Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19178
    • -

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    En tiedä E46:sista mitään, mutta eikö nuo 15" Hakkis-nastat ole juuri sellaiset renkaat joilla myös E39:n ajettavuuden useamman tänne kirjoittaneen mukaan saanut melko mielenkiintoisen epävakaaksi sivutuulella?
    Nuo Nokian talvirenkaat kyllä pilaavat auton kuin auton suuntavakauden. Esimerkiksi E60 530d:n alle laitettiin Nokia RSi kitkat 245/40/18 koossa ja ajettavuus muuttui todella paljon huonommaksi, kuin saman kokoisilla kesärenkailla. Ilmeisesti nuo Nokian tekemät Pohjoismaiden talveen suunnitellut renkaat on niin pehmeät, että rengas nuljuu auton alla miten sattuu. Tuohon teknisesti virheettömään E60:n tuli juuri sellainen jatkuvan ohjailun tarve noiden talvirenkaiden vaihdon jälkeen. Eli "vika" tuossa tapauksessa johtui 100% renkaista, yhdistettynä tietysti auton suhteellisen jämäkkään alustaan.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • touring39
      BTCF Member
      • May 2005
      • 3901
      • Kaarina

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      En tiedä E46:sista mitään, mutta eikö nuo 15" Hakkis-nastat ole juuri sellaiset renkaat joilla myös E39:n ajettavuuden useamman tänne kirjoittaneen mukaan saanut melko mielenkiintoisen epävakaaksi sivutuulella? Toki E39:n rengaskoko on isompi 205/65R15, mutta tuskin se suurta eroa tässä tekee. Itse kun viimeksi kyselin talvirenkaita paikallisista liikkeistä niin useampi sanoi suorastaan kieltäytyvänsä myymästä tuollaisia renkaita mulle. Uusimmilla versioilla (Hakkapeliitta 5) tilanne voi olla tyystin toinen, mutta siitäkään huolimatta en kyllä itse vetäisi mitään lopullisia johtopäätöksiä E46:n ajettavuudesta noilla testatun perusteella.
      Ei siitä kesärenkaillakaan mitään rata-autoa saa

      Pointti oli vaan se, että e39 on paaaaaljon parempi ajaa matka-ajoa. Siitä nyt ei vaan pääse mihinkään. Toki kun mennään mallisarjaa ylemmäs, niin vaikkapa äskettäin kokeilemani e46 330i Touring M-Sport pysyi tiellä jo paljon paremmin
      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

      Ex:
      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Näin. Eli eipä nyt taas kerran yleistetä e46:n ajettavuutta huonoksi/surkeaksi yhden "nuljukumeilla" varustetun yksilön perusteella.

        Comment

        • MayheM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 521
          • Oulu

          Originally posted by jl79 View Post
          Niin voisiko joku laittaa jotain linkkiä johonkin mistä näkisi mitä muutoksia noissa 9/98 ja uudemmissa on... kun itseänikin nyt kiehtoisi e39 enkä vielä ole ymmärtänyt/sisäistänyt 9/98 tapahtunutta muutosta..
          Tässäkin threadissa on alkupuolella aika kattavasti käsitelty aihetta. Eli pelkästään tämän threadin alkupään lukemisella pääsee pitkälle, jos et ole sitä vielä tehnyt. Ilmeisesti merkittävin uudistus on tuplavanoskoneet, joiden suorituskyky lienee jo lähempänä päivitetyn mallin (523->525 ja 528->530), kuin oman numerosarjansa mukaisia lukemia. Jostain kuulin että jopa 60% mallin osista olisi päivitetty ja softa ilmeisesti hyvin pitkälti aikavälillä 9/98-3/99. Hemi korjaa ja täydentää varmasti vielä. Mutta vaivaudu kuitenkin lukemaan tämän threadin ensimmäiset sivut.
          BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
          BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
          BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
          BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
          VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
          BMW E46 323i -98 (2008-2011)
          Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
          Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
          Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

          Comment

          • jl79
            Newbiemmer
            • Feb 2008
            • 3

            Originally posted by MayheM View Post
            Tässäkin threadissa on alkupuolella aika kattavasti käsitelty aihetta. Eli pelkästään tämän threadin alkupään lukemisella pääsee pitkälle, jos et ole sitä vielä tehnyt. Ilmeisesti merkittävin uudistus on tuplavanoskoneet, joiden suorituskyky lienee jo lähempänä päivitetyn mallin (523->525 ja 528->530), kuin oman numerosarjansa mukaisia lukemia. Jostain kuulin että jopa 60% mallin osista olisi päivitetty ja softa ilmeisesti hyvin pitkälti aikavälillä 9/98-3/99. Hemi korjaa ja täydentää varmasti vielä. Mutta vaivaudu kuitenkin lukemaan tämän threadin ensimmäiset sivut.
            Juu, kyllä alusta asti luin, mutta tajattelin että jos jossain olisi tarkempi ja selkeämpi katsaus konkreettisiin muutoksiin... eli ei pelkästään "kaikki sähköt suunniteltu uusiksi".. En ole vielä koskaan e39 saanut ajettua mutta silti jotenki olisi mukavaa ajella takavetoisella... turbo autoja olen aikaisemmin lähes poikkeuksetta omistanut, niin täytyy kyllä vielä suunnitella mikä kone olisi järkevä valinta bemuun, jottei ihan mopolta tuntuisi...

            Comment

            • fkuti
              Newbiemmer
              • Dec 2006
              • 22
              • Helsinki

              Originally posted by Brasco View Post
              Suosittelen kokeilemaan tuota volvoa jos siihen päädyt niin 2.4 turbo koneella ja automaatilla, on sitten ihan eri laulu kun tossa vapari volvossa ja tuo volvon tomaatti loota on kerrassaan mainio.Ainut vika vakava vika autossa on -> etuveto!
              2.4 ja 2.5 turbo ovat matalapaineturboja joten ne tarjoavat matalalta alkavaa ja pitkälle menevää vääntöä = käytännössä huoletonta ajaa. Automaatti on kuulemma myös hyvä, ei sporttinen, mutta käytännön ajossa hyvin toimiva. Ja löytyyhän toi T5nen myös mallistosta, jos tehoja kaipaa. Sen koneen luonne on vaan erillainen kuin 2.4t ja 2.5t. Etuvetoisuus on tietty miinusta, mutta saa myös turbon AWD eli nelivetoisena. Ainakin V70:stä.

              Volvoa en ole ajanut (kyydissä vain), mutta kyllä priimakunnossa oleva E39 on ihan eri peli. Oman kokemuksien mukaan mahtava ajaa ja todella hiljainen sekä mukava. Kuutosbensoista 528i ja 530i tarjoavat väännön ja luonteensa puolesta mukaavaa kyytiä (puhumattakaan 540i:stä, tämä ei kuitenkaan taida olla listalla). Steppiä en ole kokeillut, manuaali toimii, kytkimen pitkä liike vähän mietitytti. Välitykset ovat automaatissa vain paremmat (= maantielle pienemmät kierrokset). Itse suosisin automaattia vaikka välillä haluaisikin olla vastuussa vaihteista.

              Comment

              • Driver22
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2098
                • *

                Originally posted by MayheM View Post
                No tulipa nyt ajettua se E46 - ja jouduin toteamaan että kyllä se on nyt poissuljettu vaihtoehto, vaikka siitä kovin innoissani ennen ajoa olinkin. Yksilö oli 123 tkm ajettu ja erinomaisessa kunnossa, mutta ajo maantiellä on huomattavasti mielekkäämpä jopa 12 vuotta vanhalla ja 256 tkm ajetulla Vectrallani, kuin oli tällä hyvin pidetyllä -00 E46:lla.

                Aurauskulmat koska tarkistettu? Ja renkaissa ollut nastoja viimeksi talvella ´02? Ja pitää muistaa että vaikka nastatkin olisi tallessa ei se tarkoita että renkaat olisivat vielä hyvät. Sitten kun kumi vanhuuttaan "kovettuu", ei pitoa enää löydy.

                Kunnossa oleva e46 on takuulla hyvä ajettava pidempääkin matkaa. Enkä nyt tarkoita että se päällisin puolin näyttää hyvältä. Tuollaisessa 123tkm ajetussa 8 vuotta vanhassa autossa voi olla jo hyvin tukivarsien puslat ja muut osat jo väljät.

                Mutta niinkun todettiin, renkaat tekee paljon näissä asioissa.
                Last edited by Driver22; 14-02-2008, 14:33.
                F31 330D Xdrive M-Sport

                Comment

                • touring39
                  BTCF Member
                  • May 2005
                  • 3901
                  • Kaarina

                  Originally posted by Driver22 View Post
                  Aurauskulmat koska tarkistettu? Ja renkaissa ollut nastoja viimeksi talvella ´02?

                  Kunnossa oleva e46 on takuulla hyvä ajettava pidempääkin matkaa. Enkä nyt tarkoita että se päällisin puolin näyttää hyvältä. Tuollaisessa 123tkm ajetussa 10 vuotta vanhassa autossa voi olla jo hyvin tukivarsien puslat ja muut osat jo väljät.

                  Mutta niinkun todettiin, renkaat tekee paljon näissä asioissa.
                  Renkaat on tuliterät, alustasta vaihdettu puslia ym. tukivarsia sitä mukaa kun on ollut tarvetta, eli mitään kolinoita, natinoita sun muita ylimääräisiä ääniä, tuntemuksia, muljahduksia tai muita ei ilmene.

                  Enhän väittänytkään, että e46 olisi _absoluuttisesti_ huono ajettava. Totesin vain, että (kunnossa oleva) e39 pesee sen ajomukavuudessa ja -vakavuudessa mennentullen.

                  Mutta niinkuin sanottu, eilen tuuli aikalailla, ja tuulinen keli on aina talvirenkailla haasteellisempaa kuin kesäkeli.
                  Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                  Ex:
                  e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                  Comment

                  • zaci
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2005
                    • 460
                    • Kuopio

                    Originally posted by touring39 View Post
                    Mutta niinkuin sanottu, eilen tuuli aikalailla, ja tuulinen keli on aina talvirenkailla haasteellisempaa kuin kesäkeli.
                    Eikös tuuli (varsinkin sivutuuli) tee hallaa vähän jokaisen baijerilaisen ajettavuuteen..Ns. ominaisuus?
                    BMW F20 120xDa 2016 140kW

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3029
                      • Sjundeå

                      Originally posted by zaci View Post
                      Eikös tuuli (varsinkin sivutuuli) tee hallaa vähän jokaisen baijerilaisen ajettavuuteen..Ns. ominaisuus?

                      Kyllähän muistaakseni ainakin E39:iä haukuttiin aikanaan sivutuuliherkkyydestä. On se sivutuuli tullu tolla omallakin huomattua.
                      -25 Toyota Proace City Verso
                      -23 Nissan Leaf

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • pmv
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 2032
                        • tornio

                        Paljonko sitä sivutuulta sitten oli? Meinaan että viime päivinä on tuuleskellut aika lailla reippaasti ja semmon 15 m/s on aika kova puhuri. Puuskittain kun tuulee, niin varmasti heittelee autoa kuin autoa. 15 m/s on kuitenkin n. 56 km/h ja siitä voi yhteen auton kylkipinta-ala ja ilmanvastuskerrointa todeten aika kova voima on. Vakioalustalla tuo pre-faceliftin e46 on maantiellä pikkaisen hontelo ajaa normirengastuksella. Mutta kyllä sillä voi kärvistellä pitempääkin matkaan.

                        e39:in kyllä saa kiikutettua maahan tuohon 14k€ hintaan, hakee vaikka Ruotsista, jolloin kaikki mahdolliset kulut on pienempiä, asiointi helpompaa ja talvivarustelukin useimmiten löytyy.

                        Comment

                        • Vanquish
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1960
                          • Hki

                          Originally posted by MayheM View Post

                          Eli speksit olis seuraavat Saksa-autolle:
                          - < 150 tkm, mielummin lähempänä 100 tkm
                          - huoltokirja ja/tai autotohtorilla käyttö
                          - 9/98 -> valmistettu auto
                          - 523/528: 528 olisi ehkä optimi, mutta budjetissa pysymiseksi voisi olla fiksumpaa harkita hyvää 523 yksilöä
                          - toimiva tekniikka ja hyvä kunto, sekä varmistetut kilometrit menevät kaiken muun (sporttipaketit, sisustus, tuunaus, luxury-varusteet jne.) edelle
                          - lisävarusteille ei väliä, kunhan on ilmastointi
                          - manuaali ennen automaattia, mutta automaattikin ok, jos vähän ajettu ja hyvin pidetty

                          Budjetin olen laskenut seuraavasti:
                          - Auton hinta Saksassa noin 7500 (tingattuna)
                          - Välityspalkkio 520€ + Rahti ~800€
                          - Rekisteröinti ja kilvet noin 200 €
                          - Talvirenkaat ja vanteet ~1000 €
                          - Verot ~4000-4500 €

                          Summa: noin 14000-14500€

                          Vaihtoehtona olisi hieman enemmän ajettu, hyvin pidetty ja huollettu Suomi-auto, jos löytyy hintahaarukkaan... (Saa tarjotakin)
                          Tuohon hintaan saa myös Suomesta noilla spekseillä!! Ei niitä joka nurkalla ole, mutta kun jaksaa odotella varmasti tulee. Saksasta tuohon hintaan ei välttämättä kovin ruhtinaallista varustelua saa. Verot on mielestäni juuri noin. Speksit täyttäviä 523ia oli tammikuussa 2kpl Suomessa, toinen manuaali 120tkm ja toinen automaatti 170tkm. Molempien myyntihinta alle 15ke (kävin molemmista neuvotteluja). Ja M-sport 528 (siis puskurit+ratti ainakin) 170tkm ajettuna tomaatilla olis ollut 15,5ke.

                          Lisätään etten ole mikään suomi auton kannattaja. Suomeen tuotu saksa auto saattaa olla jopa halvempi kuin vastaavan tuonti saksasta.
                          Last edited by Vanquish; 14-02-2008, 18:03.

                          Comment

                          • MayheM
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2008
                            • 521
                            • Oulu

                            Ruotsista en lähde autoa hakemaan, vaan ostan sen Suomesta tai tuotatan välittäjän avulla Saksasta. Siinä hukkaa äkkiä ison rahan (bensat, hotellit jne.) kun Ruotsiin lähtee hakemaan autoa ja ei heti löydäkään sopivaa. Ja erityisesti arvostan vähäistä vapaa-aikaani sen verran, etten viitsi esim. vähiä lomiani viettää Tuffe-Uffejen keskellä. Ja eipä tule ainakaan paineita ostaa sitä ensimmäistä koeajettavaa näin, saa sitten hyvän yksilön. Lisäksi kaupanteosta ja rahojen liikuttelusta ulkomailla ei ole kokemusta, joten helpommin asiointi käy hyväksi havaitun välittäjän avulla. Ja välittäjä saa sitä autoa etsiä vaikka kuukausia Saksan hyvän kannan seasta.

                            Suomessa toki tulee vastaan aina joskus joku halvempi auto, mutta useimmiten niissä halvimmissa sitten mättää kuitenkin joku. Ja haen nimenomaan hyvää yksilöä. Tosin voihan Suomestakin hyvän löytää. Mutta taas edellisen postin lähettäjä luetteli jo budjettini yli meneviä hintoja - ja ne olivat näitä halvimpia yksilöitä.

                            Saksassa sen sijaan valikoimaa on paljon ja halvimmat ovat huomattavasti alle arvioimani hinnan, joten uskon että tuolla rahalla sieltä hyvän pelin jo saa ja vähillä kilsoilla vielä, kun malttaa odottaa. Kuten jo aiemmin mainitsin niin varusteista ilmastointi on se minkä vaadin, muu on plussaa. Eikä vanhassa autossa välttämättä hirveä määrä nippeleitä edes aina ole plussaa, jos helpolla haluaa päästä.

                            Yksi näkökohta on tietenkin se ettei itse pääse näkemään ja arvioimaan autoa etukäteen. Mutta tämän ajattelen niin, että kun en ole kuitenkaan aivan hirvittävä automies, kun taas välittäjä on alan ammattilainen, niin en usko välittäjän sen huonompia kauppoja tekevän. Tietenkään välittäjällä ei ole omat rahat pelissä, mutta maine kuitenkin.

                            Tässä omia mietteitä auton hankinnasta...
                            Last edited by MayheM; 14-02-2008, 18:23.
                            BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                            BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                            BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                            BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                            VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                            BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                            Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                            Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                            Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                            Comment

                            • pmv
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 2032
                              • tornio

                              Ei se auton ostaminen oikeasti niin vaikeata ole.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by pmv View Post
                                Ei se auton ostaminen oikeasti niin vaikeata ole.
                                ...mutta kuitenkin AINA se autokaupan vaikein vaihe.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎