Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by TJJ View Post
    Hemi ei sitten jostain syystä enää kommentoinutkaan noihin minun juttuihin, joten lähdenkö öljyjä ostamaan...?
    En kai minä voi tuohon mitään kommentoida, koska jos sinun itsesi mielestä kerran ko.ongelma johtuu "öljyjen loppumisesta"? ja ne tarvitsee vaihtaa, niin ne tarvitsee toki vaihtaa. Jos nuo ilmoittamasi kilometrit ovat todennettavissa olevat takuukilometrit, niin oikein tehtynä(huuhtelu+suodatin) vaihdon riskitkin ovat pienet. Todellisista hyödyistähän tässä on lähinnä tätä debattia käyty. Se on varma että laatikon käyttäytyminen muuttuu toki hetkeksi(mmuutamaksi kuukaudeksi) paineiden kohoamisen vuoksi, mutta kovin harvoin öljynvaihto missään korjaa mitään, vaikka toki hetkisen sen vaikutukset huomaa perstuntumalta/korvaluulollakin.
    Tämän tyyppisissä ongelmissa pitää huomioida myös moottorisofta ja sen saama+tlaatikolle toimittama informaatio erityisesti 9/98-uudemmissa.
    Laatikon saama väärä vanostieto, imusarjasäätötieto, kierrosluku, ruiskutusmäärä,tms,tms. aiheuttaa helposti aivan samantyyppisiä oireita.
    Itse toki taas tässäkin kohtaa huoltaisin/etsisin vikaa ihan jostain muualta kuin siitä, että Bemun/ZF:n inssit ovat taskulaskimestaan sekoittaneet pilkun paikan tuon öljyn/laatikon keston suhteen.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Hemi View Post
      Laatikon saama väärä vanostieto, imusarjasäätötieto, kierrosluku, ruiskutusmäärä,tms,tms. aiheuttaa helposti aivan samantyyppisiä oireita.
      Itse toki taas tässäkin kohtaa huoltaisin/etsisin vikaa ihan jostain muualta kuin siitä, että Bemun/ZF:n inssit ovat taskulaskimestaan sekoittaneet pilkun paikan tuon öljyn/laatikon keston suhteen.
      Ei kuitenkaan ole mitään vikakoodeja ja nuo mainitsemasi järjestelmät toimii diagnostiikan mukaan oikein.
      Toki minäkin mielellään haluaisin vian olevan muualla, mutta enpä oikein tiedä mistä sitä enää hakisi?
      E39 528iA

      Comment

      • docjones
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 127

        öljynvaihdon hyödyt

        Kun autolla ajetaan esim. 100000 km, kaikki kulut ovat sen verran isot, että laatikon/perän öljyn vaihto ei prosentuaalisesti näyttele mitään osaa, joten jos muutamalla satkulla voidaan siirtää laatikon uusimista vaikka 300000 km, melestäni se kannattaa. Tämähän tietenkään ei takaa rikkoutumatomuutta, aina joku hajoaa, mutta suurin osa laatikosta toimii uskoakseni huomattavan paljon kauemmin.
        Tässähän tämän koko homman juju piileekin. Onko nyt niin etteivät ihmiset hallitse matematiikan perusteita?
        Tiede(tm) kertoo meille seuraavaa: mikäli laatikon hajoamisen tilastollisen todennäköisyyden odotusarvo on 0,05 (ie. 5% laatikoista hajoaa), laatikon öljynvaihdon kustannukset ovat 400e ja vaihtolaatikko Hemi:ltä on 2000e.
        0.05/400e=8000e ja 8000e>2000e.

        Täten laatikon hajoamisen todennäköisyyden pitäisi olla 20% jotta hommassa pääsisi edes omilleen...
        näin olettaen että:
        A) Itse vaihto on täysin riskitön
        B) Öljynvaihtoon poltettu pääoma on ilmaista
        C) Yksi öljynvaihto oikeasti pidentäisi laatikon elinikää ikuisuuteen(=yli muun kokonaisuuden eliniän)

        Väitän että yksikään yllä mainituista ehdoista ei täyty.

        sen sijaan:
        A) Laatikoista ei varmasti hajoa edes 5% osuus öljyjen vaihtamatta jättämiseen
        B) Vaihto on kaukana riskittömästä
        C) Pääoma ei ole ilmaista. Sen sijaan sillä on selkeästi positiivinen nettotuotto-odotus mikäli sen sijoittaa järkevästi
        D) Vaihtoja täytyy tehdä jatkuvasti jotta öljynvaihtoa vaativat jumalat tulevat lepytetyiksi.

        Oma loppupäätelmäni on siis ollut että öljyjä on turha vaihtaa ja rahoille löytyy parempiakin kohteita.

        -
        JN
        Last edited by docjones; 12-06-2008, 19:11.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by docjones View Post
          Oma loppupäätelmäni on siis ollut että öljyjä on turha vaihtaa ja rahoille löytyy parempiakin kohteita.
          Ei öljyjen vaihto maksa 400 euroa. Eikä Hemin laatikko ole uusi, joten miten pitkä sen käyttöikä on? Eihän autoon järkevästi ajateltuna kannata sijoittaa yhtään rahaa tai edes omistaa autoa, mutta silti siihen useimmat täällä tuhlaa suuria summia esim. täysin turhiin tuning-vanteisiin kun ne alkuperäiset 15" peltivanteetkin riittäisi ihan hyvin...
          E39 528iA

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1961
            • Hki

            Originally posted by docjones View Post
            Tässähän tämän koko homman juju piileekin. Onko nyt niin etteivät ihmiset hallitse matematiikan perusteita?
            -
            JN

            Öh, mikä toi 8000e on?
            Originally posted by docjones View Post
            mikäli laatikon hajoamisen tilastollisen todennäköisyyden odotusarvo on 0,05 (ie. 5% laatikoista hajoaa), laatikon öljynvaihdon kustannukset ovat 400e ja vaihtolaatikko Hemi:ltä on 2000e.
            0.05/400e=8000e ja 8000e>2000e.

            Comment

            • advance
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1689

              Mistä sitä tietää, että siihen vaihtolaatikkoon ei ole vaihdettu öljyjä?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by TJJ View Post
                Ei öljyjen vaihto maksa 400 euroa. Eikä Hemin laatikko ole uusi, joten miten pitkä sen käyttöikä on? Eihän autoon järkevästi ajateltuna kannata sijoittaa yhtään rahaa tai edes omistaa autoa, mutta silti siihen useimmat täällä tuhlaa suuria summia esim. täysin turhiin tuning-vanteisiin kun ne alkuperäiset 15" peltivanteetkin riittäisi ihan hyvin...
                Se on kuitenkin jo tilastollinen ja käytännön mahdottomuus että yhdessä korissa saisi ajettua kaksi laatikkoa loppuun....varsinkaan kun ei minulla eikä kenelläkään muullakaan ole vielä tullut vastaan sellaista bensatseppiä joka äljyjä vaihtamattakin oli ajettu loppuun. Käyttöiästä on siis turha lähteä spekuloimaan niin kauan kun mitään selkeää dokumentoitua=tilastollista otantaa ei ole, muutakuin se että tiedetään niiden kestävän kevyesti VÄHINTÄÄN 400tkm suomiolosuhteissakin.
                Tuota en todellakaan allekirjoita etteikö ..."järkevästi ajateltuna autoon kannata sijoittaa mitään"... koska kyse on pääomia sisältävästä kulutushyödykkeestä jonka ylläpito myös säästää pääomia.
                Eli koska oikein tehdyt, OIKEAT huoltotoimenpiteet ylläpitävät pääoman arvoa, kun taas väärät ja turhaan tehdyt ovat 100%:sti pääomia kuluttavia toimia. Myöskään "Thyyning" vanteet eivät sulata 100%:sti niihin sijoitettua pääomaa, vaan ovat toki myydessä lisäarvo, jolloin osa niihin sijoitetuista pääomista on saatavissa takaisin(toki joku saa enemmän kuin joku toinen).
                Yksikin turha ns."ylihuoltoon" laskettava öljynvaihto ja kaikki ne sadat eurot ovat kuitenkin lopullisesti menetetty.
                Eli "ylihuoltoon" sijoitettua pääomaa ei enään missään kohdassa milloinkaan voi ulosmitata, vaan ne kaikki sadat/tuhannet eurot jäävät 100%sti tuottajapuolen hyödyksi ja 100%:sti kuluttajan menoksi. Samalla jos tämä "ylihuoltaminen" vielä aiheuttaa pienenkin prosentuaalisen riskin esim.nyt juuri laatikkotuhosta, pitää tämikin riski kuitenkin hinnoitella tuon varsinaisen vaihtohinnan lisäksi, koska kaikki muu on itsepetosta.
                Mikäli tosiaan sitten laatikonvaihtopuuhiin joutuukin, eikä itseltä homma onnistu, sulaa pääomia herkästi lähes kolmannes auton kokonaispääomasta.
                Entä....ostaisitko -99 e39:n kaverilta joka mainostaisi että laatikkoon on juuri pari päivää sitten vaihdettu öljyt...........

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Hemi View Post
                  varsinkaan kun ei minulla eikä kenelläkään muullakaan ole vielä tullut vastaan sellaista bensatseppiä joka äljyjä vaihtamattakin oli ajettu loppuun. Käyttöiästä on siis turha lähteä spekuloimaan niin kauan kun mitään selkeää dokumentoitua=tilastollista otantaa ei ole, muutakuin se että tiedetään niiden kestävän kevyesti VÄHINTÄÄN 400tkm suomiolosuhteissakin.
                  Mutta miten sulavasti se vielä vaihtaa tuossa 400tkm kohdalla? Vai meinaatko tosiaan, että nuo toimii moitteettomasti tuonne asti? Vai eikö kuskit vaan ole niin turhan tarkkoja?

                  Yksikin turha ns."ylihuoltoon" laskettava öljynvaihto ja kaikki ne sadat eurot ovat kuitenkin lopullisesti menetetty.
                  Mutta mikä on kenenkin mielestä ylihuoltoa ja mikä vain tarkkaa huolenpitoa? Autoahan ei sitten myöskään kannata pestä tai vahata, sehän kestää suunnitellun käyttöiän ilmankin? Sopivan pitkälle vietynä tuo ajattelu laittaa ajamaan 80-luvun ruosteisella Nissanilla. (Mikä sinänsä tuntuu aina välillä ihan viisaalta ratkaisulta kun erehtyy laskemaan autoiluun menneitä rahoja...)

                  Mikäli tosiaan sitten laatikonvaihtopuuhiin joutuukin, eikä itseltä homma onnistu, sulaa pääomia herkästi lähes kolmannes auton kokonaispääomasta.
                  Aivan, tuossa onkin ainoa syy miksi vieläkin mietin asiaa. Varsinkin kun en edes tiedä missä huollossa laatikonvaihto onnistuu kerralla oikein ja ilman, että autoon tulee uusia "omaisuuksia". Joten sekin pitäisi tehdä itse.

                  Entä....ostaisitko -99 e39:n kaverilta joka mainostaisi että laatikkoon on juuri pari päivää sitten vaihdettu öljyt...........
                  Nykytietämyksen valossa en ostaisi, moni taitaa kuitenkin ostaa yksilöitä joihin on maahantuodessa tehty huolto ja vaihdettu laatikonkin öljyt.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • tumppi$
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 457
                    • Päijät-Häme

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Se on kuitenkin jo tilastollinen ja käytännön mahdottomuus että yhdessä korissa saisi ajettua kaksi laatikkoa loppuun....varsinkaan kun ei minulla eikä kenelläkään muullakaan ole vielä tullut vastaan sellaista bensatseppiä joka äljyjä vaihtamattakin oli ajettu loppuun. Käyttöiästä on siis turha lähteä spekuloimaan niin kauan kun mitään selkeää dokumentoitua=tilastollista otantaa ei ole, muutakuin se että tiedetään niiden kestävän kevyesti VÄHINTÄÄN 400tkm suomiolosuhteissakin.


                    Jep. Suomestakin rupeaa varmaan löytymään melkeinpä jo "pilvin pimein"
                    E39:jä joilla on takanaan jo varsin huomattava taipale (yli 400 000km) ja joissa on edelleen alkuperäinen aski ja siellä alkuperäiset öljyt.
                    Esim. taksikäytössä olleet... On sanomattakin selvää että ammattiautoilijoiden yksi elinehdoista on kaluston huoltaminen ajallaan.
                    Mutta samalla he välttävät viimeiseen asti "ylihuoltamista", eli vaikkapa laatikkoöljyjen vaihtoa... Se ei kuulu E39:in huolto-ohjelmaan.
                    Ja kaikki tuollainen huolto-ohjelmaan kuulumaton huoltaminen olisi heiltä "leivän päältä" pois.

                    Mutta auto onkin heille vain työkalu... Kun taas intohimoinen BMW-harrastaja suorastaan rakastaa autoaan... Joten tässä kohtaa on varmasti hyvin monesti kyse ainakin osaltaan siitä tyytyväisyyden tunteesta kun omaa rakasta huolletaan.
                    Itsekin olen syyllistynyt "ylihuoltoon" nykyisen auton kohdalla... Mutta siitä huolimatta silloin tällöin poikii joku paikka...
                    Eli näin ollen pitäisi autosta vaihtaa kaikki nippelit vuoden välein että välttyisi poikimisilta... Vai välttyisikö silloinkaan...???:think

                    Eli kyllähän tuo laatikkoöljyjen vaihto voi monessa tapauksessa olla vähän sellaista "ehjän korjaamista", tai sitten jopa joissain tapauksissa "koomaan vajonneen herättely-yrityksiä"...


                    Muuten loppuun lisättäköön, että tiedän yhden aika onnettoman tapauksen... 530dA -00vm. jolla on ajettu noin 450 000 ja kolmas "steppiaski" menossa. En tiedä mitä dramatiikkaa tuo pitää sisällään. Kolariauto se ei ole. Tässä valossa ei tunnu olevan mahdottomuus "ajaa loppuun" useampaakin laatikkoa yhdessä E39:ssä... Mutta kuten kirjoitin, en tiedä mikä dramatiikka tuohon autoon kätkeytyy tarkkaan ottaen... Enkä myöskään ole varma edes siitä, että ovatko askit hajonneet/lopettaneet toimintansa totaalisesti.
                    Mutta voisin aikani kuluksi viikonlopun aikana kysäistä tietoja em. tapauksesta...
                    Last edited by tumppi$; 13-06-2008, 04:34.

                    Comment

                    • EPDM
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2005
                      • 4623
                      • Lahti.

                      No niin, minusta tulee seuraava "hikinen kämmen" 530d tomaatti omistaja.

                      Katsotaan miten laatikko kestää tästä 250tkm jo ajetuista km'stä missä on toki JO kerran vaihdetty öljyt kerran jonkun aikaa sitten ilman toistaiseksi huonoja seurauksia.

                      Nyt kun laitetaan tehoboksi kiini ja vaikka 10" leveat vanteet taakse niin eiköhän se kohta poksahtaa! :-)

                      Yksi asia mitä minulla hieman jäi epäselvä on rengastus, tai sen koko. Minulla on toki mahdollissuus myös laittaa kaikki neljäkin vanteet samaan kokoiseksi (8.5) mutta tärkeintähän lienee se että on kai mahdollisiman lähellä oleva vakio rengastusksen ympärimitta, ja nimenomaan takana ( eteen voi kai periaatteessa tunkea ihan mitä kokoa tahansa?)

                      Joten miten pajon prosentuaalisesti rengaskoko saa heittää vakiosta, eli voiko laittaa 255/35/18 taakse tai olisko se muutenkin parempi laittaa kaikki 235/40/18 että laatikko ei luistaisi?
                      Viviendo en Lahiti
                      BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                      Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                      Vw Corrado vr6

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Mutta mikä on kenenkin mielestä ylihuoltoa ja mikä vain tarkkaa huolenpitoa? Autoahan ei sitten myöskään kannata pestä tai vahata, sehän kestää suunnitellun käyttöiän ilmankin? Sopivan pitkälle vietynä tuo ajattelu laittaa ajamaan 80-luvun ruosteisella Nissanilla. (Mikä sinänsä tuntuu aina välillä ihan viisaalta ratkaisulta kun erehtyy laskemaan autoiluun menneitä rahoja...)
                        Siis tuo "ylihuoltaminen" ei missään tapauksessa ole mielipideasia, vaikka moni sen juuri perusteleekin romanttisella elementillä, eli "tarkalla huolenpidolla".
                        Oikeasti aika harva "Pentti Perusautoilija" tietää mikä on autolleen oikeasti "tarkkaa huolenpitoa" normaalien pesujen/puhdistusten lisäksi.
                        Eli käytännössä monasti näillä "tarkoilla huolenpidoilla" ostetaan romanttisin mielikuvin mielenrauhaa siitä että tuota niin rakasta kulutushyödykettä on huollettu+hoivattu jopa enemmän kuin huolto-ohjelmat vaatii.
                        Tällä ikäänkuin kuvitellaan että sijoitetuilla pääomilla saadaan alle ikiliikkuja vaihtelemalla x3 oikealla huoltotiheydellä öljyjä ja tulppia....
                        Käytännössä useinkin juuri nämä autot ovat tekniseltä yleiskunnoltaan elinkaaressaan vanhempia kuin vastaava ulkopuolisella tarkan huolto-ohjelman mukaan huollettu kanssasisar.
                        Eli jos/kun auton huoltamisessa käytetään omia romanttisia mielikuvia jotka on luotu loogisella itsepetoksella, sorrutaan usein juuri tuohon pääomia kuluttavaan ylihuoltamiseen. Käytännössä tämä on sitten vieläpä pois monesta muusta oikeasti huoltoa vaativasta kohteesta ja juuri tämä sitten alkaa näkymään auton ikääntyessä(siis ne kenellä on pääomia huollattaa autoaan rajattomasti, teettävät ne huolto-ohjelman mukaisesti merkkihuollossa).
                        Eli tottakai autoa pitää pestä ja vahata ja siihen tosiaan pitää myös vaihdella öljyjä ja tulppia, koska YLIHUOLTAMISEN VAIHTOEHTO EI OLE HUOLTAMATTOMUUS!.... vaan huoltaa toki pitää joka tapauksessa.
                        En siis todellakaan käsitä miten tämä ajatus pidemmällekkään vietynä tarkoittasi sitä että laittaa ajamaan 80-luvun ruosteisella Nissanilla?
                        Toki sen ymmärrän varsinkin todellisena "automiehenä" itseään pitävän ylihuoltavan "Pentti Perusautoilijan" näkökulmasta silloin kun satoja/tuhansia euroja paiskotaan taivaan tuuliin ihan tarpeeksi maksavien normaalihuoltojen lisäksi. On vielä nimittäin niin että tämä ylihuoltaminen tulee kovin helposti monilla tavaksi, koska tuolla hukkaan heitetyllä rahalla ikävä kyllä saadaan mielenrauha vain hetkeksi. Eli kun ne laatikkoöljyt nyt on romanttisesti vaihdettu ja tästä selvitty tyhjällä arvalla, alkaa kuukauden kuluttua ajatukset siirtymään johonkin muuhun itseluotuun kauhuskenaarioon johon ratkaisu taas löytyy öljyn tai tulppien vaihdosta....ulkopuolelta huolto-ohjelman.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Eli jos/kun auton huoltamisessa käytetään omia romanttisia mielikuvia jotka on luotu loogisella itsepetoksella, sorrutaan usein juuri tuohon pääomia kuluttavaan ylihuoltamiseen.
                          Mitä sitten pitäisi tehdä jos huomaa jonkun lievän ongelman, vaikkapa tuon laatikon nykisen? Jatkaa vaan ajamista kunnes ongelma pahenee ja laatikko hajoaa?

                          Oikeasti tällä hetkellä ainoa ylihuollettu asia, joka todellakin olisi kannattanut jättää tekemättä, on ilmastointi... Toki hiukan jännittää, että vaihdelaatikon kanssa syntyy samantyylinen kokemus. Ja lopulta joudun kouluttautumaan automaattilaatikon korjaajaksi jotta saan auton kuntoon... Kylmäkoneasentajan "tutkinto" on yhä kesken...

                          En siis todellakaan käsitä miten tämä ajatus pidemmällekkään vietynä tarkoittasi sitä että laittaa ajamaan 80-luvun ruosteisella Nissanilla?
                          Siis tuon "ylihuoltaminen on pahasta" huipentumahan on ajattelu, ettei autoon kannata tehdä muuta kuin laittaa bensaa tankkiin. Kaikki ruostehan on vain pintaruostetta, mitä sitäkään suotta korjaamaan, antaa vaan kukkia?

                          alkaa kuukauden kuluttua ajatukset siirtymään johonkin muuhun itseluotuun kauhuskenaarioon johon ratkaisu taas löytyy öljyn tai tulppien vaihdosta....ulkopuolelta huolto-ohjelman.
                          Ei kyse ainakaan minulla ole mistään kuvitelmien korjaamisesta vaan oikeiden ongelmien korjaamisesta. No joo, vaihdoin kyllä sytytystulpat samalla kun tein Vanos-remontin, joka sekin tietysti oli taas yksi ihan turha remontti..
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by TJJ View Post

                            Siis tuon "ylihuoltaminen on pahasta" huipentumahan on ajattelu, ettei autoon kannata tehdä muuta kuin laittaa bensaa tankkiin. Kaikki ruostehan on vain pintaruostetta, mitä sitäkään suotta korjaamaan, antaa vaan kukkia?
                            Ei se e39 silti muuta vanhaksi nissaniksi. Kun se e39 alkaa joskus kukkia, niin elinkaarenpäässä ollaan ja kaupasta uutta. Ei tietenkään koske valmistusvikojen aiheuttamaan luukkujen reunojen ruostumista, mitkä voi korjata jos tarpeelliseksi katsoo. Ainut ilo siitäkin, että saa paremman hinnan kun vaihdossa uuteen.

                            Autoa kannattaa huoltaa, pestä ja pitää siistinä, ylihuoltaminen on ihan muuta.

                            Mutta jos asia kiinnostaa, ei muutakuin vaihdat ne laatikkoöljyt. Ei se mikään ihmeellinen homma ole.

                            Comment

                            • jakkeri530d
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 231
                              • Oulu

                              Originally posted by EPDM View Post
                              No niin, minusta tulee seuraava "hikinen kämmen" 530d tomaatti omistaja.

                              Katsotaan miten laatikko kestää tästä 250tkm jo ajetuista km'stä missä on toki JO kerran vaihdetty öljyt kerran jonkun aikaa sitten ilman toistaiseksi huonoja seurauksia.

                              Nyt kun laitetaan tehoboksi kiini ja vaikka 10" leveat vanteet taakse niin eiköhän se kohta poksahtaa! :-)

                              Yksi asia mitä minulla hieman jäi epäselvä on rengastus, tai sen koko. Minulla on toki mahdollissuus myös laittaa kaikki neljäkin vanteet samaan kokoiseksi (8.5) mutta tärkeintähän lienee se että on kai mahdollisiman lähellä oleva vakio rengastusksen ympärimitta, ja nimenomaan takana ( eteen voi kai periaatteessa tunkea ihan mitä kokoa tahansa?)

                              Joten miten pajon prosentuaalisesti rengaskoko saa heittää vakiosta, eli voiko laittaa 255/35/18 taakse tai olisko se muutenkin parempi laittaa kaikki 235/40/18 että laatikko ei luistaisi?
                              Omassa ex 530d:ssä oli takana 265/35/18" ja edessä 235/40/18" eikä steppi temppuillut ollenkaan. riittää että vierintäkehä on suunnilleen samaa luokkaa kaikissa renkaissa.
                              Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
                              Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
                              Ex. MB C 200cdi farkku -03
                              Ex. Bmw 540iA T -98/99
                              Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
                              Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

                              Comment

                              • MMF
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2007
                                • 461
                                • Sipoo

                                Meikäläisellä vaihtuu e36 328i touring varmaan tuohon e39 530i tourinkiin ja mielenkiinnolla lukenut tätä threadia. Itse kallistun kyllä tuohon öljyjen vaihtamattomuuteen.

                                Onko se laatikko siis jotenkin sinetöity? Lähinnä että onko mahdollista varmuudella tietää että öljyjä ei ole vaihdettu?
                                E70 X5 3.0D -07
                                W124 200d
                                Hiace 4wd

                                EX: E36 328 M Touring -95, E30 320i touring, 530da M-Sport -03, 523i Touring -98, E60 530d M-Sport -06, E83 X3 3.0d


                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎