Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Originally posted by teropa View Post
    Öö... monet vaihtaa siksi, että laatikon toiminta paranee vaihdon jälkeen. Ja tästäkin löytyy kyllä lukuisia esimerkkejä tältäkin foorumilta.

    Tero
    Tästä löytyy tältäkin forumilta paljon esimerkkejä ja veikkaan että valtaosalla lootan käytös ei muuttunut miksikään mutta tieto öljyjen vaihdosta sai sellaiset tuntemukset heräämään.. Joillakin nollattiin lootan säätöarvot ja se vaikuttaa tietenkin vähän aikaa riippumatta vaihtuivatko öljyt vai eivät.

    Niin ja minulla öljyt vaihtuivat aikoinaan reilu 100 tkm ajettuun E39 530d:hen enkä huomannut mitään muutosta muualla kuin lompakossa joka keveni turhaan. Täysin turhaa se ei ollut koska sain tässä yhteydessä analysoitua käytetyn öljyn. Opinpahan jotakin..

    EDIT: Ja minulle ainakin on vastattu vuosien varrella muutamaan otteeseen BMW-Suomelta ihan mutu-juttuja jotka eivät olleet peräisin pääkallopaikalta. Olen saanut sieltä muutaman kerran oikeankin vastauksen mutta pari päämiehen linjan vastaista vastausta on saanut suhtautumaan varauksella..
    Last edited by -Tapi; 28-08-2009, 11:56.
    ---

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by teropa View Post
      .
      ....Minä sain BMW-huollolta tiedon aiemmin, jotta joka toinen ins. II on vaihto nykyään suositeltavaa tehdä. Jos sain väärää tietoa, niin sitten niin. Minähän en voi sille mitään.
      Tero
      Kyllä. Joku aina jossain osassa BMW organisaatiota voi SUOSITELLA nykyisin säännöllistä öljynvaihtoa e39:n vihreäkilpisiin laatikoihin koska se on bisnestä, mutta mikään HUOLTO-OHJELMA se ei todellakaan ole, eikä siihen kuulu.
      Tämä on myös FAKTA, eli nämä jutut jostain huolto-ohjelmaan lisätystä laatikon öljynvaihdoista ovat nekin ihan aikuisten oikeasti mutua ja höpöhöpöä....

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        Originally posted by Hemi View Post
        Kyllä. Joku aina jossain osassa BMW organisaatiota voi SUOSITELLA nykyisin säännöllistä öljynvaihtoa e39:n vihreäkilpisiin laatikoihin koska se on bisnestä, mutta mikään HUOLTO-OHJELMA se ei todellakaan ole, eikä siihen kuulu.
        Tämä on myös FAKTA, eli nämä jutut jostain huolto-ohjelmaan lisätystä laatikon öljynvaihdoista ovat nekin ihan aikuisten oikeasti mutua ja höpöhöpöä....
        Kun noin kovasti tiedät näitä FAKTOJA, niin kerrotko vielä mistä sait tiedon?

        En väitä, etteikö olisi noin, mutta kovasti tuntuu sinulla ammatin mukaan tai jostain muualta tulevan tiedon mukaan "mutu" muuttuvan FAKTA:ksi, aika helposti. Tai ainakin siltä näyttää. Kun tiedät, mitä BMW/ZF/GM inssit on ajatelleet ja millä perustein esim tämän kyseisen lootan suunnitelleet, ja mitä on tai ei ole lisätty virallisiin huolto-ohjelmiin jne. Mielipiteen ja faktan ero on muuallakin kuin KIRJASINKOOSSA.

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by teropa View Post
          Kun noin kovasti tiedät näitä FAKTOJA, niin kerrotko vielä mistä sait tiedon?

          En väitä, etteikö olisi noin, mutta kovasti tuntuu sinulla ammatin mukaan tai jostain muualta tulevan tiedon mukaan "mutu" muuttuvan FAKTA:ksi, aika helposti. Tai ainakin siltä näyttää. Kun tiedät, mitä BMW/ZF/GM inssit on ajatelleet ja millä perustein esim tämän kyseisen lootan suunnitelleet, ja mitä on tai ei ole lisätty virallisiin huolto-ohjelmiin jne. Mielipiteen ja faktan ero on muuallakin kuin KIRJASINKOOSSA.

          Tero
          Ai siis....mistä tiedän että e39:hin ei virallisessa huolto-ohjelmassa ole nyt eikä koskaan ollutkaan vihreäkilpisen automaattilaatikon öljynvaihtoa?
          Niinpä, sitä sopii vain ihmetellä?

          Comment

          • pouri
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2007
            • 370
            • 06 area

            Pitääpä postata omia kokemuksia aiheesta, kun vaihdosta on jo sen verta aikaa, että tohtii kommentoida
            Omaan -01, 530d vaihdettiin öljyt ja suodatin reilu vuosi sitten. Ei huuhtelemalla, vaan ihan normaalisti. Vaihdon jälkeen takana kilometrejä ~40tkm ja laatikko on toiminut normaalisti. Mitään eroja ennen ja jälkeen en havainnut. Ennen vaihtoa mittarilukema oli 167tkm.
            Öljyt oli Voitelukeskukselta Petro Canadat.
            Diesel, fuel of satin man

            Comment

            • r.w.
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2510
              • Länsirannikko

              Originally posted by Hemi View Post
              Kyllä. Joku aina jossain osassa BMW organisaatiota voi SUOSITELLA nykyisin säännöllistä öljynvaihtoa e39:n vihreäkilpisiin laatikoihin koska se on bisnestä, mutta mikään HUOLTO-OHJELMA se ei todellakaan ole, eikä siihen kuulu.
              Onko missään vaiheessa juolahtanut mieleen, että sitä säännöllistä öljynvaihtoa saattaa joku vääräoppinen suositella ihan siksi, että yksikään ihmisen keksimä voiteluöljy ei ominaisuuksiltaan ole "lifetime." Mikäli paljon ajetun laatikon käytös ei yhtään öljynvaihdossa muutu, tarkoittaa se ainoastaan, että öljyt on vaihdettu ajoissa. IMO joku 100-150tkm on ihan ok vaihtoväli, vaikka pidempäänkin pystyy kyllä hyvin rullaamaan, tietysti askeissa ja öljyissäkin on eroja. Mitään tutkittua tietoa aiheesta ei ole, sen sijaan jonkin verran empiiristä kokemusta kyllä.

              Toi lifetime-konsepti on siitä nerokas, että kun laatikko paukahtaa paskaksi menneen öljyn takia, on se terva todellisuudessa kestänyt just tasan laatikon eliniän, eikä yhtään vähempää. Lisäksi, kun laatikon kestoon vaikuttaa niin moni muukin muuttuja, on sinun, tai kenenkään muunkaan ihan turha esittää mitään "faktatietoa" asiasta, jokainen vaihteisto on yksilö. Itselle ei ole tullut vastaan vielä laatikkoa, jonka voisi sanoa hajonneen huonojen öljyjen takia. Sen sijaan useita sellaisia, jotka ovat toimineet, mutta ihan miten sattuu - huonojen tai vähien öljyjen takia.

              Siitä voi halkoa hiuksia ihan loputtomiin, onko vaihto vai vaihtamatta jättäminen taloudellisesti järkevämpää, sillä tilastollista faktatietoa asiasta tuskin on edes sillä ZF:n insinöörillä. Itse uskon vakaasti, että öljynvaihto tulee pitkässä juoksussa kalliimmaksi, kuin huoltamaton laatikko, kuten myös siihen, että säännöllisesti huollettu laatikko korkeamman hintansa vastineeksi myös toimii paremmin koko elinkaarensa ajan.

              ps. Just vaihtui yhden kerholaisen reilu 200tkm ajetut lifetimet uusiin ja alkoi askin venttiilikoneistokin skulata niin kuin kuuluu. Olisi se varmaan vielä maailman tappiin saakka kestänyt vanhoillakin, mutta ajokokemus on jotain vähän muuta.
              Last edited by r.w.; 28-08-2009, 14:31.
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by r.w. View Post
                Onko missään vaiheessa juolahtanut mieleen, että sitä säännöllistä öljynvaihtoa saattaa joku vääräoppinen suositella ihan siksi, että yksikään ihmisen keksimä voiteluöljy ei ominaisuuksiltaan ole "lifetime."
                Pointtini onkin siinä että tällaisille väitteille pitäisi sitten löytyä jotain FAKTAA, eli testattua/tutkittua tietoa joka tukee tätä väitettä?
                niin kauan kun näin ei ole, ollaan tässä väittämässä liikkellä ihan puhtaasti mutupohjalta, eikä se tosiasia muutu miksikään.
                Eli mieleen voi kullakin juolahtaa ihan mitä tahansa, ihan mistä asiasta tahansa, mutta niin tässä kuin oikean tieteenkin teossa aina lähdetään tunnetuista Faktoista jonka toki voi kumota tutkimustuloksin.
                Tällainen olettamus siitä että "yksikään ihmisen keksimä voiteluöljy ei ominaisuuksiiltaan ole lifetime"....on kaikessa naiviudessaan todella huvittavaa mutua, eikä todellakaan perustu mihinkään muuhun kuin luuloihin ja olettamuksiin.
                Ensinnäkään, me emme suinkaan tiedä minkä laatuluokan öljyillä ko.askit on suunniteltu toimimaan? Eli se on kuitenkin ihan jotain muuta kuin uusien öljyjen laatuluokka, jolloin pitäisi olla tutkittua tietoa siitä koska ollaan siinä pisteessä että öljyjen laatu ei enään riitä siihen mihin ne on suunniteltu riittävän?
                Toisekseen.... tämä "lifetime" ei suinkaan tarkoita "ikuisuutta" tai edes kulumattomuutta, vaan sitä että ko.öljyt omaavat riittävät laatuominaisuudet vähintään koko sen elinkaaren kuin mitä se ympäristö kestää missä ne toimivat. Eli eiköhän ne BMW/ZF/GM sadat insinöörit tiedä todella tarkasti sen kuinka kauan ko.laatikoiden öljyjen laatvaatimukset pysyvät ko.laatikoille täysin riittävinä. Tätä oikeaa tietoa öljyjen oikeasta kestosta suhteessa laatikon käyttöikään ei varmasti kuitenkaan ole kenelläkään muulla, vaan kaikki muu on puhdasta spekulaatiota=mutua niin kauan kunnes jostain oikeasti löytyy niin paljon puolueetonta tutkimustulosta että se kumoaa BMW:n ja näitä laatikoita suunnittelevien ja valmistavien satojen insinöörien tutkimustulokset!
                Pelkkää öljyn värin muuttumista tarkastelemalla me emme oikeasti tiedä yhtään mitään siitä onko se kuitenkin täydellisen kelpoa tavaraa edelleenkin, koska kenelläkään meistä ei ole oikeaa tietoa siitä minkä laatuiset öljyt vielä näille laatikoille riittävät. Tämä tieto on ainoastaan BMW/ZF/GM:llä ja heidän kantansa asiaan on se että ne oljyt kestävät kuin kestävätkin kevyesti sen mitä näiden askien kytkinpinnatkin, vaihdettiin öljyjä tai ei.
                En kerta kaikkiaan ymmärrä mitä mutua tässä kristallin kirkkaassa asiassa oikein on niin kauan kunnes joku iskee oikeaa FAKTAA pöytään niin että se kumoaa näiden satojen insinöörien ja tuhansien osakkeenomistajien tiedon siitä että nämä öljyt kestävät sen mitä laatikkokin, eikä öljyjen vaihtaminen anna elinkaarellisesti mitään lisäarvoa....tai ei ainakaan niin paljon kun näihin säännöllisiin vaihtoihin kuluu pääomia.
                Summa Summarum.... eli, "ikiöljyjä" ei ole olemassakaan, kuten ei myöskään ikuisesti pelittäviä ZF/GM automaattilaatikoita, vaan kaikella on tietty elinkaari.
                Näiden laatikoiden kytkinpinnat ovat kulutustavaraa ja ne loppuu huomattavasti ennen kuin että niiden toimintaympäristöä hallitsevan öljyn ominaisuudet loppuvat ja tämä tieto on peräisin niiltä jotka ko.laatikoita suunnittelevat ja valmistavat.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by S-E
                  Jaa jaa, vai niin.

                  Täällä öljypuolella sen TESTATUN ja TUTKITUN FAKTAN perään huudellaan, mutta tuolla rengaspuolella kun sitä TESTATTUA ja TUTKITTUA FAKTAA löytyy, niin se ei missääntapauksessa pidä paikkaansa, vaan omat ja sukulaisten MUTUPOHJAISET kokemukset/tietämykset hakkaa ammattilaisten TESTITULOKSET ja TUTKIMUKSET mennentullen.

                  Emmää muuten, mutta ihmettelen vaan

                  Saapa vaan nähdä mitä tästäkin seuraa...
                  Miten ihmeessä tämä liittyy mitenkään renkaisiin tai rengastestauksiin?
                  ....toisaalta, näytäppä minulle rengastesti jossa näitä ylikokorenkaita testataan myös uraherkkyyden suhteen Suomalaisissa tyyppiolosuhteissa?
                  Mielummin vielä hieman kuluneina?

                  Comment

                  • rasanttu
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 530
                    • Tuusula

                    Niin samahan ne öljyt on jättää vaihtamatta ja ajaa terävästi vaihtavalla ja muuten kehnosti toimivalla laatikolla kuin vaihtaa öljyt ja nauttia pehmeästi ja asiallisesti toimivasta laatikosta. Niin pitkään kuin kenelläkään ei ole selvää kirjallista faktaa en lähtisi arvostelemaan kenenkään näkökantoja tai mielipiteitä.

                    Ei pidä naivisti uskoa siihen että autotehtaat suunnittelisivat osia oikeasti kestämään. Moni osa pettää aivan ennen aikojaan joten heidän faktoihin kestävyyden suhteen on turha vedota. Kun hemi väittää että valmistajat on tarkasti miettineet että öljyt kestää laatikon iän miten selität näitä BMW:n lapsuksia mm. imusarjan läppien osalta? Varmasti on tarkasti asia mietitty mutta tehty aivan vituiksi eikä ole vaivauduttu rakennetta parantamaan monen vuoden aikana.

                    Vieläkään ei ole laatikko minulta räjähtänyt vaikka menin ja vaihdatin öljyt 200tkm kohdalla, nyt takana ~10tkm.
                    Freude am Fahren

                    Comment

                    • VolvoTDi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 1576
                      • Tampere - Pori

                      Mulla luisteli laatikko isommilla vaihteilla lämä pohjassa ja öljyt vaihdettiin ja se parani siitä! Venttiilikoneisto ei pystynyt päästämään riittävästi painetta pakoille, jolloin ne luistivat!! Öljyjen vaihto huuhtelemalla ja nyt ajettu sen jälkeen 50tkm (247tkm) ja vaihtaa ja toimii ongelmitta.

                      Tuota luistamista ei ehkä olisi tapahtunut vakiona, mutta extravääntöä (Karala) laatikko on nyt kestänyt yli 100tkm ja vielä mennään...

                      Eli olen sitä mieltä, että ikiöljyjä ei todellakaan ole olemassa ja huonot öljyt HAJOTTAVAT ennenpitkään ja ennenaikojaan laatikon!!!
                      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                      Check:
                      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                      Tampere 044-5867096

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        Moi,

                        Virallinen vastaus BMW Suomelta:

                        ---
                        automaattivaihteiston öljy on ns. lifetime öljy eli ei ole vaihtoväliä. Ja korjausohjeissa toki ohjeet on , koska vaihteistoon voi vaihtaa esim. venttiilikoneiston ja tällöin öljytkin uusitaan. Lifetime ei tietenkään tarkoita, että öljyjä ei saisi vaihtaa ja niinpä jotkut vaihtavat laatikkoöljyt, vaikka suositusta ei olekaan.
                        ---

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          Sehän on selvä ettei e39:iin enää mitään virallisia öljynvaihtosuosituksia tai huolto-ohjelmaa laiteta ku on jo aika vanha malli. Mutta onko uusissa automaateilla varustetuissa malleissa huolto/öljynvaihto-ohjelmaa askille?
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Gustaff
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 132

                            Kuhan kyselen

                            Minua kiinnostaisi tietää miksi se uusi öljy irroittaa pinttyneen paskan ja vie sen eteenpäin? Ja miksi miksi vanha öljy ei näin tee?
                            Lisäksi ihmetyttää että irtoaako sieltä tosiaankin uuden öljyn takia niin isoja pinttymiä (paskakokkareita), että ne estäisivät jonkun venttiilistössä olevan männän liikettä tai tukkisivat jonkun kanavan kokonaan?
                            Olettaisin että pakat toimivat suunnitellulla tavalla ennemmin uusilla kuin vanhoilla öljyillä. Vanhassa öljyssä kun seassa kumminkin on kitkapinnoista irronnutta "jauhetta".

                            Ja nyt siis en väitä kenenkään mielipidettä/faktatietoa oikeaksi tai vääräksi.
                            Itse kuulun siihen kastiin joka kannattaa öljyjen vaihtoa, mutta se on vain minun mielipide.

                            Eli osaisiko joku sanoa mielipiteitä tai faktoja miksi se paska sieltä irtoaa uusilla öljyillä?

                            Oma mb automaatti 550 tkm, ei ongelmia. (öljyjä vaihdeltu):think

                            Comment

                            • Esal
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1344
                              • Lempäälä

                              Ei kai se öljyn "uutuus" ole olennaista, vaan se että siihen yleensä kosketaan. Ei tarvi kummoista virtausmuutosta tai ilmakuplaa vaikka vesijohtoon, kun hanoista tulee haiseva ruskea vesi. Itse kyllä kannatan öljyjen vaihtoa, mutta se pitäis tehdä huuhtelemalla ja mielellään uudelleen jonkun ajan päästä. Tämä oli vain arvelu - ei tieto.
                              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                              Comment

                              • rasanttu
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2007
                                • 530
                                • Tuusula

                                Jos öljyn vaihto olisi niin saatanan vahingollista, eiköhän BMW Suomi olisi vastauksessaan kieltänyt sitä tekemästä.

                                Jostain syystä myös joidenkin merkkien taksiautojen huolto-ohjelmaan kuuluu automaattisesti öljynvaihdot laatikkoon.
                                Freude am Fahren

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎