempi kuin ns. normaaliöljyssä, ja mahdollistaa siks pidemmät vaihtovälit. Olenko oikeassa?
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Edelleenkin... me voimme spekuloida ja heittää ihan perusfysiikkaa/tietoa öljyjen vanhenemisesta/mekanismeista maailman tappiin asti, tuomatta yhtään todellista vaihtoa puoltavaa argumenttia lisää.
                          Eli on 100% varmaa että mikä tahansa öljy hapettuu=vanhenee ikääntyessään siitä tasosta mitä se on uutena kaupan hyllyssä, mutta mehän emme voi tietää minkälaisella/tasoisella laatuluokalla ko.laatikko on suunniteltu toimivaksi? Sekin on kuitenkin 100% varmaa, että ko.laatikot on suunniteltu toimimaan jollain muulla öljyn laatutasolla kuin sillä mikä näissä öljyissä on uutena. Eli mehän emme tiedä sitä missä kohtaa elinkaarta/ajosuoritetta ko.öljyt oikeasti alittavat sen laatutason millä nämä askit on suunniteltu toimivan. Nythän nämä ajatuskuviot lähtevät siitä että kaikki alle uuden öljyn laatutason eivät ole ns."normaalitasoa", vaan ainoa toimiva taso on uuden öljyn laatuaso? Oikeastihhan näin ei tietenkään voi olla, vaan myös öljyissä on tietty elinkaari joissa on alku ja loppu, sekä pitkä tasainen ns.käyttövaihe.
                          Se että laatikkoöljy on mustaa, ei todellakaan kerro meille yhtään mitään siitä etteikö sen laatutaso vielä riittäisi aivan mainiosti.
                          Lisäksi....kun tässä nyt taas huudellaan näitä "Faktoja", niin haluaisimpa todellakin tutustua niihin faktoihin+yksittäistapauksiin joissa todellakin esim.9/98-uudempi bensasteppi on KULUNUT loppuun, ja edes sellainen joka on KULUNUT loppuun siksi että öljynvaihtoja ei ole tehty?
                          Näitä öljyn vanhenemis+käyttäytymisprosesseja voi esitellä vaikka hienollia graafisilla käyrillä, mutta niillä ei todellakaan ole mitään tekemistä tämän asian kanssa niin kauan kunnes emme voi tietää sitä kontekstia/ympäristöä mihin ko.vanhenemisprosessi pitää suhteuttaa.
                          Se hokema ei ole mikään mikään peruste että ..."öljythän pitää vaihtaa"... , koska jos tämä linja todella otetaan, on seuraava aihe: ...."Millaisin välein laatikkoöljyt on välttämätön vaihtaa"....
                          Edelleen muistutan myös siitä että tämä toimenpide ei oikeassa elämässä ole missään tapauksessa ole täysin riskitön, emmekä me tiedä minkälaisen kulumisen alle ko.laatikko joutuu kun tuo uusi öljy pesee sedimentoituneen metalliaineksen uudelleen kiertoon?
                          Näihin emme kuitenkaan saa vastauksia kopioidessamme öljytisleiden vanhenemisprosessia koskevia knoppitietoja omiin perusteisiimme, luodessamme omaa "loogista" päätöstä jossa "tiedämme paremmin" oikean menettelytavan kuin tehtaan sadat insinöörit.

                          Comment

                          • juster
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 624

                            Originally posted by Cell View Post


                            Käsittääkseni juuri tämä hapettumisensieto on yksi tärkeimmistä asioista joka on longlife-öljyissä parempi kuin ns. normaaliöljyssä, ja mahdollistaa siks pidemmät vaihtovälit. Olenko oikeassa?

                            Näinhän se on. Öljyn hapettuminen on kemiallinen reaktio ja oikealla lisäaineistuksella ja hyvällä perusöljyllä sen syntymisen estämiseen voidaan vaikuttaa tiettyyn rajaan. Tältä osin Esson LT71141 on varmasti parempaa kuin tavallinen perus automaattiöljy.

                            Hapettumisen eteneminen öljyssä voidaan todeta öljyn värin muutoksena. Hapettuneen öljyn väri muuttuu tummaksi, värin muutoshan johtuu palaneista hiiliyhdistelmistä. Hapettumisen edetessä väri muuttuu lopulta mustaksi. Öljyn värin muutosta käytetäänkin mittarina hapettumisen astetta mitattaessa. Tällainen öljyn väriin perustuva hapettumisen mittausmenetelmä on esim. astm d 1500.

                            Toinen missä Esson LT71141 on luultavasti parempi, on ruosteenesto. Öljyyn kondensoituu vettä, ja mitä vanhempaa öljy on, sitä enemmän siihen on sitoutunut vettä. Varsinkin suomen olosuhteissa suurten lämpötilan vaihtelujen takia on öljyn ruosteenestokyvyllä suuri merkitys.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Originally posted by Hemi View Post
                              mutta mehän emme voi tietää minkälaisella/tasoisella laatuluokalla ko.laatikko on suunniteltu toimivaksi? Sekin on kuitenkin 100% varmaa, että ko.laatikot on suunniteltu toimimaan jollain muulla öljyn laatutasolla kuin sillä mikä näissä öljyissä on uutena.
                              Tiedämme. Koneinsinööri EI tiedä öljyn laaduvaihtelusta hölkäsen pöläystä, sen nopeudesta tai lisäaineiden huonontumisesta, hänen ei kuulu eikä tarvitse tietää. Hydraulipuoli suunnitellaan öljyn viskositeetin ja viskositeetti-indeksin mukaan, kun tiedetään käyttölämpötilat. Yleensä kuitenkin lähtökohtana on joku valmis markkinoilla oleva öljylaatu, ellei ole erityistä tarvetta kehittää omaa (kallista). Viskositeetti määrittää myös välykset laatikossa. Väärä välys on väärä välys, ne valitaan aina speksien mukaan jotka öljystä on toimitettu. Öljyn speksistä lähdetään myös jos pitää pintapaineita miettiä.

                              Eli mehän emme tiedä sitä missä kohtaa elinkaarta/ajosuoritetta ko.öljyt oikeasti alittavat sen laatutason millä nämä askit on suunniteltu toimivan. Nythän nämä ajatuskuviot lähtevät siitä että kaikki alle uuden öljyn laatutason eivät ole ns."normaalitasoa", vaan ainoa toimiva taso on uuden öljyn laatuaso? Oikeastihhan näin ei tietenkään voi olla, vaan myös öljyissä on tietty elinkaari joissa on alku ja loppu, sekä pitkä tasainen ns.käyttövaihe.
                              Emme tiedäkkään, sitä varten ne pitäisi testata labrassa kun valmistaja ei ole vaihtoväliä määritellyt. Öljy pysyy kyllä speksien rajoissa ajossa pitkän aikaa. Tuo reilun 100tkm kohdalla teetetyn labratestin perusteella kys. 530D lootaöljy oli speksin alarajoilla, eli öljynvaihto oli paikallaan.

                              Lisäksi....kun tässä nyt taas huudellaan näitä "Faktoja", niin haluaisimpa todellakin tutustua niihin faktoihin+yksittäistapauksiin joissa todellakin esim.9/98-uudempi bensasteppi on KULUNUT loppuun, ja edes sellainen joka on KULUNUT loppuun siksi että öljynvaihtoja ei ole tehty?
                              Ei tarvitse. Jos juuri tietty laatikkomalli ei vaikkapa ylimitoituksen takia kulu nopeasti loppuun huonollakaan öljyllä tai muusta syystä toimii pitkään, ei samaa voi soveltaa kaikkiin laatikoihin. 530D loota on tunnetusti heikko, nimenomaan kulumisen osalta ja alkaa vaihtaa töksähdellen suht helposti. Lisäksi laatikoissa on erilaiset käyttöolosuhteet, jolloin malleja ei tietenkään voi suoraan verrata periaatteella "jos tässä kesti x km öljy, se kestää saman myös toisessa mallissa".

                              koska jos tämä linja todella otetaan, on seuraava aihe: ...."Millaisin välein laatikkoöljyt on välttämätön vaihtaa"....
                              Labra kertoo, koska valmistaja ei sitä ole speksannut. Mutu-tuntumalta ei tarvitse sanoa, ei ole kyse mistään tuhansien eurojen tutkimuksesta eikä sitä todellakaan tarvitse jokaisen teettää.

                              Edelleen muistutan myös siitä että tämä toimenpide ei oikeassa elämässä ole missään tapauksessa ole täysin riskitön, emmekä me tiedä minkälaisen kulumisen alle ko.laatikko joutuu kun tuo uusi öljy pesee sedimentoituneen metalliaineksen uudelleen kiertoon?
                              Laskeumat harvemmin syntyvät paikkoihin joissa on paineellinen kierto ja siten kovat virtausnopeudet, ja ennen tuota kiertoa on suodatin. Jäähdytin on käsivaralta pahin paikka kaiken paskan suhteen, mutta sieltä öljy laskee öljypohjaan suoraan ainakin 530D:n hydramaticissa. Riski toki on aina olemassa, mutta eipä täällä lähiaikoina kyllä montaa öljyhalvausta saanutta hydramaticcia ole näkynyt suhteessa loppuun kuluneisiin.

                              "tiedämme paremmin" oikean menettelytavan kuin tehtaan sadat insinöörit.
                              Ei kukaan ole väittänyt tietävänsä paremmin. Jokainen voi varmasti allekirjoittaa tehtaan lauseen "se kestää eliniän". Mikäli sinä tiedät tehtaan suunnitteluosastolta/öljyntoimittajalta vaatiman eliniän, kerro toki. Sen uskallan sanoa suoraan ettei se ole 500tkm, ei edes 300tkm. Laatikon ikä pitenee mekaanisen kulumisen ja mekaanisten shokkirasitusten osalta aivan taatusti, kunhan öljynvaihto suoritetaan kunnolla (ei mitään parin litran öljypohjalotrausta tai vääriä täyttömääriä) eikä jostain lähde maagisesti paljoa tavaraa kiertoon, joka loppupeleissä on melko harvinaista.

                              Jos se elinikä on jossain lootaversiossa ilman vaihtoakin 500tkm eikä toiminta huonone ajan myötä, on vaihto tottakai turha. Näin ei kuitenkaan kaikissa ole, ja mielestäni 530D hydramatic on erittäin hyvä esimerkki tällaisesta.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Cell View Post
                                Jos se elinikä on jossain lootaversiossa ilman vaihtoakin 500tkm eikä toiminta huonone ajan myötä, on vaihto tottakai turha. Näin ei kuitenkaan kaikissa ole, ja mielestäni 530D hydramatic on erittäin hyvä esimerkki tällaisesta.
                                Eli tästä, lisättynä tuohon kaikkeen edellä kirjoittamastasi, voimme helposti päätellä että 530D askien enenaikaiset "napsahtelut" johtuu itse asiassa juuri öljyjen pettämisestä ja sitä kautta laatikon ennenaikaisesta loppuun kulumisesta? Eli me säästymme 530D laatikkojen ongelmilta kunhan vaihdamme niihin 60tkm.välein öljyt? Onko siis tosiaan näin? Jos kerran on, niin tästäkin olisi mukava oikei nähdä hieman faktaa, yhdistettynä siihen miksi 330D ja X5:ssa ei ole dieselaskeissa ongelmia juuri lainkaan?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎