Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Originally posted by Hemi View Post
    Vaikka siis "ikiöljyjä" ei todellakaan ole olemassakaan, vaan öljyjä jotka ovat ehkä x3 kestoiältään laatikon kestoikä.
    Melkosta satua. Tuollaista tököttiä ei ole vielä keksittykään. Oletko lukenut useampaan kertaan ymmärryksellä tuon laboratoriotestin tuloksen, joka selvästi kertoo öljyn olevan loppu hieman 100tkm jälkeen? Vai tehtiinkö tuokin testi kauppakoulupohjalta...?
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Cell View Post
      Melkosta satua. Tuollaista tököttiä ei ole vielä keksittykään. Oletko lukenut useampaan kertaan ymmärryksellä tuon laboratoriotestin tuloksen, joka selvästi kertoo öljyn olevan loppu hieman 100tkm jälkeen? Vai tehtiinkö tuokin testi kauppakoulupohjalta...?
      Miten niin loppu? Tuo "loppuminenhan" pitää pystyä jotenkin määrittelemään kun tiedossa on minkätasoisella öljylle ko.laatikko on suunniteltu toimivaksi?
      Eli jos homma kerran on satua,niin ensinnäkin....silloin pitää selkeästi sinullakin olla myös tieto missä kohtaa bensasteppi kohtaa tiensä pään ILMAN ÖLJYNVAIHTOJA? Toisekseen, BMW/ZF:n inssit ovat siiis niitä TODELLISIA sadunkertojia, koska he kuitenkin nämä laatikot suunnittelevat, valmistavat ja testaavat ja samalla kirkkain silmin väittävät että öljynvaihdot EIVÄT PIDENNÄ ko.laatikon elinikää. Kolmanneksi, on Suomessakin aivan kiistatta tiedossa laatikoita(bensa ja Diesel), joilla tällä hetkellä on lasissa yli 400-500tkm edelleenkin alkuperäisillä öljyillä. Jos tuo öljy tosiaan on "loppu" jo 100tkm:ssa, niin miten ihmeessä tämä on mahdollista?....... vai olisiko niin että ko.laatikot ovat suunniteltukin toimiviksi tietyn tasoisilla öljyillä?
      Eli SIIS: se ei vielä kerro yhtään mitään ovatko öljyt "loppu", jos laatua verrataan uuden öljyn laatuun....mikäli ei oikeasti ole tietoa minkä laatuluokan öljyä ko.laatikot vaativat toimiakseen? Vai onko tällainen tieto jossain/jollain?

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        [QUOTE=Cell;1258224]Melkosta satua. QUOTE]

        Satua tai ei, hyvin toimii +300tkm ajetut laatikot orggisöljyillä.

        Turhaa touhua koko vaihtaminen sanon minä. Jos vaihto maksaa esim Powermaticilla 300€(kysytty), 50tkm välein 300tkm kohdalla 1800€ sileenä. Kannattaako?

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          Onhan sillä tietysti hiukan vaikutusta on ko se 400-500tkm tullut 3 tai 4 vuodessa vai 10-15 vuodessa. Onko ollut kovissa pakkasissa vai leudossa ilmastossa... Ja onhan ne koneet ja laatikot omia yksilöitään ja kaasujalan käyttö vaikuttaa melkoisesti myös, joten onhan niitä vaikuttavia tekijöitä.

          Mielestäni ihan turhaa jänkkäämistä tämä koko touhu. Sehän on selvä että uudet öljyt pesee 500tkm ajetut mennen tullen, kyse vain taitaa olla siitä liottaako uudet öljyt kaikki sakat ja liat mukaansa kiertoon..? Eikö suodatin toimikaan niin kuin pitää näissä laatikoissa? Miksi se sielä sitten on?
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Delphin
            BTCF Member
            • Mar 2006
            • 231
            • Nurmijärvi

            Öljyjä ei kannata vaihtaa, jos autolla ajettu enemmän kuin 150 tkm. Tuon 150 tkm jälkeen laatikkoöljyt alkavat saakkaantua. Mielestäni tuo 100 tkm on sopiva vaihtoväli, jos vaihtoa ajattelee. Kuinkahan moni laatikko on kunnossa, joihin öljyjä ei ole vaihdettu esim. 250 tkm:ssa? Kuinka monesta ovat pannat palaneet ja erilaisia vingahduksia, vaihtamisongelmia yms?

            Siihen mitä hajonneen laatikon korjaus maksaa niin ei kannata öljyjä vaihdella. Mutta jos haluaa, että laatikon toiminta säilyy normaalina vielä 200 tkm jälkeenkin niin vaihto kannattaa.
            Vanhoja katiskoja.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Delphin View Post
              .....Kuinkahan moni laatikko on kunnossa, joihin öljyjä ei ole vaihdettu esim. 250 tkm:ssa? Kuinka monesta ovat pannat palaneet ja erilaisia vingahduksia, vaihtamisongelmia yms?

              Siihen mitä hajonneen laatikon korjaus maksaa niin ei kannata öljyjä vaihdella. Mutta jos haluaa, että laatikon toiminta säilyy normaalina vielä 200 tkm jälkeenkin niin vaihto kannattaa.
              Ei, ei se nyt kerta kaikkiaan mene tällä spekulaatiolla vaikka mielikuvat asiasta olisivat kuinka vahvat tahansa. Eli nämä stepit menevät TÄYSIN ongelmitta
              vähintään..... siis ihan aikuisten oikeasti: VÄHINTÄÄN 400-500tkm ilman yhtäkään öljynvaihtoa!!! Mitään vaihtamisongelmia tai mitään "vingahduksia"(stepeissä ei muuten tällaisia ole olemassakaan ilman laatikon vikavaloa) näistä ei öljyn vaihtamattomuuden vuoksi ole eikä tule.
              Eli ei ole olemassa mitään dokumenttia siitä että öljyt tässä kohdin söisivät laatikot vaihtokuntoon mikäli öljyjä ei vaihdella.
              Edelleenkin on 100% varmaa että tuo 500tkm menee 9/98-uudemmilla stepeillä ihan "heittämällä" ilman öljyjen kanssa läträämistäkin.
              Vielä ei ole luotettavaa tietoa siitä kuinka pitkään ko.laatikot oikeasti kestää ilman vaihtoja, mutta jossain tuon rajapyykin tuollapuolen se joka tapauksessa on ihan orggis Suomiautoissakin.
              Toki, kun ensimmäisen pitkälti yli tuon 500tkm rajapyykin ylittäneen öljyjä vaihtamattoman ja lopulta hajonneen laatikon takuuhuoltohistorialla saan käsiini, niin toki se pistetään palasiksi ja katsotaan mitä se lopulta on syönyt.
              Tähän astisista minun tutkimistani, tarkan Suomihuoltohistorian ja kolarissa palasiksi menneistä taulussa oli 380tkm(poimitaan venttiilikoneistot talteen näihin öljynvaihdoissa tukkeutuneiden varalle) ja laatikko oli tässäkin kohtaa käytännössä kuin uusi....ilman ensimmäistäkään öljynvaihtoa?
              Toki öljyt olivat mustat, mutta niinhän niiden kuuluukin olla tämän verran ajetussa laatikossa. Siis ihan samoin kuin moottoriöljytkin 3000tkm ajettuina.
              Se öljyn "mustuus" vaan ei kerro "Pentti Perusautoilijalle" yhtään mitään siitä että laatikko tai kone tarvitsisi juuri silloin kirkkaat öljyt sisäänsä..... nimittäin: HIEMANKIN AJETTUJEN ÖLJYJEN KUULUUKIN OLLA MUSTAT!.....ja uuteen öljyyn verrattuna niiden pitääkin olla menettänyt jonkin verran ominaisuuksiaan. Tämä ei kuitenkaan vielä siis tarkoita sitä etteikö niiden laatu riittäisi vielä moninkertaisesti siinä ympäristössä johon ne on suunniteltu.

              Comment

              • Venom
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2002
                • 623
                • Vantaa

                Originally posted by Hemi View Post
                Edelleenkin.... ZF/BMW:n inssit siis eivät selvästikkään ole osanneet ottaa huomioon epäpuhtauksien kertymistä?
                Hyi kuinka typeriä inssejä satamäärin ZF/BMW:llä, kun kerran täällä tiedetään kauppakoulupohjalta nämä hommat paremmin....varsinkin sen mitä ko.laatikot oikeasti kestää ILMAN ÖLJYNVAIHTOJA?????

                ...ja muistetaampa muuten tuo...." Tämä ikiöljy oli yhden aikakauden huminaa, niin kuin teryleenihousut".....

                Vaikka siis "ikiöljyjä" ei todellakaan ole olemassakaan, vaan öljyjä jotka ovat ehkä x3 kestoiältään laatikon kestoikä. Eli vieläkään ei tunnuta ymmärtävän että se "Lifetime" tarkoittaa tässä kohtaa LAATIKON elinkää=elinkaarta....jonka ko.öljyt aivan heittämällä kyllä kestävät.

                Juu no sehän on varma, että öljyt kuin öljyt kestävät koko laatikon eliniän, oli se sitten 10 tkm tai 500 tkm

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Eli nämä stepit menevät TÄYSIN ongelmitta vähintään..... siis ihan aikuisten oikeasti: VÄHINTÄÄN 400-500tkm ilman yhtäkään öljynvaihtoa!!! Mitään vaihtamisongelmia tai mitään "vingahduksia"(stepeissä ei muuten tällaisia ole olemassakaan ilman laatikon vikavaloa) näistä ei öljyn vaihtamattomuuden vuoksi ole eikä tule.
                  Eli minä sitten vaan kuvittelen, että laatikko on viimeaikoina (viime syksystä alkaen) alkanut kylmänä vaihtamaan karkeammin kuin ennen ja sopivalla kaasunkäytöllä (kaasun löysäys ja kevyt kaasutus 3. vaihteella) saa aikaan ihmeellisen nykäyksen? Tilanne ei tosin ole enää juurikaan muuttunut/pahentunut. 137tkm ajettu, joten mitä tässä nyt tekisi, vaihtaako öljyt vai ajanko tuon loppuun? Tätä tulee pohdittua "aika" usein ja katsottua aina välillä Esso LT71141-öljypurkkien riviä varaosaliikkeen hyllyssä...

                  Ja sitten kun taas lukee Internettiä, niin sieltä jopa löytyy ihan järkevä selityskin noille ilmiöille eli laatikon venttiilikoneisto on ajoitettu toimimaan tietyn paksuisilla öljyillä ja kun öljyn koostumus vanhetessaan muuttuu, alkaa tuollaiset ilmiöt. Joihinkin malleihin on BMW:llä olemassa laatikkoon muutettu softa joka muuttaa laatikon säätöjä "korjaten" ongelmaa.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Muistutan nyt kuitenkin taas kerran siitäkin, kun jotenkin tuntuu taas olevan unohtunut tuo itse öljynvaihdoista johtuva kuluttava vaikutus.
                    Eli, vaikka tuo vaihtoväli olisi sen 60tkm-100tkm tai mikäli ne öljyt vaihdetaan ensimmäisen kerran vielä kuitenkin "halvausrajan" alapuolella eli 150tkm:n kohdalla.
                    Homma kuitenkin menee niin, että koska se laatikkoon,lauhdutinputkistoon ja erityisesti lauhduttimeen kertynyt pehmeä sedimentti sisältää ihan silmin nähtävää metallipurua todella paljon, on myös se liikkeellä jokaisen öljynvaohdon jälkeen. Eli jokaisen uuden pesevän öljykylvyn seurauksena KAIKKI laatikon seinämille, öljypohjaan, lahdutinputkistoon ja lauhdittimeen kertynyt sedimentti peseytyy hyvin nopeasti öljynkiertoon tämä metallipuru mukanaan. Tämä uusi öljy siis on hyvin äkkiä täynnä hiovia epäpuhtauksia jotka toimivat erittäin tehokkaana hionta-aineena paineisessa kuumassa öljyssä. Ennen kuin järjestelmä uudelleen rauhoittuu tästä "Shokista", on ko.hionta-aineita sisältävän öljyn kuluttava vaikutus ollut ERITTÄIN VOIMAKASTA. Runsas huuhtelemalla tehty vaihto jossa puhdistetaan öljypohja ja vaihdetaan suodatin toki pienentää ko."Shokkia", mutta ei todellakaan poista ongelmaa kokonaan, koska tätä hiovaa metallipurua sisältävää sedimenttiä liukenee kiertoon järjestelmän sopukoista vielä pitkään öljynvaihdon jälkeen
                    Tämä taas EI VOI olla vaikuttamatta laatikon kestoikään, varsinkaan kun tällaista ei BMW/ZF:n inssit ole ottaneet laatikon suunnittelussa huomioon, poistaessaan öljynvaihdon huolto-ohjelmasta.
                    Eli myös tämä pitää huomioida punnittaessa tuon öljynvaihdon tarpeellisuutta, vaikka ns."kertahalvausta" ei pelkäisikkään.
                    Olisikin todella mukava nähdä näitä "laatutestejä" otetun myös 200-300km:iä öljynvaihdon jälkeen, kuinka paljon kierrossa on siinä kohtaa metallia+epäpuhtauksia kun tämä "hiontavaihe" on päällä?

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      Miten muuten uusi öljy voi olla niin paljon epäpuhtauksia liuottavaa vanhoihin verrattuna jos kerta öljyjen ominaisuudet eivät paljoakaan muutu vanhetessan?
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Eihän se olekkaan. Öljykierrossa kulkee jatkuvasti se määrä epäpuhtauksia minkä öljy pystyy sitomaan, uusi öljy liottaa mukaansa näitä epäpuhtauksia kunnes on samassa tilassa kuin vanha...

                        Ei ole olemassa suunnittelutapaa, jolla voidaan laitteet saada toimimaan myös öljyllä joka ei voitele ja sisältää partikkeleita. Sietoa voidaan parantaa isommilla välyksillä, mutta hydrauliventtiileissä tämä aiheuttaa välittömästi ohivuotoa joka taas rikkoo paikkoja. Venttiileissä näkyy partikkeleiden aiheuttamia hiomajälkiä ja leikkaumia purettaessa, toiminnassa tämä huono voitelu ja epäpuhtaudet venttiilikoneistossa näkyy töksähtelevinä vaihtoina ja luistamisena, kylmänä ensimmäisenä. PWM ohjatut venttiilit eivät jaksa lähteä pienellä ohjausvoimalla liikkeelle vaan töksähtävät kerrasta paljon auki kun voima kasvaa tarpeeksi. Kun öljyt vaihdetaan, poistuu likaa sekä viskositeettiarvot palautuvat taas normaaleiksi, jolloin toiminta muuttuu pehmeämmäksi. Tökkimiset johtuvat siis täysin ohjauspuolen ongelmista. Näitä paranemisia on öljynvaihdon jälkeen havaittu, mukaanlukien itse ajamassani 530D:ssä.

                        Öljypohjassa on muuten pääasiassa vain metallia ja kitkalevyistä irronnutta pölyä, laskeumaa öljystä. Kanavissa harvemmin mitään on, ellei jostain kumman syystä öljy pääse palamaan seinämille, virtausnopeudet kyllä pitävät huolen siitä ettei laskeumaa pääse syntymään, ja öljynjäähdytinkin on paluupuolella...

                        530D lootia on muuten avattu ja todettu niiden olevan kuluneen loppu, katkenneita akseleitakin on ollut. Mikä se hajoamispaikka on, missä se laukeaminen tapahtuu, voisitko yksilöidä kun itse en siihen pysty ja sinä ilmeisesti niitä lootia olet avannut?
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Miten muuten uusi öljy voi olla niin paljon epäpuhtauksia liuottavaa vanhoihin verrattuna jos kerta öljyjen ominaisuudet eivät paljoakaan muutu vanhetessan?
                          Kuka niin on sanonut etteikö ominaisuudet muutu? tottakai muuttuvat, mutta pointti on siinä että ko.laatikko on suunniteltukin toimimaan tietyntyyppisellä laatuluokalla joka sunkaan ei ole se uuden öljyn laatuluokka vaan huomattavasti alempi. Uudessa öljyssä on AINA tuo pesevä ominaisuus sisäänrakennettuna joka juuri vanhetessaan sitten heikkenee.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Eli minä sitten vaan kuvittelen, että laatikko on viimeaikoina (viime syksystä alkaen) alkanut kylmänä vaihtamaan karkeammin kuin ennen ja sopivalla kaasunkäytöllä (kaasun löysäys ja kevyt kaasutus 3. vaihteella) saa aikaan ihmeellisen nykäyksen? Tilanne ei tosin ole enää juurikaan muuttunut/pahentunut. 137tkm ajettu, joten mitä tässä nyt tekisi, vaihtaako öljyt vai ajanko tuon loppuun? Tätä tulee pohdittua "aika" usein ja katsottua aina välillä Esso LT71141-öljypurkkien riviä varaosaliikkeen hyllyssä...

                            Ja sitten kun taas lukee Internettiä, niin sieltä jopa löytyy ihan järkevä selityskin noille ilmiöille eli laatikon venttiilikoneisto on ajoitettu toimimaan tietyn paksuisilla öljyillä ja kun öljyn koostumus vanhetessaan muuttuu, alkaa tuollaiset ilmiöt. Joihinkin malleihin on BMW:llä olemassa laatikkoon muutettu softa joka muuttaa laatikon säätöjä "korjaten" ongelmaa.
                            Tuota, mistä päättelet että "ongelmasi" johtuu öljyistä?
                            Onko laatikon softaa/mukautumia nollattu ja ongelma on siltikin olemassa?
                            Mikä rengastus on alla?

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Tuota, mistä päättelet että "ongelmasi" johtuu öljyistä?
                              Onko laatikon softaa/mukautumia nollattu ja ongelma on siltikin olemassa?
                              Mikä rengastus on alla?
                              En oikein tiedä mistä muustakaan se voisi johtua, vai onko laatikon elinikä nyt vaan täyttymässä mutta öljyt on yhä kunnossa?

                              Nykäys siis ilmenee 3-5 vaihteella, 1-2 vaihteella ei. Esim. ajan loivaa mäkeä ylöspäin 3. vaihteella, löysään kaasun ja painan kaasua kevyesti uudestaan, niin tuntuu yleensä selvä nykäys. Eikös tuolloin laatikon momentinmuunnin/vapaakytkin tee jotain ja se ehkä voisi tehdä tuon? Rättinivel näyttää ehjältä, ja toisaalta jos vika olisi kardaanissa, niin eikö ongelma olisi vielä selvempi 2. vaihteella? Jos vaihteita kytkee manuaalisesti, ei ilmene nykimistä. Mutta kylmänä laatikko vaihtaa selvästi nykivämmin, aikoinaan se teki sen vain 3:lle vaihdossa, mutta nyt tuntuu muutkin hiukan nykivän. (tässä ei nyt kuitenkaan puhuta mistään kuskin rattiin/penkkiin painavasta nykäyksestä)

                              Laatikon softan arvot on nollattu montakin kertaa, ei vaikuta mitään tuohon.

                              Alla on 16" vakiokoko, talvella 15" renkaat joilla oli myös sama juttu. Sama auto ja vanteet on ollut 4,5 vuotta, joten minulla kyllä on runsaasti kokemusta siitä miltä auto/laatikko ennen tuntui ja miltä se nyt tuntuu.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Hemi ei sitten jostain syystä enää kommentoinutkaan noihin minun juttuihin, joten lähdenkö öljyjä ostamaan...?
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎