Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    Originally posted by OneAndOnly View Post
    Jotenkin vaan arveluttaa toi entisten käyttö,mut jos ne on toisillakin pelannut niin sama kai se on niin tehdä.
    Rakeethan on periaatteessa ikuisia jos niitä ei mekaanisesti riko. Silicagel imee ilmasta kosteutta ja sitoo sen itseensä. Samalla tavalla se luovuttaa sen ulos ollessaan kuivassa tilassa. Tämän jälkeen se on taas valmis sitomaan kosteutta ihan kuin uusikin rae.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • kosu
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 39
      • Tuusula

      Originally posted by kosu View Post
      Tervehdys kaikille, kyseessä siis 528i tuuring vm.97 ja ongelman tasonsäätö merkkivalo.
      Huolsin juuri viimeviikonloppuna kompuran kuivaimen forumilta saatujen erittäin hyvien ohjeiden mukaan, eli purut pois ja yleinen putsaus jne jne.
      Olin jo hyvinkin toiveikas koko sunnuntai päivän kunnes koitti maanantai ja merkkivalo syttyi taas, noh pusseissa pysyy siis ilma hyvin ei vuotoja suhinoita pihinöitä kompura toimii etc.
      Ongelma on siis sellainen et vikakoodinlukia ilmoittaa seuraavaa,

      - control-time fault one sided.

      ja sitten katsoin vielä perän datastream ja silmään pisti seuraava asia,
      - voltage supply valve rear right 0,00V
      - voltage supply valve rear left 9,03V
      Auto toimii aivan normaalisti perä ei laske ja pysyy ajokorkeudessa mutta kyseinen merkkivalo syttyy aika ajoin kuten tänään aamulla mut ei sit enään iltapäivällä kun lähdin töistä pois. Kiitos ja anteeksi...
      Vähän päivitystä, eli valo syttyy useimmiten kun joku tulee taakse istumaan tahi sit muuten vaan laittaa painoo taakse?
      Vikakoodien lukua Tuusula / Hyrylä (Autel Maxidas)

      Comment

      • M535iM
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 60
        • Vantaa

        Originally posted by OneAndOnly View Post
        Seuraavaksi minunkin pitää tämä rakeenvaihto operaatio tehdä niin kysyn jo valmiiksi että onko sillä mitään erityistä väliä mitä rakeita sinne laitta jos jostakin prismasta yms. niitä katseleisi? Värejä oli joitain erilaisia ja ebaystäkin näkyi löytyvän n.20€/1kg posteineen jotain oranssin väristä ja muitakin.

        Arvelin että jos tekis niin että kun vaihtaa rakeet niin sit jonkinajan päästä vaihtais vielä uudelleen niin jos sen kosteuden sais niin parhaiten pois.
        Suosittelen niitä jyvien vaihtoa, itse olen vitkutelut ko. homman kanssa ja nyt se tuli tehtyä viikko sitte yhden kamun raskaan liikenteen huoltohallissa, sieltä sain uusia jyviä kun purettiin isompi sylinteri joka kuuluu linja-autoon. Viime viikolla sit pääsin vikavalosta eroon vaikka parina aamuna oli lähemmäksi 20 pakkasta ja edellisinä aamuina valo oli vielä syttynyt.

        Kuivain oli tosiaan aivan märkä ja voin hyvin kuvitella miksi pakkasella tasonsäätö ei toiminut ja kuvake syttyi mittaristoon! Pakkohan niiden kumiventtiileiden on jymähtää jäähän kun näki sen kosteusmäärrän. Kamuni kansa ihmeteltiin kun Sakemanni-insinööri ei ole keksinyt siihen kompurapakettiin helposti vaihdettavaa kuivainpatruunaa jonka kuuluisi vaihtaa oman mutu:n mukaa about 3-4 vuoden välein näin Suomi oloissa, raskaisiin ajoneuvoihin vaihdetaaan kuulemma vuoden välein ne kuivanstylinterit!

        Nyt vaikka pakkaset ei enää vaivaakkaan niin kannattaa homma tehdä ennen tuleevaa talvea, ettei sitten tarvi tatti otsassa ihmetelle valoja mittaristossa, helppo about tunnin homma jos on uudet ryynit valmiina.

        Ohjekuvia työn selventämiseksi on saman ketjun postauksessa #158
        316 -77 (1982->1986)
        325 -86 (1986->1987)
        m535i -86 (1987->2007)
        528it -01 (2007->

        Comment

        • Kinner
          BTCF Member
          • Nov 2009
          • 99
          • jyväskylä

          Morjes,mulla laskee kans perä yön aikana.pussit on vuoden vanhoja eli niissä ei ole vikaa.vänkärin puolimmainen laskee ihan kenttii ja kuskinpuoli melko alas mistähän kannattais lähteä tutkimaan?
          käyttis e61 530Da Touring Lci -08
          ex e39 530Da Touring M-Sport-02[/U]
          PärräSuzuki gsx-r 750-00
          ex e39 523i sedan-97
          ex Kawasaki zzr600-93
          ex e34 525tdsa Touring-92
          ex e34 524td sedan-90
          ex e30 324tdic sedan-88

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            Auton pohjassa olevat peltipöntöt letkuineen. Lue tästä topikista lisää. Minä olen joutunut uusimaan ne molemmat.
            E61 525d LCI

            Comment

            • ///THe
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2009
              • 837
              • Espoo

              Originally posted by Kinner View Post
              Morjes,mulla laskee kans perä yön aikana.pussit on vuoden vanhoja eli niissä ei ole vikaa.vänkärin puolimmainen laskee ihan kenttii ja kuskinpuoli melko alas mistähän kannattais lähteä tutkimaan?
              Täällä kanssa samaa ongelmaa ja juurikin noin, että apparin puoli laskee reilummin ja kuskin puoli hiukka vähempi. Kompura kyllä täyttää pussut nopeesti takas ja tuntuu ajossa pysyvän oikealla korkeudella. Mitään vikakoodeja ei INPAlla näy. Painelinjat tarkistin ja ei vuotoja. Eikä auton altakaan/pyöräkoteloista kuulu suhinaa... En usko, että molemmat ilmasäiliöt laukeais samaan aikaan?

              Lähinnä alkanut epäilemään kompurapaketin kuljessä olevien mankkuventtiilien toimintaa. -Tapillahan ilmeisesti oli ongelmaa näiden kanssa? Saako tätä kahden venttiilin paketti mistään tarvikkeena sopivaa?
              X5 F15 ///Msport
              CRX 2gen +25psi

              Comment

              • PNV
                Newbiemmer
                • Sep 2012
                • 17
                • Suomi

                Jaahas talvi lähestyy taas ja peräongelmat alkaa Onkos kukaan hommannu täältä kompuraa/venttiileitä tai onko tietoo myyvätkö käypää osaa?

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  Yleisin vuotopaikka näissä on juurikin tuo venttiilipaketti, vuodon huomaa juuri ja juuri vuodonilmaisijalla mutta ei sitä kuule kun se on niin pientä.

                  Tuolta saa kyllä ihan käypää tavaraa.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • OneAndOnly
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2009
                    • 441
                    • Nurmes

                    Nyt tuli sellaista ongelmaa peränsäädössä että ensin oireili niin että, vänkärinpuolen ajovalo näytti alemmas kuin kuskinpuoli. Sitä ihmeteltyäni mittasin peränkorkeutta niin vänkärinpuoli oli 10-12mm alempana mitä kuskin puoli. Nyt kun vaihdoin talvinakit alle niin molemmat puolet laski melkein pohjaan ja eivät nouse ylös, kompura kokeilee täyttää aina käynnistyksen tai oven avauksen yhteydessä mutta sammuu n. reilun minuutin puhisemisen jälkeen. Pitää lähteä koodeja lukemaan ja talliin pakettia ihmettelemään.

                    Mitään merkittäviä vuotoja en ole aijemmin havainnut kun perä ei ole laskenut ainakaan niin paljoa että olisi silmiin pistänyt.

                    Eikös toi xenonin korkeudensäätö ja perän korkeudensäätö mennyt jollakintapaa käsikädessä,sama anturi molemmille,tjsp...

                    auto e39 530dat -02
                    näillä mennään:
                    Bmw e46 320d
                    Suzuki Hayabusa 1300R

                    Ex:
                    Volvo XC70 D5 AWD -10
                    Volvo V70 D5 -02
                    Volvo V70 T5 -98
                    VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                    BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                    -----------------------------

                    Comment

                    • Taski
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2009
                      • 380
                      • Tampere

                      Olisiko jollakin linkkiä tuohon purujen vaihtoon? Haku ei näyttäisi pelittävän?
                      Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

                      Comment

                      • OneAndOnly
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2009
                        • 441
                        • Nurmes

                        Originally posted by Taski View Post
                        Olisiko jollakin linkkiä tuohon purujen vaihtoon? Haku ei näyttäisi pelittävän?
                        Jos niitä kuivatusrakeita tarkoitat niin tässä ketjussa sivulla kaksi on muutama kuva hommasta, aikalailla niistä saa käsityksen mitä tehdä.


                        Sitten toi oma robleema mistä aijemmin kirjoitin. Tosiaan tallissa inpan kanssa värkkäilin tota perää ja vikakoodia siellä oli perändäädöstä mutta kun illan aikaan virtoja rassailin ja tupakoitiin siellä niin kappas, perä olikin noussut ylös.
                        Alussa vänkärinpuoli oli n.12mm alempana mutta kun aikaa meni eteenpäin niin kuskinpuoli laski kun "hypittiin" vetokoukulla,yms reilun 10mm ja vänkärin puoli jonkin verran vähemmän, lopulta korkeus ero jäi n.6mm ja enää ei self level susp. tekstiäkään mittaristoon tullut. Ajovalotkin äkkisältään näytösti olevan suht tasan.

                        Mistähän moinen oireilu voisi johtua, anturit vai jumivat venttiilit kompurassa...
                        näillä mennään:
                        Bmw e46 320d
                        Suzuki Hayabusa 1300R

                        Ex:
                        Volvo XC70 D5 AWD -10
                        Volvo V70 D5 -02
                        Volvo V70 T5 -98
                        VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                        BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                        -----------------------------

                        Comment

                        • jace
                          Newbiemmer
                          • Feb 2012
                          • 1
                          • Porvoo

                          Originally posted by PNV View Post
                          Jaahas talvi lähestyy taas ja peräongelmat alkaa Onkos kukaan hommannu täältä kompuraa/venttiileitä tai onko tietoo myyvätkö käypää osaa?
                          http://www.air-suspension-shop.com/index.php?k=218
                          Jokin aika sitten tuli tilattua omaan toukkaan ilmapussit ja ihan käypää tavaraa toimittivat kotiovelle muutaman päivän toimitusajalla.

                          Comment

                          • sonikk
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 1664
                            • Kerava

                            Help!

                            Justiinsa irrotan kompuraa pakkasessa, pitääkö nuo letkut ja johdot irroittaa kompuran päästä vai siitä akun vierestä?

                            Edit: Akun vierestä otin irti, selvisihän se tuokin kun katseli ensin vähän tissinkuvia.
                            Last edited by sonikk; 01-12-2012, 22:59.

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              Jaahas, sitä on aika liittyä epäonnisten joukkoon ilmajousituksen osalta. Eli nyt olisi työn alla 04/00 530d, jossa pakkasten tultua on alkanut olla ongelmia ilmaperän kanssa. Tämä laitos on siitä speciaali, että kyseessä on sedan-malli, eli ilmajousituksen rakennekin on hieman erilainen verrattuna touringiin. Kysymys kuuluukin, onko joku purkanut kyseisen mallisen auton kompuraa ja kuivattanut niitä rakeita. Lähinnä kiinnostaisi mahdolliset erot touring-malliin verrattuna.

                              Jos kukaan ei myönnä korjanneensa sedaneita, niin edes jonkinlaiset seikkaperäiset ohjeet tuon touringin osalta kiinnostaisivat. Jonkin verran oli jo kuvia tässä topikissa, mutta kirjalliset purkuohjeet eivät olisi pahitteeksi.

                              Mainittakoon lopuksi vielä se, että auto siis on alkanut kulkea lintassa, perä ei nouse, mutta vuorokausi lämpimässä tallissa korjasi ongelman. Ts. järjestelmässä täytyy olla kosteutta joka jäätyy.

                              Comment

                              • juissi69
                                Bimmer Rookie
                                • May 2008
                                • 30
                                • Hyvinkää

                                tasosäädin

                                en muista olenko just tähän samaan juttuun jo vastanut,mutta kertauksena vielä että aika usein vika on on johtopaketissa mikä tulee kuskinpuolelta tasosäätimen tunnistimelta takakonttiin.niissä piuhoissa yleensä se vika.on ohkaset johdot ja sieltä teippausten alta hapettuneet.omassa vikaa etittiin monta kuukautta ja pussit ja tunnistimet vaihdettiin,mutta vika oli sitten niissä johdoissa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎