Originally posted by erkkap
View Post
Tuo kaikki esilletuomasi pitää tietenkin ihan täysin paikkansa. Eli ei ole olemassakaan mitään "ikiöljyjä" jotka olisivat suunniteltu ikuisiksi.
Kosteus tekee ko.öljyille tepposia" kuten se irtoava metalli, jne,jne.
Tämä on siis jo ihan fysiikan lakien perusteella välttämätöntä....eli emme todellakaan ole tästä millään tavalla eri mieltä, vaan kaikella on olemassa elinkaari= siis alku ja loppu.
Se mitä puolestaan et nyt oikein ymmärrä, on se tosiasia että täysin riippumatta öljynvaihdoista, myös tuolla laatikolla on tekninen elinkaari, eli alku ja loppu.
BMW:.lä/ZF:llä tämä käyttöelinkaari on laskettu hyvin tarkasti, huomioonottaen ne tuhannet eri käyttöolosuhteet joihin näitä autoja/laatikoita valmistetaan. ko.laatikot sunnitellaan siis tietylle ajosuoritemäärälle tietyllä varmuuskertoimella. BMW:n osakkeenomistajat ei todellakaan salli sitä että valmistetaan osia/osakokonaisuuksia jotka kestäisivät "ikuisesti", vaan KAIKELLA on tässäkin kulutushyödykkeessä kuten auto, elinkaari joka siis sisältää alun ja lopun.
Et kai ihan tosissasi kuvittele että BMW/ZF valmistaa monimutkaisen=kalliin osakokonaisuuden tietyllä elinkaarikertoimella ja sitten typeryyksissään laittaa huomattavasti tätä vähemmän kestävät öljyt sisään ja vielä tämän päälle ei suosittele öljynvaihtoja ko.askiin?
Eli siis BMW:llä ollaan niin idiootteja että sieltä tilataan alihankkijalta(ZF:ltä) kallis vaihdelaatikko reilu miljoonan ajosuoriteodotuksin ja sitten sisään lirautetaan öljyt jotka tuhoavat=kuluttavat askin loppuun 200tkm:n ajosuoritteella???? Tuota, mahtaisiko joku/jotkut konsernin johtohenkilöt saada sekunnissa kenkää jos näin tosiaan olisi?
Ei, näin ei ihan aikuisten oikeasti ole, vaan kyllä niissä Öljyissä oikeasti on vähintään vielä x2 kerroin tuon itse laatikon kestoikäkertoimen päälle, jopa vielä niissä worst scenario olosuhteissakin.
Eli se on 100% varma että ko.laatikko on jo rakenteellisesti/teknisesti suunniteltu toimivaksi juuri niin hyvillä/huonoilla öljyillä kuin mitä sen elinkaaren aikana se tulee toimimaan.
Tiedämme täydellisellä varmuudella että tuolla 9/98-uudemmalla bensastepillä ajaa Suomessakin kevyesti vähintään 500tkm:n ajosuorite ilman öljynvaihtoja.
Tästä eteenpäin on se ongelma että dokumentoitua tietoa ainakaan minä en ole tätä enemmän ajetuista askeista saanut koska näitä ei yksinkertaiseti löydy enemmän ajettuina.
Eli joka tapauksessa ne mahdolliset spekulatiiviset hyödyt ovat joka tapauksessa tuon ajokilometrisuoritteen tuolla puolen.
Sitten tuohon loppukommenttiisi joka oli:
...."Voin toki olla väärässäkin, mutta vaihtelen edelleenkin öljyjä; en kyllä viitsi samalla autolla niin kauan ajaa, että 1000€ menisi laatikon öljyihin"....
Et varmasti vaihdakkaan yhteen autoon jos kierto on auto per 2-3-vuotta, mutta..... Tuon verran poltat vähintäänkin 10-vuodessa jos/kun tuohon öljynvaihto-uskontoon tosissaan uskoo. Eli tuo +1000€:n ylimääroinen "huoltokustannuslisähän" ei siitä poistu mihinkään että vaihdetaan autoa, mikäli tosiaan on tapana tukea omalla pienellä panoksellaan vähävaraisia öljy-yhtiöitä.
Toki tämä hyödyttää myös meitä jotka ko.autoja puramme ja purkuosia myymme, koska aina joskus näistä öljynvaihdoista napsahtaa myös se arpa jolla minäkin pääsen eroon noista muutoin ongelmallisesti myytävistä 9/98-uudemmista bensakoneiden stepeistä.
Comment