Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    Originally posted by Dunky View Post
    Se paineakku on tarkoituksella siellä auton alla, turvallisuuden takia. Eihän siellä paljoa painetta ole mutta voi inhottavasti serpaleet lennellä jos tömähtää
    Jaa, no X5:t on sitten varmaan valmistettu itsemurha kandidaateille?
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • Ha2
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1786
      • Oulu

      Yeah baby! Lo'rider on historiaa. Ei sihise enää mikään.

      Peräkontin purku 5 minuuttia ja sitten TI- hallin 4-pistenosturille. Rauhallisesti tehden isännän kaverina ollessa meni vähän yli tunti.

      Tällä kertaa oli kyseessä siis oikeanpuoleinen ilmasäiliö. Ensin tutkittiin rauhassa, mitä kannattaa alkaa irrottamaan, kun oli todettu, että se ei tule sieltä purkamatta jotakin edestä. Auto on siis 530i touring. Tässä mallissa riittää, että ottaa pois pakoputken keskipöntön (se 2-haarainen, joka on taka-askelin tienoolla) oikeanpuoleisen haaran takimmaisen kannattimen (osa #7, 2 kpl 13 mm kannalla olevaa mutteria, kannattaa olla lyhyt niveljatko räikkään), oikeanpuoleisen vetoakselin irti vetoakselin tumpista (osat #2 ja #3, E12 torx-hylsy, ohut n. 5 cm pitkä putkimallinen on paras) ja käsijarruvaijerin pois takimmaisesta koukusta. Vetoakseli auton perää kohti sivuun niin paljon kuin se menee. Itse ilmasäiliö on kiinni kahdella 10 mm kannalla olevalla pultilla. Niiden irroittamiseen tarvitsee n. 25 cm jatkoa räikkään, mulla oli pitkä ja lyhyt, niveljatkokin voi olla hyvä hylsystä seuraavana.

      Sitten irroitettiin kompuralta tuleva letku ilmasäiliön letkun liittimestä ja liitin ilmajousesta. Taivutetut kärkipihdit on hyvät liittimen muovisten lukitussalpojen painamiseen. Kun lukitussalpoja painaa (puristaa yhteen kevyesti), niin sitten voi talttapäämeisselillä paksumman letkulähdön juuresta varovasti kammeta ylöspäin ja liitin irtoaa helposti. Sitten vain kuminen läpivienti lattian läpi ja ujuttelemaan ilmasäiliötä pois auton alta.

      Hommassa on hyvä olla kaveri mukana, se helpottaa huomattavasti vanhan säiliön ulosujuttelua, kun toinen voi ohjailla letkua ja liitintä ulos kontin puolelta ulos, kun toinen kikkailee säiliötä pois. Vielä tärkeämpi se kaveri on siinä vaiheessa, kun uutta säiliötä ujuttelee paikalleen. Letku on sen verran jäykkää, liittimen reiästä läpi saamiseksi oli hyvä, kun saa itse sen auton alta hollille, niin kaveri voi napata siitä kiinni läpimenoreiästä ja vetäistä kontin puolelle. Läpiviennin suojakumi kannatta liu'uttaa reiästä läpi ja lähelle liitintä, kunhan liittimen saa ensin reistä läpi. Se ei mene kuin yhdessä asennossa. Sitten säiliö on helppo ujutella paikalleen, kun kaveri varmistaa, että letku ei tipahta uudestaan läpi eikä liitin vaurioidu läpivientireikään. Sitä säiliötä pitää nimittäin kieputella paikalleen.

      Loppu onkin sitten kasausta. Säiliön kiinnityspultit kiinni, vetoakseli kiinni, pakoputken kannatin kiinni ja lopuksi kontin puolelle ja ilmaletku kiinni ilmajouseen, kompuran letku kiinni liittimeen ja läpivientikumi paikalleen. Ja homma valmis, kunhan kontin sisustukset kasaan. Katselin tulevaisuuden varalta vaihtotyötä myös vasemman puolen säiliön kannalta ja samaa kauraa vaikuttaisi olevan. Eli käsijarruvaijeri pois koukusta, vetari irti vetarin tumpista ja sitten pitäisi olla reitti vapaa. Pakoputki ei taida olla edessä vasemmalla puolella. Amerikan foorumeilla oli joku irroittanut perän ja laskenut sen roikkumaan alemmaksi; tähän ei ole tarvetta. Siellä puhuttiin myös apurungon irroittamisesta, johon myöskään ei tosiaankaan ole tarvetta. Työajaksikin puhuttiin 4-5 tuntia. Nyt kun tietää, mitä tekee, niin menee varmasti alle tunnissa.
      Last edited by Ha2; 06-04-2010, 10:26. Reason: vielä oli lyöntivirheitä ja tarkensin muutamia sanoja
      E61 525d LCI

      Comment

      • Kähmy
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 422
        • Kempele

        Erittäin asiallinen selotus, kiitos!

        Itsellä kanssa 530i Touring ja tuo tulee varmaan jossain vaiheessa eteen, hyvä tietää että alueella on joku joka osaa...

        -Kähmy
        e46 325xi
        Yamaha FZR 1000 EXUP
        ex-e39 530i Touring

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          Originally posted by Thuppu View Post
          Kokeilin hetki sitten nypätä irti ton modulin mut ei tapahtunu mitään. Sitten kun nyppäs irti virtajohdot pumppuyksikölle niin heitti ton susp. selflevel inact herjan mittaristoon.

          Yritin vielä säätää tota perää ja oikea puoli kyllä liikkuu niinkuin pitää, mutta toi vasen ei reagoi. Sitten hand controlilla kyllä taas toimii, perä tippuu ja nousee niinkuin pitää.

          Tota koodaamista kait vielä pitää kokeilla. Tää ongelma alkoikin kun koodasin koko auton(muusta syystä) ja toi tasonsäätö nollautui jonka jälkeen meinasin laskea perää sen -50mm. Heitinkin ton lukeman suoraan INPAan mutta samalla kun alkoi laskea perää niin heitti ton susp. selflevel inact herjan kehiin.

          Onko noissa tiedoissa jotain hämärää?
          Mikä ihme tota tasonsäätöä vaivaa? Koko talven oon kattellut ku perä on kulkenu vinossa ja otin itseäni niskasta kiinni ja koodasin ton EHC-modulin jolloin perä nousi pystyyn ja oikeni. Laskin eka 20mm ja meni hyvin, molemmat puolet tasan. Laitoin lisää madallusta toiset 20mm ja laski hyvin. Muutaman millin heitto oli... Laitoin vasemmalle puolelle 15mm laskua ja oikealle 10mm. Mutta ainoastaan oikea puoli enää laski, vasen jumahti taas tohon. Koodasin modulin vielä toiseen kertaan ja yritin mut sama juttu, n. -40mm laskee toi vasen puoli ja jumahtaa siihen. Oikea puoli kyllä laskee vaikka -80mm... Mikä voi tota aiheuttaa? INPA:ssa noi vasemman ja oikean puolen lukemien ero kasvaa sitä myöden kun lyö lisää madallusta vaikkei mitään tapahdu. Aluksi noi lukemat kulki melko käsi kädessä todellisen laskun kanssa. Perää pitäis saada tiputettua n. 55mm.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • casino
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 663
            • Keski-Suomi

            Originally posted by Rahu View Post
            Jaa, no X5:t on sitten varmaan valmistettu itsemurha kandidaateille?
            Joo ajehan sitten "varovasti" sillä uudella pirssilläsi .... eihän sitä koskaan tiedä jos paineakut rähjähtää niin silloin voi sotkeentua nahat...
            Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
            Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
            http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

            e39 -530d touring 11/1999
            ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

            Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

            Comment

            • 500sarjalainen
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 136
              • Seinäjoki

              Originally posted by Thuppu View Post
              Mikä ihme tota tasonsäätöä vaivaa? Koko talven oon kattellut ku perä on kulkenu vinossa ja otin itseäni niskasta kiinni ja koodasin ton EHC-modulin jolloin perä nousi pystyyn ja oikeni. Laskin eka 20mm ja meni hyvin, molemmat puolet tasan. Laitoin lisää madallusta toiset 20mm ja laski hyvin. Muutaman millin heitto oli... Laitoin vasemmalle puolelle 15mm laskua ja oikealle 10mm. Mutta ainoastaan oikea puoli enää laski, vasen jumahti taas tohon. Koodasin modulin vielä toiseen kertaan ja yritin mut sama juttu, n. -40mm laskee toi vasen puoli ja jumahtaa siihen. Oikea puoli kyllä laskee vaikka -80mm... Mikä voi tota aiheuttaa? INPA:ssa noi vasemman ja oikean puolen lukemien ero kasvaa sitä myöden kun lyö lisää madallusta vaikkei mitään tapahdu. Aluksi noi lukemat kulki melko käsi kädessä todellisen laskun kanssa. Perää pitäis saada tiputettua n. 55mm.
              Mitäs jos sulla on toisen puolen palje vaan yksinkertaisesti paskana ja se rupeaa jumittamaan tuossa korkeudessa. Vai onko se mekaanisesti mahdollista, en ole noiden palkeiden sielunelämään sen enempää perehtynyt.

              Comment

              • Keke71
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2007
                • 340
                • Kiiminki

                Originally posted by 500sarjalainen View Post
                Mitäs jos sulla on toisen puolen palje vaan yksinkertaisesti paskana ja se rupeaa jumittamaan tuossa korkeudessa. Vai onko se mekaanisesti mahdollista, en ole noiden palkeiden sielunelämään sen enempää perehtynyt.
                Epäilenpä suuresti tuota juttua, mutta ehkä jommankumman puolen tason/korkeuden säätö anturin nivelen jumittuminen tulisi äkkiseltään mieleen, tai sitten yksinkertaisesti jompikumpi antureista viallinen. Tavallaan kulutus tavaraa nämäkin, nehän heiluu siellä ku hullun mul,,,,ku koko ajan, eikä ne voi ikuisuuksia kestää.

                E: Niihin antureiden liukupintoihin tulee niin sanottuja kuolleita kohtia, eli se anturi kuluu yksinkertaisesti puhki ikääntyessään. Toki sen voi mitata vastusmittarilla että toimiiko anturi oikealla tavalla, tosin en oo ite mitannu ikinä kyseisiä antureita, mutta luulisin sen onnistuvan.
                Last edited by Keke71; 10-04-2010, 23:12.
                E39 540iA Touring

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  Oma veikkaukseni menee myös anturille. Pitää tässä joku päivä ottaa irti ja mittailla mitä se näyttää.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • 174000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2008
                    • 1176
                    • Tuusula

                    Kun auton käynnistää, niin joskus peräpäästä jompikumpi puoli tuntuu vähän tärähtävän. Mistäköhän mahtaa johtua?
                    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                    '02 VW Golf 1.4i
                    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      Originally posted by 174000 View Post
                      Kun auton käynnistää, niin joskus peräpäästä jompikumpi puoli tuntuu vähän tärähtävän. Mistäköhän mahtaa johtua?
                      Kun tuo kysymys on tässä topicissa niin oletat varmaan että tärähdys liittyy tasonsäätöön. Jos sulla sattuu olemaan siinä mielessä harvinainen E39 että käsijarru ottaa kiinni kuin E34:ssä konsanaan niin voi kai periaatetasolla olla shilwiisiin että palkeita pumpatessa joku kanittaa ja voi jossain tärähtää. Tuommonen nyt tuli vaan mieleen mutta tiedä en...
                      Ajoonlähtöä edeltävä tasonsäätö toimii ainakin minun sedanissa usealla tavalla (mutta sitä ei huomaa jos ei tiedä systeemin olemassaoloa); joskus perä nousee jo kun napsauttaa ovet kakella auki, joskus taas vasta kun auton käynnistää, ja tietty joka kerta ei tapahdu mitään jos perä sattuu olemaan auton mielestä sopivalla korkeudella.
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      • Juke_
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2004
                        • 30
                        • Savo

                        Pystyykö INPA:lla jotenkin tyhjentämään ilmat palkeista huoltotoimia varten vai onko aina avattava letkujen liitokset? Jos tämä onnistuu INPA:lla niin miten ja miten normaali toiminnan saa kytkettyä takaisin päälle?

                        Comment

                        • jpalvima
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2008
                          • 50
                          • Hämeenkyrö City

                          Tasonsäädöstä / kompressorista

                          Tulipa tehtyä ilmankuivaimen pikahuolto, 530DTourinki ' 00 aloittaa neljännen talvensa Suomessa ja taitaa olla kuivaimen kapasiteetti aika kovilla kun vettä löytyi silican seasta reippaasti-> vanhat kuivatukseen ja Rainbow:in kissankusigeelit tilalle. Kuivaimen "kiristysjousi" oli aika ruosteisen näköinen, tuskin irtoavat ruostehiput parantavat venttiilien toimintaa joten sekin tuli putsattua & pintakäsiteltyä
                          Kuivaimen saa helposti irti kompressorista kunhan irroittaa säätöventtiileille menevän mustan paineiilmaletkun ja yhden töpselin. Ja ne kaksi piiiiitkää M6-pulttia. TISsitiedon mukaan pitää kalibroida jousituksen korkeus mutta eipä tuossa mitään muutoksia tullut kun aloitti ja lopetti hommat akun irroituksella. Kolmisen tuntia meni, ja kun näki miten paljon kosteutta oli systeemissä niin kannatti kyllä...mun tuurilla se harvoin nähty selflevel susp inactive- varoitus olis kuitenkin jäänyt pysyäkseen tauluun -30c lämpötilassa

                          Comment

                          • end-o
                            Newbiemmer
                            • Oct 2005
                            • 27

                            terve kuomat!


                            itsellä vähän erillaisilla diaknooseilla varustettu ongelma.(ainakaan ei silmään pistänyt nopealla lukasulla)

                            eli "tason säätö" herja sytty koje tauluun kesken ajon ja huomasin että alkoi kolista, joten ilmat pois pusseista. Kun pysähty sen kyllä huomas kuinka matalalle auto menee. Kun auton sammutti ja laittoi uudestaan käyntiin niin mitään ei tapahtunut kompurassa. vasta noin 4h seisottaminen ja sitten ovien avaus pisti kompuran päälle. Kävi noin 2min. mutta mitään ei tapahtunut korkeudessa. Ei kuulunut pihinää sisältä eikä ulkoa. Edellisen omistajan mukaan pussit olisi vaihdettu joku vuosi sitte.

                            Ja tänään juuri purkasin kompuran näkyviin ja otin pussien yläpäät näkyviin yms. että olisin paikallistanut olematonta vuotoa. No ei se kompura lähteny päälle sitten tietenkään kun se oli eka sen 2min. taas käynyt. Ja en siinä ajassa kerennyt tekemään kaikkea purku hommaa. No irroitin silti molemmilta antureiltä vielä piuhat ja otin renkaat pois. Irroitin myös kompuralta tulevan liittimen kontista. Sitten laitoin kaikki liittimet takas paikalleen ja renkaat kiinni ja auto alas. Nojasin vähän kontin reunaan ja nyt lähtikin kompura päälle JA NOSTI perän oikeaan korkeuteen???!!!!??? kiva homma että alkoi toimia. Mutta tekee aikavarmasti tuon uudestaan.

                            kysymys:
                            1. onko tällöin vika kompurassa? missä siellä? en usko ilmavuotoihin koska ei kuulunut sihinää ja vika korjautui itsestään.

                            2.Kosketus häiriö? niin missä?


                            kiitos ja anteeksi.

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3019
                              • Kuopio

                              Originally posted by end-o View Post
                              terve kuomat!


                              itsellä vähän erillaisilla diaknooseilla varustettu ongelma.(ainakaan ei silmään pistänyt nopealla lukasulla)

                              eli "tason säätö" herja sytty koje tauluun kesken ajon ja huomasin että alkoi kolista, joten ilmat pois pusseista. Kun pysähty sen kyllä huomas kuinka matalalle auto menee. Kun auton sammutti ja laittoi uudestaan käyntiin niin mitään ei tapahtunut kompurassa. vasta noin 4h seisottaminen ja sitten ovien avaus pisti kompuran päälle. Kävi noin 2min. mutta mitään ei tapahtunut korkeudessa. Ei kuulunut pihinää sisältä eikä ulkoa. Edellisen omistajan mukaan pussit olisi vaihdettu joku vuosi sitte.

                              Ja tänään juuri purkasin kompuran näkyviin ja otin pussien yläpäät näkyviin yms. että olisin paikallistanut olematonta vuotoa. No ei se kompura lähteny päälle sitten tietenkään kun se oli eka sen 2min. taas käynyt. Ja en siinä ajassa kerennyt tekemään kaikkea purku hommaa. No irroitin silti molemmilta antureiltä vielä piuhat ja otin renkaat pois. Irroitin myös kompuralta tulevan liittimen kontista. Sitten laitoin kaikki liittimet takas paikalleen ja renkaat kiinni ja auto alas. Nojasin vähän kontin reunaan ja nyt lähtikin kompura päälle JA NOSTI perän oikeaan korkeuteen???!!!!??? kiva homma että alkoi toimia. Mutta tekee aikavarmasti tuon uudestaan.

                              kysymys:
                              1. onko tällöin vika kompurassa? missä siellä? en usko ilmavuotoihin koska ei kuulunut sihinää ja vika korjautui itsestään.

                              2.Kosketus häiriö? niin missä?


                              kiitos ja anteeksi.
                              Jos kompura ei käynnisty ollenkaan voisi vikaa koittaa etsiä kompuran releeltä joka on kompuran vieressä. Käynnistymisessähän on tietyt ehdot eli aina ei pyöri vaikka perä olisikin alhaalla. Kompura käy aikansa ja jos mitään ei tapahdu kompura lopettaa toimintansa. Takuuvarmasti kompuran kuuluu lähteä pyörimään kun perä on liian alhaalla ja käynnistää auton hetken seisomisen jälkeen.

                              Jos kompura käy, mutta perä ei nouse ja on varma ettei ole vuotoja niin todennäköisesti johtuu siitä, että kompura ei jaksa nostaa painetta (kuten itselläni oli) tai magneettiventtiilit ei aukea. Venttiilit voi testata kytkemällä 12 volttia venttiileiden nastoihin jolloin solenoidin kuuluu vetää.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • end-o
                                Newbiemmer
                                • Oct 2005
                                • 27

                                Originally posted by markok View Post
                                Jos kompura ei käynnisty ollenkaan voisi vikaa koittaa etsiä kompuran releeltä joka on kompuran vieressä. Käynnistymisessähän on tietyt ehdot eli aina ei pyöri vaikka perä olisikin alhaalla. Kompura käy aikansa ja jos mitään ei tapahdu kompura lopettaa toimintansa. Takuuvarmasti kompuran kuuluu lähteä pyörimään kun perä on liian alhaalla ja käynnistää auton hetken seisomisen jälkeen.

                                Jos kompura käy, mutta perä ei nouse ja on varma ettei ole vuotoja niin todennäköisesti johtuu siitä, että kompura ei jaksa nostaa painetta (kuten itselläni oli) tai magneettiventtiilit ei aukea. Venttiilit voi testata kytkemällä 12 volttia venttiileiden nastoihin jolloin solenoidin kuuluu vetää.
                                eli nyt kun se viimeksi nosti perän ylös oli kompura "auki" edessäni. ja juuri ennen kuin se lopetti pumppaamisen kuulu pieni sihaus jostain kompurasta!? ei vissiin ihan normaalia?!?

                                ja otin kuivaimen irti ja laitoin rakeet uunissa noin n.45min(ei näyttäny lilluvan mitenkään vedessä, mutta väri kyllä muuttu selkeesti). Ja putsasin kosteudet säiliön seinämiltäja ruosteet jousesta.
                                Tässä samassa otin sen "pää" mangnetti venttiilin irti ja kokeilin piuhoilla suoraan akusta virtaa. mutta mitään ei tapahtunut?!?(jousi ja se luistin ei ollut silloin sisällä). onko tämä siis hajalla?
                                En halunnut purkaa kahta muuta venttiiliä koska silloin olisi taas paineet karannut palkeista ja ties koska sinne uudestaan kertynyt.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎