Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Originally posted by Hemi View Post
    Eli tästä, lisättynä tuohon kaikkeen edellä kirjoittamastasi, voimme helposti päätellä että 530D askien enenaikaiset "napsahtelut" johtuu itse asiassa juuri öljyjen pettämisestä ja sitä kautta laatikon ennenaikaisesta loppuun kulumisesta? Eli me säästymme 530D laatikkojen ongelmilta kunhan vaihdamme niihin 60tkm.välein öljyt? Onko siis tosiaan näin? Jos kerran on, niin tästäkin olisi mukava oikei nähdä hieman faktaa, yhdistettynä siihen miksi 330D ja X5:ssa ei ole dieselaskeissa ongelmia juuri lainkaan?
    Ei todellakaan. Ei asia niin mustavalkoinen ole, että joko kaikki viat johtuvat öljystä tai yksikään ei johdu!

    Tökkivät vaihdot lisäävät akselirasituksia (ja vähentävät mukavuutta), laatikoista on mennyt akseleita poikki. Huono öljy lisää kulumista, täristävät kuluneet turbiinit ovat tunnettu juttu. Jumittavat solenoidit eivät tottele ohjauksen käskyjä orjallisesti, kitkapintoja on palanut luistamisen takia. Näin vain muutaman mainitakseni mahdollisista öljyn vaikutuksista.

    Mistä ihmeestä tulee tuo 60tkm vaihtoväli kun reilu 100tkm ajetussa ollaan vasta rajoilla tutkimuksen mukaan enkä itsekään ole missään vaiheessa tuollaisesta luvusta puhunut?
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • tumppi$
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 457
      • Päijät-Häme

      Onkos muuten kukaan miettinyt tai jopa sommitellut että olisiko sinne askiin, jäähdyttimen tietämille mahdollista asentaa ylimääräinen suodatin... Esim. juuri tämän paljon kiistellyn öljynvaihdon yhteydessä...?:think Saattaisi pienentää öljynvaihdon riskejä...?? Edellyttäen tietysti, että lopputäytökset ym. tehdään oikein ja huolella...
      Last edited by tumppi$; 16-06-2008, 18:38.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Cell View Post

        ...Tökkivät vaihdot lisäävät akselirasituksia (ja vähentävät mukavuutta), laatikoista on mennyt akseleita poikki. Huono öljy lisää kulumista, täristävät kuluneet turbiinit ovat tunnettu juttu. Jumittavat solenoidit eivät tottele ohjauksen käskyjä orjallisesti, kitkapintoja on palanut luistamisen takia. Näin vain muutaman mainitakseni mahdollisista öljyn vaikutuksista.
        No, sitten pitäisi vain saada näytille laatikoita/(laatikko?) jotka tosiaan ovat mm.selkeästi katkaisseet akseleita "heikentyneen" öljyn vuoksi, eikä suinkaan lastutuksen tai jonkin muun ongelman vuoksi?
        Eli näitähän pitää silloin tapahtua VAIN NIIHIN LAATIKOIHIN joihin öljyjä EI OLE VAIHDETTU? Onko näin?

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          Itse olen ollut siinä käsityksessä, että X5:en ja 330D:n laatikoitakin porsii silloin tällöin..?
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            Originally posted by Hemi View Post
            No, sitten pitäisi vain saada näytille laatikoita/(laatikko?) jotka tosiaan ovat mm.selkeästi katkaisseet akseleita "heikentyneen" öljyn vuoksi, eikä suinkaan lastutuksen tai jonkin muun ongelman vuoksi?
            Eli näitähän pitää silloin tapahtua VAIN NIIHIN LAATIKOIHIN joihin öljyjä EI OLE VAIHDETTU? Onko näin?
            Lainaan itseäni kun luetun ymmärtämisessä tuntuu olevan vaikeutta, boldasin vielä tarvittavat kohdat:

            "Ei todellakaan. Ei asia niin mustavalkoinen ole, että joko kaikki viat johtuvat öljystä tai yksikään ei johdu!

            Tökkivät vaihdot lisäävät akselirasituksia (ja vähentävät mukavuutta), laatikoista on mennyt akseleita poikki."

            Rautalankaa: Vaikka ne öljyt olisi vaihdettu, vikoja tulee. Vaikka niitä öljyjä EI olisi vaihdettu, vikoja tulee. Erona on todennäköisyys, voitelun puute ja hydraulikoneiston toiminnan heikkeneminen tekevät oman osansa rasitukselle ja kulumiselle. Laatikko joka pamauttaa vaihteen päälle jumittavan venttiilin karan takia rasittuu taatusti enemmän kuin pehmeästi vaihtava, ainakin reaalimaailmassa. On muuten ihan kokemustakin öljyn aiheuttamasta tökkimisestä vaihtaessa.

            Voisin heittää vastapalloon samanlaisen perustelun (joka ei ole minkäänlainen perustelu) sinulle: tuo näytille laatikko joka SELKEÄSTI on katkaissut akselinsa lastutuksen tai muun ongelman vuoksi, eikä suinkaan edes välillisesti öljyperäisen ongelman takia. Öljyn heikkenemisestä on jo kiistattomat todisteet.

            Thuppu: Jep, meneehän niitä, sama loota.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Cell View Post
              Lainaan itseäni kun luetun ymmärtämisessä tuntuu olevan vaikeutta, boldasin vielä tarvittavat kohdat:

              Rautalankaa: Vaikka ne öljyt olisi vaihdettu, vikoja tulee. Vaikka niitä öljyjä EI olisi vaihdettu, vikoja tulee. Erona on todennäköisyys, voitelun puute ja hydraulikoneiston toiminnan heikkeneminen tekevät oman osansa rasitukselle ja kulumiselle. Laatikko joka pamauttaa vaihteen päälle jumittavan venttiilin karan takia rasittuu taatusti enemmän kuin pehmeästi vaihtava, ainakin reaalimaailmassa. On muuten ihan kokemustakin öljyn aiheuttamasta tökkimisestä vaihtaessa.
              Ymmärsin kyllä aivan täydellisesti mitä ajoit takaa, mutta ehkä itse et ymmärtänyt mitä minä tarkoitin.
              Tuossa yllä kirjoittamassasi se löytyy lauseessa, alkaen: ...." Erona on todennäköisyys"....
              Eli kuitenkin väität että 530D askeja poikii TODENNÄKÖISEMMIN siinä ryhmässä joihin EI OLE ÖLJYJÄ VAIHDETTU!
              Mihin muuhun johtopäätökseen voimme tästä tulla kuin juuri tähän?
              Eli mitä minä en nyt siis ymmärrä tai ymmärrän lukemani väärin?
              Samalla voi kirjoittamastasi selkeästi ymmärtää että juuri nämä jumittavat venttiilit, vaihteita päälle pamauttelevat,jne viat suntyvät juuri "vanhentuneista öljyistä"?
              Mihin muuhun johtopäätökseen siis voimme kirjoittamastasi päästä, kuin siihen että vaihtelemalla 530D askiin säännöllisesti öljyjä, ei juuri näitä ongelmia synny, eli: Tökkiviä vaihtoja, jumittavia venttiilikonestoja,jne?
              Tällaisesta "löydostä"/oivalluksestahan pitää sinulla varmasti olla jotain näyttöä/vertalu/tilastotietoa jolla tämä logiikka voidaan perustella?
              Eli siis se että on TODENNÄKÖISEMPÄÄ että näitä ongelmia tulee ILMAN ÖLJYNVAIHTOJA?
              Jos näin, niin siinä tapauksessa on pakko kysyä, miksi näitä katkeavia akseleita, tökkiviä vaihtoja, jumittavia venttiilikoneistoja ja sulavia pakkoja esiintyy kuitenkin myös niissä laatikoissa mihin öljyjä on vaihdeltu.....
              ja erityisesti niissä ennen täysin moitteettomasti toimivissa laatikoissa joihin ensimmäiset öljyt on vaihdettu +250tkm ajosuoritteen jälkeen ensimmäisen kerran? Eli miksi esim.minun kauttani on mennyt yli kymmenkunta 530D askia juuri tämän tyyppisen episodin seurauksena? Näissä ei todellakaan ole ollut mitään tökkiviä vaihtoja tms. ENNEN ensimmäistä öljynvaihtoa?

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19175
                • -

                Lyhyesti voisin tiivistää, että noiden 530d mallein automaattilaatikko on yksinkertaisesti jostakin linnun luista kasattu umpipaska viritys, joka ei todellakaan kestä koko auton käyttöikää. Oli sinne vaihdettu niitä öljyjä tai ei, aivan liian heikoksi se on mitoitettu jo tehtaalla. Hienostihan se vaihtaa ja toimii ehjänä, mutta ihme vaan kun noita on hajonnut jopa 130tkm ajetuista autoista!

                Ja ihan samalla tavalla muissakin vastaavissa laatikoissa on ongelmia, kuten esim. 330da:n loota, jostain syystä ei ehkä yhtä usein kuin 530d:ssä.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • tumppi$
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2007
                  • 457
                  • Päijät-Häme

                  Originally posted by Juhis View Post
                  Lyhyesti voisin tiivistää, että noiden 530d mallein automaattilaatikko on yksinkertaisesti jostakin linnun luista kasattu umpipaska viritys, joka ei todellakaan kestä koko auton käyttöikää. Oli sinne vaihdettu niitä öljyjä tai ei, aivan liian heikoksi se on mitoitettu jo tehtaalla. Hienostihan se vaihtaa ja toimii ehjänä, mutta ihme vaan kun noita on hajonnut jopa 130tkm ajetuista autoista!

                  Ja ihan samalla tavalla muissakin vastaavissa laatikoissa on ongelmia, kuten esim. 330da:n loota, jostain syystä ei ehkä yhtä usein kuin 530d:ssä.

                  Joo... Kyllä tämä GM:n kyseinen aski on ollut aika tyhjä arpa noin yleisesti ottaen. "Helvetisti" näitä laatikkovikoja löytyy jo fooruminkin kirjoituksista... Kuten aiemminkin kirjoitin niin yhdessä 450 000 kilometriä ajetussa 530dA:ssa jo kolmas aski menossa...

                  Minkähän ihmeen takia tällaiseen valintaan on päädytty...? Bensakoneisissa eri aski...
                  Vai onko tämä yksinkertaisesti osoitus siitä kuinka innostunut BMW on ollut "dieselrutkuttimien" suhteen, siis tuohon aikaan...?
                  Koska löytyyhän M57 moottoristakin naurettavuuksia... Kuten kuuluisat imusarjan läpät...

                  Vai onko kysymyksessä ollut jotain toimitusvaikeuksia aikanaan kun on ollut kiire saada uuden tyyppinen vaihteisto/ moottori/ automalli markkinoille... Niin siihen hätään on sitten valittu kyseinen laatikko mukavan käyttäytymisensä ansiosta uutena...??
                  Last edited by tumppi$; 17-06-2008, 14:05.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    Originally posted by Juhis View Post
                    Lyhyesti voisin tiivistää, että noiden 530d mallein automaattilaatikko on yksinkertaisesti jostakin linnun luista kasattu umpipaska viritys, joka ei todellakaan kestä koko auton käyttöikää. Oli sinne vaihdettu niitä öljyjä tai ei, aivan liian heikoksi se on mitoitettu jo tehtaalla. Hienostihan se vaihtaa ja toimii ehjänä, mutta ihme vaan kun noita on hajonnut jopa 130tkm ajetuista autoista!
                    Näin se valitettavasti on. Pelkästä laatikon BMW-tyyppimerkinnästä voi lukea laatikon speksatun 390 Nm väännölle. Olen asiaa aiemminkin ihmetellyt, mutta onko missään tullut vastaan tietoa, miksi ihmeessä tähän GM:n laatikkoon on tehtaalla päädytty. Tomaattien hovitoimittaja on kuitenkin vuosia ollut ZF ja esim. 540i:stä löytyvä laatikko on speksattu suuremmalle vääntömomentille, kuin GM:n pahviaski. Samaa ZF:n laatikkoa on käytetty myös (mahdollisesti modattuna) Alpinan D10:ssä.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      Kappas tumppi$ vei jalat suustani.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Eli kuitenkin väität että 530D askeja poikii TODENNÄKÖISEMMIN siinä ryhmässä joihin EI OLE ÖLJYJÄ VAIHDETTU!


                        Uskallan samanmoisen väitteen antaa vaikkapa moottoreista. Hurjaa.

                        Eli siis se että on TODENNÄKÖISEMPÄÄ että näitä ongelmia tulee ILMAN ÖLJYNVAIHTOJA?
                        Jos näin, niin siinä tapauksessa on pakko kysyä, miksi näitä katkeavia akseleita, tökkiviä vaihtoja, jumittavia venttiilikoneistoja ja sulavia pakkoja esiintyy kuitenkin myös niissä laatikoissa mihin öljyjä on vaihdeltu.....
                        Sinähän sen itse sanoit miksi niitä esiintyy myös niissä mistä öljyt on vaihdettu, kyse on todennäköisyydestä.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • MarttiKK
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 1638

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Eli siis se että on TODENNÄKÖISEMPÄÄ että näitä ongelmia tulee ILMAN ÖLJYNVAIHTOJA?
                          Eli miksi esim.minun kauttani on mennyt yli kymmenkunta 530D askia juuri tämän tyyppisen episodin seurauksena? Näissä ei todellakaan ole ollut mitään tökkiviä vaihtoja tms. ENNEN ensimmäistä öljynvaihtoa?
                          Eihän sinullakaan ole esittää mitään faktaa. Samalla tavalla väität asioista ilman mitään näyttöä väitteen todenmukaisuudesta. Mistä muuten tiedät VARMASTI (kiva korostella), että niissä laatikoissa ei ollut tökkiviä laatikoita ENNEN nesteiden vaihtoa? Kuulit omistajan maininneen asiasta?

                          Alla on nyt tuolla toisessa laatikko-aiheisessa ketjussa ollut kysely öljynvaihdon seurauksista:

                          Followed BMW Lifetime ATF recommendation, did zero maintenance and auto trans. is fine. 427 53.11%
                          Followed BMW Lifetime ATF recommendation, did zero maintenance and auto trans. failed. 78 9.70%
                          Did an ATF drain/refill w/ BMW specified ATF fluid and auto trans. is fine. 132 16.42%
                          Did an ATF drain/refill w/ BMW specified ATF fluid and auto trans. failed. 27 3.36%
                          Did an ATF drain/refill w/ non-BMW ATF and auto trans is fine. 134 16.67%
                          Did an ATF drain/refill w/ non-BMW ATF and auto trans failed. 6 0.75%
                          Voters: 804.

                          Kyseisen kyselen perusteella ei ainakaan voida päätellä, että öljyjenvaihto nostaisi rikkoitumisriskiä.

                          Kyselyn paikkaansapitävyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta antaa se enemmän suuntaa kuin yksittäisen kirjoittelin kommentit.

                          Comment

                          • tumppi$
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 457
                            • Päijät-Häme

                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Kappas tumppi$ vei jalat suustani.

                            Nyt täytyy antaa rehellisyyden nimissä "Clavulle" kunnia tuosta... Eli Clavuhan pohti muunmuassa eilen tuota asiaa, että onko aikanaan tullut kiire iskeä sinne kiinni vain joku miellyttävästi toimiva aski...
                            Last edited by tumppi$; 17-06-2008, 15:20.

                            Comment

                            • tumppi$
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2007
                              • 457
                              • Päijät-Häme

                              Originally posted by tumppi$ View Post
                              Koska löytyyhän M57 moottoristakin naurettavuuksia... Kuten kuuluisat imusarjan läpät...

                              Offtopiccia tähän väliin:

                              Eli pitääpä loiventaa kannanottoani hieman noihin imusarjan läppiin... Varmasti ne läpät ovat kaiken kaikkiaan pätevät ja ideahan niissä on ollut "kultainen"... Joten siinä mielessä on näin maallikkona turha pohtia niiden hyvyyttä/ huonoutta...:think
                              Mutta, mutta näin maallikkonakin, ja niitä läppiä nähneenä/ rassanneena voin kyllä ihmetellä ja todeta että olisi niihin kyllä voitu aikanaan suunnitella jämäkämpi kiinnitys akseliinsa...

                              Mutta se siitä.
                              Last edited by tumppi$; 17-06-2008, 15:18.

                              Comment

                              • Thuppu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 3626
                                • Seinäjoki

                                Originally posted by tumppi$ View Post
                                Offtopiccia tähän väliin:

                                Eli pitääpä loiventaa kannanottoani hieman noihin imusarjan läppiin... Varmasti ne läpät ovat kaiken kaikkiaan pätevät ja ideahan niissä on ollut "kultainen"... Joten siinä mielessä on näin maallikkona turha pohtia niiden hyvyyttä/ huonoutta...:think
                                Mutta, mutta näin maallikkonakin, ja niitä läppiä nähneenä/ rassanneena voin kyllä ihmetellä ja todeta että olisi niihin kyllä voitu aikanaan suunnitella jämäkämpi kiinnitys akseliinsa...

                                Mutta se siitä.
                                Hiukan lisää offtopiccia... Kerro nyt mikä niiden ??erinomainen?? funktio on? Hiukan on tuo jäänyt itselleni arvoitukseksi kun en mitään eroa käytännössä huomannut niiden poiston jälkeen. Etteikö turvallisellakin konstilla olisi päästy samaan lopputulokseen..? Aksiloiden materiaali ja rakenne ainakin on lapsellista.


                                Sitten aiheeseen liittyen. Luulisi, että laite, jossa on suunniteltu voitelu ja muu toiminta tapahtuvan öljyllä, hyötyy säännöllisestä öljyn vaihdosta ja huollosta, oli laite sitten mikä tahansa..? Näin ainakin itse uskon. Todennäköisyys pitempään elinkaareen kasvaa taatusti.
                                BMW 740iA "ALPINA"
                                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎